Skrevet av Emne: Hva er det med Che Guevara?  (Lest 4147 ganger)

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Hva er det med Che Guevara?
« : 22. januar 2007, 23:19 »
En ting har slått meg. Hvorfor går venstreradikal ungdom med bildet av Che Guevara på tskjorten? Jeg klarer bare ikke helt skjønne poenget med dette. Greit nok at han hadde sin agenda i kampen for de fattige, men han er jo per definisjon en massemorder.

Det samme med f.eks stalin og lenin som er to andre "helter". Dette er også folk med masser av liv på samvittigheten.

Hovedsaklig er spørsmålet mitt hvorfor noen vil gå med bildet av en massemorder på brystet...

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #1 : 22. januar 2007, 23:26 »
Jeg vil ha t-skjorte med Hitler. Eller Idi Amin. Jeg tror det kan bli trendy.

Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #2 : 23. januar 2007, 00:03 »
Siden jeg er slapp og lat kan noen fortelle meg hva Che har gjort utenom og kjøre motorsykkel gjennom Cuba? Mener og ha hørt det var Cuba..
Konebanker og totalonanist

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #3 : 23. januar 2007, 06:37 »
men han er jo per definisjon en massemorder.

En viss person sa jo en gang at "målet helliggjør midlet", og det er vel det som er tilfelle - også denne gangen. Jeg mener, du finner en god del statuer av personer i gamle sovjet som heller ikke har utelukkende rent mel i posen ....

Che er uansett brukt opp for mange mange år siden, og å gå med han på brystet er i mine øyne det samme som å at på seg et palestinasjerf. Oppbrukt ...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #4 : 23. januar 2007, 08:38 »
En viss person sa jo en gang at "målet helliggjør midlet", og det er vel det som er tilfelle - også denne gangen. Jeg mener, du finner en god del statuer av personer i gamle sovjet som heller ikke har utelukkende rent mel i posen ....

Che er uansett brukt opp for mange mange år siden, og å gå med han på brystet er i mine øyne det samme som å at på seg et palestinasjerf. Oppbrukt ...

Hva? Markedet gir jo utelukkende uttrykk for at Che fortsatt er i "ilden". Smiley Og vi vet jo alle at markedet tar aldri feil.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #5 : 23. januar 2007, 09:03 »
Jeg sier ikke at markedet tar feil, jeg sier at "i mine øyne er han oppbrukt".
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #6 : 23. januar 2007, 17:38 »
Jeg tror det handler litt om uvitenhet. Er enig med deg, UAC at det er mange symboler på mange grusomheter rundt om i verden, men jeg reagerer litt på når "normale" folk går rundt med disse symbolene.

Ta et eksempel. Ta på deg en tskjorte med et hakekors. Det hadde ikke vært særlig populært. Hva med han FRP-politikeren som solgte noen samleobjekter fra krigen? Dette ble blåst opp av media, mens motparten (noen fra SV eller Ap elns) hadde solgt fra noen av de andre store (stalin, lenin elns.) uten dette var et problem.

Jeg tror de fleste SV-ere (Det er uten tvil mange fra SV/SU som bærer bildet av denne mannen), og da spesielt SU ikke vet hva de står for. Virker som de har den klassiske "Krig er dumt, alle skal være like, rike ødelegger landet, kapitalisme er grusomt og bush og usa er imperialisme". Jeg håper nesten dette er uvitenhet, men det unnskylder enda ikke å tilbe/se opp til en massemorder.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #7 : 23. januar 2007, 17:45 »
Sitat
En morder på brystet
Av Jan Arild Snoen | 31. August, 2006

Che Guevara var en blodtørstig massemorder, men pen var han. Castro er bare stygg, så estetikk kan ikke forklare venstresidens fortsatte støtte til militærdiktaturet på Kuba.

Artikkelen er trykket i Memo nr. 20

Jeg har alltid lurt litt når jeg møter folk på gata med Che-T-skjorte. Jeg mener, du treffer ikke mange som synes det er kult å gå rundt som en levende reklame for Stalin eller Hitler. Che Guevaras forbrytelser var riktignok av mindre omfang enn de to megamordernes. Det var ikke fordi han ikke forsøkte, snarere fordi Che var så mislykket i sitt virke.

