Skrevet av Emne: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:  (Lest 7669 ganger)

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #45 : 09. mars 2007, 09:04 »
Men lille venn, er det ikke damer vi snakker om her i denne tråden???
Der har du et innmari godt poeng Cheesy

*Gråter over å bli kalt lille venn*
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Torko

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 129

  • Torko's tøs..
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #46 : 09. mars 2007, 09:10 »
Næh... sier du det. *det visste jeg overhodet ikke*

*doh*
Om du viste det så hvorfor foreslo du det da? Og det forslaget om å bruke bikinipiker var iallefall skikkelig *doh* Det er lov å bruke hue!
Team Strongman Rolf Holte

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #47 : 09. mars 2007, 09:18 »
Dersom det noen gang skjer at brukes bikinidamer, da skal jeg boikotte og gå i demonstrasjonstog utenfor lokalet! Godt mulig jeg tar en OJ og brenner stevneplakaten eller særnorsk reglement!
Blenda!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #48 : 09. mars 2007, 09:32 »
Dersom det noen gang skjer at brukes bikinidamer, da skal jeg boikotte og gå i demonstrasjonstog utenfor lokalet! Godt mulig jeg tar en OJ og brenner stevneplakaten eller særnorsk reglement!

Det var i går det! For seint nå!



Meeeen tilbøyelig til å stille i samme protesttog - mann eller ikke mann!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #49 : 09. mars 2007, 09:49 »
Når det gjelder kvinnesatsing i ellers mannsdominerte aktiviteter slik som styrkeløft er jeg, når det kommer til saken, skeptisk til type "kvinneprosjekter". Ikke fordi det er negativt å satse på å øke kvinneandelen, men fordi prosjekter og resultatene av dem har en tendens til å dø relativt fort ved prosjektets slutt - dersom de ikke følges aktivt opp videre.
Skal en oppnå noe på lengre sikt må det også tenkes langsiktig, og da må det etter min mening implementeres i virksomheten permanent (ha meg unskyldt om dette er tilfelle i NSF i dag - jeg kjenner forbundet for dårlig.....).

På min arbeidsplass har vi f.eks ansatt egne personer som jobber med kvinnesatsing kontinuerlig. Vi har etablert kvinnekontakter i alle fylker og jobber aktivt med å få det inn i alle foreninger. Disse kvinnene er og skal være ressurspersoner som dels skal initiere aktiviteter for å gjøre aktiviteten atraktiv for jenter samt være kontaktpersoner for eventuelt nysgjerrige jenter der ute.
Til dette er det rimelig nok gjennomført mediaopplæring, organisasjonsopplæring, gitt forslag og materiell til aktiviteter etc etc, for å styrke jentene i deres arbeid ute i organisasjonen.

Nå har ikke alle forbund/organisasjoner like store ressurser som det forbundet jeg er opptatt av, men for oss som har type 93% menn som medlemmer er jentesatsingen ansett som et "tapsprosjekt reint økonomisk. Det tapet må en være villig til å bære dersom en mener at det er viktig å få en bedre kjønnsfordeling innen den organiserte delen av aktiviteten. Det samme gjelder forøvrig ofte rekruttering av juniorer isolert sett - medlemmene kommer lissom ikke av seg selv, men får en huket tak i dem i ung alder er det i hvertfall større sansynelighet for at de blir, eller eventuelt kommer tilbake når de blir litt eldre og har lyst til å prøve seg/engasjere seg.

"Tapet" består i at det ofte koster koster mer reint økonomisk å få tak i jentene enn det de eventuelt måtte betale inn i form av medlemskontingenter etc. Gevinsten, og den overgår tapet flere ganger, er at miljøet blir langt bedre når jentene kommer inn som aktive deltagere både i selve aktiviteten, debatten og i diverse styrer der avgjørelser tas (det være seg styrkeløft eller andre type aktiviteter)

Hmm - ja det blei litt rotete det der, men det er nå et synspunkt om ikke annet.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #50 : 09. mars 2007, 10:25 »
Uansett hvem man vil rekruttere, er det viktig å bli vist fram.

Før VM ble det satset litt på opptreden i media og det oppsto en viss interesse for sporten blant den gemene hop. Nå i ettertid har det dabbet av.

Mangel på mediadekning og rekalme er selvfølgelig forståelig siden det er knapphet på ressurser.

