Skrevet av Emne: Knebøy vs Beinpress  (Lest 20117 ganger)

Utlogget Håååkon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #90 : 22. mai 2007, 20:26 »
Når man tar knebøy blir støttemusklatur koblet inn for å hjelpe deg med å holde balansen man får trent "core-musklaturen", det vil si de små musklene du ikke får trent i apparater som beinpress. Når du ikke får trent disse musklene er det større sannsynlighet for å få skader når vektene blir tyngre.

Var det utdypende nok? =)

Og nå skal det sies at jeg ikke har noe utdanning innen idrettsfag, så om det jeg skriver ikke stemmer 100% så tar jeg det på min kappe.

Utlogget Håååkon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #91 : 23. mai 2007, 11:38 »
Kan være enig i at om uhellet skulle skje og kneet gikk, at det ville vært tryggere å ligge i ett beinpress apparat, men nå er det vel ikke det som er temaet. Det blir som expedite sa "En begrenset bevegelsesbane vil alltid være en hardere påkjenning for leddene enn en fri bevegelsesbane."

Men vet man at det er stor sjanse for at kneet går, som i ditt tilfelle? så kan det hende at beinpress er ett bra alternativ, med tanke på at som du nevnte at det ikke er veldig godt å kolapse under knebøy og få stangen over seg.

Utlogget Håååkon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #92 : 23. mai 2007, 15:51 »
Om man ikke oppleve smerte av beinpressen selv om man har ett dårlig kne, så synes jeg så absolutt man skal ta den øvelsen/apparatet, så ja, er enig i det, så lenge man ikke kjenner smerter fra beinpressen men får smerter av knebøy : )

Celdiir

  • Gjest
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #93 : 23. mai 2007, 16:21 »
Hvis man har dårlige knær, hvorfor ikke gjøre noe for å fikse det?
Alt for mange lager unnskyldninger og tar den lette veien. Styrkeløftere og andre styrkeatleter opplever skader i knær, skuldre, hofte, albuer fra tid til en annen. De fikser dette, og kommer tilbake sterkere enn før. Det ligger ei liste her på forumet med alle de betydelige skadene Dave Tate har hatt gjennom treningskarrieren sin. Det hindrer ikke han å trene hardt etter nødvendig rehabilitering.

Stikk til en fysioterapaut og få fikset skaden din. Noe sier meg at han blir til å få deg til å trene knebøy, dog med redusert bevegelsesbane til skaden er helberedet.

Det finnes da uendelig mange andre øvelser enn beinpress, og synes det blir for mye døv synsing om at beinpress er så mye tryggere enn knebøy. Mike Boyle er en veldig annerkjent trener i USA. Er det noen som tar skader/skadeforebygning seriøst, så er det han. Han går til og med så langt at han dropper vanlig markløft og knebøy fra programmene til de fleste idrettsutøverne han trener (han benytter seg dog av frontbøy - masse frontbøy). Men det er en øvelse ingen av de han trener tar, og det er beinpress. Pga skaderisikoen. Maskiner er sjelden tryggere enn frivekter, og kun for syke mennesker som ikke klarer å stå normalt, har alvorlige muskelubalanser som må isoleres i form eller for bodybuildere som gir fullstending blaffen i funskjon/skader og bare er ute etter å bli størst mulig - type "live fast, die young and leave a motherfucking big corpse". Wink Jada, jeg spissformulerer.

Beinpress er en bra øvelse for å bygge muskulatur i lår. Man skal være bra distansert fra virkeligheten for å ikke innrømme dette, så for all del - pump i vei. Det jeg reagerer på er at mange som får vondt av knebøy dropper ALLE frivektsøvelser og bruker beinpress og beinspark som substitutt, enda disse øvelsene er potensielt værre. Med mindre en fysioterapaut har plassert deg i de maskinene i løpet av et rehab program ville ikke jeg ha selvdiagnosert meg selv og droppet alle frivektsøvelser. Manglende støttemuskulatur øker bare risikoen for skader.

Hva med bulgarsk knebøy eller baklengs utfall? Supre frivektsøvelser som aktiverer vastus medialis og støttemusklene i hofta en hel del. Vastus medialis er en viktig knestabilisator, og bra å ha for skuddsikre knær.

Har du prøvd frontbøy eller boksbøy (søk etter boxsquats)? Disse øvelsene gjør det som regel lettere å sette seg bra ned. Tror helt ærlig at de fleste som klager over problemer med knebøy rett og slett bare har dårlig form som følge av muskelubalanser og lite beveglige muskler. Folk med for stramme legger opplever gjerne at vekta flyttes mot tærne og knærne skytes fram (som igjen ikke er så bra). Boksbøy har den fordelen at leggene står så og si vertikalt med gulvet. Dette stresser kneet mindre enn vanlig knebøy.

Gjør du noe for å styrke musklene på baksiden av kroppen din - hamstring, rumpe og korsrygg? Lårcurl og korsryggmaskin er elendig for å styrke disse musklene. Strake markløft, glute-ham raises, pull throughs og ikke minst vanlig markløft er gode øvelser for å styrke disse musklene. At disse musklene er velutviklet er viktig med tanke på både funksjon, estetikk (les: se bra ut naken) og skadeforebygning.

