Skrevet av Emne: Spm angående antall sett utover i syklusen.  (Lest 9749 ganger)

Utlogget zer0

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Spm angående antall sett utover i syklusen.
« : 06. oktober 2006, 13:56 »
Hei!

Dere som trener etter HST prinsipper, kjører dere med flere sett ettersom antall repetisjoner minker for å få den nødvendige progresjonen gjennom hele syklusen?

Grunnen til at jeg spør er det at jeg ikke synes det virker som noen nevneverdig progresjon når man skal gå fra f.eks 15 rep med 48kg til 10 rep med 51kg.

Utlogget Nils2u

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

SV: Spm angående antall sett utover i syklusen.
« #1 : 06. oktober 2006, 20:57 »
Mange forsøker å etterstrebe ett konstant volum, dvs at det totale antall repetisjoner er konstant gjennom hele syklusen.
Vanligste er å kjøre etter vanilla prinsippet. Dvs ett sett for 15, 2 sett for 10 og 3 sett for 5. I post-5 fasen er det i tillegg vanlig å legge inn ytterligere stressfaktorer som droppsett eller negativer.

Ovenfornevnte fungerer utmerket. Når du begynner å få mer erfaring med HST kan du forsøke å mixe det hele opp litt med cluster-reps etc.
Det er i tillegg viktig at man lytter til kroppen. For endel personer blir 2 sett for tungt i de siste treningene i 10reps fasen og man velger derfor å kutte ned til ett sett.

Utlogget zer0

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Spm angående antall sett utover i syklusen.
« #2 : 07. oktober 2006, 01:06 »
Vanligste er å kjøre etter vanilla prinsippet. Dvs ett sett for 15, 2 sett for 10 og 3 sett for 5. I post-5 fasen er det i tillegg vanlig å legge inn ytterligere stressfaktorer som droppsett eller negativer.

Takk for svaret, var noe liknende jeg tenkte meg også, men da syntes jeg at 5x3 -3 ganger i uken blir litt mye for CNS.
Etter alt jeg har lest føler jeg at jeg sitter med to forskjellige måter å gjøre det på som begge har sine "feil" i forhold til HST prinsippene.
Jeg får vel bare komme i gang å se hvordan det går og passe på å lytte til kroppen så jeg får litt erfaringer blandet med teorien!
Bare jeg holder meg til grunnprinsippene med progressiv belastning, kontinuitet og SN så er vel mye av jobben gjort. Smile

Utlogget Nils2u

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

SV: Spm angående antall sett utover i syklusen.
« #3 : 07. oktober 2006, 17:46 »
Hehe, ja. Når det gjelder CNS, så er den største faren å kjøre for nærme faliour. Har sett enkelte som i HST sammenheng t.o.m har definert grensen sin der hvor den neste repetisjonen ikke er like rask som den forrige.
Jeg har min beste fremgang ved å kjøre etter vanilla prinsippet og heller droppe ned ett sett dersom jeg begynner å merke symptomer på overtrenthet. Eventuellt droppe ett par isoer. Hvor mange øvelser har du med i programmet ditt?

Det er fullt mulig å få god fremgang av kun ett sett gjennom hele syklusen, men det krever strikte øvelser (spesiellt i knebøy og markløft for å få belastet hele beinmuskelaturen.)

Utlogget zer0

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Spm angående antall sett utover i syklusen.
« #4 : 07. oktober 2006, 18:34 »
Takk, da skal jeg holde meg på den sikre siden ihvertfall!
Har satt opp 10 hittil, så får vi se om jeg slenger på et par iso øvelser hvis jeg føler jeg har kapasitet til det. Gleder meg til å komme i gang på mandag nå!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!