Jeg for min del prøver å reklamere på stedet der jeg trener. Det går kort og greit ut på å ta kontakt med andre som trener mens man selv holder på. Har fått et par stykker på kroken, men trenger litt tid for å få dem aktivt med. Men som med alt annet i styrkeløft må man være tålmodig Cheesy

Utlogget Cochise

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 234
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 570

  • By the power of Greyscull!
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #51 : 09. mars 2007, 10:33 »
Først 3 punkt til Stallion:
1: inngangspenger. Jeg ble kjempeglad for at det ikke var inngangspenger på NM. Alt som er gratis er ekstra bra. Syns ikke dette indikerer at styrkeløft er uviktig og tror ikke flere ville ha møtt opp som tilskuere om det kosta penger.

2: bikinidamer utgår med høye kneløft. what were you thinking  Shocked

3: to dameløftere som synkronbøyer... hva med å bare fortsette med standard styrkeløftskonkurranse der de bøyer etter hverandre. Duell kan det jo bli uansett hvis ønskelig.

jeg tror trikset er å bli litt mer synlig. For ett år siden visste jeg knapt hva styrkeløft var, og jeg visste iallfall ikke hvor jeg fant det (ok.. litt teit eksempel siden det var meget enkelt å google styrkeløft + trondheim).

Når det gjelder tilskuere til mesterskap er det veldig lite reklame og plakater som sier at det er noe. Bror min i bergen visste at det var NM kun fordi tae kwon do treninga hans i sal 3 i haukelandshallen var avlyst grunnet et mesterskap. Men han hadde ikke funnet ut hvilket mesterskap det var snakk om før jeg ringte og sa det.

Å holde på jentene i sporten burde ikke være et satsingsområde. Enten liker du sporten, eller så liker du den ikke, og liker du den ikke er det like greit å la være.

Man må jo være personlig motivert for dette, syns ikke andre skal mase og tvinge folk til å holde på.

Så det jeg egentlig skulle fram til var at hvis man bare klarer få gjort styrkeløftsklubbene litt mer synlig og at jentene tørr å få rumpa inn på 1 stk trening så tror jeg det meste er gjort  Smiley

Jeg har jo ikke klart å få med noen veninner på trening fordi de er redd for å få muskler i overkroppen. Tar dette som en personlig fornærmelse, men så er vel ikke styrkeløft for alle, da..
kk67

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #52 : 09. mars 2007, 10:57 »
Å holde på jentene i sporten burde ikke være et satsingsområde. Enten liker du sporten, eller så liker du den ikke, og liker du den ikke er det like greit å la være.

Man må jo være personlig motivert for dette, syns ikke andre skal mase og tvinge folk til å holde på.


Det kunne en jo sagt om det meste i manns- eller kvinnedominerte deler av samfunns- og idrettslivet det da........ Hva pokker skal jenter på en fotballbane å gjøre lissom - og menn på en håndballbane er jo helt obskurt.....
Det kunne vel for den saks skyld også vært sagt om alt som har med rekruttering å gjøre - dersom folk er reellt interessert så strømmer de jo til de Wink

En skal rimelig nok ikke tvinge folk, men det kan jo være at det finnes tiltak som bedre synliggjør mulighetene i sporten for jenter enn tilfellet er i dag. I tillegg er det vel ikke til å legge skjul på at gutter og jenter er litt forskjellig i en del sammenhenger, og da kan det godt være at det å bedre tilrettelegge for de jentene som har lyst, men ikke tør i dag, enn å håpe at de har "baller" nok til å gå rett inn i et miljø dominert av svære svett karer med bøyde stenger over skuldrene.
Ære være deg for at du og noen med deg har de "ballene", men folk er nå så forskjellige.

Styrkeløft og dets like vil garantert alltid være dominert av menn, det ligger vel i sakens natur så å si. De jentene som ønsker å være med bør gis de beste betingelsene for å inkluderes - det er nå i hvertfall min personlige mening (jeg er på usedvanlig gyngende grunn her all den tid jeg ikke kjenner til det arbeidet som er gjort i NSF, men det får stå sin prøve...) Smiley

Øyvind


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #53 : 09. mars 2007, 14:39 »
Jeg er helt enig med Tricepsman; man må stikke fingeren i jorda og samtidig se seg litt rundt. Kjønnskvoteringer, jenteprosjekter og kvinnesatsning kan smake litt rart, men av og til må slikt til om man ønsker en endring.