Tenk litt på dette før du dropper knebøy og frivektsøvelser, og kun holder på med maskinbasert trening for beina. Maskiner er greit nok for å bygge, men verdt svært lite når det kommer til funksjon.

Men har man en skade bør man få den fikset hos en fagkyndig. Det kan gå galt når man prøver å fikse seg selv. Wink

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #94 : 23. mai 2007, 16:30 »
Honnør Thumbsup
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget JaNkidOOdle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 137

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #95 : 25. mai 2007, 20:06 »
Honnør til Celdiir for nok et supert innlegg Tongue

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #96 : 25. mai 2007, 20:10 »
Google.
Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #97 : 25. mai 2007, 20:17 »
Om ikke den "medfødte" skaden din er en missdannelse/feilstilling av kroppsdeler som har ført til en kneskade, en kontraktur eller former for benskjørhet er det bare tull at det ligger i genene. (Genialt, correct me if i'm wrong)
Jeg tenkte det litt på samme måte før (rundt 1 år uten å løpe, 1 år med fotball og store smerter før det).

Det å bare tørre, ikke ignorere smertene og få skikkelig teknikk gjorde underverk Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Celdiir

  • Gjest
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #98 : 25. mai 2007, 20:47 »
Det var et spørsmål om hva glute-ham raises og pull-througs er. Google vil gi svaret, men kanskje ikke alle orker å google det. Jeg orker i allefall å skrive litt om det. Tongue

Det er en skam at folk ikke vet om glute-ham raises. Men det er ikke så rart ettersom at de fleste treningssentre ikke har et apparat hvor man kan trene det. I stedet for har vi elendige øvelser slik som lårcurl som ikke engang imiterer glute-ham raises. Elendig i denne sammenhengen har ingen ting med å bygge muskler, men funskjon og styrke. Greia med GHR er at du trener lårfleksjon samtidig som hamstringen stabiliserer hofta. Du bruker altså muskelen fra begge festene, og ikke bare ett. I "virkelige" bevegelser vil aldri hamstringen fungere slik den gjør i lårcurl-maskinen (hvis vi ser bort i fra å sparke seg selv i rumpa).

Dette er glute-ham raises:



Dette apparatet har en rekke vinkler/innstillinger å velge mellom slik at selv veldig svake kan klare et par repetisjoner, eller i det minste noen gode negativer.

Alternativet er å gjøre det uten apparatet, men med en treningspartner som holder leggene dine fast eller en ribbevegg. Jeg pleier å feste leggene mine under ett eller annet treningsapparat på studiet. Denne dreper baksiden av låret ditt, og det er stor sannsynlighet for at man ikke klarer å kontrollere noen av negativene første gangen man prøver den. Dette kommer seg overraskende fort. Dette blir ikke helt identisk som med et apparat, men det er en god hamstringøvelse. Husk for all del å legge matter under knærne!





Jeg liker personlig denne fattigmannsvarianten, og den gjør øvelsen mer lik et apparat.



Jeg bruker BOSU-ballen til dette siden det virker en smule tryggere. Det er det eneste jeg noensinne har brukt den til. Tongue

Litt mer om GHR her: http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=33904&tid=105

Dette er pull-throughs:



Eller med strak rygg. Den bøyde ryggen styrker ryggstrekkerne godt, men det anbefales ikke å trene dette tungt i det hele tatt. Det er heller ikke å anbefale hvis man har hatt en skade, eller er disponert for skader. Sats på å trene den med strak rygg slik du trener strake markløft, så er du tryggere. Bøyd rygg er for erfarne folk som kjenner kroppen sin og har kontroll over ryggstrekkerne.
3-4 sett med 10-15 reps anbefales ofte for denne øvelsen. Dette kommer med en advarsel, og det er at noen helt sikkert blir til å komme bort til deg og lurer på hva i alle dager du holder på med. Folk er ikke vant til å se folk trene bein i kablene. Disse er forbeholdt pushdowns og cablecrosses for folk flest. Wink

Begge øvelsene stryker det som kalles "the posterior chain" på engelsk. Vet ikke hva den heter på norsk. "Den bakre kjeden" kanskje? Tongue Denne kjeden består av hamstringene, rumpa og ryggstrekkerne, og er fundamentale for å bli stor og sterk. Disse får jo også juling av markløft, så GHR og pull-througs er ikke nødvendige. De er derimot veldig kjekke. Smiley

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #99 : 29. mai 2007, 05:43 »
Du imponerer Celdiir. Cheesy

Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #100 : 29. mai 2007, 06:07 »
Du imponerer Celdiir. Cheesy

Jeg er en av mange som har hatt gleden av å følge Celdiirs utvikling fra kunnskapssøkende nybegynner for et par år siden, til kunnskapssøkende og kunnskapsdelende viderekommen i dag.

Det er få andre her på forumet som tar seg tid til å produsere poster av en slik kvalitet som Celdiir gjør. Det er kanskje på tide å vurdere status som moderator?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy vs Beinpress
« #101 : 29. mai 2007, 18:21 »
Treningsveileder... Han kunne fått bli MIN coach, hvis han var her! Smiley

Celdiir

  • Gjest
Sv: Knebøy vs Beinpress
« #102 : 29. mai 2007, 22:02 »
Cheesy

Takk for hyggelige kommentarer folkens!
Kjempestas! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!