Skrevet av Emne: Nødvendig å spise ofte?  (Lest 8384 ganger)

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #30 : 01. april 2007, 17:46 »
dette er bare bullshit! kroppen klarer bare å ta opp ca 35g prot pr måltid, og vis du spiser 3 ganger om dagen så kan du jo regne ut selv hvordan det går..

Vel, da får du regne på det, mens vi andre prøver å finne ut hvordan det virkelig ER når man tester det ut praktisk.

Ang antall måltider ved diett, så var en av artiklene jeg baserte mine antagelser på, om at 6 måltider pr dag skulle være best, nettopp tatt fra en slik situasjon. Der fikk en gruppe kampsportutøvere innta sine 1200kcal/dag på 6 eller 3 måltider, og dette studiet viste at  flere,små måltider bevarer muskelmassen i mye større grad enn få måltider pr dag når man er på diett!

I min studie fikk hver utøver gjøre en kostregistrering. Det kcal-inntaket de rapporterte i den registreringen dannet grunnlaget for hvor mye de skulle innta i studien vår. Vi la i tillegg til 10% for å korrigere for evnt underrapportering, samt rundt 300kcal ekstra for å tilrettelegge for muskelbygging. Vi kontrollerte til syvende og sist at begge gruppene inntok kcal som ikke var sign. forskjellig. Hvert individ fikk personlig tilrettelagt sitt kosthold, som skulle innebære mellom 1,5 - 1,7g protein/kg, 5-7g karb/kg og under 30 E% fra fett. De fikk foreslått hvordan man optimalt kunne fordele maten og energien i løpet av dagen (fordeling pr måltider). I tilegg ble det tilrettelagt for at 6 måltidsgruppen hadde et restitusjonsinntak etter trening.
Det beste er nok å få tak i oppgaven og lese detaljene, slik at man får et inntrykk av hva som er gjort, og hvilke faktorer man har tatt hensyn til!


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Utlogget Yummy in my Tummy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 231

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #31 : 01. april 2007, 17:51 »
Very interesting Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #32 : 01. april 2007, 18:07 »
Vel, da får du regne på det, mens vi andre prøver å finne ut hvordan det virkelig ER når man tester det ut praktisk.

Ang antall måltider ved diett, så var en av artiklene jeg baserte mine antagelser på, om at 6 måltider pr dag skulle være best, nettopp tatt fra en slik situasjon. Der fikk en gruppe kampsportutøvere innta sine 1200kcal/dag på 6 eller 3 måltider, og dette studiet viste at  flere,små måltider bevarer muskelmassen i mye større grad enn få måltider pr dag når man er på diett!

I min studie fikk hver utøver gjøre en kostregistrering. Det kcal-inntaket de rapporterte i den registreringen dannet grunnlaget for hvor mye de skulle innta i studien vår. Vi la i tillegg til 10% for å korrigere for evnt underrapportering, samt rundt 300kcal ekstra for å tilrettelegge for muskelbygging. Vi kontrollerte til syvende og sist at begge gruppene inntok kcal som ikke var sign. forskjellig. Hvert individ fikk personlig tilrettelagt sitt kosthold, som skulle innebære mellom 1,5 - 1,7g protein/kg, 5-7g karb/kg og under 30 E% fra fett. De fikk foreslått hvordan man optimalt kunne fordele maten og energien i løpet av dagen (fordeling pr måltider). I tilegg ble det tilrettelagt for at 6 måltidsgruppen hadde et restitusjonsinntak etter trening.
Det beste er nok å få tak i oppgaven og lese detaljene, slik at man får et inntrykk av hva som er gjort, og hvilke faktorer man har tatt hensyn til!

Men tror du ikke resultatet du her kom fram til også vil avhengig av mengden mat de fikk samt hvordan du satte i sammen energifordelingen mellom karb/fett/prot ? 1200 kcalorier pr dag er jo tross alt lite...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #33 : 01. april 2007, 18:42 »
Regnet med det. Skal sjekke opp studien over påske jeg. Finner den vel på NIH tenker jeg.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #34 : 01. april 2007, 18:45 »
Vi hadde ikke 1200kcal - det var det diett-forsøket jeg refererte til som hadde. I "mitt" forsøk hadde alle et energioverskudd, ettersom man ser at dette best/lettest bygger muskelmasse.
Energifordelingen av karb, proteiner og fett fulgte internasjonale, anerkjente retningslinjer for styrketrenende (som referert i mitt forrige innlegg), og tok utgangspunkt i hvert sitt individ sin kroppsvekt.


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Patman

  • Gjest
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #35 : 01. april 2007, 18:56 »
Men hva med for eksempel tre måltider? Jeg nekter å tro at kroppen er "innstilt" på at den bare kan utvikle seg optimalt om den får sju måltider ut av tupperwarebokser hver dag.

Kroppen er innstilt på å få i seg mat når den er sulten, ikke til faste tider.
Hvor mange andre vesener på jorda spiser til faste tider?? (se bort i fra dyr i fangenskap som får mat etter menneskets forgodtbefinnende)

Kroppen er vanligvis (les: de fleste personer) slik laget at dersom den trenger næring så sier den ifra med å bli sulten eller tørst.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #36 : 01. april 2007, 19:10 »
Vel, da får du regne på det, mens vi andre prøver å finne ut hvordan det virkelig ER når man tester det ut praktisk.

Ang antall måltider ved diett, så var en av artiklene jeg baserte mine antagelser på, om at 6 måltider pr dag skulle være best, nettopp tatt fra en slik situasjon. Der fikk en gruppe kampsportutøvere innta sine 1200kcal/dag på 6 eller 3 måltider, og dette studiet viste at  flere,små måltider bevarer muskelmassen i mye større grad enn få måltider pr dag når man er på diett!