Jeg tror mange jenter og kvinner har hatt godt av målrettet og seriøs styrketrening. Om dette hadde vært med konkurranse som mål eller simpelthen det å komme i form er ikke så viktig. Ser man seg rundt på større treningssentre ser man ofte jenter som er redd for å ta i, redd for å grynte og brøle, og redd for å bli svett. Hvordan kan disse forvente særlig endring i fysikken?

Hvordan i alle dager skal man få disse inn i en styrkeløftklubb, hvor det - som Tric påpeker - stort sett er fullt av nettopp svette, gryntende menn som faktisk tar i?! Av alle jenter og kvinner jeg kjenner er Cochise en herlig unntak. Hun har fattet interesse for sporten i seg selv, og lar seg ikke stoppe av gamle holdninger og forutinntatthet.

De fleste andre jeg kjenner hadde imidlertid ikke gått inn på et styrkeløftgym om jeg så hadde lovet dem ubegrensede VISA-midler for en hel helg i Paris.

Her mener jeg at Jenteprosjektet kan være en flott inngangsdør. Om ting går den veien mange av oss ønsker - med flere jenter engasjert i sporten - kan det tenkes at det ikke lenger blir behov for et eget Jenteprosjekt. Men til da synes jeg man skal svelge bort det som eventuelt er av dårlig bismak og heller se mulighetene i opplegget.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #54 : 09. mars 2007, 17:44 »
Om du viste det så hvorfor foreslo du det da? Og det forslaget om å bruke bikinipiker var iallefall skikkelig *doh* Det er lov å bruke hue!

Fordi norsk styrkeløft kunne ansatt en person til å promotere styrkeløft i norge, kanskje bare 50%, men jeg tror at de fleste løftere kunne vært villige til å legge 100kr på lisensen for å få dette til.  Antageligvis ville ikke det være nok. Men man kunne prøvd å hente inn eksterne sponsorer. F.eks. TINE eller andre produsenter av mat som styrkeløftere spiser måtte vært ideelt.

Jeg synes fortsatt ideen om store sterke karer og folkefest med løfting ute om sommeren hadde vært kanon! Dette kunne jo gått direkte på tv2, og man hadde ikke trengt ha med mer enn 3 herre og 3 dameløftere f.eks. Smiley

Eventuelt en enda lavere stillingsbrøk. Poenget er at alt er bedre enn ikke noe.


Det forslaget om bikinpiker var kanskje søkt, men jeg bidrar ihvertfall til en debatt. Jeg skjønner at mange synes dette er en måte å gjøre kvinnen til et sex-objekt. Og jeg er enig i det.

Så vi lar den ligge før det blir noe mer kontrovers rundt det.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #55 : 09. mars 2007, 17:51 »
Først 3 punkt til Stallion:
1: inngangspenger. Jeg ble kjempeglad for at det ikke var inngangspenger på NM. Alt som er gratis er ekstra bra. Syns ikke dette indikerer at styrkeløft er uviktig og tror ikke flere ville ha møtt opp som tilskuere om det kosta penger.

Nei, tvertimot - en liten avgift hadde vært på sin plass, så kunne man fått noe penger i kassa også. 50kr feks - det hadde alle hatt råd til. Folk setter alltid mer pris på noe de må betale for, enn det de får gratis!

2: bikinidamer utgår med høye kneløft. what were you thinking  Shocked

Ja, jeg skjønner det er idiotisk. Men det hadde i det minste dratt mannlig publikum dersom vi tenker fra et kynisk businessperspektiv. Men jeg stemmer ned dette selv, det var bare ett forslag som alle de andre tingene jeg kom med.

3: to dameløftere som synkronbøyer... hva med å bare fortsette med standard styrkeløftskonkurranse der de bøyer etter hverandre. Duell kan det jo bli uansett hvis ønskelig.

jeg tror trikset er å bli litt mer synlig. For ett år siden visste jeg knapt hva styrkeløft var, og jeg visste iallfall ikke hvor jeg fant det (ok.. litt teit eksempel siden det var meget enkelt å google styrkeløft + trondheim).

