Skrevet av Emne: NM styrkeløft 2008  (Lest 6014 ganger)

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: NM styrkeløft 2008
« #30 : 26. mars 2007, 15:02 »
Termin liste 2008


 
 
 


18.-20. April
 NM
 Ulefoss
 
25.-27. April
 Nordisk U/Jr
 Norge
 
06. – 10. Mai
 EM
 Prostejov / Tsjekkia
 

 
   

 




Nei, detta gjenge isje!  Huh

Utlogget mrgaier

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: NM styrkeløft 2008
« #31 : 26. mars 2007, 20:35 »


Nei, detta gjenge isje!  Huh

For unge Grønnevik passar ditta veldig bra,eg lurer jo på comeback på vektløftar nm og det går i starten av mars,so då lyte jo eg og være med på styrkeløft nm :-)eg skal jo prøve å få trent litt på det og framover

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: NM styrkeløft 2008
« #32 : 26. mars 2007, 21:43 »


Nei, detta gjenge isje!  Huh

Når det gjelder u/j nordisk, er det ikke så mange som deltar der som deltar på NM, så det er ikke store saken om man mister et år. Dessuten var det vel ingen av de løfterne som deltok som tok seg helt ut i år, da dem hadde nordisk i tankene.

Man skulle da også tro at en landslagsløfter skulle klare å være profesjonell nok til å prioritere et stevne foran et annet. Om EM rager høyere enn NM burde det ikke være all verden å klare å holde igjen, klarer ungdomsløfterne det burde vel de som har mange år i gamet fikse det samme?

Om det å gjøre en bra profil på NM derimot er viktigere enn EM kan jeg forstå problemet, men da skjønner jeg ikke helt hvorfor disse eventuelle personene stiller i noen satsningsgrupper  what


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: NM styrkeløft 2008
« #33 : 26. mars 2007, 21:50 »
Når det gjelder u/j nordisk, er det ikke så mange som deltar der som deltar på NM, så det er ikke store saken om man mister et år. Dessuten var det vel ingen av de løfterne som deltok som tok seg helt ut i år, da dem hadde nordisk i tankene.

Man skulle da også tro at en landslagsløfter skulle klare å være profesjonell nok til å prioritere et stevne foran et annet. Om EM rager høyere enn NM burde det ikke være all verden å klare å holde igjen, klarer ungdomsløfterne det burde vel de som har mange år i gamet fikse det samme?

Om det å gjøre en bra profil på NM derimot er viktigere enn EM kan jeg forstå problemet, men da skjønner jeg ikke helt hvorfor disse eventuelle personene stiller i noen satsningsgrupper  what

Enig i det du skriver, at man burde klare å holde igjen på feks. NM med tanke på EM, men må helt ærlig si at det er vanskelig. Men driver og øver meg Wink He he. En annen grunn er restitusjonstiden, noe som du vil erfare tar litt lenger tid når man kommer opp i en viss alder...Wink
Blenda!

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: NM styrkeløft 2008
« #34 : 26. mars 2007, 21:52 »
Enig i det du skriver, at man burde klare å holde igjen på feks. NM med tanke på EM, men må helt ærlig si at det er vanskelig. Men driver og øver meg Wink He he. En annen grunn er restitusjonstiden, noe som du vil erfare tar litt lenger tid når man kommer opp i en viss alder...Wink


Og du som er så ung og sprek................  Grin
Powerlifter...

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: NM styrkeløft 2008
« #35 : 26. mars 2007, 21:54 »

Og du som er så ung og sprek................  Grin

Takk for det! Men har vel kommet over i en fase i livet der det ikke nytter å lyve på alderen...Utseende taler for seg!
Blenda!

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: NM styrkeløft 2008
« #36 : 26. mars 2007, 22:40 »
En annen grunn er restitusjonstiden, noe som du vil erfare tar litt lenger tid når man kommer opp i en viss alder...Wink

Enda en grunn til at en landslagsutøver burde være profesjonell nok til å klare å holde igjen på et stevne av mindre betydning Wink


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: NM styrkeløft 2008
« #37 : 27. mars 2007, 09:29 »
Men alle er vel enig i at det ville vært best om at det var lengre tid mellom NM og EM? Er jo faktisk NM og synes det er litt synd om man skal degradere det til å kalles stevne "av mindre betydning", (selv om man er på landslaget).
Blenda!

