avstemning
Spørsmål: Syns du maleriet er fint?
Nei. - 28 (33.3%)
Ja. - 13 (15.5%)
Apen kunne gjort det bedre. - 19 (22.6%)
Kunne gjort det bedre selv. - 24 (28.6%)
Stemmer totalt: 81

Skrevet av Emne: Tidenes dyreste maleri.  (Lest 23308 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #165 : 14. desember 2006, 22:46 »
Selvsagt kan man se på den rent konkrete forhistorien til et kunstverk og til en hvis grad se på intensjoner/motivasjon, men å la dette være et "være, ikke-være" for om noe er kunst eller ikke er en annen side av saken. Jeg tror du misforstår meg litt her. Jeg sier ikke at man IKKE skal se på dette som du her beskriver, men at det derimot ikke er et av flere kummulative krav som MÅ oppstilles for å kalle noe kunst.


Fomle: leggetid, du bommer bare stadig mer.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #166 : 14. desember 2006, 22:54 »
Når vi er inne på kunst, så har jo eg prøvd meg som "kunstner"
Og utan å skryte, synest eg mitt verk er finare enn skaperen av verdas dyraste klatteri, men det er det kanskje tricepsman som må bedømme?

Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #167 : 14. desember 2006, 22:58 »
Når vi er inne på kunst, så har jo eg prøvd meg som "kunstner"
Og utan å skryte, synest eg mitt verk er finare enn skaperen av verdas dyraste klatteri, men det er det kanskje tricepsman som må bedømme?



Bra den der.. Har fiska endel laks i mitt liv og det første som slo meg var Buck..  Men er ikke god på fluenavn..

Selv sverger jeg til Green Highlender i solskinn  Grin
Powerlifter...

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #168 : 14. desember 2006, 22:59 »
Jeg sier ikke at man IKKE skal se på dette som du her beskriver, men at det derimot ikke er et av flere kummulative krav som MÅ oppstilles for å kalle noe kunst.

Kanskje ikke. Denne debatten er vanskelig, da ordet 'kunst' ikke er særlig klart avgrenset, men jeg tror likevel jeg vil bruke ordet 'håndverk' om kunst uten noen bakenforliggende kunstnerisk intesjon. Jeg ser ihvertfall ingenting i veien for å gjøre det.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #169 : 14. desember 2006, 23:00 »
Når vi er inne på kunst, så har jo eg prøvd meg som "kunstner"
Og utan å skryte, synest eg mitt verk er finare enn skaperen av verdas dyraste klatteri, men det er det kanskje tricepsman som må bedømme?



Meh... fint håndverk. Grin

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #170 : 14. desember 2006, 23:01 »
Kanskje ikke. Denne debatten er vanskelig, da ordet 'kunst' ikke er særlig klart avgrenset, men jeg tror likevel jeg vil bruke ordet 'håndverk' om kunst uten noen bakenforliggende kunstnerisk intesjon. Jeg ser ihvertfall ingenting i veien for å gjøre det.

Der får vi vel bare være uenige.. Wink Jeg tar ofte bilder fordi jeg synes motivet er vakkert, uten å ha noen definert kunstnerisk intensjon bak det.. Jeg vil likevel påstå at resultatet kan være kunst.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #171 : 14. desember 2006, 23:10 »
Bra den der.. Har fiska endel laks i mitt liv og det første som slo meg var Buck..  Men er ikke god på fluenavn..

Selv sverger jeg til Green Highlender i solskinn  Grin

Takk for det Smiley

Det der er faktisk eit forsøk på ein green highlander, men hadde ikkje det som trengtes til ytterste vingelaget, og litt småtteri elles, valgte å la den vere som den var. (pappegøyefjør var ikkje så lett å få tak i for eksempel Tongue)
Sikkert 3-4 år sidan eg lagde den forøvrig (mi første laksefluge Cheesy)

Meh... fint håndverk. Grin

Hehe, greitt nok, håndverk då Grin
Men takk for det Wink
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #172 : 14. desember 2006, 23:14 »
Takk for det Smiley

Det der er faktisk eit forsøk på ein green highlander, men hadde ikkje det som trengtes til ytterste vingelaget, og litt småtteri elles, valgte å la den vere som den var. (pappegøyefjør var ikkje så lett å få tak i for eksempel Tongue)
Sikkert 3-4 år sidan eg lagde den forøvrig (mi første laksefluge Cheesy)

Hehe, greitt nok, håndverk då Grin
Men takk for det Wink

Bra det er noen med samme interesse her..  Skal selv oppover til høsten å prøve ørreten i mørket. Ingen ting er så spennende som å stå i elva i mørket å vente på det ultimate rykket.. Kjenner det kribler nedover ryggen nå..  Wink
Powerlifter...

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #173 : 14. desember 2006, 23:16 »
Der får vi vel bare være uenige.. Wink Jeg tar ofte bilder fordi jeg synes motivet er vakkert, uten å ha noen definert kunstnerisk intensjon bak det.. Jeg vil likevel påstå at resultatet kan være kunst.

Vel, 'kunst' er som sagt også synonymt med 'håndverk' i visse forstander ("kunsten å ta et fotografi"), så på det punktet skal jeg ikke krangle uansett. Wink

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #174 : 14. desember 2006, 23:18 »
Bra det er noen med samme interesse her..  Skal selv oppover til høsten å prøve ørreten i mørket. Ingen ting er så spennende som å stå i elva i mørket å vente på det ultimate rykket.. Kjenner det kribler nedover ryggen nå..  Wink

 2thumbsup
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #175 : 15. desember 2006, 10:30 »
Nå er det viktig å forstå at kunst er ett meget vidt begrep. Plasser en stol i ett rom og kall det "ensomhet",  evt "ikke hjemme" og mennesker som er på høstutstillingen nikker anerkjennende.

