Skrevet av Emne: Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??  (Lest 60211 ganger)

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #90 : 04. januar 2004, 05:18 »
Et par spørsmål fra meg:

Er det noe stiking i BJJ?
Hva er forskjellen på jiu-jutsu og jui-jitsu?
-
Til gateslagsmål vil jeg tro muay thai egner seg best ja, eller en slags MMA som shootfighting. Jeg har trent Tae-kwon do i to år (grønt) og shootfighting i et halvt år, og har allerede lært fler effektive konsepter og teknikker av shootfightingen. Og fått mye mer bank. ;)

-kj

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #91 : 04. januar 2004, 05:57 »
BJJ har kniv de også, om det var det du mente?

Jiu-jutsu og jui-jitsu er det samme, bare litt forskjellige skrivemåter (som jeg vet)

Muay Thai er så hard som du trenger det til å være, men det er ikke alltid den hardeste måten er den beste måten å løse en konfilkt på.

Tenk dersom du har en mindre uenighet. Og det skulle tilfeldigvis bli en arm som griper,så har JJ gode løsninger på det.

Dersom du skulle fulgt MT hele veien, så hadde det fort blitt en albue, og to kne.

Resultatet (slik som jeg ser det) kunne da være at "bølla" vil hevne sitt blåøye, eller noe lignende.. kanskje med flere.. kanskje med kniv?

Mens dersom du kan avverge situasjonen med å ta kontroll over motstanderens angrep. Og gå til ett holdegrep (f.eks) så mister "bølla" makten, du har kontrollen.

Og det er lettere for "bølla" og forstå at du er bedre "utstyrt" for situasjonen, og gir seg. I tilllegg har han ikke noe blåmerker som han kanskje må "hevne" foran kompiser.

Ikke alle situsjoner er selvfølgelig like rolige som denne. Men det virker som alle tror MT er løsningen til alt..... Det er det ikke nødvendigvis.. (i min ydmyke mening)

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #92 : 04. januar 2004, 22:19 »
Helt enig!!

Effektivt selvforsvar er ikke nødvedigvis synonymt med mest effektiv måte å ødelegge folk på!!


Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #93 : 05. januar 2004, 01:01 »
så lenge folk ikke tror at man kaster folk rundt i hytt og pine ved å ta tak i håndleddet deres.. så er jeg fornøyd.. Wink (ref: stevan segal-filmer generelt)


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #94 : 05. januar 2004, 07:52 »
Seier meg helt enig med flere punkter. Fysisk forsvar er som sagt den siste løsningen  for å komme seg ut av situasjonen.
Enhver situasjon som oppstår er forskjellig ,og det finnes ingen fasit på hva en bør gjøre.
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget Jero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

  • To live is to die. How is up to you...
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #95 : 05. januar 2004, 22:52 »
Man burde kanskje prøve å ta et kurs i verbalt selvforsvar... Det finnes faktisk... Men har hørt at det går mye på psykologi også. Mye kan avverges ved hjelp av riktig ordbruk, kroppsspråk og innstilling... Fysisk forsvar er siste løsning.
 Men selvfølgerlig må man av og til ty til det også...

Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #96 : 09. januar 2004, 17:55 »
Velg kampsport/selvoforsvars-sport utifra det du liker og det som er best egnet for kroppen din ...asså noen passer bedre til taekwondo enn andre osv..kommer an på hva kamsporten en driv med mest fokuserer på..beina,henda etc.

Håper ikke dette ble skrevet før siden jeg bare las de 2 første sidene her!
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #97 : 11. januar 2004, 17:43 »
glem alle tradisjonelle kampsporter som taekwondo, kung fu osv. Det er bullshit når det gjelder selvforsvar, tro meg!

Krav Maga er nevnt tideligere, men ulempen med Krav Maga er det at man får ikke simulert realistiske situasjoner uten å komme opp i dem. Og for å bli en god fighter må man ha masse erfaring. MMA, eller mixed martial arts er den nærmeste kampsporten til det å sloss på gaten uten regler. Her har du flere versjoner, som feks Shootfighting, som er en noe mildere versjon med flere restriksjoner en feks Vale Tudo som er totalt uten regler.

