Skrevet av Emne: Vektøkning... ;)  (Lest 1429 ganger)

Utlogget agr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Vektøkning... ;)
« : 08. mars 2007, 12:15 »
Heisann!

Håper på at noen erfarne her inne kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål.. Er en 22 år gammel gutt som har trent allsidig med mye fotball og styrketrening og føler meg i generelt bra fysisk form. Trener for tiden styrke 3 ggr. uken noe jeg har gjort de siste 6 årene ca.

Det jeg ønsker er å legge på meg 5- 6 kg med muskelmasse (i første omgang). Noe kroppen min ikke vil! (Sikkert mange her inne som er driit lei sånne som meg som maser om å gå opp i vekt og svaret er da enkelt, Spis maten din gutt!! Få i deg mer kalorier enn det du forbrenner.. osv Wink ) Kroppen min har sinnsykt høy forbrenning og de to siste årene har jeg prøvd det meste for å øke i vekt ved hjelp av mye mat og kosstilskudd (gainer), uten resultater. Føler også at jeg har spist bra, men kan sikkert ta noe selvkritikk for at jeg ikke spiser nok, føler at jeg ikke klarer å få i meg nok rett og slett! Hadde jeg klart det hadde jeg jo såklart gått opp i vekt!! Er vel ikke verre enn det? Men det har jeg altså ikke klart...

Problemet mitt med gainer er at jeg går opp 2-3 kilo med en gang for deretter å gå ned de kiloene med en gang jeg slutter å bruke dette tilskuddet.

Noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre?? Bra kosttilskudd for å gå opp i vekt (føler at gainer ikke har virket for min del ihvertfall), noe annet jeg bør ta? Kreatin? Protein?

Hilsen en litt forvirret kar som håper en konstruktiv tilbakemeld. Wink
(Ser at jeg allerede i 2004 har skrevet mld. om noe gainer greier, hva som anbefales osv., har prøvd mye forskjellig tilskudd siden den gang uten at jeg har gått opp noe i vekt....)

Er 185 cm høy veier 78-79 kg.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: Vektøkning... ;)
« #1 : 08. mars 2007, 12:30 »
Du kan ta 1 ss linføolje eller raps olje ved siden av hvert måltid.
1ss gir deg ca 90 kcal. Om du spiser 5 måltider pr dag vil det gi deg ca450kcal ekstra om dagen. Noe som skulle være nok til at du går opp i vekt.
Nb når du har økt i vekt er det viktig at du spiser nok for å holde vekten.
Om du feks kutter ut oljen og spiser som normalt igjen så vil du gå ned i vekt igjen




Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget agr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Vektøkning... ;)
« #2 : 08. mars 2007, 13:34 »
Takk for svar Wink håper på fler forslag... er det samme hvilken type olje jeg spiser ved siden av måltidene?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Vektøkning... ;)
« #3 : 08. mars 2007, 13:36 »
Raps- eller olivenolje er fint. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Vektøkning... ;)
« #4 : 09. mars 2007, 23:13 »
Generelt ser man at det må rundt 7kcal EKSTRA til for å legge på seg 1g i kroppsmasse (Dvs 7000kcal for å øke 1kg i kroppsvekt). Når jeg da påpeker ekstra, betyr det selvfølgelig at disse kcal må tilføres kosten UTOVER det du vanligvis spiser når du er vektstabil. Dersom du samtidig øker treningsmengdene dine (mao øker energiforbruket), må kcal-inntaket også være enda større for å veie opp for denne ubalansen i energiinntak/energiforbruk.
Man kan potensielt forvente en økning i ren muskelmasse på mellom 0,2 - 1kg pr uke når man har et optimalt treningsprogram og kosthold, men dette avhenger svært mye av gener, treningsstatus, og tilstrekkelig hvile.
Dersom du trener styrke 3g/uke i tillegg til fotball og evnt annen trening, kan det være at du ender opp med et rimelig høyt energiforbruk (og kanskje i tillegg er ung og ikke fullt utvokst?) som er vanskelig å forene med vektøkning. Kan det være at du i en periode trapper ned den totale treningsmengde, for å prioritere vektøkning?