Det er bedre å argumentere med at "dette synes jeg er ræva kunst" kontra å komme med påstander om at "dette er ikke kunst"

Jeg tror de fleste her er enige om at det er helt ubegripelig at ett maleri av Pollock er verdstatt opp mot en milliard, ja selv 10 000 kr er alt for mye.

Selv tenker jeg på hva som kreves av kunstneren; tid, talent, erfaring m.m
Det er lett å se at de fleste abstrakte kunstnere ikke trenger å bruke mer enn 10-15 min på å male ett bilde, og minimalt med talent.

Og en ting til; når dere diskuterer med kunstnersjeler og deler min oppfatning, får dere ofte svaret "det sier du bare fordi du ikke forstår det"

Det eneste rette å gjøre i den sammenhengen er å geipe til vedkommende samtidig som man langer mongofjes og gjentar siste setning med ironisk mongostemme.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #176 : 15. desember 2006, 10:35 »
Her er ett eksempel til på hvor vridd kunst verdenen er;

min tidligere lærer har malt ett bilde av ett åpent håndkleskap. kjedelig motiv ja, men get this;

samtlige i klassen den gangen var overbevist at dette var ett fotografi, selv fra få meters avstand. Han måtte ta med bildet på skolen og vise oss det før noen trodde ham overhodet. Da snakker vi talent. Bildet hadde tatt 3 år å male, men han er altså lærer og tjener 300 000 i året. Samtidig blir det ramaskrik over fargeklatter og kruseduller. Forstå det den som kan.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #177 : 15. desember 2006, 11:04 »
Overdreven klisje er ikke nødvendigvis kunst
haha, du kritiserer andres analyser? Så hvis jeg "maler" noe som symbolerer tja f.eks slottet, og legger til ett fint lysspill - Ja da har vi kunst eller hva Thyve? Gleder meg til å det fantastiske innlegget du vil komme med nå  Grin
Og hva er så bra utført med dette? Du maser jo at du har en "maler-mor"?

Slottsbildet ditt vil helt sikkert kunne anerkjennes som kunst i ren subjektiv forstand -- det holder jo at du selv regner det for å være et kunstverk. Dersom du vil ha mer intersubjektiv aksept for at bildet ditt er et kunstverk, håper jeg at du maler langt bedre enn du leser og skriver... 

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #178 : 15. desember 2006, 11:14 »
Nå er det viktig å forstå at kunst er ett meget vidt begrep. Plasser en stol i ett rom og kall det "ensomhet",  evt "ikke hjemme" og mennesker som er på høstutstillingen nikker anerkjennende.

Det er bedre å argumentere med at "dette synes jeg er ræva kunst" kontra å komme med påstander om at "dette er ikke kunst"

Jeg tror de fleste her er enige om at det er helt ubegripelig at ett maleri av Pollock er verdstatt opp mot en milliard, ja selv 10 000 kr er alt for mye.

Selv tenker jeg på hva som kreves av kunstneren; tid, talent, erfaring m.m
Det er lett å se at de fleste abstrakte kunstnere ikke trenger å bruke mer enn 10-15 min på å male ett bilde, og minimalt med talent.

Og en ting til; når dere diskuterer med kunstnersjeler og deler min oppfatning, får dere ofte svaret "det sier du bare fordi du ikke forstår det"

Det eneste rette å gjøre i den sammenhengen er å geipe til vedkommende samtidig som man langer mongofjes og gjentar siste setning med ironisk mongostemme.

Hehe, har du forsøkt å spørre dem om hvilke objektive kriterier som ligger til grunn for å forstå og verdsette god kunst? Kunstsnobber minner litt om såkalte "musikk-kjennere", som også mener at musikk kan evalueres objektivt -- og at det derfor finnes god og dårlig smak.

Jeg har flere ganger fått høre at jeg ikke forstår meg på f. eks  Radiohead. Hva i helvete er det egentlig å forstå? Det eneste som betyr noe er hvorvidt jeg, som subjekt, faktisk liker musikken. Å like musikk er som å like abstrakt kunst, en rent subjektiv og perseptuell smakssak.

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Tidenes dyreste maleri.
« #179 : 15. desember 2006, 12:34 »
Når vi er inne på kunst, så har jo eg prøvd meg som "kunstner"
Og utan å skryte, synest eg mitt verk er finare enn skaperen av verdas dyraste klatteri, men det er det kanskje tricepsman som må bedømme?



Flua er fin, men du må jobbe med avsluttningen. Dessuten bør du helt klart velge sorte laksekroker om du skal binde klassiske laksefluer.
Binding av klassiske engelske laksefluer har klare kunstneriske elementer over seg i den betydning at det legges mye arbeid i ren utsmykking som ikke har betydning for fluens funksjon. Laksefluer generelt skal først appelere til mennesket, så til fisken....

For øvrig er det artig å observere hvordan enkelte "hard core" markedsliberalister møter seg selv i døren i denne diskusjonen.
Markedet har jo uttalt seg om verdien på dette maleriet, punktum finale! Den prisen kan, slik jeg ser det, kun forklares ved at markedet ser på dette som et unikt kunstverk.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!