Ches kulhet skyldes nok at mannen var temmelig fotogen og at han døde relativt ung, drept av ”imperialismens håndlangere”. Og så får vi tro at den også skyldes uvitenhet om den kubanske revolusjonen og Ches rolle i den. Siden Fidel Castro snart skal gjenforenes med Che, Lenin, Stalin og Pol Pot i det kommunistiske helvete, er det på sin plass med et lite tilbakeblikk på Kubas historie.

Kort etter at en bred politisk allianse, til USAs tilfredshet, hadde styrtet det korrupte Batista-styret i 1959, startet kommunistenes kupping av revolusjonen. Under inspirasjon av Che Guevara allierte Castro seg med kommunistene og Sovjet. Liberale og sosialdemokratiske deler av revolusjonsbevegelsen ble rensket ut, drevet i eksil, fengslet og av og til henrettet. Det var først da, og etter massive ekspropriasjon av amerikansk eiendom, at USA vendte seg mot Castro-regimet.

I sin Motorsykkeldagbok skrev Che Guevara: ”Gal av villskap vil jeg rødstenke min rifle mens jeg slakter enhver fiende som faller i mine hender. Mine nesebor vibrerer mens jeg smaker den beske odøren av krutt og blod. Med mine fienders død forbereder jeg meg for den hellige strid og slutter meg til det triumferende proletariatet med et bestialsk hyl”. Før han dro av gårde for å søke døden i den bolivianske jungelen skrev han om ”hatet som element i striden; ubøyelig hat mot fienden som skyver et menneske forbi hans naturlige begrensninger, gjør ham til en effektiv, voldelig, selektiv og kaldblodig drapsmaskin. Det er dette våre soldater må bli.” Det er delte meninger om hvor mye krigshandlinger Che deltok i. Derimot er det vel kjent at han fikk utløp for sin blodtørst ved å henrette tilfangetagne motstandere eller påståtte forrædere, eller observere deres henrettelse.

Straks etter revolusjonen i 1959 ble Che sjef for fengslet i det gamle fortet La Cabana. Der var han ansvarlig for summariske rettssaker mot hundrevis av fiender av revolusjonen. De endte med dødsdommer som Che undertegnet. Han ledet appelldomstolen, men satte aldri en dødsdom til side. Det finnes mange øyenvitneskildringer av Ches grusomhet i La Cabana.

Che etablerte også Kubas første arbeidsleir, Guanahacabibes i 1960. Med Ches egne ord var leiren til for dem som man ikke var sikker på burde i fengsel, men som hadde forbrudt seg mot revolusjonens moral. For noen av dem som går med Ches T-skjorte kan det være interessant at listen over slike brudd på god moral inkluderte drikking, løsgjengeri, manglende respekt for autoriteter, latskap og spilling av høy musikk. Arbeidsleirene ble også et vanlig oppholdssted for landets homofile og AIDS-smittede, inntil regimet i de senere år stort sett stoppet forfølgelsen av dem.

I Escambray-fjellene gjorde bøndene og andre anti-totalitære fra 1960 til 1965 opprør mot tvangskollektiviseringen av jordbruket. De fleste bønder som ble fanget ble henrettet på stedet, i alt flere tusen. Che overvar personlig en rekke av disse henrettelsene.

Det var noen glimt fra historien. Nåtiden er ikke særlig penere og Castro-dynastiet har derfor aldri tatt sjansen på noe valg. Isteden blir makten, akkurat som i Nord-Korea, holdt innen familien. Den har gått fra Fidel, som nesten alltid opptrer i militæruniform, til broren Raul, som i snart femti år har vært sjef for Kubas militære styrker. Militærdiktaturet er imidlertid modernisert, siden Rauls mest vellykkede grep i de siste årene har vært å la hæren overta en dominerende del av den kubanske turistindustrien gjennom holdingselskapet La Gaviota.