Gainerne er praktiske alternativer for deg, som gjør det mulig å tilføre ekstra kcal i løpet av dagen. Men ikke bruk disse som erstatninger til vanlige måltider, ettersom du da vil ende opp med mer eller mindre kcal-inntak som før. "press" disse gainerne inn i dagskosten din i tillegg til de optimalt 5-6 vanlige måltider du inntar.
Sunne fettsyrer via vegetabilsk olje, nøtter, tran, fet fisk, oliven og avocado bør brukes for å mette kosten med sunne, energitette matvarer. Samtidig kan det være behov for å redusere på inntaket av kostfiber, som riktignok er sunt, men som skaper stor metthetsfølelse (-og dermed gjør det vanskelig å innta tilstrekkelig mengde mat/kcal).


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Utlogget agr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Vektøkning... ;)
« #5 : 10. mars 2007, 10:24 »
takk for bra svar! Har du ett eksempel på kostfiber mat som gjør at jeg føler den metthetsfølelsen du snakker om?

Skal snart til Sverige, noen som har noe forslag om bra kosttilskudd jeg bør kjøpe der som dere tror kan virke på min kropp  Wink ? Kreatin, protein..... osv.., først og fremst for å gå opp i vekt/muskemasse?

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Vektøkning... ;)
« #6 : 10. mars 2007, 19:32 »
Generelt ser man at det må rundt 7kcal EKSTRA til for å legge på seg 1g i kroppsmasse (Dvs 7000kcal for å øke 1kg i kroppsvekt). Når jeg da påpeker ekstra, betyr det selvfølgelig at disse kcal må tilføres kosten UTOVER det du vanligvis spiser når du er vektstabil. Dersom du samtidig øker treningsmengdene dine (mao øker energiforbruket), må kcal-inntaket også være enda større for å veie opp for denne ubalansen i energiinntak/energiforbruk.
Man kan potensielt forvente en økning i ren muskelmasse på mellom 0,2 - 1kg pr uke når man har et optimalt treningsprogram og kosthold, men dette avhenger svært mye av gener, treningsstatus, og tilstrekkelig hvile.
Dersom du trener styrke 3g/uke i tillegg til fotball og evnt annen trening, kan det være at du ender opp med et rimelig høyt energiforbruk (og kanskje i tillegg er ung og ikke fullt utvokst?) som er vanskelig å forene med vektøkning. Kan det være at du i en periode trapper ned den totale treningsmengde, for å prioritere vektøkning?

Gainerne er praktiske alternativer for deg, som gjør det mulig å tilføre ekstra kcal i løpet av dagen. Men ikke bruk disse som erstatninger til vanlige måltider, ettersom du da vil ende opp med mer eller mindre kcal-inntak som før. "press" disse gainerne inn i dagskosten din i tillegg til de optimalt 5-6 vanlige måltider du inntar.
Sunne fettsyrer via vegetabilsk olje, nøtter, tran, fet fisk, oliven og avocado bør brukes for å mette kosten med sunne, energitette matvarer. Samtidig kan det være behov for å redusere på inntaket av kostfiber, som riktignok er sunt, men som skaper stor metthetsfølelse (-og dermed gjør det vanskelig å innta tilstrekkelig mengde mat/kcal).

Det med at man kan øke hele 1 kg i uken med ren muskelmasse, var ikke det å ta _litt_ hardt i ?
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Vektøkning... ;)
« #7 : 10. mars 2007, 22:06 »
Jo, for de fleste vil nok det være i meste laget, men som jeg fortsetter setningen, avhenger det bla av treningsstatus og gener. Generelt ser man at jo bedre trent man er, jo mer av sittt individuelle vekstpotensial har man tatt ut, og jo mindre muskelvektøkning kan du forvente. Så dersom du ikke er rimelig utrent og har gode gener, havner du nok mer sannsynlig mot nedre del av skalaen  Wink


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!