Skrevet av Emne: Ekstrem trøtthet  (Lest 6226 ganger)

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Ekstrem trøtthet
« : 09. mars 2007, 20:22 »
Hei

Jeg har et søvnproblem, noe som noen kanskje vil se på som et luksusproblem, men er ganske slitsomt i lengden.
Jeg har et enormt behov for søvn.
Legen min skjønner ikke hva det kan være i slik alder, han har tatt blodprøver på meg og alt er i fineste orden.
Han har snakket om noen søvnstudier jeg kunne være med på, der de overvåker søvnen min. Men det virket ikke som han var noe fan av det, eller at det virket nødvendig.

Jeg får ikke nok av 8 timer med søvn når jeg skal på skolen og vil være trøtt gjennom hele skoledagen. Hvis jeg ikke har noe jeg må gjøre etter skolen, så sover jeg lett 2 timer. På det meste mot 3-4 timer.

At jeg er uthvilt er veldig sjeldent, med mindre jeg er i aktivitet.
Jeg er vel kanskje mer eller mindre søvnig gjennom hele dagen, om jeg ikke trener etc. Etter en god natts søvn, hvor jeg ikke våkner av klokken, kan jeg være uthvilt en mindre periode. Men ikke noe å skryte av.

Dette er fryktelig slitsomt. Den klassiske 10minutters luren for å samle energi funker ikke på meg, jeg må minst ha 2 timer midt på dagen(varierer).
Jeg blir slapp og gidder ikke å gjøre ting.
Lekser blir ikke gjort lengre feks..

Hva kan jeg gjøre?
Legen min har ikke mye kompetanse på dette området.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Ekstrem trøtthet
« #1 : 09. mars 2007, 20:27 »
Hadde samme problem før og satt fast leggetid til 22.00 (står opp 06.30). Har ikke holdt dette i det siste, og merket trøttheten. Selv om du tar "skippertak" en gang i blandt hjelper ikke det, venn deg til å legge deg klokka 22.00 så funker det bra (gjorde det ihvertfall for meg) Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Ekstrem trøtthet
« #2 : 09. mars 2007, 20:32 »
Får prøve det, men har min tvil på at det funker. Få sette den til 23 ihvertfall pga noen tunge dager. Søndager jobber jeg til over midnatt...

Utlogget bonaqua

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 891

Sv: Ekstrem trøtthet
« #3 : 09. mars 2007, 22:57 »
Jeg var ganske trøtt og slapp i 2. klasse. Jeg prøvde meg på blodtypedietten, og jeg ble mye kvikkere. Jeg fulgte den ikke helt strikt, men var obs på å ikke få i meg for mye "nei-mat". Fikk bedre overskudd på skole og trening.


og; spiser du nok og jevnlig? Har du et stabilt blodsukker?
Støttes av Lånekassen

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Ekstrem trøtthet
« #4 : 09. mars 2007, 23:08 »
Spiser nok ja, er på bulk. Har veldig høyt proteininntak.
Problemet har vart siden i sommer.
Regner med at blodsukkeret mitt er relativt stabilt.
Tar kun raske karbs etter trening, noen ganger før.
Ellers kun proteinpulver og gainer.
Og jeg spiser veldig sjeldent godteri.

Skal sjekke opp litt info om den blodtypedietten, siden det funket på deg.
Men nå legger jeg meg Smiley

Utlogget wee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 28

Sv: Ekstrem trøtthet
« #5 : 09. mars 2007, 23:18 »
Leste en artikkel skrevet av en søvnspesialist som sa at han alltid stilte pasiaentene sine disse 3 spørsmålene innledningsvis:

Er du lite uthvilt når du våkner om morgenen?
Faller du ofte i søvn ubeleilig?
Hvis du dupper av på dagtid, drømmer du?

Kan du svare ja på alle disse spørsmålene, kunne det tyde på at du hadde et søvnproblem

Men føler vel egentlig at jeg kan svare ja på alle tre selv jeg da.. Hehe.. I allefall de to første.. Men om jeg drømmer når jeg sover om dagen har jeg egentlig aldrig tenkt på..
Lett..!

Utlogget bonaqua

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 891

Sv: Ekstrem trøtthet
« #6 : 09. mars 2007, 23:20 »
oki.

Lykke til. Jeg vil anbefale deg (eller din mor) til å kjøpe bøkene om blodtypedietten hvis du ikke finner ut noe særig på nettet. Jeg har brukt i alle fall den ene boken mye, og der står alt jeg kan spise og ikke bør spise.

Nå tar jeg og kvelden.
Støttes av Lånekassen

Utlogget Pav-Bhaji R.

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Ekstrem trøtthet
« #7 : 09. mars 2007, 23:36 »
Det kan være at du har søvnforstyrrelsen kalt søvnapne (sleep apnea). Dette er veldig utbredt, og man vet som oftest ikke selv a man har det før man har gått gjennom tester:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_apnea

Utlogget wee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 28

Sv: Ekstrem trøtthet
« #8 : 09. mars 2007, 23:49 »
Søvnapné - ikke bare snorking

Selv om sengekameratens snorking kan være irriterende nok til å få en stein (eller et ekteskap) til å sprekke, er det først når partneren skrur av sagbruket at man bør begynne å bli bekymret. Dersom digre snork avløses av mange sekunders stillhet, før et nytt kjempesnøft, er det fare for at sidemannen har søvnapné.

