Skrevet av Emne: Chi,slag og sånt..  (Lest 36646 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Chi,slag og sånt..
« #75 : 17. november 2006, 09:39 »
Skjønner at du har hatt mye med de å gjøre.
Litt merkelig, siden du er midt i tjueåra, gutt! Men alle kan vel ikke være like voksne.  Anbefaler deg, Thyve, å se litt generelt over dine innlegg her på forumet FØR du kritiserer andre. Du er faktisk blant de aller mest umodne, og da tar jeg tenåringsforumet med i beregningen også.
(PS! Synes ikke at kritikken av mitt tøv-innlegg var noe fælt, da, bare sånn at du skjønner det.)

Nok en helt "ny" person som kommer med uberettiget kritikk.. Wink Hadde du bare evnet å peke på noe spesifikt kjære deg, så skulle jeg nesten tatt deg seriøst.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget frisk-us

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Chi,slag og sånt..
« #76 : 17. november 2006, 10:36 »
Jeg påstår at de fleste "moderne" tradisjonelle pysjamasarter ikke egner seg for realistisk selvforsvar slik de trenes i dag. Enkelt og greit.

For eksempel et slikt sitat som over. Det blir bare for dumt å si noe sånt.

Hva er realistisk selvforsvar?
Oftest er det enkle mekanismer som trer i kraft om man skulle ha behov for selvforsvarskunstene sine. "Reflekser", hurtighet og innarbeidete bevegelser er det som gjelder for å redde skinnet. Dette får man i stor grad gjennom de fleste TMA's.
Imidlertid, både når det gjelder selvforsvar, slagstyrke, konkurranser etc, så er det ikke først og fremst stilarten som betyr mest. Det er faktisk de individuelle ferdighetene, koordinasjon, hurtighet, styrke og erfaring som betyr mest. Dvs HVOR god akkurat DU er. Stilarten du trener kommer faktisk i andre rekke.
Hva som er den beste MA er vel en eldgammel diskusjon som vil fortsette i all tid framover, men siden det avhenger mer av person enn stilart, så vil vi nok ikke finne svaret i år heller...
Ingen mennesker forstår helt - annet enn det de selv har opplevd.

Utlogget perbl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Chi,slag og sånt..
« #77 : 17. november 2006, 12:23 »
Hvilke stilarter og hvor/hvilket nivå trener du?
problserblperbl
IKMF Krav Maga Trondheim

Utlogget frisk-us

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Chi,slag og sånt..
« #78 : 17. november 2006, 13:22 »
Jeg har gått på forskjellige kampsporter/selvforsvar opp gjennom årenes løp.
For tiden er det Aikido som gjelder, uten at jeg har noen voldsomme utmerkelser innen denne sporten. Dette er vel kanskje den stilarten som, teoretisk sett, er mest kronglete å bruke i en streetfight. Mange finurlige grep, teknikker og koordinerte bevegelser som skal gjøres. Men samtidig skulle jeg nok fint kunne bruke Aikido i ethvert selvforsvar, om jeg nå bare er så god som jeg håper jeg er / skal bli. Har jo i tillegg noen års erfaring med karate, jujitsu, bryting og wing tsun, i tillegg til styrketrening og mye slossing med brødrene mine:P
Jeg har i mitt middels lange liv kun en eneste gang hatt bruk for selvforsvar, og da fungerte det helt fint med blokk og låsegrep på arm og håndledd (jujitsu/aikido grep). Da ble motstanderen ganske så spak, og han ble ikke sint (som han kunne blitt med en blodig nesestyver). Jeg skadet han ikke, og det hele ble avsluttet ganske så rolig. Kanskje hadde jeg flax at han var sånn ei pingle, så sånn sett kunne det vel like gjerne endt i min disfavør om det hadde vært en større kar.

Hvordan er forresten Krav Maga og treningene der? Synes denne selvforsvarsformen høres interessant ut, og kunne tenkt meg å prøve det ut.
Ingen mennesker forstår helt - annet enn det de selv har opplevd.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Chi,slag og sånt..
« #79 : 17. november 2006, 14:21 »
For eksempel et slikt sitat som over. Det blir bare for dumt å si noe sånt.

