Skrevet av Emne: Chi,slag og sånt..  (Lest 36642 ganger)

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Chi,slag og sånt..
« : 14. november 2006, 11:37 »
Ser meg nødt til å lage ett eget emne her..spesielt når Egil truer med kosebank av
Ulrik og ugle..vet de har veldig lyst til det...selv har jeg ikke det samme behovet.. Smiley

Bakgrunn er min dissing av StianMs innlegg på
www.martial-forums.com/forums/showthread.php?t=690:

delaan 
White Belt

Join Date: Aug 2006
Location: Norway
Styles: Bujinkan Budo Taijutsu
Posts: 2
Home Country:

 In bujinkan there are several sources of power, which is symbolized from the 5 elements (the fifth being chi).
Mainly, for learning to punch, you train in each element of the punch.

Earth: The power comes from your legpush
Water: Your hips
Fire: (very narrowed down) by expanding your limbs (arms)
Air: Shoulders
Chi: I've yet to really grasp what this is supposed to be.. some force or something

Combine them all, using all elements of force, and you get a hell of a powerful punch


Sikkert ett klokt innlegg for mange der ute i den store verden...
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Chi,slag og sånt..
« #1 : 14. november 2006, 11:42 »
Svar fra StianM(etter noen innlegg i mellom..kan leses på emne startet av Raven
hvis noen ikke har fått de med seg.Har vel forøvrig ødelagt det emne nok,litt av
grunnen til denne..sorry Raven):

Ok, off topic, men bare for å svare Lillefighter og gjenget.

Karate, TKD, og spesiellt kickboxing osv er lagd med stor basis i å skulle være konkurransesporter. Derfor er slagene kjappe, men korte. Altså avsluttes slaget noen cm bak treffpunkt.

I bujinkan er slagene utført på en helt annen måte. Det er normalt at utøvere av denne formen ikke deltar i konkurranser osv, ettersom slag, spark osv er utviklet for å knuse (i gamle dager da de utøvende samuraiene gikk med litt mer enn en pyjamas gjorde ikke et raskt slag uten veldig mye tyngde bak mye skade).
Riktignok er disse slagene litt treigere enn de utført innen karate og TKD, men har til gjengjeld mye kraft fra beina og hofta hovedsaklig (rundt 10% av kraften kommer fra armene). - Og joda, han med puta står så støtt han klarer. Han flagrer riktignok ikke gjennom rommet, men du står ikke bak den puta uten å ta et par steg bakover.

Det er her ikke snakk om å "tenke på alt dette" når man slår. Det er snakk om å lære seg de forskjellige delene sammen, så det kommer automatisk.
Det med jord, vann osv er symbolikk, som dersom man faktisk gidder sette seg inn i tanken, hjelper til å forstå slagteknikken. Dersom man driver med kampsport av andre grunner enn å kunne "kicke ass", kan slikt faktisk interessere.
Om du hadde lest litt på det forumet, ville du sett at det går mye diskusjon rundt slike begreper og symbolikker. Ville ikke gidda lagt inn no sånn på treningsfoum, fordi nettop de fleste her (kanskje jeg generaliserer nå) er nettop "fightere", og ikke folk som bryr seg om histore bak det de driver med og liknende.

Angående det med Chi er det et relativt begrep, jeg ikke har lest nok om til å kunne forklare. Mange mener det er bullshit, mens andre igjen tror det er noe slik som finnes. Definitivt ikke en diskusjon som er verdt å ta her.

For all del Lillefighter, du er sikkert en god kickboxer, men her angriper du noe du tydeligvis har null bakgrunn for å kommentere.
Voksen måte å kritisere på også 

Såh, der får du tilbake  Wink

Now,  Offtopic
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Chi,slag og sånt..
« #2 : 14. november 2006, 11:44 »
http://www.spikedhumor.com/articles/16613/One_Inch_Punch_vs_Derren_Brown_s_Magic.html

