Skrevet av Emne: FORSVARET  (Lest 3058 ganger)

Utlogget ZUperMannen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

FORSVARET
« : 15. september 2003, 17:41 »
Driver nå å vurderer om jeg skal ta utdanning i Forsvaret.
Men er ikke helt sikker hva som er forskjellen på de forskjellige "linjene" :
(Jeg er interessert i lære bakketrening.)

Kampvåpenet- hva gjør de for noe, driver de med kamptrenig, har også hørt at de lager og utvikler våpen, hva stemmer?

6.Divisjon - hva gjør de for no ?

HJK- Når du blir ferdig utdanna i HJK, hva skjer da ? Drar du rett til et annet land å "kriger" ?
Eller er det ikke så kritisk ?

--------------
Håper på at noen kan svare, på noen av spm.
Eller at noen har tatt utdanning i en av dem og kan forklare hva de synes.


(har vært inne på mil.no sidene men fikk ikke no konkret info om det jeg lurte på)


Utlogget spec

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Re:Hæren
« #1 : 15. september 2003, 19:52 »
Kampvåpnet: taktisk treningsenter, befalskole med forskjellige linjer, utdanning av personell til diverse tyngre artilleri, osv...
6. Div: Det er en divisjon... "De" gjør MASSE. http://www.mil.no/haren/6div/start/Divisjonen/
HJK: Hærens Jegerkommando: Utdanner fallskjermjegere hvert år, og har også liggende under seg FSK, Forsvarets Spesialkommando... Har også fallskjermavdelingen og en hel del mer eller mindre administrative tjenester, osv...

Og alt dette har jeg funnet ut av mil.no, så... Og det er mye mer enn det jeg har skrevet her som kun er grovt skissert. Ta kontakt med mil heller, så får du ALL den info du vil ha om utdanning i forsvaret!

Utdanning i forsvaret: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/;jsessionid=L3FFXSVFCB20PFOUN3MSFEQ?_requestid=332404

Utlogget runningman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Re:FORSVARET
« #2 : 16. september 2003, 13:42 »
Skjønner ikke helt hva du mener med "bakketrening".... jeg tror du må forklare det litt bedre.  På www.mil.no finner du all den informasjonen du trenger, innkludert epost adresser til informasjons/rekruterings ansvarlige i de forskjellige avdelingen.  Du kan også stikke på forsvarsutstillingen på hellerudsletta 19-21/9.

Kampvåpenet: Siste innlegg er helt rett.  Jeg tror kanskje missforståelsen kommer av betegnelsen "våpenskole", dvs avdelingen ansvarlig for utvikling av taktikk, utstyr, metoder, etc, innenfor en våpengren.  Der sitter det en del offiserer og fintenker

6. Divisjon er den største avdelingen i hæren.  Den inneholder mange interessante avdelinger som jegerbataljon, etterretningsbattaljon, spesialildledertropp, etc.

HJK er den største [og beste ;-)] delen av de norske spesialstyrkene.  De utdanner, som siste innlegg sier,  fallskjermjegere og spesialjegere.  Det er også en stor stående avdeling, med mange profesjonelle soldater.  Soldater som inngår i den stående avdelingen til HJK trener og øver til en hver tid på spesialoperasjoner i norge og utlandet.  De er på beredskap for å støtte politiet med antiterror (FSK) og er på oppdrag i utlandet, f.eks. på balkan og i Afghanistan

Utlogget ZUperMannen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

Re:FORSVARET
« #3 : 16. september 2003, 15:51 »
Det jeg mente med bakketrenig var at, du driver å lærer kamp på bakken  og ikke i vann eller luft som du gjør på MJK.
Etter som jeg har skjønt så er det HJK som driver med det jeg vil.

Den "linjen" jeg "leiter" etter er der hvor jeg kan trene kamp og alt det samma som du gjør når du er i HJK men det som ikke frister er å dra ut i utlandet å "krige". Har lyst til å fullføre utdanningen i muligens HJK men deretter istedenfor å dra ut å "krige" at jeg kan få en jobb innenfor millitæret.