Hva er realistisk selvforsvar?
Oftest er det oftest enkle mekanismer som trer i kraft om man skulle ha behov for selvforsvarskunstene sine. "Reflekser", hurtighet og innarbeidete bevegelser er det som gjelder for å redde skinnet. Dette får man i stor grad gjennom de fleste TMA's.
Imidlertid, både når det gjelder selvforsvar, slagstyrke, konkurranser etc, så er det ikke først og fremst stilarten som betyr mest. Det er faktisk de individuelle ferdighetene, koordinasjon, hurtighet, styrke og erfaring som betyr mest. Dvs HVOR god akkurat DU er. Stilarten du trener kommer faktisk i andre rekke.
Hva som er den beste MA er vel en eldgammel diskusjon som vil fortsette i all tid framover, men siden det avhenger mer av person enn stilart, så vil vi nok ikke finne svaret i år heller...

Hvorfor er det dumt å si noe slikt...? De fleste TMA slik de trenes i dag egner seg ikke optimalt for selvforsvar. Det er hverken særlig radikalt eller særlig problematisk å komme med en slik uttalelse. TKD, Aikido, de fleste stilarter innen Karate.. Listen er ganske lang. Disse stilartene egner seg ganske enkelt ikke om selvforsvar er hovedmålet med treningen. Jeg vil faktisk gå så langt at både TKD og Aikido slik jeg har erfart det (Hapkido også for den del) vil heller sette deg tilbake ift. selvforsvar. Det sagt er det jo utallige andre grunner for å trene, og de fleste, som du også illustrerer, trenger sjelden selvforsvar. Derfor er ikke det å påpeke at mange stilarter ikke egner seg for selvforsvar et angrep på stilarten i seg selv, men ganske enkelt en bekreftelse av status på bakken.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget frisk-us

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Chi,slag og sånt..
« #80 : 17. november 2006, 15:27 »
Hvorfor er det dumt å si noe slikt...? De fleste TMA slik de trenes i dag egner seg ikke optimalt for selvforsvar. Det er hverken særlig radikalt eller særlig problematisk å komme med en slik uttalelse. TKD, Aikido, de fleste stilarter innen Karate.. Listen er ganske lang. Disse stilartene egner seg ganske enkelt ikke om selvforsvar er hovedmålet med treningen. Jeg vil faktisk gå så langt at både TKD og Aikido slik jeg har erfart det (Hapkido også for den del) vil heller sette deg tilbake ift. selvforsvar. Det sagt er det jo utallige andre grunner for å trene, og de fleste, som du også illustrerer, trenger sjelden selvforsvar. Derfor er ikke det å påpeke at mange stilarter ikke egner seg for selvforsvar et angrep på stilarten i seg selv, men ganske enkelt en bekreftelse av status på bakken.

Det er dumt fordi det er direkte ulogisk og usant. Det er ferdighetene og tildels helt individuelle faktorer som avgjør hvorvidt man er istand til å forsvare seg selv eller ikke, stilarten i seg selv er faktisk sekundær. De aller aller fleste TMA gir en enormt god trening av flere ferdigheter som er svært viktige for effektivt selvforsvar (tørre å "sloss" mot motstander, prediksjon av angrep, koordinasjon, hurtighet, styrke, smidighet, utvalg av teknikker slik at man har effektive mottrekk og ikke står som et spørsmålstegn). Ta for eksempel kata, som jo for mange kan synes helt fullstendig meningsløst. Kata består av en rekke stillinger og bevegelser som ellers brukes i kamp, bare at man ikke har motstander og skal gjøre det i en viss rekkefølge. Dette er jo faktisk bare en måte å trene inn selvforsvarsteknikker og bevegelser på, altså i første rekke koordinasjon og ferdighetstrening. Som med all ferdighetstrening, så er det å repetere og atter repetere den eneste måten å bli god/bedre på. Det er en måte å automatisere, optimalisere og kvalitetssikre teknikkene. I tillegg trener man med de samme teknikkene mot partner/motstander. Det er altså ikke så dumt med en sånn, i utgangspunktet, tullete ting som kata, som det i første omgang kan synes!
Hvordan det å oppøve slike gode FERDIGHETER kan sette noen tilbake, kan jeg ikke skjønne. Det er ikke alle som er født som brotthester og voldsmenn, men TMA gjør i hvert fall INGEN dårligere til å forsvare seg selv. Men du får jo bare fortsette å tro at det er navnet på stilarten som er bestemmende for om du overlever et fylleslagmål eller ikke.
Ingen mennesker forstår helt - annet enn det de selv har opplevd.