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: NM styrkeløft 2008
« #38 : 27. mars 2007, 11:14 »
Enda en grunn til at en landslagsutøver burde være profesjonell nok til å klare å holde igjen på et stevne av mindre betydning Wink

Hva mener du med burde være profesjonell nok? Hvis holde igjen betyr løfte mindre vekter som beordret, har jeg vært profesjonell nok hver gang jeg har fått beskjed om det (dvs hver gang det har vært mindre enn 12 uker fra NM til internasjonalt mesterskap), og jeg har ingen problemer med prioriteringen. Men jeg har fremdeles til gode å spare kroppen på denne måten, da har jeg vel etter ditt syn ikke vært profesjonell nok? Som jeg skrev lenger opp skjer det tydeligvis noe med skjerpingen og teknikken min når det gjentas om og om igjen til meg før stevnet at det ikke er viktig og at jeg ikke skal ta i. Så blir løftene dårlige og jeg sliter meg mer ut på dem enn jeg ville gjort på gode maksløft. 22 år i gamet (og med god vilje til å få det til) er tydeligvis ikke nok for meg for å få til dette.

Derimot har jeg god erfaring med stevner der jeg selv har bestemt meg for å holde igjen og ingen maler om hvor lite viktig det er (F.eks. kalottlandskamper o.l.). Da har jeg vanligvis lagt opp et "normalt" stevneopplegg og så rett og slett droppet sisteløftet. Eller noen ganger tatt et ekstremt lett førsteløft og eksperimentert litt med store høyninger (det er jo også noe man bør ha prøvd seg på mentalt). Dermed har stevnet hatt en mening på en eller annen måte, og hovedfokus har slett ikke vært hvor lite viktig stevnet er for deg.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: NM styrkeløft 2008
« #39 : 27. mars 2007, 11:29 »
Enda en grunn til at en landslagsutøver burde være profesjonell nok til å klare å holde igjen på et stevne av mindre betydning Wink

No må du ta deg ei pære lille gutt. NM skal ikkje være eit stevne av mindre betydning. Det er tross alt datoen for NM vi diskuterar her.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: NM styrkeløft 2008
« #40 : 27. mars 2007, 11:56 »
Er det noen vitenskapelige studier som viser at man ikke skal ta seg ut 12 uker før et stort internasjonalt stevne?

Jeg skjønner argumentet om et stevne kommer for tett innpå et viktig internasjonalt stevne. Feks 2-3 uker før.

Men om man tar skikkelig i 3mnd før et viktig stevne kan jeg ikke skjønne og begripe at det skal ha noen som helst innvirkning på resultatet på dette viktige stevnet.

Etter hva jeg har skjønt (correct me if i am wrong), så har de tyngste gutta på landslaget siste tunge løft i markløft 21 dager (3 uker) før konkurranse.

Jeg mener det virker logisk at tre uker burde holde i massevis for restitusjon.

Det er selvsagt er spørsmål om alder på utøver, treningsnivå og flere andre faktorer.

Men for noen som eksempelvis er yngre enn 30 år, og er godt trente kan jeg ikke fatte å begripe at det å ta seg helt ut på et stevne skal kunne innvirke på et stevne 12 uker frem i tid.

Løfting er ikke akkurat rocket science, selv om det på høgt nivå begynner å nærme seg det. Wink

Jeg har langt mindre erfaring med sporten enn mange av de som har holdt på lenge, men skulle gjerne likt å se håndfaste bevis på at man ikke skal ta seg helt ut inntil tolv uker før konkurranse.


En fotballspiller eller en ishockeyspiller spiller opptil flere kamper pr. uke, og da må da en landslagsutøver i styrkeløft klare å løfte på flere stevner i løpet av noen uker også!

Det er jo ikke verre enn at man løfter  på vekter som er litt lettere enn pers. og man må selvsagt være konsentrert uansett hvor mange kilo som er på stanga.