Syke greier, var noe snakk om at man fløy flere meter bakover etter 'chi'-slag og greier. Håper jeg aldri blir utsatt for en slik grusom kraft.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
Sv: Chi,slag og sånt..
« #3 : 14. november 2006, 12:07 »
Syke greier, var noe snakk om at man fløy flere meter bakover etter 'chi'-slag og greier. Håper jeg aldri blir utsatt for en slik grusom kraft.
Vel, hvis det ikke var fake, så ville det ikke gjort noe særlig å bli truffet av det der uansett, siden du bare tror du blir slått Smiley

Selv foretrekker jeg slag som ikke krever 20 sekunder å lande.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Chi,slag og sånt..
« #4 : 14. november 2006, 12:08 »
Pleier å begynne øverst og i rekkefølge når jeg svarer for meg,dette blir ett unntak..
For all del Lillefighter, du er sikkert en god kickboxer, men her angriper du noe du tydeligvis har null bakgrunn for å kommentere.
Voksen måte å kritisere på også  
Jeg har veldig god grunn til å kommentere dette,det er lagt inn på ett liknende forum
som dette,spiller ingen rolle om det er på martial-forums,kampforum eller treningsforum
så lenge det er innen kampsport.Du kan stå for ting du mener og forsvare motargumenter,selv hvor useriøse du mener de er...det er ett forum,som sagt,tross alt..om jeg er en god kickboxer eller ikke er faktisk ikke relevant i denne sammenheng..

Dersom man driver med kampsport av andre grunner enn å kunne "kicke ass", kan slikt faktisk interessere.
Må nok dessverre informere deg om at det er svært få topputøvere som driver
med kampsport for å slåss..disse er som regel de første ut døra.
Jeg har faktisk for lengst sluttet å tenke på hva jeg faktisk driver med,altså trener
på å slå og sparke på mennesker...ganske sykt når man setter det i perspektiv,jeg
har lyst til å se hvor god jeg kan bli til å slå og sparke folk.. :Smiley
Det har jeg..men det er ikke sånn jeg ser eller tenker på det,og det er det få som gjør.

Riktignok er disse slagene litt treigere enn de utført innen karate og TKD, men har til gjengjeld mye kraft fra beina og hofta hovedsaklig (rundt 10% av kraften kommer fra armene). - Og joda, han med puta står så støtt han klarer. Han flagrer riktignok ikke gjennom rommet, men du står ikke bak den puta uten å ta et par steg bakover.

Det er her ikke snakk om å "tenke på alt dette" når man slår. Det er snakk om å lære seg de forskjellige delene sammen, så det kommer automatisk.
Så..driver du med kampsport..eller ikke.Hvis meningen er å knuse ting og tang,så kan
det nok ikke regners som det.Men hvis det er ment som et våpen mot noen i kamp
eller liknende så er arumentet mitt(fra ett kampsportsynspunkt)at slaget vil være for
tydlig,for tregt og for lett å se..tror ikke du hadde truffet meg feks. for å se på det
på den måten..
  
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget ChStava

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 25

Sv: Chi,slag og sånt..
« #5 : 14. november 2006, 12:14 »
jaja spennende d earth å water osv:D Kan tenke meg at de kampsportene som utøver chi og sånn har så sterk kraft, at hvis folk går kamp i riing så flyr de ut av ringen. Såg en sånn seriøst film her for ei stund tilbake trur den bygger på dette konseptet.hmmm va heter den nå igjen?... Kung fu Hustle?  :Smiley


Utlogget ChStava

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 25

Sv: Chi,slag og sånt..
« #6 : 14. november 2006, 12:19 »
Nejmen for all del kamsporter er forskjellige. Mange sier det er kunst osv. Men jeg selv liker det som kan brukes i kamp. Det er det som gir meg kicket. å kunne kjempe mot noen andre kropp mot kropp, sjel mot sjel. Så lenge du trives med den kampsporten du holder på med så. Men syntes det er merkelig når folk me sånne kampsporter som vi  der det gjelder å vise frem seg selv. skryter over de utrolige bevegelsene som er utrolig kraftige. Og sammen ligner det som i en kampsitvasjon, det blir bare helt feil.   :Smiley