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Chi,slag og sånt..
« #81 : 17. november 2006, 15:30 »
Det kommer også helt ann på situasjonen.

kampsport kan være en falsk trygghet...(nå sier jeg KAN)
om du ikke er sikker på teknikk ville JEG(min personelige mening, inngen grunn til krangel!!) tro at å gå "locco" kan være et like godt "selvforsvar"kan selvfølgelig være for seint å gå LOCO etter du har blitt slått ned.. men gatevold er vel vaneligvis en kjappoveraskelse..

som jeg en gang så en gal mann på tv si. agresjon ER den beste kampteknikken
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget frisk-us

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Chi,slag og sånt..
« #82 : 17. november 2006, 15:40 »
Det kommer også helt ann på situasjonen.

kampsport kan være en falsk trygghet...(nå sier jeg KAN)
om du ikke er sikker på teknikk ville JEG(min personelige mening, inngen grunn til krangel!!) tro at å gå "locco" kan være et like godt "selvforsvar"kan selvfølgelig være for seint å gå LOCO etter du har blitt slått ned.. men gatevold er vel vaneligvis en kjappoveraskelse..

som jeg en gang så en gal mann på tv si. agresjon ER den beste kampteknikken

Kan si meg delvis enig i det. Det er ofte et spørsmål om flaks og tilfeldigheter, men har du litt flaks, og i tillegg kan noen teknikker, så er du godt hjulpet. Å vri et håndledd eller låse/kontrollere en person, kan være mye bedre enn å sneie nesa i raseri mot en oppblåst og illsint bolefyr som brøyter seg voldelig fram i kebabkøen! Tongue Men det er nok sant at adrenalinfremkallende aggresjon og vilt raseri kan gjøre mycket for din overlevelse i enkelte situasjoner!
Det med falsk trygghet er også et issue. Ta for eksempel de som så hårdt sverger til MMA som selvforsvarets frelse her inne (det gjelder altså ikke alle MMA'er). De kan stå i fare for å overse situasjoner der de absolutt burde skygge banen, men i stedet kan de føle at de "greier alt" pga stilarten de trener. Men kanskje er de egentlig bare noen stakkarslige pingler som helt tilfeldigvis har begynt med MMA. Det kan fort gå galt. Det samme kan gjelde for de som tror at de slår så umåtelig hardt ved å trene på det de tror er jord og vind og vann og luft og chi Tongue
Jeg har som sagt trent en rekke forskjellige stilarter, og det er vel ikke uvanlig å høre fra en del trenere og utøvere innen de respektive stilartene at nettopp DENNE stilarten er den aller beste. Har hørt gode argumenter fra de fleste leire, til og med fra brytinga:) Jujitsu-miljøet og Aikido miljøet er dog unntaket, som gjennomgående har vært ydmyke og ikke prøvd å framstå som det eneste riktige og "det beste". Litt rart egentlig, da Jujitsu inkorporerer en mengde gode harde og myke teknikker både i stående og nedpå bakken. Men dette kan jo sikkert variere fra klubb til klubb, alt avhengig av miljø og enkeltpersoner.
Ingen mennesker forstår helt - annet enn det de selv har opplevd.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Chi,slag og sånt..
« #83 : 17. november 2006, 16:54 »
For eksempel et slikt sitat som over. Det blir bare for dumt å si noe sånt.

Hva er realistisk selvforsvar?
Oftest er det enkle mekanismer som trer i kraft om man skulle ha behov for selvforsvarskunstene sine. "Reflekser", hurtighet og innarbeidete bevegelser er det som gjelder for å redde skinnet. Dette får man i stor grad gjennom de fleste TMA's.
Imidlertid, både når det gjelder selvforsvar, slagstyrke, konkurranser etc, så er det ikke først og fremst stilarten som betyr mest. Det er faktisk de individuelle ferdighetene, koordinasjon, hurtighet, styrke og erfaring som betyr mest. Dvs HVOR god akkurat DU er. Stilarten du trener kommer faktisk i andre rekke.
Hva som er den beste MA er vel en eldgammel diskusjon som vil fortsette i all tid framover, men siden det avhenger mer av person enn stilart, så vil vi nok ikke finne svaret i år heller...

