Skrevet av Emne: Nynorsk  (Lest 4958 ganger)

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Nynorsk
« #15 : 23. desember 2006, 01:47 »
eg ser ingen grunn til at det skal vere eit språk som må vike til fordel for bokmål.


Ingen annen grunn enn at folk selv velger hvilket skriftspråk de vil bruke, og stadig færre velger nynorsk. Mot den virkeligheten hjelper ingen argumenter om opphav og alder.
¡BASTA YA!

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Nynorsk
« #16 : 23. desember 2006, 01:55 »
Du synes ikke det utsagnet der har ting i litt feil rekkefølge? Nynorsk er strengt tatt utfordrer til dansk-norsken. Spørsmålet blir vel heller hvorfor bokmål skal vike for nynorsk.

Dessuten er det vel et faktum at bokmål er i ferd med å vinne når det kommer til bruk i dagens samfunn?

Eg har då strengt tatt aldri sagt at bokmål skal vike til fordel for nynorsk har eg vel? Wink

Eg synest at vi bør bahalde begge skriftspråk, ettersom Noreg er eit land med mange forskjellige dialekter, vil det vere greit å ha skriftspråk som ein lettare kan assosiere med i eiga dialekt.

At bokmål har større utbreiing i dagens samfunn enn nynorsk får så vere, eg i lag med mange andre foretrekk likevel å skrive nynorsk og eg ser ingen valid grunn til å fjerne nokon av dei to skriftspråka.
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nynorsk
« #17 : 23. desember 2006, 01:58 »
Eg synest at vi bør bahalde begge skriftspråk, ettersom Noreg er eit land med mange forskjellige dialekter, vil det vere greit å ha skriftspråk som ein lettare kan assosiere med i eiga dialekt.

Hvorfor bare to? Skal vi ikke også skreddersy et skriftspråk for rogalendinger? Trøndere? Nordlendinger?

Jeg bare lurer... hvor pragmatisk er det egentlig å operere med flere forskjellige skriftspråk?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Nynorsk
« #18 : 23. desember 2006, 02:01 »
Fatter ikke hvorfor så mange skal syte over nynorsk og at de ikke klarer å lese det osv, det er da ikke så vanskelig? Språket ble laget fordi de ville ha et norsk språk ikke et dansk/norsk språk, og siden har det blitt brukt ved siden av bokmål (av en eller annen grunn)...

For å vri et spørsmål shem hadde tidligere litt:
Hvorfor skal resten av norge rette seg etter østlandet og oslo, og snakke deres dialekt? (Sa han som skriver bokmål)

Min erfaring er at det ikke brukes noen ekstra timer på nynorsk opplæring, en del av klassen har nynorsk som hovedmål en annen del av klassen har bokmål, 1 mnd i året (Eller noe sånt) så leser man den andre skriftnormen og skriver et par stiler på den. 
Hva med å heller bruke tiden man syter og debbaterer på nyttigere ting (matteundervisning feks?)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Nynorsk
« #19 : 23. desember 2006, 02:13 »
Det var kombinasjonen av svartedauden og reformasjonen som tok livet av det gamle norske skriftsspråket, så danskene alene kan ikke få skylden.

Det er nok helt riktig, uten Svartedauen hadde Norge blitt en stormakt i skandinavisk forstand langt tidligere etter min mening.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Fleex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

Sv: Nynorsk
« #20 : 23. desember 2006, 02:15 »
Hvem bryr seg vis vi har et språk som stammer fra det Danske språket?
Jeg syns ikke Nynorsk passer inn noen steder, vi har allerede et språk som alle forstår. Så hvorfor begynne og lære de unge et nytt? Samtidig som de lærer mer om det opprinnelige språket.
Helt enig i at vi heller kan ha mer Engelsk, det kan vi iallefall få VELDIG god nytte av, men Nynorsken får vi ALDRI bruk for, de fleste av oss iallefall.

Tror dette kan bli en ganske heftig post etterhvert.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nynorsk
« #21 : 23. desember 2006, 02:16 »
Fatter ikke hvorfor så mange skal syte over nynorsk og at de ikke klarer å lese det osv, det er da ikke så vanskelig?

Jeg tror ikke noen klager over å måtte lese det, det er vel heller selve vitsen ved å måtte lære å skrive det, for ikke å snakke om påbudet om å bruke det i samfunnet, det stilles spørsmål ved.

For å vri et spørsmål shem hadde tidligere litt:
Hvorfor skal resten av norge rette seg etter østlandet og oslo, og snakke deres dialekt? (Sa han som skriver bokmål)

Hvilket spørsmål var det?

Det er ingen som har sagt at noen skal snakke østlandsdialekt. Du kan godt demonisere hovedstaden og 'makta', men dette dreier seg om et allerede veletablert skriftspråk, og hvorvidt det i realiteten er nødvendig med et overflødig, kvasidialektisk tillegsskriftspråk.

Hva med å heller bruke tiden man syter og debbaterer på nyttigere ting (matteundervisning feks?)

Hva med å droppe nynorskundervisningen til fordel for nyttigere ting? Fremmedspråkundervisning, f. eks...