Utlogget StianM

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Sv: Chi,slag og sånt..
« #7 : 14. november 2006, 14:42 »
Gidder ikke styre med quotes osv, men begynner ovenfra og ned  Wink

Du må gjerne kommentere innlegget, men det er to veldig forskjellige mennesker som leser de forskjellige forumene. På martial-forums fikk den posten et saklig svar, her blir det gjort narr av. Noe som egentlig er helt forståelig. For de som ikke driver med kampsporter hvor disse tradisjonelle begrepene er i bruk, høres det ut som noe slags superkraft mumbo jumbo - akkurat som det blir framstillt i filmer osv.
Det jeg mente med at du ikke har noen bakgrunn for å kommentere det, var rett og slett en antagelse av at din kunnskap om emnet strekker seg til det praktiske - hvordan sparke og slå folk. Dersom du ikke selv hann kunnskap om disse teoriene utenfor det som er sett på filmer o.l. blir det som å diskutere musikk med en døv.  Wink

Og det med å "kicke ass" gikk ikke så mye på det at du trener fordi du vil ut på gata og banke folk. Det er mer det at du driver med din greie fordi som du sier, du vil bli best mulig i den sporten - å slå og sparke folk. Ingenting galt med det, men det er noe annet å drive med en kampsport fordi man er interessert i historien bak, og litt av "mystikken" som ligger i de gamle tradisjonene.
(Såklart, i tillegg til at det faktisk har praktisk nytte  Wink)

Jeg vil si at nei - jeg driver ikke med kampsport. Ettersom denne stilarten ikke er "snill nok" til å være forsvarlig å utøve gjevnlig i en ring. Teknikkene er sentrert mer på å sette motstanderen raskt ut av spill enn å være en "clean" teknikk hvor en kamp kan poengbedømmes. Det er mer en kampstil.

Og ja - Det slaget vil være for treigt til at jeg skal treffe deg med det når du står med guarden oppe. Det er ikke slik det er ment å brukes.
Teknikkene er bygd mye på at den andre personen angriper - hvorpå slagene kommer etter en distraksjon, eller når motstanderen er i en situasjon hvor han er ute av balanse el.l. og ikke forberedt på et slag.

Og angående chi, fikk det en rimelig god beskrivelse på martial-forums:
Sitat
Generally Chi is considered to be your center of mind and body. A sort of unifying force between the material and the immaterial. It is great to train the 4 material aspects of a punch, however you will never have truely strong punches unless you are correctly able to unite those for pieces through your chi.

Og nei - "chi" type kung fu hustle har jeg ingen tro på  Wink

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Chi,slag og sånt..
« #8 : 14. november 2006, 15:03 »
Ja, de som bruker kampsportforumet her er stort sett kunnskapsløse og har ingen anelse om det vell av kunnskap, erfaring og informasjon du sitter på..


Arrogante TMA-ere fornekter seg på ingen måte... Smiley


1) Det at du ikke befinner deg i en ring har lite med "det er ikke snille nok teknikker vi driver med" å gjøre, det har med å gjøre at dere ville havnet på rumpa med et stygt blåøye før det hadde gått 3-4 sekunder. Tradisjonelle og mystiske utøvere har prøvd seg i tidlige utgaver av UFC, King of the Cage o.l., der de har fått tilnærmelsesvis frie hender.. De klarte seg på ingen måte bra. Hvis du nå svarer med "vel, de virkelig gode har andre ting å gjøre enn å være med i simple konkurranser"... så gråter jeg.

2) Det at du prøver å stille det å drive med "tradisjonell" kampsport på et mentalt nivå OVER mer pragmatisk kampsport viser vel absolutt hvor arrogant man kan bli når man lever i en beskyttet boble der ens ideer ikke blir utfordret og ens teknikk aldri blir satt på en seriøs og realistisk prøve.