Jeg synes absolutt ikke sitatet over er bak mål, snarere tvert imot. Jeg har trent TMA stort sett hele livet og vært innom endel grener, så jeg prater ikke bare av personlig erfaring, men også erfaring jeg deler med svært mange andre som har gått samme vei som meg. Personer som har vært toppgradert i Kung Fu, Karate, Taekwondo osv. Noen klarer å integrere noen av teknikkene i moderne selvforsvarsprinsipper, men stort sett så føler mange at deres innlærte tmareflesker ofte er et hinder snarere enn en fordel. Selvforsvar og realistisk gatekamp er svært annerledes fra det å gå en kata. Selv om man kan argumentere med bunkai og praktiske applikasjoner i kataer, så blir det som å argumentere med at man kan lære å svømme ved å trekke teknikker ut av en svømmevideo og trene på land.

Det faller imot sin egen logikk, spør du meg. Det overrasker meg at man med dagens moderne utvikling, vinkling og kunnskap forsatt sverger til stilarter som er skapt av EN mester eller et resultat av mange hundre års kunstnerisk, politisk og mystifistisk evolusjon. Man kan trekke det så langt, som noen teoretikere gjør, å si at kampsport stammer fra det gamle hellas og pankration (som er det samme som MMA er idag), forflyttet seg til india, videre til kina og så til de andre østlige landene som japan, korea osv. Og så kan man se an utviklingen - det har gått fra å være realistisk og effektivt til å bli kunst. Ikke overraskende ser man på andre aspekter ved kultur og samfunn.

På den andre siden kan man hevde at kampsport alltid har funnet sted der det har vært krig. Dette tror jeg mer på. Men kamsport har et stort potensiale: Det representerer makt, respekt og kultur. Disse faktorene er med på å forme kampsporten. I MMA henter man respekten fra hva man presterer. Man blir respektert som et individ - i likhet med andre realistiske stilarter. I TMA får man respekt/annerkjennelse gjennom helt andre systemer - noe som er et resultat av mange års politikk, økonomi og kulturelle forutsetninger.

Jeg tror ikke at ALT av tma er ubrukelig, det finnes flere aspekter innefor flere stilarter som både er og kan være anvendelig, alt avhenger av hvordan man trener. Men, i veldig mange klubbe - og dette er da et overrepresentert fenomen, så gjør treningen deg, i likhet med hva Thyve sier, mindre skikket til å takle en skarp situasjon. Mye av grunnen er at man blir puttet inn i en trommel av illusjoner og kommer ut igjen, tørrere og mer tvistet enn noensinne. Noenganger er det enkle ofte det beste, og derfor vil jeg tro at i endel situasjoner tjener man mer på å handle etter primære instinkter enn å ha flere års illusjoner bak seg.

Det finnes selvfølgelig forskjeller mellom stilarter og klubber, men den generelle skeptisken mot TMA når det kommer til realistisk selvforsvar og fighting - er SVÆRT begrunnet og jeg vet hva jeg prater om. Jeg sier ikke at du er en tulling, for jeg har i likhet med deg også hatt de samme argumentene, men noenganger må man bare innse hva som er realitet. Om du føler at du trener noe som virkelig funker - så fint! Kanskje det også gjør det...men mest sannsynlig stiller du endel spørsmål til deg selv angående treningen OG mest sannsynlig ville ikke det du trodde funket FUNKE i en skarp situasjon.

En "nobody" på gata er ikke alltid en "nobody". De som lager bråk er ofte folk som har sloss endel og vet hva de gjør. Jeg ville MYE heller havnet i en slosskamp med en tma svartbelte på gata framfor en streetpunk - for å illustrere det eksempelet.

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Chi,slag og sånt..
« #84 : 17. november 2006, 17:56 »
Jeg synes absolutt ikke sitatet over er bak mål, snarere tvert imot. Jeg har trent TMA stort sett hele livet og vært innom endel grener, så jeg prater ikke bare av personlig erfaring, men også erfaring jeg deler med svært mange andre som har gått samme vei som meg. Personer som har vært toppgradert i Kung Fu, Karate, Taekwondo osv. Noen klarer å integrere noen av teknikkene i moderne selvforsvarsprinsipper, men stort sett så føler mange at deres innlærte tmareflesker ofte er et hinder snarere enn en fordel. Selvforsvar og realistisk gatekamp er svært annerledes fra det å gå en kata. Selv om man kan argumentere med bunkai og praktiske applikasjoner i kataer, så blir det som å argumentere med at man kan lære å svømme ved å trekke teknikker ut av en svømmevideo og trene på land.