- Det betyr at man slutter å puste, helt til kroppen vekker seg selv fordi det er for lite oksygen i blodet, sier Hesla. Selv om man ikke akkurat blir kvalt av søvnapné, er det mye som tyder på at man kan bli syk, eller til og med dø på grunn av det.

Når kroppen tror den ikke får puste begynner den nemlig å skille ut adrenalin og noradrenalin. Det gjør at blodtrykket øker, og at hjertet kan begynne å vokse. Er man riktig uheldig kan dette føre til hjertesvikt.

En fin blanding mellom ingen pust og panikkånding gjør også at hjertet jobber veldig uregelmessig. Det ene øyeblikket slår det bare 20 slag i minuttet, mens det raser opp i 120 i neste sekund. Det kan føre til blodpropp, og i verste fall slag.

I tillegg blir det dårlig med dyp søvn, når man våkner opp mer enn hundre ganger i løpet av natta. Det er aller flest menn som lider av snorkesyken, og er man tjukk eller litt i overkant muskuløs øker sjansene.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1047478380.68

Lett..!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Ekstrem trøtthet
« #9 : 10. mars 2007, 02:10 »
Lenge siden du har hatt pause fra treningen? Altså, er det en mulighet for at du er overtrent?

Hvor kraftig er denne bulken din? Jeg ville forsøkt å redusert kaloriinntaket og sjekket om det gav en effekt.

Hvor lenge har du hatt dette problemet?

Hva gjør du oppe midt på natten sånn som meg?

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Ekstrem trøtthet
« #10 : 10. mars 2007, 02:55 »
Hadde akkurat samme problemet for ikke så alt for lenge siden. Doktoren fatta ikkeno, men etterhvert "ga" det seg. Kommer tilbake i perioder, men veit ikke helt hva som gjør det. Spiser nok mat, vitaminer og mineraler osv...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Ekstrem trøtthet
« #11 : 10. mars 2007, 15:58 »
Leste en artikkel skrevet av en søvnspesialist som sa at han alltid stilte pasiaentene sine disse 3 spørsmålene innledningsvis:

Er du lite uthvilt når du våkner om morgenen?
Faller du ofte i søvn ubeleilig?
Hvis du dupper av på dagtid, drømmer du?

Kan du svare ja på alle disse spørsmålene, kunne det tyde på at du hadde et søvnproblem

Men føler vel egentlig at jeg kan svare ja på alle tre selv jeg da.. Hehe.. I allefall de to første.. Men om jeg drømmer når jeg sover om dagen har jeg egentlig aldrig tenkt på..
Uten tvil er svaret JA, på alle tre spørsmål.

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Ekstrem trøtthet
« #12 : 10. mars 2007, 15:59 »
Lenge siden du har hatt pause fra treningen? Altså, er det en mulighet for at du er overtrent?

Hvor kraftig er denne bulken din? Jeg ville forsøkt å redusert kaloriinntaket og sjekket om det gav en effekt.

Hvor lenge har du hatt dette problemet?

Hva gjør du oppe midt på natten sånn som meg?
Trener bare styrke 1-3 ganger i uken pga jobb og skole.
Kampsport to ganger.
Kcal inntak er ikke for høyt, øker sakte i vekt.
Har hatt problemet siden i sommer, det er vel bare blitt verre.
Er bare oppe for å urinere på natten, så legger jeg meg med en gang.

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Ekstrem trøtthet
« #13 : 10. mars 2007, 16:04 »
Jeg har faktisk sovnet sånn som det der i klasserommet for ikke så lenge siden. (det øverste bildet) Hehe.
http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1047478380.68

Takk for all hjelp.
Skal sjekke opp dette her via linker dere har gitt meg, google litt, og så ta med stoff til legen og diskutere med han.

Om jeg har søvnapne så vil det i så fall bli avslørt under en sånn søvnstudie som legen pratet om.
Det har faktisk hendt mange ganger i våken tilstand når jeg feks har vært konsentrert med å se på en film at jeg har glemt å puste, og må gispe til. Men det er sikkert ikke noe tegn på søvnapne..

andreassk

  • Gjest
Sv: Ekstrem trøtthet
« #14 : 10. mars 2007, 16:08 »
De erfaringene jeg har med meg selv og de fleste vennene mine er at det er fullstendig normalt å sove 2 timer etter skolen og 8 timer om natta. I uka her har jeg hatt 2 treningsfrie dager. Sov 5 timer middagslurer begge gangene.

Føler du at du sliter mye med at du alltid er trøtt (noe jeg også er men som jeg tror kommer av at jeg har opp til 9 treniner i uka) kan du kanskje prøve å gå deg en liten morgentur og drikke noen kopper kaffe. Hjelper veldig til meg iallefall..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!