I min studie fikk hver utøver gjøre en kostregistrering. Det kcal-inntaket de rapporterte i den registreringen dannet grunnlaget for hvor mye de skulle innta i studien vår. Vi la i tillegg til 10% for å korrigere for evnt underrapportering, samt rundt 300kcal ekstra for å tilrettelegge for muskelbygging. Vi kontrollerte til syvende og sist at begge gruppene inntok kcal som ikke var sign. forskjellig. Hvert individ fikk personlig tilrettelagt sitt kosthold, som skulle innebære mellom 1,5 - 1,7g protein/kg, 5-7g karb/kg og under 30 E% fra fett. De fikk foreslått hvordan man optimalt kunne fordele maten og energien i løpet av dagen (fordeling pr måltider). I tilegg ble det tilrettelagt for at 6 måltidsgruppen hadde et restitusjonsinntak etter trening.
Det beste er nok å få tak i oppgaven og lese detaljene, slik at man får et inntrykk av hva som er gjort, og hvilke faktorer man har tatt hensyn til!

Tok dere hensyn til timing av måltidene ? Finnes jo studier som viser at det slår ut på resultatene ( http://www.myorevolution.com/nyheter2.asp?NyhetsID=30)
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #37 : 01. april 2007, 19:15 »
Som sagt la vi til rette for at 6 måltidsgruppen fikk et restitusjonsmåltid umiddelbart etter treningen. Men til tross for dét, ble det altså til at det var en fordel med 3 måltider/dag.
I 3 måltidsgruppen ble det ulikt løst hvorvidt de spiste rett før en treningsøkt eller ventet med ett av måltidene sine til rett etter en treningsøkt.


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #38 : 01. april 2007, 19:41 »
Det vil med andre ord si at undersøkelsen din åpner for at forskjellen kunne vært større i favør 3 måltider kontra 6 gitt at måltidene hadde blitt timet homgent av hele gruppen ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #39 : 03. april 2007, 21:05 »
Har fått med meg at næringsopptak blir bedre samt at det helsemessig er bedre med tre måltider enn 6 eller fler. Det kan jo selvfølgelig diskuteres, vi har jo i lang tid fått vite at mange små måltider er det sunneste alternativ. Uansett visste en undersøkelse at en gruppe som spiste tre måltider( hvor det siste tidlig kveld )så var all maten fordøyd før leggetid. I den andre gruppen spiste de det samme til samme tider bortsett fra ett lite mellommåltid et par timer etter frokost. På kvelden var maten fortsatt ikke ferdig fordøyd.

Konklusjon er at det beste er tre måltider med minimum 4 timer mellom hvert måltid. Her mener man at kroppen trenger ca 4 timer for å fordøye et måltid og det å spise mellom vil forsinke fordøyelsesprossesen og være generelt negativt for hormonballansen og helsen.

Så det kan jo være at det er bedre med tre måltider, men når man går på diett vil det kanskje være lurt med mange proteinmåltider? Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #40 : 03. april 2007, 21:12 »
Dette vil være avhengig av hvordan man setter sammen diettene også i forhold til karb/fett/protein. Jo mer fett i kosten jo lenger tid vil kroppen bruke på å fordøye dette samt at det er letter å få i seg tilstrekkerlig mengde kcalorier kombinert med fravær av metthetsfølelse. Husk at en fasit her er svært vanskelig å finne da forsøkspersonene skal representere folket samt at man skal utelukke alle mulig ting i forhold til støy i statestikken - som matematiker kan jeg underskrive på at det er svært vanskelig, om ikke tilnærmet umulig.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Larsen_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #41 : 04. april 2007, 02:30 »
Proteiner kan ikke lagres i kroppen, det er de du trenger for og øke muskelmasse. Kan forøvrig bli gjort om til glucose men det er jeg ikke sikker på.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #42 : 11. april 2007, 13:28 »
Innterresangt emne, men vet neppe om jeg ble noe særlig klokere på antall måltider for optimal for muskelvekst. Fordøyelsen krever energi, så kan se meg enig i at flere måltider er å anbefale på diett.
Mrbeaf hevder at kroppen kun klarer å ta opp ca 35 gram proteiner pr måltid, og selvom antall gram-opptak per tid kan diskuteres, så må det allikevell være en grense! Denne grensen må være avhengig av behovet og hva kroppen er istand til å absorbere av proteiner og andre næringstoffer. Hvis det normalt sett tar 4 timer å fordøye et standard måltid, så skulle man rent logisk tro at kroppen fikk et optimalt opptak ved måltid per 4 time?

Ellers så er det jo ikke sikkert at det er bra for muskelveksten at fordøyelsen må jobbe hele tiden, selve fordøyelsen vil jo "stjele" en god slump energi fra måltidet.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #43 : 11. april 2007, 18:03 »
Proteiner kan ikke lagres i kroppen, det er de du trenger for og øke muskelmasse. Kan forøvrig bli gjort om til glucose men det er jeg ikke sikker på.
OK
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget Sup

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #44 : 17. april 2007, 13:10 »
Sitat
Er det nødvendig å spise ofte - f.eks. sju måltider om dagen - om man er ute etter styrkeøkning og muskelvekst (IKKE slanking)?
Hmmm, hva skal man si? Det er jo bare tull at de største gutta spiser så mye, jeg mener, de er jo de største i verden, men det beviser ingen ting! Dette trengs å debateres, fordi selv om det spiser mange ganger om dagen blandt disse gutta, betyr det lite! Vår teori > deres praksis og virkelighet! =)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!