Skrevet av Emne: Utfordring til de erfarne:optimal kosthold/trening uten mat i 12 timer om dagen?  (Lest 2061 ganger)

Utlogget VåtBakØrene

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Hei

Fra helgen er det muslimsk fastemåned (Ramadan) og da går jeg uten mat fra ca 07 om morgenen til 19 om kvelden.

Da har jeg en utfordring til dere erfarne med spørsmål om hva jeg bør gjøre for å unngå å miste muskelmasse og eventuelt legge på seg mer vekt. Målet generelt dette året er å legge på seg muskelmasse. (og fettet som følger med, får håpe det blir lite av det)

Samtidig har jeg skole, så jeg står opp 1200 ca og slutter 17-18 tiden. (Ganske deilig timeplan i år). Det betyr at jeg kan spise fra 1900 om kvelden til 0300 ca når jeg legger meg.

Jeg regner med å stå opp før 0700 og spise noe før jeg legger meg igjen, så å lage ordentlig mat om morgenen blir litt vanskelig. Regner også med å kunne trene på helsestudio på kvelden, mellom 21-2300. Akkurat nå trener jeg bryst/triceps, rygg/biceps og skulder/rygg i 3 splitt.


Ting jeg har tenkt på selv er at jeg kan ta kasein protein shake om morgenen (hvor mye bør tas når man skal gå uten mat i 12 timer?) men bortsett fra det så aner jeg ikke hva jeg bør gjøre. Glutamin tilskudd? Jeg vet ikke, derfor jeg spørr. Eneste jeg har av kosttilskudd hjemme nå er whey protein pulver. Kan gå til innkjøp av en del ting etter anbefaling.

Noen forslag til hvordan trening og kosthold bør settes opp med tanke på målene mine? Jeg har ingen planer om å følge et strict kosthold, så er ikke ute etter det. Men lever nokså sunt og med noen tips kan jeg legge om kostholdet mitt denne måneden når jeg går så lange perioder uten mat.


Setter pris på alle seriøse svar!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Hmm vanskelig spørsmål.. Kanskje fordi jeg ikke har så mye erfaring med sånt noe. Skal prøve å svare etter beste evne. Smiley
Det første jeg tenkte på var å snu døgnet på hodet, sove hele dagen og spise og trene om natta i stedet for.. Men sier seg jo selv at det ikke er gjennomførbart, man skal jo på skole etc.. Tongue Utenom det kan jeg ikke komme på noe annet enn at du må stappe i deg det du kan av feit, tung mat og MYE karbs rett før klokka 0700. I tillegg kan det være en fordel å være i minst mulig aktivitet på dagtid mens du ikke spiser noe.. Det at du står opp i 12-tida er da likevel en liten fordel, du bruker mindre energi mens du sover. Deri ligger bakdelen; hvis du gjør som jeg skrev lengre oppe her, stapper i deg det du klarer rett før 0700, og så går og legger deg igjen, så vil jeg tro at det er en viss sjanse for at du legger på deg litt fett...

Mulig noen andre kan svare bedre, kanskje noen med erfaring på området. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget zultan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 170

Bare å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen det, mitt forslag er :

Måltidet du spiser før 07 bør inneholde mye proteiner av høy biologisk verdi, f.eks egg, og sunne fettsyrer, f.eks nøtter, i tillegg til grønnsaker. Og som du selv har tenkt på kan du i tillegg ta casein. Du kan med fordel ta glutamin også, det er den aminosyren det finnes mest av i muskla.
Viktig å få i deg en stor shake med whey klokken 19, da skriker muskla dine etter proteiner. Og så lage ett skikkelig fullverdig måltid med masse proteiner, litt karb. og masse grønnsaker etter shaken. Så kan du ta en banan og whey før og etter treningen. Ellers må du bare prøve å spise små og proteinrike måltider hver 2-2 1/2 time frem til klokken 03, hvor du kan ta casein igjen før du legger deg.
Representant fra helvete

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Tja, det burde i grunn ikke være noe problem å få i seg plenty med mat på den tiden der - om du ikke legger deg før seint på natt.

Jeg ville uansett kommet meg opp før klokka 7 for å få i meg et måltid og deretter lagt meg igjen. Det er litt pes de første dagene, men så går det helt greit. Etter klokka 19 og fram til leggetid ville jeg spist type annenhver time, og dermed er man oppe i 6 måltider uten problem. Siden du trener seint tror jeg ikke den fasten vil ødelegge noe i det hele tatt. Et eksempel på hvordan en kunne spist om en ville være "seriøs", er:

06.30: en solid shake med kaseiniblandet pulver (ala diverse typer "Night charge") + en god dose med karb du liker - helst litt trege (havregrøt f.eks) + 15-20g udos choise el.l.

19:01: 300g fugl/fisk/kylling + 30g whey sammen med en god dose variert karb samt 10-20g fett av noe slag (udos choise eller olivenolje f.eks)

21.00: Et godt måltid med en god dose proteiner og karbs
TRENING
23:00: Shake med whey pluss ei pakke med riskaker el.l.

