Skrevet av Emne: Nynorsk  (Lest 4957 ganger)

Utlogget Bonde

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 192
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 192

  • Lifting steel has got a sex-appeal
Sv: Nynorsk
« #45 : 26. desember 2006, 14:15 »
Har gjentatte gonger observert at det er folk som snakkar bokmål som klagar på nynorsken, men svært få som skriv nynorsk som klagar på bokmål. Det er so mykje som vert skrive på bokmål no, at det vetle som er igjen av nynorsken skal me bevara. Vi som skriv nynorsk brukar like lang tid på å læra bokmål som dekan når de skal læra nynorsk. Men sanninga er at å skriva nynorsk ligg mykje nærare mi dialekt enn bokmål!!
For meg vert det unaturleg å skriva bokmål, og eg meiner at å kutte det heilt vil vera tragisk!

Utlogget Stuttjukken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Nynorsk
« #46 : 27. desember 2006, 12:23 »
Nynorsk og bokmål er 2 likeverdige skriftspråk og målføre i Noreg. Det har alltid vore slik at bokmålsfolket har hatt meir i mot nynorsk, enn nynorskfolket har hatt i mot bokmål. Når det er sagt er det faktisk fleire gyldige språk i kongeriket Noreg, ikkje berre 1, men 2 til. Desse språka har meir etnisk lokal forankring. Eg tenkjer på samisk og kvænsk (gammalfinsk), sistnemnte språk finn ein i t.d. Porsanger, Tana, Unjarga og Vadsø kommunar i Finnmark. Samisk er ikkje berre samisk, men det er minst 9 samiske dialektar/målføre (er ikkje sikkert på kva som er mest korrekt å skriva av desse 2 orda), og då tenkjer eg på nord-samisk (Finnmark), sør-samisk (Trøndelag/Helgeland), lule-samisk (Salten, Ofoten, Sør-Troms), pite-samisk (ikkje i Noreg, men i Sverige), skolte-samisk (Aust-Finnmark, Finsk Lappland og litt av Kola/Russland), osv.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk
« #47 : 27. desember 2006, 12:50 »
Har gjentatte gonger observert at det er folk som snakkar bokmål som klagar på nynorsken, men svært få som skriv nynorsk som klagar på bokmål. Det er so mykje som vert skrive på bokmål no, at det vetle som er igjen av nynorsken skal me bevara. Vi som skriv nynorsk brukar like lang tid på å læra bokmål som dekan når de skal læra nynorsk. Men sanninga er at å skriva nynorsk ligg mykje nærare mi dialekt enn bokmål!!
For meg vert det unaturleg å skriva bokmål, og eg meiner at å kutte det heilt vil vera tragisk!

Klart det er få som klager på bokmål som allerede snakker ny-norsk : dere er jo ikke så mange.

Argumentene dine er utelukkende egosentriske og gir i grunn liten mening. Spørsmålet her er også tvang, samt delvis diskriminering ovenfor andre språk det også hadde vært naturlig at vi hadde et forhold til.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: Nynorsk
« #48 : 27. desember 2006, 13:00 »
Vi som skriv nynorsk brukar like lang tid på å læra bokmål som dekan når de skal læra nynorsk.

Hmm.. Jeg har en del i klassen min som kan bokmål like bra som nynorsk. Dette til tross for de gikk i nynorskklasser på grunnskolen. Verken jeg eller mine kamerater kan skrive nynorsk skikkelig (langt i fra faktisk). Så i disse tilfellene er det lettere for dere å lære dere bokmål, noe som sannsynligvis kommer av at omtrent all teksting på tv, og ting generelt sett i Norge står på bokmål.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Nynorsk
« #49 : 27. desember 2006, 13:55 »
Hmm.. Jeg har en del i klassen min som kan bokmål like bra som nynorsk. Dette til tross for de gikk i nynorskklasser på grunnskolen. Verken jeg eller mine kamerater kan skrive nynorsk skikkelig (langt i fra faktisk). Så i disse tilfellene er det lettere for dere å lære dere bokmål, noe som sannsynligvis kommer av at omtrent all teksting på tv, og ting generelt sett i Norge står på bokmål.

Bare vent. Tekstingen på nynorsk er ikke akkurat avtakende.

Det blir som det blir med alt annet. Kvotering. De kvoterer et språk, et mindretall vil ha, inn i norsk undervisning som mildt sagt har HELT andre utfordringer. Barna kan bøye "å kvotere" på tre varianter av norsk, men ikke legge sammen 6+7.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nynorsk
« #50 : 27. desember 2006, 21:20 »
Bare vent. Tekstingen på nynorsk er ikke akkurat avtakende.

Det blir som det blir med alt annet. Kvotering. De kvoterer et språk, et mindretall vil ha, inn i norsk undervisning som mildt sagt har HELT andre utfordringer. Barna kan bøye "å kvotere" på tre varianter av norsk, men ikke legge sammen 6+7.

For ikke snakke om verbbøyningen på engelsk.... eller fransk og tysk!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!