Om man synes det er så vanskelig, så kan man heller droppe dette "uviktige stevnet" som man ikke skal ta seg ut på.

F.eks. tre løft i benkpress, hvor man gjerne ikke tar seg helt ut uansett, hvor lang restitusjonstid trenger man etter noe sånt før man er på samme prestasjonsnivå igjen ?

En uke, to uker? Jeg nekter å tro at det tar 12 uker ihvertfall.

Til slutt vil jeg bare understreke at dette ikke er rettet som en personlig kritikk mot noen, men som en generell betraktning ut fra hva jeg mener er sunt bondevett.


Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: NM styrkeløft 2008
« #41 : 27. mars 2007, 11:57 »
Hva mener du med burde være profesjonell nok? Hvis holde igjen betyr løfte mindre vekter som beordret, har jeg vært profesjonell nok hver gang jeg har fått beskjed om det (dvs hver gang det har vært mindre enn 12 uker fra NM til internasjonalt mesterskap), og jeg har ingen problemer med prioriteringen. Men jeg har fremdeles til gode å spare kroppen på denne måten, da har jeg vel etter ditt syn ikke vært profesjonell nok? Som jeg skrev lenger opp skjer det tydeligvis noe med skjerpingen og teknikken min når det gjentas om og om igjen til meg før stevnet at det ikke er viktig og at jeg ikke skal ta i. Så blir løftene dårlige og jeg sliter meg mer ut på dem enn jeg ville gjort på gode maksløft. 22 år i gamet (og med god vilje til å få det til) er tydeligvis ikke nok for meg for å få til dette.

Derimot har jeg god erfaring med stevner der jeg selv har bestemt meg for å holde igjen og ingen maler om hvor lite viktig det er (F.eks. kalottlandskamper o.l.). Da har jeg vanligvis lagt opp et "normalt" stevneopplegg og så rett og slett droppet sisteløftet. Eller noen ganger tatt et ekstremt lett førsteløft og eksperimentert litt med store høyninger (det er jo også noe man bør ha prøvd seg på mentalt). Dermed har stevnet hatt en mening på en eller annen måte, og hovedfokus har slett ikke vært hvor lite viktig stevnet er for deg.

Jeg mener da at du fortsatt har noe å jobbe med, om du ikke klarer å holde fokus og teknikk om du blir bedt om å holde igjen på et stevne, men aldri at du ikke var profesjonell, ble vel dårlig ordvalg av meg det, og det beklager jeg, men tror du skjønner hva jeg mener.

Hvorfor legger du da f.eks. ikke opp løpet som mot kallottlandskamper og sånn da, da ender du vel med samme resultatet med mindre brukte krefter som skal skje på et NM, eller misforsto jeg deg? Trenger ikke svare på det, jeg har strengt tatt ikke noe med ossen du legger opp ditt løp til stevner og mesterskap, og vil egentlig ikke blande meg inn heller, det er din og Dietmar sin buisness.

No må du ta deg ei pære lille gutt. NM skal ikkje være eit stevne av mindre betydning. Det er tross alt datoen for NM vi diskuterar her.

Om landslagsløftere ikke syns at NM er av mindre betydning enn EM kan ikke jeg personlig forstå hvorfor man er på landslaget, men det er bare min mening. Hvilken rekkefølge folk utenfor landslaget setter NM kontra EM har ingen ting å si, da de ikke skal på EM uansett.


Men alle er vel enig i at det ville vært best om at det var lengre tid mellom NM og EM? Er jo faktisk NM og synes det er litt synd om man skal degradere det til å kalles stevne "av mindre betydning", (selv om man er på landslaget).


Klart jeg og er enig i at det vil være best, men at det et år skulle skje at det kommer tettere som neste år er da vitterlig ikke noe å skrike så veldig høyt for, kan også som slux sier gi en liten boost til de som er litt lengre ned på listene når man vet at toppene må ta det litt pent.