3) Det hjelper fint lite hvor god du er i filosofiske betraktninger rundt fiktive fenomener, du blir ikke kvalifisert til å uttale deg om hvorvidt _særs_ kompetente kampsportutøvere er i stand til å lære bort/lære å slå/sparke korrekt av den grunn.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Chi,slag og sånt..
« #9 : 14. november 2006, 15:09 »
Ettersom denne stilarten ikke er "snill nok" til å være forsvarlig å utøve gjevnlig i en ring.
Mener du med det at den er for 'farlig'?
Hvorfor ser man ikke folk løpe fra alskens tvilsomme TMAs og vinne alt som er i MMA/boksing/whatever (ikke Norsk amatørnivå)?

Og hvorfor ikke trene raske, ordentlige slag? Det går fint an å slå hardt nok til å knocke ut folk uten at slaget skal bli 'treigt'. Har fortsatt tilgode å møte noen som slår hardere enn feks. Martin Holm (ex. K-1), og han slår helvetes raskt i tillegg. Uansett hvor fancy belter og grader de har hatt...

Tror ikke det kommer til å gå noen vei med slike diskusjoner, noe svar får man aldri før personer som utøver grenen går proffkamper i ett eller annet. Når de har gjort det og tapt grådig skal man jo bare unnskylde med at de var elendige utøver, jaja.

...and what Mr. Wonderboy said.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Chi,slag og sånt..
« #10 : 14. november 2006, 16:17 »
sett noen filmer der TKD, kung fu og karate møter andre kampsport utøvere....
la oss bare si at d artene som driver sparring og kamptrening er de som kommer langt Smiley(kickboxing, boksing og muay thai)
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget StianM

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Sv: Chi,slag og sånt..
« #11 : 14. november 2006, 16:33 »
Selvfølgelig, jeg sier ikke at f.eks. en bujinkan/TKD/whatever utøver ville vært noe bedre stillt enn en kickboxer i en slosskamp.
For all del, om mitt mål var å bli best mulig utrustet for slosskamp ville jeg kjørt på med muay thai. Har et mye bedre utgangspunkt da.

Jeg sier heller ikke at jeg har mer kunnskap enn andre her, eller at TMA er på noe slags høyere metalt nivå. Det er her snakk om INTERESSER. Hvis noen gir seg faen i tradisjoner osv, greit nok. Ikke noe galt med det, men hvis man ikke har noen form for interesse av det, kommer det gjerne ikke noe produktivt ut av å hive seg med i en diskusjon over det.

Det med at den ikke er "snill nok" er rett og slett det at det er ikke noe som heter "dirty moves". Kan du sparke motstanderen i bjellene, så for guds skyld GJØR DET. Det ville derimot blitt sett litt stygt på i en ring.

Og hvorfor ikke trene raske "ordentlige" slag. Vell, slaget er ikke så tregt. Det vil være tregere enn et slag fra en bokser eller liknende, men et slikt slag vil aldri ha like mye kraft i det det treffer.
Det var i den tråden snakk om hardest mulig slag - ikke nødvendigvis det som er mest hensiktsmessing. Såklart du klarer knocke ut noen med et "vanlig" slag. Det er derimot ikke sagt du klarer sette ham ut ved et slikt slag i magen.

Alt til sitt formål. Det jeg prater om er ikke lagd for en ring.


Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Chi,slag og sånt..
« #12 : 14. november 2006, 16:37 »
Nei, et bur. Det kalles Vale Tudo. Fortsatt dårlig med TMAs der også.

Send en PM til Jason DeLucia på sherdog og spør om et raskt slag mot leveren kan ødelegge en person. :p
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Chi,slag og sånt..
« #13 : 14. november 2006, 16:38 »
Det du prater om er heller ikke laget for realistisk selvforsvar.. så... hva er det laget for?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
Sv: Chi,slag og sånt..
« #14 : 14. november 2006, 16:54 »
En del TMA har blitt testet oppigjennom årene, masterne som grunnla dem fightet jevnlig, da det gjaldt å ha den beste skolen, fordi du kunne tjene mer penger Wink med riktig beskyttelse vil jeg tro man kan sparre med TMA teknikker også..
Poenget her er at du bør teste om du kan applisere det du trener på, og gjøre justeringer om du ikke greier det. På tide å slipe det sløve sverdet Wink (metafor, for de som har en IQ under 74). Slutt å leve på gamle masteres bragder og gjør stilen til din egen.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!