Det faller imot sin egen logikk, spør du meg. Det overrasker meg at man med dagens moderne utvikling, vinkling og kunnskap forsatt sverger til stilarter som er skapt av EN mester eller et resultat av mange hundre års kunstnerisk, politisk og mystifistisk evolusjon. Man kan trekke det så langt, som noen teoretikere gjør, å si at kampsport stammer fra det gamle hellas og pankration (som er det samme som MMA er idag), forflyttet seg til india, videre til kina og så til de andre østlige landene som japan, korea osv. Og så kan man se an utviklingen - det har gått fra å være realistisk og effektivt til å bli kunst. Ikke overraskende ser man på andre aspekter ved kultur og samfunn.

På den andre siden kan man hevde at kampsport alltid har funnet sted der det har vært krig. Dette tror jeg mer på. Men kamsport har et stort potensiale: Det representerer makt, respekt og kultur. Disse faktorene er med på å forme kampsporten. I MMA henter man respekten fra hva man presterer. Man blir respektert som et individ - i likhet med andre realistiske stilarter. I TMA får man respekt/annerkjennelse gjennom helt andre systemer - noe som er et resultat av mange års politikk, økonomi og kulturelle forutsetninger.

Jeg tror ikke at ALT av tma er ubrukelig, det finnes flere aspekter innefor flere stilarter som både er og kan være anvendelig, alt avhenger av hvordan man trener. Men, i veldig mange klubbe - og dette er da et overrepresentert fenomen, så gjør treningen deg, i likhet med hva Thyve sier, mindre skikket til å takle en skarp situasjon. Mye av grunnen er at man blir puttet inn i en trommel av illusjoner og kommer ut igjen, tørrere og mer tvistet enn noensinne. Noenganger er det enkle ofte det beste, og derfor vil jeg tro at i endel situasjoner tjener man mer på å handle etter primære instinkter enn å ha flere års illusjoner bak seg.

Det finnes selvfølgelig forskjeller mellom stilarter og klubber, men den generelle skeptisken mot TMA når det kommer til realistisk selvforsvar og fighting - er SVÆRT begrunnet og jeg vet hva jeg prater om. Jeg sier ikke at du er en tulling, for jeg har i likhet med deg også hatt de samme argumentene, men noenganger må man bare innse hva som er realitet. Om du føler at du trener noe som virkelig funker - så fint! Kanskje det også gjør det...men mest sannsynlig stiller du endel spørsmål til deg selv angående treningen OG mest sannsynlig ville ikke det du trodde funket FUNKE i en skarp situasjon.

En "nobody" på gata er ikke alltid en "nobody". De som lager bråk er ofte folk som har sloss endel og vet hva de gjør. Jeg ville MYE heller havnet i en slosskamp med en tma svartbelte på gata framfor en streetpunk - for å illustrere det eksempelet.

Honnør!

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Chi,slag og sånt..
« #85 : 17. november 2006, 18:00 »
Hehe. Detta var morsomt. Tenkte å teste ut folkene her inne som kom med diverse selvsikre uttalelser her inne. Ble litt overrasket da folk langt oppi tjueåra IKKE gjennomskuet at innlegget faktisk bare var kødd fra ende til annen. Dersom det IKKE hadde vært en kødd, så burde dere jo i det minste vise sympati med den tilbakestående personen dere trodde skrev dette tullet. Men neida, folk begynte faktisk å argumentere imot at karate ikke hadde de hardeste slagene!! hehehehe:) Når spøken ikke ble avslørt, så sier vel noe om for et lavmål enkelte beveger seg på når de kjefter og smeller her inne. Mange blir nesten blindet av sin egen iver etter å få fram sine argumenter og meninger. Jeg er ikke sikker på at det er så fruktbart.
Men lover at jeg ikke skal komme med flere slike utspekulerte og vanskelig gjennomskubare jokes framover:)

Du skrev et talentløst innlegg, og fikk fortjent pepper for det. Hva får deg til å tro at alle tok deg på alvor? Sliter du, i likhet med visse andre tråddeltagere, med svekkede persepsjonsevner? Det er faktisk ingen grunn til å oppfordre retarderte personer til aktivitet og videre deltagelse på forumet, det er saktens altfor mange av dem her fra før av.