Du kan trene Shootfighting her i Norge med innslag av Vale Tudo trening, dessuten finnes det noen brasiliansk jiu jitsu og muay thai klubber.

Fordelen med å trene MMA er det at man får masse erfaring gjennom treningen og konkurranse og man lærer hva som er effektivt i en realistisk situasjon med masse adrenalin i blodet.

Lykke til!

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #98 : 11. januar 2004, 18:45 »

Krav Maga er nevnt tideligere, men ulempen med Krav Maga er det at man får ikke simulert realistiske situasjoner uten å komme opp i dem. Og for å bli en god fighter må man ha masse erfaring. MMA, eller mixed martial arts er den nærmeste kampsporten til det å sloss på gaten uten regler. Her har du flere versjoner, som feks Shootfighting, som er en noe mildere versjon med flere restriksjoner en feks Vale Tudo som er totalt uten regler.

Tro meg at på Krav Maga treningen får du samme harde sparring som på Shootfighting og Valetudo bare at vi tillater litt mer.. Vi går bl.a.  trening med beskyttelse og kjører 100%, men sparker også etter skrittet da (ikke tillatt i Shoot og en viktig detalj), samt at vi f.eks. markerer fingre i øynene på bakken . Jeg underviser både i Shootfighting og Krav Maga og kan love deg at KM ikke står noe tilbake for noen andre stiler når det gjelder kontakten.

Dessuten får du ikke gate realismen inn i en ring sport.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #99 : 12. januar 2004, 03:35 »
100% tror jeg ikke på, men jeg nok enig om du får riktige forhold, riktig trener, osv. når har nok KM noe bra og tilby. Hvor underviser du i Shoot og KM?

Mitt inntrykk er at det er varierende seriøsitet i KM nivået generellt i Norge. Jeg har erfaring fra 3 klubber da.... og det er sletts ikke hele Norge, men det er mitt inntrykk så langt.

Men filosifien til KM har jeg troen på. Skal du velge en klubb (ikke en generell kampgren),så ville jeg sjekket litt om klubben og instruktøren. Jo hardere og mer bøllete treninga og elevene er, jo større sjanse er det for at du vil klare påkjenning på gata.

Og som det er sagt mange ganger i denne tråden. Psyke må bygges på lik linje med det fysiske!

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #100 : 12. januar 2004, 11:09 »

100% tror jeg ikke på, men jeg nok enig om du får riktige forhold, riktig trener, osv. når har nok KM noe bra og tilby. Hvor underviser du i Shoot og KM?

Mitt inntrykk er at det er varierende seriøsitet i KM nivået generellt i Norge. Jeg har erfaring fra 3 klubber da.... og det er sletts ikke hele Norge, men det er mitt inntrykk så langt.



Vi kjører ofte 100% med beskyttelse, men som jeg skrev, teknikker som fingrene i øynene etc markeres bare. Men slag og spark er full guffe (med beskyttelse vel og merke). Kjører mye med High Gear draktene fra Blauer som er et must.

IKMF som jeg representerer har klubber i Bodø, Oslo  (KM Academy med Ole og Christian) og Stavanger. Dette er de eneste klubbene jeg går god for. Alt annet tilhører ikke det internasjonale forbundet og vel tja....  Tongue

Jeg underviser i Bodø.