Utlogget Fleex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

Sv: Nynorsk
« #22 : 23. desember 2006, 02:17 »

Hva med å droppe nynorskundervisningen til fordel for nyttigere ting? Fremmedspråkundervisning, f. eks...

Akkurat.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Nynorsk
« #23 : 23. desember 2006, 02:18 »
Hva med å droppe bokmålsundervisningen til fordel for nyttigere ting? Wink Fremmedspråk, realfag.. Du må jo gjerne huske at 90% av landet (geografisk) har et langt bedre forhold til nynorsk enn til bokmål. Det er faktisk ikke et lite relevant poeng at Bokmål/riksmål i utgangspunktet var "øvrighetens" språk.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Nynorsk
« #24 : 23. desember 2006, 02:21 »
Hvem bryr seg vis vi har et språk som stammer fra det Danske språket?
Jeg syns ikke Nynorsk passer inn noen steder, vi har allerede et språk som alle forstår. Så hvorfor begynne og lære de unge et nytt? Samtidig som de lærer mer om det opprinnelige språket.

Tror dette kan bli en ganske heftig post etterhvert.

"Hvorfor begynne"..
Tongue

Jeg tror ikke noen klager over å måtte lese det, det er vel heller selve vitsen ved å måtte lære å skrive det, for ikke å snakke om påbudet om å bruke det i samfunnet, det stilles spørsmål ved.

Hvilket spørsmål var det?

Det er ingen som har sagt at noen skal snakke østlandsdialekt. Du kan godt demonisere hovedstaden og 'makta', men dette dreier seg om et allerede veletablert skriftspråk, og hvorvidt det i realiteten er nødvendig med et overflødig, kvasidialektisk tillegsskriftspråk.

Hva med å droppe nynorskundervisningen til fordel for nyttigere ting? Fremmedspråkundervisning, f. eks...

1. Dette er noe som er greit å kunne, siden i de fleste jobber så må en takle folk, og en del av å takle folk på  best måte er å være høflige. Dette innebærer blandt annet å svare på samme skriftspråk. Bla.. Min erfaring er også at nynorskfolk skriver _mye_ bedre og behersker språket bedre en bokmålsfolk.

2. Var vel noe sånt som at du lurte på hvorfor vestlandsdialektene skulle ha sitt eget skriftspråk, og om finnmark osv skulle få sin egen.

3. Hvilken nynorskundervisning? Min erfaring er ihvertfall at undervisning innen pensum bare blir lagt om til det andre skriftspråket, så bruker en kanskje en liten time på å gå gjennom litt regler... Nå vet jeg ikke hvordan det er høyere opp.

Hva med å droppe bokmålsundervisningen til fordel for nyttigere ting? Wink Fremmedspråk, realfag.. Du må jo gjerne huske at 90% av landet (geografisk) har et langt bedre forhold til nynorsk enn til bokmål. Det er faktisk ikke et lite relevant poeng at Bokmål/riksmål i utgangspunktet var "øvrighetens" språk.

Grin






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nynorsk
« #25 : 23. desember 2006, 02:36 »
Hva med å droppe bokmålsundervisningen til fordel for nyttigere ting? Wink Fremmedspråk, realfag.. Du må jo gjerne huske at 90% av landet (geografisk) har et langt bedre forhold til nynorsk enn til bokmål. Det er faktisk ikke et lite relevant poeng at Bokmål/riksmål i utgangspunktet var "øvrighetens" språk.

Jeg hadde ikke hatt noen innvendinger om Norge la om helt og holdent til nynorsk; det hadde i det minste vært konsekvent. Å ha to skriftspråk, derimot, er en vits.

Forøvrig må vi gjerne droppe norsk helt og holdent for min del, og tre inn i de engelskspråkliges rekker...  Grin

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Nynorsk
« #26 : 23. desember 2006, 02:39 »
HEBRAISK!
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nynorsk
« #27 : 23. desember 2006, 02:42 »
KLINGON!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Nynorsk
« #28 : 23. desember 2006, 02:44 »
Jeg hadde ikke hatt noen innvendinger om Norge la om helt og holdent til nynorsk; det hadde i det minste vært konsekvent. Å ha to skriftspråk, derimot, er en vits.

Forøvrig må vi gjerne droppe norsk helt og holdent for min del, og tre inn i de engelskspråkliges rekker...  Grin

Det er lizm no problem azz, vi er good på vei allerede OK?  Grin






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk
« #29 : 23. desember 2006, 15:12 »
Kvifor bokmål? Det er då vel ikkje naturleg å ta vare på eit språk som opprinneleg stammar frå dansk? Nynorsk er ikkje ei dialekt, det er eit skriftspråk, kor mange trur du pratar skriftspråket nynorsk eigentleg? Alle untatt nyheitsopplesaren i nrk pratar dialekt.
Men skal eg først ha eit skriftspråk, så skal det då vere eit skriftsprk som er nærare mitt eige talespråk enn bokmål er.


Bokmål er et resultat av vår historie. Og klamre seg til sin egen fortid gavner svært sjelden for noe som helst. Derfor bokmål. Vi var under dansk styring, og språket utvilklet seg videre.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!