Videre er det artig at du later til å tillegge deg selv bred kompetanse i forhold til dette med effektivt selvforsvar. Er din realkompetanse forankret i den ene gangen du fikk inn en håndledsslås på en liten anorektiker?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Chi,slag og sånt..
« #86 : 17. november 2006, 18:05 »
Det er dumt fordi det er direkte ulogisk og usant. Det er ferdighetene og tildels helt individuelle faktorer som avgjør hvorvidt man er istand til å forsvare seg selv eller ikke, stilarten i seg selv er faktisk sekundær. De aller aller fleste TMA gir en enormt god trening av flere ferdigheter som er svært viktige for effektivt selvforsvar (tørre å "sloss" mot motstander, prediksjon av angrep, koordinasjon, hurtighet, styrke, smidighet, utvalg av teknikker slik at man har effektive mottrekk og ikke står som et spørsmålstegn). Ta for eksempel kata, som jo for mange kan synes helt fullstendig meningsløst. Kata består av en rekke stillinger og bevegelser som ellers brukes i kamp, bare at man ikke har motstander og skal gjøre det i en viss rekkefølge. Dette er jo faktisk bare en måte å trene inn selvforsvarsteknikker og bevegelser på, altså i første rekke koordinasjon og ferdighetstrening. Som med all ferdighetstrening, så er det å repetere og atter repetere den eneste måten å bli god/bedre på. Det er en måte å automatisere, optimalisere og kvalitetssikre teknikkene. I tillegg trener man med de samme teknikkene mot partner/motstander. Det er altså ikke så dumt med en sånn, i utgangspunktet, tullete ting som kata, som det i første omgang kan synes!
Hvordan det å oppøve slike gode FERDIGHETER kan sette noen tilbake, kan jeg ikke skjønne. Det er ikke alle som er født som brotthester og voldsmenn, men TMA gjør i hvert fall INGEN dårligere til å forsvare seg selv. Men du får jo bare fortsette å tro at det er navnet på stilarten som er bestemmende for om du overlever et fylleslagmål eller ikke.

Ulogisk.. og usant.. riktig.


1) Du påstår at "stilarten er sekundær".. vel, om det så var slik, hvorfor er det relevant? Det gjør argumentet mitt (og ditt) hverken svakere eller sterkere, da det faktisk ER stilarter man her diskuterer.

2) Jeg vil påstå at hverken Aikido, TKD eller f.eks Hapkido er særlig flinke til å trene med aktiv og realistisk motstand. Hvor ofte slår OSI Aikido av lysene, tar på seg vanlige klær og trener bakholdsangrep på gate..? Wink Aldri er et stikkord. Et planlagt angrep fra en venn og kjenning blir sjelden effektivt til annet enn å lage show. Gode show muligens, men det har lite med selvforsvar å gjøre.

3) Kata..? Kata er ubrukelig som selvforsvarstrening. Kata er statisk og lærer ikke bort noe mer enn man ville gjort lant bedre ved å slå og sparke på en sekk, punktum. Du snakker om å repetere og automatisere, mener du virkelig at man automatiserer KORREKT teknikk ved å gå Kata..? Da trekker jeg din kompetanse i tvil, enkelt og greit.

4) De fleste TMA-er er opptatt av filosofi, språk/terminologi, etikette o.l. Vel og bra, men det hjelper deg fint i en direkte selvforsvarssituasjon.

Alt i alt: Man kan selvsagt lære enkeltteknikker og muligens noen tankesett som er verdt å ta med seg, men igjen: TMA slik det trenes i Norge.. i dag, er ikke på noe vis optimalt eller egnet for selvforsvar.

(et godt eksempel kan vel være en landslagsutøver i ITF TKD som en periode ble "overfalt" flere ganger, da hun skulle bryte inn i slosskamper/knuffing... det at en instruktør innprenter en 156cm høy og 50kg tung jente at hun KAN forsvare seg mot voksne menn... vel.. det sier så mangt.)
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Chi,slag og sånt..
« #87 : 17. november 2006, 18:34 »
Vell, der jeg bodde før hadde jeg i alle fall mange episoder på byen hvor en gjeng skulle gi meg juling - og da klarte jeg og forsvare megselv uten alt for store skrammer. Tro det eller ei, jeg trente kyokushin :O

Jeg er altså veldig takknemlig for enkelte TMA-grener, selvsagt så er det noen som er litt på villspor, men noen har også ganske mye nyttig for seg.

Når den tid kommer at jeg får barn, vil jeg f.eks velge å sende de på TMA til å begynne med, for deretter å gi de muligheten til MMA når de blir eldre.
All that is gold does not glitter...