Rune
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #101 : 12. januar 2004, 14:27 »
Rune Lind.. ja! Da har jeg en knagg å feste deg på. (KampForum.com).
Jeg har nylig blitt klar over forskjellen mellom Liven International og IMKF. Som i alle andre ting, så ser jeg hvordan politikk kan øddelegge like mye som det bygger opp. Sad

De draktene fra  Blauer har jeg bare sett på bilder. De er nok mye moro med Smiley

Regner med å få positiv erfaring med deg og kanskje medlemmer på klubben din i Bodø på det neste kurset ditt Smiley

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #102 : 12. januar 2004, 14:46 »
Dersom dette strider mot forumreglene så beklager jeg, men uansett:

Har en Blauer High Gear til salgs ( størrelse medium tror jeg). Passer meg svært bra 1.81 høy, 90 kg. Veldig lite brukt. Kan brukes av personer mellom 1.90 og 1.70 cirka.

Send en PM eller noe hvis noen er interessert. Ga over 10000 kr for den med frakt, toll osv, selger den rimelig.
question everything

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #103 : 12. januar 2004, 16:29 »

Rune Lind.. ja! Da har jeg en knagg å feste deg på. (KampForum.com).
Jeg har nylig blitt klar over forskjellen mellom Liven International og IMKF. Som i alle andre ting, så ser jeg hvordan politikk kan øddelegge like mye som det bygger opp. Sad

De draktene fra  Blauer har jeg bare sett på bilder. De er nok mye moro med Smiley

Regner med å få positiv erfaring med deg og kanskje medlemmer på klubben din i Bodø på det neste kurset ditt Smiley

Nå bygger mye av forskjellen mellom IKMF og Liven på at vi har 2 forskjellige systemer, med 2 forskjellig utgangspunkt. IKke så mye politisk, fordi vi aldri har hatt samme utgangspunkt. Desverre for oss så får vi stadig høre at det er noe varierende seriøsitet på KM klubber i Norge, og det viser seg alltid da at de har trent i en annen klubb en IKMF. Men siden folk ikke er klar over forskjellen går det ut over navnet KM. Det er synd.

Uansett, så håper jeg vi kan gi deg et godt inntrykk hvis du kommer på besøk.

High Gear er meget bra. Anbefaler folk å ta det tilbudet som er gitt her. Men allerhelst bør begge to ha en drakt.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #104 : 12. januar 2004, 17:09 »


Krav Maga er nevnt tideligere, men ulempen med Krav Maga er det at man får ikke simulert realistiske situasjoner uten å komme opp i dem. Og for å bli en god fighter må man ha masse erfaring. MMA, eller mixed martial arts er den nærmeste kampsporten til det å sloss på gaten uten regler. Her har du flere versjoner, som feks Shootfighting, som er en noe mildere versjon med flere restriksjoner en feks Vale Tudo som er totalt uten regler.

Tro meg at på Krav Maga treningen får du samme harde sparring som på Shootfighting og Valetudo bare at vi tillater litt mer.. Vi går bl.a.  trening med beskyttelse og kjører 100%, men sparker også etter skrittet da (ikke tillatt i Shoot og en viktig detalj), samt at vi f.eks. markerer fingre i øynene på bakken . Jeg underviser både i Shootfighting og Krav Maga og kan love deg at KM ikke står noe tilbake for noen andre stiler når det gjelder kontakten.

Dessuten får du ikke gate realismen inn i en ring sport.
[/size]


Det er overraskende å høre at KM kjører realistisk fullkontakt, det er ikke min erfaring med km, men ingenting er jo bedre enn det. Jeg mener fortsatt at KM fokuserer mye på "selvforsvarsdetaljer" og utelater mye av den rene og rå teknikken MMA kan tilby. Jeg skal ikke uttale meg noe videre der, for som sagt har jeg ikke kjennskap til det du nevner i forbindelse med KM, men jeg er enig, situasjonen forandrer seg straks treningen blir realistisk.

Fordelen med MMA er jo det at når man konkurrerer så øker man samtidig ferdighetsnivået, det er annerledes enn å sparre med en partner. KM er den eneste selvforsvarsbaserte "sportsgrenen" jeg har tro på, og jeg er enig i at det er et fint og realistisk alternativ, men jeg ville fortsatt hatt lang erfaring i MMA enn KM hvis det virkelig gjaldt å forsvare seg på gata. IMO Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!