Skrevet av Emne: hvordan få opp hurtigheten?  (Lest 9601 ganger)

Utlogget Andersen89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

hvordan få opp hurtigheten?
« : 05. april 2007, 19:03 »
heisann, jeg er en gutt på 18 år som spiller fotball. jeg trener ca 10 ganger i uken. Trener mest fotball, men endel styrke og spenst. trener stort sett styrke på overkroppen og stabiliserende muskelgrupepr rundt mageregionen. Mitt spørsmål går ut på hva jeg kan gjøre konkret for å bli raskere? Hvilke styrkeøvelser? Hvilke løpsøvelser? noe annet? Kom med forslag alle som har noe vettugt å si!

Utlogget Luring1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

  • I don't care if you don't
Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #1 : 05. april 2007, 19:27 »
Knebøy for the win.
Høyde: 191cm
vekt: 94ish kg
Skostørrelse: Ski

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #2 : 05. april 2007, 20:32 »
HURTIGHETSTRENING
Detter er et program for å øke hurtigheten din, og for få deg til å orke mange løp i høy fart. Programmet er enkelt, men tøft. Du må utføre det og gi 100% i hvert løp, i hver runde, en gang i uken. Du må selvsagt varme godt opp før du gjennomfører en økt i dette programmet: 15 min lett jogg. Avslutt med uttøyning.
   
9 uker hurtighet og trøkk
Uke 1:

4 x 60 m.
100 prosent fart, 1 min hvile mellom hvert løp    

Uke 2:
5 x 60 m.
Samme opplegg som første uke.    

Uke 3: 
6 x 60 m.
Samme opplegg som første uke.

Uke 4:
4 x 60 m x 2.
Etter de 4 første, hvile/tøye 15 min.    

Uke 5:
5 x 60 x 2.
Etter de 5 første, hvile/tøye 15 min.    

Uke 6:
6 x 60 m x 2
Etter 6 x 60m, Hvile/tøye 15 min.

Uke 7:
4 x 60 m x 3
15 min hvile etter første og andre 4 x 60 m.    

Uke 8:
5 x 60 m x 3
Samme opplegg som uke 7.    

Uke 9:
6 x 60 m x 3
Samme opplegg som ukene 7 og 8.




Følger du dette programmet og gjir alt, tror jeg du vil du bli raskere.
Har selv prøvd det da jeg spilte fotball før, husker ikke hvor mye jeg økte, men jeg økte en god del vertfall.
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #3 : 06. april 2007, 00:53 »
Hvis han spiller fotball aktivt (les 10 treninger i uka) så får han nok mye hurtighetstrening gjennom fotballen. Det er jo mye rykking, spurting og generell eksplosivitet i fotball.
Du kan jo også ta kontakt med noen av friidrettsutøverne her på forumet, (f.eks norfellow som er rå i sprint). Ville også anbefale deg å legge inn noen olympiske vektløftingsøvelser i styrkeprogrammet ditt. Skal visst være effektivt for å øke fart.

Utlogget Dany

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #4 : 08. juli 2007, 18:04 »
For å bli mer hurtig må man først og fremst trene ekslposivt. Dette gjør man ved å trene spenshopp og trener eksplosivt styke i beina. Om du er en spiller som trenger utholdende muskler som en midtbane trenger er det kanskje ikke så veldig smart å trene mye eksplosiv styrke. Som fotballspiller bør du prioritere å ha bra rykk fremfor bra top hastighet. Det er de første meterne som teller. Men for å trene top hastghet må man kjøre 100 prosent løp ca fra 40- 60 meter. Stingningsløp kan også trene hurtighet ganske bra. Stignings løp kan du sette opp slik: 10-30 m. akselarasjon, 30-60 m. ca kjappere, og full spurt 60-80 m.

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #5 : 08. juli 2007, 23:00 »
Det er desverre begrenset hvor mye du kan trene opp hurtigheten din. Det som bestemmer hvor rask du er, er genene dine, nærmere bestemt sammensetningen av musklene dine. Forholdet mellom korte(eksplosive) og lange(utholdende) muskelfibre er genetisk bestemt, og det er fint lite du kan gjøre med dem.
Det du derimot kan gjøre noe med er styrken i lår, legger og rumpe. Blir de sterkere får du kraftigere fraspark, og kan dermed akselerer fortere. Så som de andre her har sagt bør du trene knebøy, eksplosivt.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget meg selv

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #6 : 10. juli 2007, 17:23 »
Sykling i landskap med mange små bakker. tunge, bratte bakker å løpe intervaller i.

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: hvordan få opp hurtigheten?
« #7 : 10. juli 2007, 18:28 »
Sykling er langt i fra noen bra måte å trene løpshurtighet på. Når du sykler har du treige, tunge bevegelser. Ikke eksplosive og tunge, som du må trene for å øke hurtigheten din.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!