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Chi,slag og sånt..
« #88 : 17. november 2006, 18:36 »
Du skrev et talentløst innlegg, og fikk fortjent pepper for det. Hva får deg til å tro at alle tok deg på alvor? Sliter du, i likhet med visse andre tråddeltagere, med svekkede persepsjonsevner? Det er faktisk ingen grunn til å oppfordre retarderte personer til aktivitet og videre deltagelse på forumet, det er saktens altfor mange av dem her fra før av.

Videre er det artig at du later til å tillegge deg selv bred kompetanse i forhold til dette med effektivt selvforsvar. Er din realkompetanse forankret i den ene gangen du fikk inn en håndledsslås på en liten anorektiker?

Kan du heller ikke bruke energien på å skrive meningsfulle innlegg, i stedet for å rakke ned på andre forummedlemer? Vedkommende har faktisk skrevet endel interessante innlegg.
All that is gold does not glitter...

Utlogget frisk-us

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Chi,slag og sånt..
« #89 : 17. november 2006, 18:40 »
Jeg synes absolutt ikke sitatet over er bak mål, snarere tvert imot. Jeg har trent TMA stort sett hele livet og vært innom endel grener, så jeg prater ikke bare av personlig erfaring, men også erfaring jeg deler med svært mange andre som har gått samme vei som meg. Personer som har vært toppgradert i Kung Fu, Karate, Taekwondo osv. Noen klarer å integrere noen av teknikkene i moderne selvforsvarsprinsipper, men stort sett så føler mange at deres innlærte tmareflesker ofte er et hinder snarere enn en fordel. Selvforsvar og realistisk gatekamp er svært annerledes fra det å gå en kata. Selv om man kan argumentere med bunkai og praktiske applikasjoner i kataer, så blir det som å argumentere med at man kan lære å svømme ved å trekke teknikker ut av en svømmevideo og trene på land.

Som sagt erdet å gå en kata IKKE sammenlignbart med å gå en kamp på gata. Kata gir trening på koordinasjon, kontroll og på de bevegelsene som man skal bruke i kamp/sparring i andre deler av treningen, og er på mange måter en bevisstgjøring av en del av teknikkene man bruker.  Nå sier ikke jeg at kata er verdens beste treningsform, og jeg har heller ikke drevet med timelange økter med dette. Men det har absolutt noe for seg, selv om MMA mener det stikk motsatte. Det hadde nok jeg også syntes dersom jeg ikke hadde hatt egenerfaring med det.

Sitat
Det overrasker meg at man med dagens moderne utvikling, vinkling og kunnskap forsatt sverger til stilarter som er skapt av EN mester eller et resultat av mange hundre års kunstnerisk, politisk og mystifistisk evolusjon. Man kan trekke det så langt, som noen teoretikere gjør, å si at kampsport stammer fra det gamle hellas og pankration (som er det samme som MMA er idag), forflyttet seg til india, videre til kina og så til de andre østlige landene som japan, korea osv. Og så kan man se an utviklingen - det har gått fra å være realistisk og effektivt til å bli kunst. Ikke overraskende ser man på andre aspekter ved kultur og samfunn.

Nå ser ikke jeg akkurat kunsten i harde blokker, slag og spark, grappling, låse- og kontrollgrep, kast, sparring etc etc, så det får være dine ord. Det er jo for det meste det treningene og teknikkene dreier seg om. At MMA føler at de gjør noe heeeelt annet, får så være. Det du ser på TV, Youtube etc av TMA er jo stort sett kata og konkurranser der det gjøres kata. Men dette har jo lite med den praktiske treningen som gjøres, i hvertfall innen de stilartene jeg har trent.

Sitat
På den andre siden kan man hevde at kampsport alltid har funnet sted der det har vært krig. Dette tror jeg mer på. Men kamsport har et stort potensiale: Det representerer makt, respekt og kultur. Disse faktorene er med på å forme kampsporten. I MMA henter man respekten fra hva man presterer. Man blir respektert som et individ - i likhet med andre realistiske stilarter. I TMA får man respekt/annerkjennelse gjennom helt andre systemer - noe som er et resultat av mange års politikk, økonomi og kulturelle forutsetninger.

