Skrevet av Emne: Kampsport og vekttrening  (Lest 9543 ganger)

Utlogget Dubreuilh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Kampsport og vekttrening
« #15 : 18. desember 2003, 12:11 »
Takk for svar!

Jeg mener at jeg har en del kunnskap på området, men jeg er likevel veldig nyfiken og hører gjerne andres meninger.

Hvor høy intensitet mener du jeg bør ligge på ved trening av de samme muskelgruppene to ganger pr. uke?

"Problemet" er at min "personlige empiri" med mitt program er rimelig positiv.   :Smiley

Det bør vel også nevnes at jeg trener kampsport fire ganger i uka, i tillegg til to til tre kondisjonsøkter. Nei, jeg er ingen tynning. :-)




Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #16 : 18. desember 2003, 12:47 »
Takk for svar!

Jeg mener at jeg har en del kunnskap på området, men jeg er likevel veldig nyfiken og hører gjerne andres meninger.

Hvor høy intensitet mener du jeg bør ligge på ved trening av de samme muskelgruppene to ganger pr. uke?

"Problemet" er at min "personlige empiri" med mitt program er rimelig positiv.   :Smiley

Det bør vel også nevnes at jeg trener kampsport fire ganger i uka, i tillegg til to til tre kondisjonsøkter. Nei, jeg er ingen tynning. :-)


Intensiteten må varieres, og kommer ann på hva du er ute etter (maksimal, eksplosiv eller utholdende styrke). Kampsporter med bryting i trenger mere muskelutholdenhet enn rene stående sporter. Må vite hva du driver med, svakheter/styrker osv. Alle må være med, men i ulik grad avhengig av hva du trenger mest.

For maksimal styrke må du over 75-80% ( iallefall etterhvert), eksplosiv styrke mellom 50-70% cirka, avhengig av type øvelser. Utholden styrke kommer litt ann på muskelfibre etc, noen er ekstremt utholdne med 70%, andre klarer 8 reps. Gå for ca 30 reps og oppover, men ikke tren med mindre intensitet enn ca 25-30%.

Alle programmer fungerer i begynnelsen, men etterhvert vil du være tjent med å øke treningsfrekvensen til 2-3 ganger i uka.

Hvordan ser det nåværende programmet ditt ut?
question everything

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Kampsport og vekttrening
« #17 : 24. desember 2003, 07:45 »
ser helt greit ut det, vet ikke helt hvor viktig det er med vektklasser i tkd, men hvis du skal holde deg i en klasse er det veldig viktig å ha kontroll over fettet. noen små morgen turer før frokost er effektivt.

hmmm og trener du ikke styrke i bein?

jeg trener ikke bein med lave reps, jeg kjører mellom 15 og 25 reps i 3 sett på øvelser under livet. For jeg vill ikke bygge der, vill ikke ha monster lår. mister fort fleksibiliteten da.

veldig viktig å tøye og streche skikkelig etter styrke treningen også, ikke bare de musklene du har trent.

spis riktig mat, mye proteiner, riktige karbohydrater, riktig fett.

dette går nok fint skal du se.

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Kampsport og vekttrening
« #18 : 03. januar 2004, 16:21 »
Gå inn på www.mikemahler.com,www.workingclassfitness.com el www.dragondoor.com her finnes mye bra literatur om styrketrening for folk som trener MA.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #19 : 03. januar 2004, 17:10 »

Gå inn på www.mikemahler.com,www.workingclassfitness.com el www.dragondoor.com her finnes mye bra literatur om styrketrening for folk som trener MA.

La deg ikke lure av disse. Dette er folk med et "romantisk" forhold til "old-school" trening.

De benytter seg av sære ting som sandsekker og "kettlebells" for å skille seg ut i internett-verdenen og tjene penger. Hele greia er bare latterlig, de treffer de folka som elsket rocky's trening i Rocky 4. Disse gutta har et utrolig subjektivt syn på ting.

Jeg synes det er et paradoks at så mange "vidsynte og opplyste" moderne kampsportutøvere som rakker ned på "tradisjonelle" utøvere, faller pladask for de akkurat samme treningsmytene.

Kampsportutøvere må slutte å se på seg selv som idrettsutøvere fra en annen planet, og heller kikke rundt om kring i idrettsverdenen/ forskning etter bedre metoder.
question everything

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Kampsport og vekttrening
« #20 : 03. januar 2004, 17:31 »
Ja Jens skal egentlig være enig med deg. Det er klart at hovedgrunnen til at disse folkene driver på er vel for å tjene penger, og da prøver de å gjøre sine produkter til noe mystisk. Samtidig tror jeg at mange av ideene deres er veldig bra uten å ha noe utdannelse innen faget. Men iallefall er det mye gratis info å hente der bare ikke gå i fella og kjøp produktene(som meg) Smiley

Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
Re:Kampsport og vekttrening
« #21 : 03. januar 2004, 18:02 »
om man driver med kampsport og ønsker å supplere dette med styrketrening er det mange faktorer som spiller inn. Det er helt individuellt hvordan man bør legge opp treningen ettersom hvilke mål man ønsker og utgangspunktet.
Er du usikker anbefaler jeg deg å føre treningsdagbok både over de vanlige kampsportstreningene og styrketreningsøktene. Eksperimenter litt og føl på formen hva som passer deg best uten at det ene aller det andre er skadelidene på grunn av den andre treningen.

Det er masse gode forslag her så det viktige bidraget fra meg er som sagt treningsdagbok!