Sjøl så setter jeg også NM høyt og syns det er veldig morro å være med på, men det vil alltid ha mindre betydning enn et EM og må man velge ville jeg tro at vaget for en landslagsløfter var ganske klart. Men i bunn og grunn så bare skjønner jeg ikke at dette er noe å gire seg så opp over for at det skjer et enkelt år, arrangøren har sikkert en god grunn til hvorfor denne datoen er satt.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: NM styrkeløft 2008
« #42 : 27. mars 2007, 13:14 »
Er vel ikke noen som har "giret" seg så veldig opp heller da, men må vel kunne si at det er en litt merkelig dato. De har sikkert sine grunner, og jeg kommer sikkert til å løfte, om det er 3 eller 10 uker før EM, noe jeg tror/håper de aller fleste andre også gjør.
Blenda!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NM styrkeløft 2008
« #43 : 27. mars 2007, 15:44 »
Er det noen vitenskapelige studier som viser at man ikke skal ta seg ut 12 uker før et stort internasjonalt stevne?

Jeg skjønner argumentet om et stevne kommer for tett innpå et viktig internasjonalt stevne. Feks 2-3 uker før.

Men om man tar skikkelig i 3mnd før et viktig stevne kan jeg ikke skjønne og begripe at det skal ha noen som helst innvirkning på resultatet på dette viktige stevnet.

Etter hva jeg har skjønt (correct me if i am wrong), så har de tyngste gutta på landslaget siste tunge løft i markløft 21 dager (3 uker) før konkurranse.

Jeg mener det virker logisk at tre uker burde holde i massevis for restitusjon.

Det er selvsagt er spørsmål om alder på utøver, treningsnivå og flere andre faktorer.

Men for noen som eksempelvis er yngre enn 30 år, og er godt trente kan jeg ikke fatte å begripe at det å ta seg helt ut på et stevne skal kunne innvirke på et stevne 12 uker frem i tid.

Løfting er ikke akkurat rocket science, selv om det på høgt nivå begynner å nærme seg det. Wink

Jeg har langt mindre erfaring med sporten enn mange av de som har holdt på lenge, men skulle gjerne likt å se håndfaste bevis på at man ikke skal ta seg helt ut inntil tolv uker før konkurranse.


En fotballspiller eller en ishockeyspiller spiller opptil flere kamper pr. uke, og da må da en landslagsutøver i styrkeløft klare å løfte på flere stevner i løpet av noen uker også!

Det er jo ikke verre enn at man løfter  på vekter som er litt lettere enn pers. og man må selvsagt være konsentrert uansett hvor mange kilo som er på stanga.

Om man synes det er så vanskelig, så kan man heller droppe dette "uviktige stevnet" som man ikke skal ta seg ut på.

F.eks. tre løft i benkpress, hvor man gjerne ikke tar seg helt ut uansett, hvor lang restitusjonstid trenger man etter noe sånt før man er på samme prestasjonsnivå igjen ?

En uke, to uker? Jeg nekter å tro at det tar 12 uker ihvertfall.

Til slutt vil jeg bare understreke at dette ikke er rettet som en personlig kritikk mot noen, men som en generell betraktning ut fra hva jeg mener er sunt bondevett.

Slik jeg forstår det så er det vel rett og slett ikke ideelt i forhold til de langsiktige planlagte treningssyklusene som skal gi maksimale resultater til riktig tid over mange år. Programmene er jo veldig langsiktige, og man kan ikke se isolert på hvilken effekt det har innenfor f.eks en 3 mnd periode. All trening på langsiktige programmer baserer seg jo til enhver tid på hva som er gjort før, og hva man skal gjøre i fremtiden, og dette gjelder gjerne flere år både frem og tilbake i tid.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: NM styrkeløft 2008
« #44 : 27. mars 2007, 15:59 »


Om landslagsløftere ikke syns at NM er av mindre betydning enn EM kan ikke jeg personlig forstå hvorfor man er på landslaget, men det er bare min mening. Hvilken rekkefølge folk utenfor landslaget setter NM kontra EM har ingen ting å si, da de ikke skal på EM uansett.



Herren har talt! No kan ingen utanfor landslaget blande seg inn kor viktig NM er kontra EM.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!