01.00: Variert måltid, men med fokus på noe proteinrikt

03.00: En shake med kasein + et par grove knekkebrød.

Finnes seff mange mulige oppsett på dette, men men Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Wow... 12 timer uten mat. Det høres helt sinnsykt ut for meg, klarer du virkelig det?

Hva med drikke osv? Bare vann?

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Eventuelt praktisere religionen litt mindre seriøst?

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Wow... 12 timer uten mat. Det høres helt sinnsykt ut for meg, klarer du virkelig det?

Hva med drikke osv? Bare vann?

Er absolutt ikke et problem å gå 12 timer uten mat. Er tungt i starten, men det går over etter et par dager. Gikk selv på en diett med navn "Warrior-Diet", og gikk da hele dager uten mat, spiste kun 1 måltid om kvelden.

EDIT: Så ikke linken til Stripie, var noe slikt jeg gikk på, ja.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Noe problem er det vel ikke i den forstand, han tenkte vel mest på hvordan holde formen gjennom fasten.. Er jo aldri bra for muskelbygginga å gå 12 timer uten mat....
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Kan jo sende pm til JohnBlond. Han har jeg sett praktiserer ein steinalderdiett, han kunne kanskje komme med gode forslag til utfordringen din!

Utlogget VåtBakØrene

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Må først si tusen takk for mange bra svar!

Tenkte det kanskje var inneforstått, men det er 12 timer uten mat og drikke, så vann er ikke lov. Det er langt i fra like hardt som det virker som, er litt hardt i starten bare, men man blir vant til det etter noen dager. Så har man Eid etterpå, er som muslimsk jul bare med enda mer god mat! =]

Et spørsmål, hvor mye kasein pulver før 12 timers fasten er overkill? Bør jeg f.eks ta rundt 60 gram eller mer? Tenker at det enkleste (siden man gjerne er lat om morgenen) hadde vært en stor kasein shake og frokostblanding (kelloggs vector, er forelsket i smaken samtidig som det er sunt)




Og glutamin har jeg skjønt forebygger muskelnedbryting? Er langt i fra sikker, men får lese litt rundt om det. Har som sagt whey hjemme nå, regner med å kjøpe kasein og glutamin. Har også noen multivitaminpiller jeg sikkert kan ta om morgenen også.

Men misforstå meg ikke, jeg ser på kosttilskudd som nettopp det..tilskudd!

Er det teoretisk mulig å legge på seg muskelmasse i en slik måned? Praktisk vet vi jo ikke siden jeg ikke kjenner andre i samme båt.

Lurer også på hvordan jeg bør legge opp selve treningen, er det hensiktsmessig å ha en 3 splitt eller bør jeg gå over til en 2 split og fokusere enda mer på baseøvelser? Regner med å trene mer enn 3 ganger i uka, men aldri faste dager.

ag: Religion er en privatsak, så la oss ikke gjøre dette til en diskusjon om det? Folk har forskjellige prioriteringer og verdier, har all respekt og forståelse for at du føler noe annet. Håper du viser samme forståelsen tilbake.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Du sier ikek hvor mye du veier, men jeg ville glatt hivd innpå 70-80g kaseinpulver til frokost sammen med den karben du måtte ønske.. Mye av det vil gå til forbrenning, men da får du i allefall boosta aminosyrenivået litt før du går i gang med dagens faste. Det første måltidet etter klokka 19 ville jeg også spist solid med proteiner av samme årsak.
Regner med at du drikker bra før du går i gang klokka 7, samt etter klokka 19, så det skal sikkert gå greit, så lenge du får i deg bra med vann før du går løs på treninga.

Jeg ville ikke satse på å lege på meg muskelmasse i løpet av en slik måned, men heller planlagt treningsåret slik at denne måneden ble en rolig måned reint treningsmessig. Dersom du trener hardt resten av året, har kroppen veldig godt av en slik periode lell - og det vil sikkert være mer til hjelp enn ulempe å roe tempoet Smiley

Tre treninger i uka ville jeg lagt meg på, og kanskje splittet kroppen i to slik at en fikk trent gjennom den 3 ganger på to uker - de øvrige 4 dagene i uka ville jeg tatt det mest mulig med ro og restituert. Med et moderat antall sett og type 6-10 repper med moderat intensitet (i form av hvor langt du drar settene) vil du sikkert få mer enn gode nok resultater av et slikt opplegg. Om du ikek legger på deg noe muskler i løpet av måneden, så mister du i allefall ikke noe, og det er minst like viktig.

Det er uansett begrenset hva en kan legge på seg i løpet av en måned lell, men når du begynner å spise normalt igjen vil kroppen være i voksemodus så det holder, og du vil muligens legge på deg mer i løpet av den neste måneden enn du ville lagt på deg i løpet av to måneder normalt.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget VåtBakØrene

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Har prøvd dette i et par dager nå (rettelse: var faste fra 05 til 19, ik 07 til 19) og det går ganske greit. Merker jeg er mett stort sett hele tiden på kvelden, men prøver alltid å presse i meg litt til! Smiley

Er det egentlig noe vits med noe særlig karbohydrater rett før jeg legger meg? Sammen med kasein altså.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!