Så har jeg et annet spm. det er når du jobber/studerer i millitæret er du da issolert fra omverden dvs. at du ikke kan finne dame der ute et sted, bortsett fra når du har helgepærm ..
 :-  Huh

Utlogget runningman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Re:FORSVARET
« #4 : 17. september 2003, 00:31 »
Det er nok en del forskjeller på MJK og HJK, men med hensyn til hva de trener på, hvilke oppdrag de skal kunne løse, og den daglige tjenesten er forskjellene minimale.  Verken MJK eller HJK er så interessert i kamp til vanns eller i luften.  Det er det luftforsvaret og marinen som tar seg av.  MJK og HJK bruker vann (båt og svømming over eller under vann) og luft (fallskjerm eller helikopter) som en innsettings teknikk, eller transport måte om du vil, for å komme seg dit de vil for å løse et oppdrag.  Unntaket er kanskje at de trener på å borde og ta kontroll over skip og oljeplattformer, men det er jo i og for seg på "bakken" det og.

Omtrent unasett hvilken avdeling i det norske forsvaret du er i må du regne med å bli sent til utlandet på oppdrag eller trening.  Du må underskrive en kontrakt der du sier deg villig til å gjøre det.  Ellers får du ikke tilbud om jobb.  Her mener jeg selvfølgelig ikke førstegangstjenesten, men jobb som profesjonell soldat.

Militæret isolerer deg ikke fra omverdenen som et prinsipp, men det er nok mindre fri enn i andre jobber.  I tillegg må du påregne en del øvelser av 1 til 3 ukers varighet hvor du nok blir ganske isolert.  Men en jobb i militæret fører som regel til at du blir stasjonert ute i distriktet et eller annet sted, for MJK og HJK sin del er det jo snakk om Ramsund eller Rena, og det er ikke akkurat verdens navle....

Om det er strid på bakken, som du kaller det, du er interessert i hadde jeg også vurdert mekanisert infanteri i panserbataljon, oppklaring eller jegerbataljon.  Det er ikke spesialstyrker, men det er bra avdelinger og de holder seg på bakken...

Utlogget Spea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

Re:FORSVARET
« #5 : 23. september 2003, 13:07 »
Hei ZUperMannen.

Tenkte bare å kommentere et par ting.


Sitat
HJK- Når du blir ferdig utdanna i HJK, hva skjer da ? Drar du rett til et annet land å "kriger" ?
Eller er det ikke så kritisk ?
På meg virker det ikke som om du er helt klar for denne type tjeneste.
Du vil ha action, men ikke virkeligheten?

Jeg sier det ikke for å være ekkel, men for å ta denne type utdanning, må du belage deg på utenlandstjeneste.
Sånn er det.
Er du ikke villig til å "gå i krigen", så kan du ikke være proff soldat.

Å være soldat (altså, ikke førstegangstjeneste) innebærer risikoen for å dø - dø for Kongen.
Hvis ikke denne tanken er noe du kan leve med, og godta, så bør du kanskje finne på noe mindre risikofylt?
Det finnes andre ting innen Forsvaret som ikke består av å være en del av "spissen".

Sitat
...når du jobber/studerer i millitæret er du da issolert fra omverden dvs. at du ikke kan finne dame der ute et sted, bortsett fra når du har helgepærm
I spesialstyrkene har du ihvertfall ikke så mye "liv" - er mitt inntrykk.
Skal nevnes at jeg ikke har personlig erfaring med dette, bare "hørt" av bekjente.
Ellers spørs det jo helt hvor du blir plassert, som en annen har nevnt her.

Det er ingen bombe at Forsvaret for det meste består av menn, og mange av tjenestestedene ligger i "Gokk".
Samtidig så er jo ikke alle offiserer single og ensomme Wink så klart det går an å ha et liv utenom også.

Et annen moment når det gjelder dette, er at det jo ikke er alle jenter som kunne tenke seg et slikt liv.
Spesjegere er ofte hjemmefra, og alle militære må ofte bosette seg der de blir "henvist".

Ikke så mange jenter som er innstilt på et sånt liv kanskje - men det finnes så klart mange som også er det.

Alt dette er ting du må ta med i vurderingen om du faktisk ønsker en såpass spesiell utdannelse - vei for/imot, og finn ut om dette er noe du vil gjøre for deg selv - som er så viktig at du ikke kan ta hensyn til alle minus.

For minus er det, du må bare finne ut om du brenner (lenge) nok, til at du vil og kan realisere drømmen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!