Har et stort potensiale til å representere makt, respekt og kultur? Hva mener du egentlig med dette? Det var vel slik for noen hundre år siden, idag har kampsport lite med makt å gjøre. I hvertfall i den moderne og voksne verden jeg lever i. Men kanskje det er annerledes på ungdomsskolen og i kriminelle gullkjedegjenger? I TMA som jeg har trent, så er ikke dette med respekt et viktig begrep. Dette begrepet er nok viktigere for deg personlig tror jeg.
I TMA får man gjerne et belte som bevis på hvor mye man kan/hvor god man er i stilarten, men respekten kan kun oppnås gjennom hvordan man oppfører seg. Det er ikke avhengig av hvordan du presterer på trening eller i kamp, slik du beskriver er gjeldende for MMA. Dersom dette er gjeldende for alle MMA utøvere, så synes jeg nesten det høres barnslig ut.

Sitat
Jeg tror ikke at ALT av tma er ubrukelig, det finnes flere aspekter innefor flere stilarter som både er og kan være anvendelig, alt avhenger av hvordan man trener. Men, i veldig mange klubbe - og dette er da et overrepresentert fenomen, så gjør treningen deg, i likhet med hva Thyve sier, mindre skikket til å takle en skarp situasjon. Mye av grunnen er at man blir puttet inn i en trommel av illusjoner og kommer ut igjen, tørrere og mer tvistet enn noensinne. Noenganger er det enkle ofte det beste, og derfor vil jeg tro at i endel situasjoner tjener man mer på å handle etter primære instinkter enn å ha flere års illusjoner bak seg.

Som sagt så er det man lærer i TMA ikke noe svevende filosofiske greier, hvor man skal se for seg en flyvende svane som man skal knekke vingen på ved hjelp av en indre kraft. Det er basic teknikker og ferdigheter som kan brukes i selvforsvar. Dette er nok ganske så likens som det gjøres i MMA, bare at der har man den oppfatning at drakter og belter og østlige hilsemetoder er barnslige.  

Sitat
Det finnes selvfølgelig forskjeller mellom stilarter og klubber, men den generelle skeptisken mot TMA når det kommer til realistisk selvforsvar og fighting - er SVÆRT begrunnet og jeg vet hva jeg prater om. Jeg sier ikke at du er en tulling, for jeg har i likhet med deg også hatt de samme argumentene, men noenganger må man bare innse hva som er realitet. Om du føler at du trener noe som virkelig funker - så fint! Kanskje det også gjør det...men mest sannsynlig stiller du endel spørsmål til deg selv angående treningen OG mest sannsynlig ville ikke det du trodde funket FUNKE i en skarp situasjon.

Og det samme gjelder deg. Det du trodde funket, funker kanskje ikke. Rett og slett fordi du møtte en som var mye sterkere enn deg, eller som slo først! Eller som reagerte på en helt annen måte enn de du tidligere har trent og sparret mot. Dersom man tar en som har trent MMA i tre år og en som har trent TMA i tre år, så ville ikke stilarten være avgjørende for hvem som vant. Kanskje er MMA-utøveren en som kun har hatt søstre og spilt bordtennis før han ble tøff i trynet og skulle knuse folk med MMA, mens han som trente TMA hadde hatt fire storebrødre som han hadde sloss med i 20 år, og han ble ikke akkurat dårligere av TMA. Tror du fortsatt MMA ville vinne? Poenget er at de individuelle faktorene har mest å si.

Sitat
En "nobody" på gata er ikke alltid en "nobody". De som lager bråk er ofte folk som har sloss endel og vet hva de gjør. Jeg ville MYE heller havnet i en slosskamp med en tma svartbelte på gata framfor en streetpunk - for å illustrere det eksempelet.

Det der blir jo bare for dumt. En helt latterlig hypotese, som mangler innsikt i hvor  mange andre faktorer enn selve stilarten som avgjør om du blir slått til pinnevev eller ikke. Hvis du hadde møtt en av mine tidligere trenere i karate, så tror jeg du hadde skjønt poenget. Han hadde blankpolert isse, 1,90 høy og gjorde ikke annet enn å trene karate og pushe vekter kombinert med et respektabelt steroide-inntak. Vekten var på rundt 100-120 kg, og han var ikke spesielt sympatisk. Jeg vet ikke om det hadde vært så mye bedre å møte han bare fordi han var en TMA'er. Eller blir dette for vanskelig å sette seg inn i og forstå?


Til slutt må jeg si at du har mange gode poeng her, men samtidig misser du litt hva poenget mitt er.
Ingen mennesker forstår helt - annet enn det de selv har opplevd.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!