Når det gjelder tilskuere til mesterskap er det veldig lite reklame og plakater som sier at det er noe. Bror min i bergen visste at det var NM kun fordi tae kwon do treninga hans i sal 3 i haukelandshallen var avlyst grunnet et mesterskap. Men han hadde ikke funnet ut hvilket mesterskap det var snakk om før jeg ringte og sa det.

Å holde på jentene i sporten burde ikke være et satsingsområde. Enten liker du sporten, eller så liker du den ikke, og liker du den ikke er det like greit å la være.

Man må jo være personlig motivert for dette, syns ikke andre skal mase og tvinge folk til å holde på.

Så det jeg egentlig skulle fram til var at hvis man bare klarer få gjort styrkeløftsklubbene litt mer synlig og at jentene tørr å få rumpa inn på 1 stk trening så tror jeg det meste er gjort  Smiley

Jeg har jo ikke klart å få med noen veninner på trening fordi de er redd for å få muskler i overkroppen. Tar dette som en personlig fornærmelse, men så er vel ikke styrkeløft for alle, da..


Det du snakker om dere er en seiglivet myte at de blir så fryktelig store. Det tror jeg vi kommer til å slite lenge med! Cheesy

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #56 : 09. mars 2007, 18:10 »
Jeg følger diskusjonen fra sidelinjen her, og synes den er ganske fornøyelig. Wink Jeg hadde ikke tenkt å kommentere så veldig mye, i og med styrkeløft ikke er det jeg holder mest på med lenger, men en ting må jeg kommentere; ja til inngangspenger på konkurranser!

Styrkeløft er en så sær sport at de som vil se på en konkurranse kommer uansett om de må betale en femtilapp for å komme inn.



Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #57 : 09. mars 2007, 22:57 »
Fantastisk å komme med bikiniforslag på kvinnedagen. Grin  Styrkeløft kommer aldri til å bli "akseptert" eller kjent idrett, til det er den for kjedelig å se på etter min mening.  Synes allikvel at ideen om show på aker brygge med 3 kvinner og 3 menn er utrolig god, problemet er vel å få TV2 eller NRK på kroken.
Idag så MÅ det dessverre ligge komersielle interesser i idrett om det skal bli blest om det.  Og da må store sponsorer inn som på f.eks strongman.

Sporet litt utenfor tråden her nå, jenteprosjektet kjenner jeg lite til, annet enn t-skjortene til jenteløfterne og brosjyrene som vi har liggende på senteret om styrkeløft for jenter.  Det må nok tas tak i dette via en kontakt i hver klubb, har ikke tro på at ett prosjekt fra sentralt hold i NSF kan få tak i så mange flere løftere.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #58 : 10. mars 2007, 00:34 »
Fantastisk å komme med bikiniforslag på kvinnedagen.

Du store alpakka! Shocked

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Sv: Hva skjer med jenteprosjektet i 2007:
« #59 : 10. mars 2007, 10:59 »
Tricepsman: Bra innlegg du fortjener honnør -hvis bare honnør knappen hadde virket Wink Men hehe du er ikke redd for å bli stemplet som feminist med ditt ønse om mer kvinnesatsing - ( hehe bare tuller - ingenting galt i det uansett) Smiley

Er i prinsippet selv mot "kjønnskvoteringer, rasekvoteringer o.l" av den enklegrunn at det ikke burde vært nødvendig da alle uansett kjønn ( og hufarge) burde hatt like fair sjans til å prøve seg på de tingene de måtte ønske / få lov til å drive på med/ jobbe med det de har lyst til.
Blir litt knotete skrevet dette men håper folk skjønner hva jeg mener.

Dessverre er vi ikke kommet dithen enda Sad - noe som gjør det nødvendig med type prosjekter som bl.a. jenteprosjektet.

Og desverre lever seiglivete myter som at jenter blir så stor som et fjell bare de ser på en vekt omtrent i beste velgående Sad Hadde det bare vært så lett å få store " bulemuskler" *sukk* Wink
Og fremdeles er ikke kommetarer som " jenter er ikke skapt for å trene styrke" og " jenter skal bare trene mage rumpe lår de" uvanlige.

Så skal man gjøre styrkeløftsporten mer attraktiv for jenter må man nok jobbe med å bli kvitt gamle holdninger for dette, få jenters øyne opp for hvor viktig det er også for dem å drive med generell styrketrening og fortsette med bl.a. tiltak som jenteprosjektet for å promotere styrkeløftsporten for jenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!