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #22 : 03. januar 2004, 19:43 »

Ja Jens skal egentlig være enig med deg. Det er klart at hovedgrunnen til at disse folkene driver på er vel for å tjene penger, og da prøver de å gjøre sine produkter til noe mystisk. Samtidig tror jeg at mange av ideene deres er veldig bra uten å ha noe utdannelse innen faget. Men iallefall er det mye gratis info å hente der bare ikke gå i fella og kjøp produktene(som meg) Smiley

Nettopp... lage det mystisk...

De gir folk generelle programmer, men forklarer ikke de underliggende prinsippene for hvorfor. Man vil jo selvfølgelig ikke "utdanne" kundene sine slik at de etterhvert kan tenke selv Smiley
question everything

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Kampsport og vekttrening
« #23 : 04. januar 2004, 12:28 »
Noe som har funka bra for meg har vært å trene hele kroppen to dager i uka da stort sett med basis øvelser. Feks benk,knebøy,markløft.chins. med 2-3 sett 6-8 reps. I tillegg blir det jo litt styrke trening på kampsporttreninga. Er helt enig i Thomas om å skrive treningsdagbok her kan du hele tiden følge med om du har noe progresjon. Skulle progresjonen stoppe helt over lengre tid er det på tide å forandre på noe. Smiley

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #24 : 04. januar 2004, 13:53 »

Noe som har funka bra for meg har vært å trene hele kroppen to dager i uka da stort sett med basis øvelser. Feks benk,knebøy,markløft.chins. med 2-3 sett 6-8 reps. I tillegg blir det jo litt styrke trening på kampsporttreninga. Er helt enig i Thomas om å skrive treningsdagbok her kan du hele tiden følge med om du har noe progresjon. Skulle progresjonen stoppe helt over lengre tid er det på tide å forandre på noe. Smiley

Svært bra. Dette vil gi en god "base" i begynnelsen for maksimal styrke. Eneste "savn" er muligens er roterende øvelse.

Trener du andre typer styrke (Utholdende, eksplosiv)?
question everything

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Kampsport og vekttrening
« #25 : 04. januar 2004, 14:00 »
Hva mener du med roterende øvelse? For utholdenede styrke trener jeg en mix av øvelser med kun kroppen som vekt deriblant burpees som er sinnsyk+sekk og skipping. Har prøvd meg litt på clean og clean press men føler det blir for teknisk trenger veiledning. Trener i garasje så jeg kan organisere utstyr etter mitt behov en av mange fordeler med å trene hjemme. Smiley

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #26 : 04. januar 2004, 14:45 »

Hva mener du med roterende øvelse? For utholdenede styrke trener jeg en mix av øvelser med kun kroppen som vekt deriblant burpees som er sinnsyk+sekk og skipping. Har prøvd meg litt på clean og clean press men føler det blir for teknisk trenger veiledning. Trener i garasje så jeg kan organisere utstyr etter mitt behov en av mange fordeler med å trene hjemme. Smiley

Øvelser hvor du roterer overkroppen. Utrolig viktig i både stående og bryte-kampsporter, men svært få trener dette.

Burpees og lignende er bra, men disse kan mere regnes som generell anaerob trening. Grunnen til dette er at det ikke er musklene som "gir seg", men hjertet. Muskelutholdenhet bør trenes slik at totale det muskelvolumet involvert i øvelsen ikke overstiger hjertets kapasitet.

Dvs om du trener f.eks armhevinger, så klarer hjertet å "mate" triceps, skuldre og brystmusklene med nok blod slik at det blir musklene som til slutt må gi seg. Hadde du f.eks prøvd å trene muskelutholdenhet i en romaskin ( med glidende sete, hvor ekstremt mye muskelmasse er involvert) ville hjertet takket for seg FØR musklene.

Ved muskelutholdenhetstrening bør du velge forholdsvis isolerte øvelser med lave krav til teknikk slik at du kan presse musklene til det ytterste.

Anaerob trening bør involvere mye muskelmasse og være syklisk (sp?), f.eks intervaller på romaskin og løping.

Det å trene "clean & press" ( regner med du tenker på en-hånds variasjon) ville jeg ikke brydd meg om, det er en teknisk øvelse, og egner seg dårlig til utholdenhets-trening. Et bedre alternativ vil være "swings", som kettlebell-guruene kaller det  Grin



 
question everything

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Kampsport og vekttrening
« #27 : 04. januar 2004, 15:09 »
Takk for bra info. Tenkte jeg kunne poste opplegget jeg tenker å kjøre i vinter blir veldig glad for innspill.
Mål: 1.Øke i styrke og litt masse
        2.Få mer uth muskler  
        3.Ned litt i fettprosent
Nb: trener eskrima samt noe bakkekamp, ikke noe konkuranse vil bare være i best mulig form.

Mandag:benkpress,roing,chins,knebøy,curl+mage med belastning.

Torsdag:markløft,militærpress,dips(triceps)shrugs+mage som mandag.

Tirsdag og Fredag: morgen sekk+ burpees+push ups,swings ol.         kveld trening i klubb kamsport.

Til våren vil jeg legge inn litt løping.
Ka du trur. Undecided Huh Smiley

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #28 : 04. januar 2004, 15:27 »
Ser greit ut.

Kan nok trene dette uten å stagnere gjennom vinteren.
question everything

Utlogget roy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

  • Nybegynner i pumping..hehe
Re:Kampsport og vekttrening
« #29 : 25. januar 2004, 11:46 »
Muskler trenger tid til å vokse... Jeg trener kampsport og vekter åpå forskjellige dager så jeg ikke overtrener kroppen min...Hvis jeg var deg hadde jeg gjort det samme..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!