Skrevet av Emne: Er kampsport fordummende ?  (Lest 15703 ganger)

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #30 : 24. juni 2007, 17:41 »
det er jo logisk at gjenntatte slag mot hode vil ha en negativ effekt på hjernen og da altså tankevirksomheten, om det gjelder koordinasjon, hukommelse, logisk tenkning eller andre ting vet jeg ikke, og jeg tror disse negative effektene i de aller fleste tilfeller er nesten ikke eksisterende. Det viktigste er vel om skadene er permanente eller om de forsvinner etter et opphold fra kampsporten. Etter hva jeg har hørt så kan ikke kroppen generere nye hjerneceller, altså visse kampsporter bør ha en fordummende effekt, i hvilken grad er vel noenlunde uvisst? Jeg vet at det er folk som sliter med hodepine grunnet boksing, gjentatte hjernerystelser er jo heller ikke kjent for å være så sunt...

enig at det er logisk at boksing gjør deg sløv i hue dog så tilsier empirisk data noe annet.

kanke alltid skape sannheter utfra egen logikk (som dessverre mange gjør)
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #31 : 24. juni 2007, 17:45 »
Det er klart att den ytterste konsekvensen av gjenntatte slag mot hodet er en eller annen form for skade på CNS. Enten permanent eller forbigående. Det trenger man ikke være neurolog for å forstå. Det er utøverens fysiske forutsettninger/sårbarhet og en lang rekke tilfeldigheter som avgjør hvem som ender opp som "skadet". Det derimot som burde være en forutsettning for alle som skal drive med kampsport som tillater fullkontakt mot hodet, er regelmessige og grundige neurologiske undersøkelser, og utestengelse/karantene om man finner noe som kan sette utøverens helse i fare. Jeg er for att folk skal kunne drive med det de selv vil, men det burde være obligatorisk å forsørge seg om att utøvernes helse er tilstrekklig ivaretatt. Desverre er bestemmelser i ulike forbund og fra land til land veldig forskjellige i forhold til hva som faktisk gjøres av undersøkelser, og hva som tillates. Som alltid så er det pengene som styrer. I alle fall når man kommer opp til ett litt høyere nivå. Kampsport i seg selv er ikke fordummende iom att  spekteret er så utrolig bredt. Kampsport på høyt nivå som tillater fullkontakt mot hodet kan være "fordummende" men det er kun de færreste som blir så "skadet" att det påvirker livet deres merkbart negativt.

tingen er vel at det skal uhorvelig mye deng til for å få kroniske hjerneskader.

selvsagt individuelt, men normalt skal det ca 5ukentligrystelser i uka i fem år til hvordan bli kronisk punch.

blir rysta ca 5-10 ganger i året med den farten vil det ta 150-250 år, føler meg rimelig trygg.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #32 : 24. juni 2007, 17:47 »
Flott post! Honnør.

Jeg tror denne tråden (og problemstillingen generelt) er mer påvirket av myter enn realiteter. På lik linje med at store muskler er synonymt med lav mental kapasitet.

off topic, men gudene skal vite at jeg irriterer meg over den "han er sterk så derfor er han dum" logikken.

særs mange bønder i forsen som tenker sånn
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #33 : 25. juni 2007, 16:38 »
off topic, men gudene skal vite at jeg irriterer meg over den "han er sterk så derfor er han dum" logikken.

særs mange bønder i forsen som tenker sånn

*Kremt*, jeg har erfart at slik tankegang er mest utbredt blant urbane idioter, og ikke bønder! Smiley

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #34 : 25. juni 2007, 16:46 »
*Kremt*, jeg har erfart at slik tankegang er mest utbredt blant urbane idioter, og ikke bønder! Smiley

Enig.
tingen er vel at det skal uhorvelig mye deng til for å få kroniske hjerneskader.

selvsagt individuelt, men normalt skal det ca 5ukentligrystelser i uka i fem år til hvordan bli kronisk punch.

blir rysta ca 5-10 ganger i året med den farten vil det ta 150-250 år, føler meg rimelig trygg.

Har du dokumentasjon på dette? Tviler sterkt på at det er gjort forsøk, og fått det du sier bekreftet.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #35 : 25. juni 2007, 16:51 »
Har du dokumentasjon på dette? Tviler sterkt på at det er gjort forsøk, og fått det du sier bekreftet.

Det som i hvert fall er viktig, er at man tar en relativt lang pause fra all kontakttrening etter en hjernerystelse. Skadepotensialet til to akkumulerte rystelser innenfor en kort periode er veldig stor. I norsk boksing og kickboxing er man flinke til å ta forhåndsregler i forhold til hodeskader, ved å ilegge utøvere karantener ved knockout og lignende.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #36 : 27. juni 2007, 10:56 »
Nå kan det vel diskuteres om det er så smart i det hele tatt å entre en ring mot en trent person som har lov til å denge løs på deg til du svimer av.

Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #37 : 27. juni 2007, 10:58 »
Nå kan det vel diskuteres om det er så smart i det hele tatt å entre en ring mot en trent person som har lov til å denge løs på deg til du svimer av.

 what blush Smart: Nei.... Morsomt: Garantert  Grin

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #38 : 27. juni 2007, 11:03 »
Ja, det er dritmorsomt, enig i det. Følelsen når du kjenner en høyre kryss gå inn akkurat der den skal er priceless.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #39 : 27. juni 2007, 11:07 »
Uten å vite så himla mye om det; men boksere/kampsortutøvere ( snakke profferher) virker ikke så himlaglupe når man leser om de ..

Avbitinger av ører , for eksempel... Ikke glupt.

En mer seriøs faktor er vel at enkelte utøvere som har lang farttid har noe redusert tale i ettertid.
Noe redusert syn/hørsel , som igjen kan virke fordummende ..
I tillegg til andelen Parkinson som er økende hos tidligere proffutøvere..

Må vel kunne si at det "virker" fordummende, men dog heller er "skadelig" i slik måte at tale/syn/Hørselsevner blir sterkt redusert over tid.

Nann
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #40 : 27. juni 2007, 11:11 »

Noe redusert syn/hørsel , som igjen kan virke fordummende ..


Du har absolutt rett. Du kan VIRKELIG ikke mye om emnet.. Wink
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #41 : 27. juni 2007, 11:22 »

Du har absolutt rett. Du kan VIRKELIG ikke mye om emnet.. Wink

Er du klar over hvor mange som har dårlig syn/hørsel som blir tatt for å være stokk dumme ??
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #42 : 27. juni 2007, 11:26 »
Er du klar over hvor mange som har dårlig syn/hørsel som blir tatt for å være stokk dumme ??


Eller dem som har dysleksi... "Vor smart høres jei ut?" Cheesy

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #43 : 27. juni 2007, 11:26 »
Eller dem som har dysleksi... "Vor smart høres jei ut?" Cheesy

dysleksi ja..huff ,det er no' vel et slit det og ja..

Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #44 : 27. juni 2007, 11:29 »
Er du klar over hvor mange som har dårlig syn/hørsel som blir tatt for å være stokk dumme ??



Ja, mer enn du aner. Men, for oss andre som skjønner problemets reelle omfang, knytter vi ikke link mellom nedsatt hørsel\syn og lav kognitiv kapasitet.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!