Jamen, sier dikaturets forsvarere: Landet har jo lykkes bra med grunnleggende helsestell. Jo da, selv om vi tar med at Kuba var et av Latin-Amerikas rikeste land da Castro-banden tok over, og allerede ledende på helsestell, skal de ha ros for akkurat denne prioriteringen. Men Hitler bygde Autobahn og Mussolini fikk togene til å gå presist. Hvorfor er ikke Benito, den gamle sosialisten, chic?

Venstresiden har lange tradisjoner i å støtte totalitære bevegelser, gjerne flere samtidig. Mer enn seksti år etter Hitler-Stalin-pakten har venstresiden inngått en strategisk allianse med den mest livskraftige varianten, islamsk fascisme. Tydeligst er dette i RVs støtte til Hamas og Hezbollah. Det er derfor ikke så merkelig at de samme folka støtter militærdiktaturet på Kuba.

Kuba forbyr politiske partier, avholder ikke valg, har ingen forsamlings-, ytrings- eller pressefrihet eller uavhengige fagforeninger. Landets diktator har militæruniformen som favorittplagg, og har overført styringen av landet til sin bror hærsjefen. Hæren eier den viktigste sivile sektoren i økonomien. Regimets slagord er ”fedrelandet eller døden”, og dets ledende ideolog dyrker døden og hatet. I tidligere tider ble sosialister og sosialdemokrater henrettet. Nå blir de bare satt i fengsel eller sendt ut av landet. Hva kaller man et slikt system, Hallgeir Langeland? Kommunisme eller fascisme? Eller er det egentlig noen særlig forskjell?


Noen nyttige artikler:
Alvaro Vargas Llosa: The Killing Machine: Che Guevara, from Communist Firebrand to Capitalist Brand. The New Republic, July 11, 2005.
Paul Berman: The Cult of Che. Don't applaud The Motorcycle Diaries. Slate, Sept. 24, 2004.
Humberto Fontova: Fidel's Executioner. FrontPageMagazine.com, October 14, 2005.
Christopher Hitchens: The Eighteenth Brumaire of the Castro Dynasty. Cuba's military coup marks the end of the revolutionary era. Slate, Aug. 7, 2006.
The Black Book of Communism (Courtois et. al., 1999) inneholder også mye nyttig informasjon.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #8 : 23. januar 2007, 18:09 »
Er det egentlig noe særlig å spørre om? Che ble fanget av CIA/U.S. Army Special Forces og drept av bolivianske militære. Dermed fikk han en flott martyrstatus i stedet for å bli portrettert som den drittsekken han egentlig var. Alle "hippe" venstreradikale (eller anti-amerikanere, som egentlig ikke vet hvem mannen var) synes derfor det er utrolig tøft å gå med mannens portrett på seg, ettersom det viser hvor politisk engasjert og revolusjonære de er.

Litt trist at de fleste jeg har spurt hvorfor de går ikledd klær med mannen ikke vet noe som helst om han, og dette med å kjøpe masseproduserte t-skjorter for å vise din støtte til sosialismen blir litt tafatt.

andreassk

  • Gjest
Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #9 : 23. januar 2007, 18:29 »
Husker ikke navnet på filmen, men tror nok raddisene henter informasjonen sin fra andre kilder enn der dere gjør, blandt annet den filmen om dagboka..

Uansett hva ungdom gjør, de lærer seg stadig nye ting og går lengre vekk fra parti som RU og SU har jeg fått inntrykk av. Så er det idiotene som henger etter da..


Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #10 : 23. januar 2007, 19:20 »
Mao burde vel også bli mote snart, han var jo en småslem fyr som har bra med fans idag.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #11 : 23. januar 2007, 22:08 »
Er det kanskje på tide å lage en Saddam-skjorte? Han ble jo også gjort til martyr av de slemme amerikanerne...

Utlogget spineshank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 39

Sv: Hva er det med Che Guevara?
« #12 : 24. januar 2007, 21:35 »
Hovedsaklig er spørsmålet mitt hvorfor noen vil gå med bildet av en massemorder på brystet...

fordi sosialister/kommunister er psykopater som beundrer massemordere som guevara, stalin, lenin, mao, pol pot og flere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!