Skrevet av Emne: De siste kiloene  (Lest 2306 ganger)

Utlogget BjarteM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

De siste kiloene
« : 07. april 2007, 13:41 »
Jeg har gått fra 96 til 81 kilo i løpet av de siste tre månedene. Er 182 høy, og målet er en matchvekt på 77-78 kilo. Har gått ned ca ett kilo i uken, men nå ser det ut til at vektreduksjonen har stoppet litt opp. Det skjer heller ingen endring på fettprosenten.

Dietten er som følger:
Forsøker i det lengste å holde meg unna karbohydrater. Til frokost tar jeg en måltidserstatter (NOKA protein shake). Frem mot lunch blir det som regel en banan og et par epler. Til lunch en "God Morgen" yogurt. Frem mot middag blir det gjerne litt mer frukt og kanskje en neve peanøtter. Til middag har jeg fullstendig droppet poteter, ris og pasta. Spiser mye salat og kylling/reker/magert kjøtt osv. I helgene blir det ofte et glass vin og vanligvis litt potetgull el. (man skal jo koze seg litt Smiley

Treningsopplegget er:
mandag: sykling intervall (innendørs spinning nå i vinter)
tirsdag: styrketrening
onsdag: innebandy på jobben
torsdag: sykling langkjøring (spinning igjen)
fredag: styrketreing
lørdag/søndag: tur med ungene, joggetur el. Rolig aktivitetsnivå.

I det store og det hele er jeg fornøyd med diett/treningsopplegg. Det er svært behagelig å ha tatt av 15 kilo. Det jeg lurer på er om jeg har nådd en slags "bunn" sånn vektmessig med dette opplegget, eller hva det kan være. Dersom noen har tips til endringer setter jeg stor pris på det. Det hadde vært fint å kvitte seg med de siste 3-4 kiloene før sommeren.

Alderen min er 37 dersom det har noen betydning.

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: De siste kiloene
« #1 : 07. april 2007, 13:46 »
Gjør mere kardio, det må de fleste gjøre i slutten av dietten siden kroppen går i en slags "sparings-modus"
sterk,blid og ronkefri

Utlogget BjarteM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: De siste kiloene
« #2 : 07. april 2007, 13:49 »
Altså, mer aktivitet med høyere intensitet? Feks noen 1-2 timers sykkelturer i uken i tillegg til det jeg gjør nå? Det ville jo i så fall passe bra med oppkjøring til Birken Smiley

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: De siste kiloene
« #3 : 07. april 2007, 13:51 »
Altså, mer aktivitet med høyere intensitet? Feks noen 1-2 timers sykkelturer i uken i tillegg til det jeg gjør nå? Det ville jo i så fall passe bra med oppkjøring til Birken Smiley


Prøv å varier cardioen litt, gjerne noen gåturer om morgenen 2-4 ganger i uka.
Varier også matinntaket, kan  hende at du får i deg litt lite mat, og da går kroppen inn i en sparemodus, som gjør at forbrenningen senkes.Smiley
Smiley

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: De siste kiloene
« #4 : 07. april 2007, 15:23 »
Hvis du ikke allerede gjør det burde du inkludere to høy kalori dager etter hverandre hver uke. Forbrenningen reduseres gjerne vesentlig når man kjører det samme lave kaloriinntaket over tid, og en måte å hindre det på er 2 høykaloridager i uken.

I tilegg er det viktig å kutte ned på karb på lavkaloridagene da karb faktisk reduserer fettforbrenningen, og istedet øke protein og essensielle fettsyrer som øker fettforbrenningen. Dette har du tydeligvis gjort og er nok en årsåk til at du har gått såpass ned i vekt Smiley

Et lite spørsmål bare      hvordan har det gått med styrken i løpet av de tre månedene ?

Utlogget BjarteM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: De siste kiloene
« #5 : 07. april 2007, 15:33 »
Hva bør slike "høykalori-dager" inneholde? Forslag til meny?

Når det gjelder styrke har jeg bevisst forsøkt å trene en del styrketrening for å unngå at muskelmassen skal bli borte og fordi at muskler hjelper til med forbrenningen. Har sikkert ikke økt like mye som de som virkelig fokuserer på styrketrening, men nok til at jeg løfter mer pr sett enn jeg gjorde da jeg begynte.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: De siste kiloene
« #6 : 07. april 2007, 15:35 »
Slike høykcaloridager skal bestå av MYE karbohydrater, moderat med protein og minst mulig fett. Karbohydratene skal samtidig være minst mulig sukkerbasert.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget BjarteM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: De siste kiloene
« #7 : 07. april 2007, 15:39 »
Gitt det treningsopplegget jeg har fulgt, vil det da være ok å plassere høykaloridagene lørdag og søndag? Eller må det være høy treningsintensitet de dagene?

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: De siste kiloene
« #8 : 07. april 2007, 16:12 »
Siden du trener styrke 2 ganger i uken ( og da regner jeg med at du trener hele kroppen på begge øktene) vil det være en stor fordel å starte høykaloridagene i forbindelse med fredagsøkten. Disse høykaloridagene bør også ligge på litt over hva som er kaloriballansen din. Ved å time høykaloriinntaket til rett før fredagstreningen og minst 36 timer etter vil du også få max effekt når det gjelder muskeløkninger og styrke. Å utsette disse høykalori timene til en dag etter styrke treningen vil antakelig ikke gi like bra fremgang i muskelmasse og styrke. Smiley

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: De siste kiloene
« #9 : 07. april 2007, 16:20 »
Selv trener jeg hele kroppen tirs-tors og lør. Jeg har lav kalori/karb og høy protein de fire første dagene og starter høy kalori allerede torsdags kveld i forbindelse med treningen. Teoretisk vil jeg da ha veldig gode muligheter å bygge muskler på diett da to av tre økter er i kalorioverskudd. Samtidig vil jeg opprettholde en veldig høy forbrenning og miste endel fett på de fire lavkaloridagene.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: De siste kiloene
« #10 : 07. april 2007, 16:34 »
Du trenger ikke noe høy intensitets trening på høykalori dagene, bortsett fra at det er en fordel med styrketrening i starten av denne periden. Faktisk bør du ta det rolig i denne perioden for best mulig restitusjon. Å gå en tur derimot er bare fint

Uansett får en bare gratulere med fremgangen. Du har gått ned 15 kg på tre måneder og samtidig økt i styrke. veldig bra Smiley

Utlogget BjarteM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: De siste kiloene
« #11 : 08. april 2007, 08:38 »
Takk for gode råd. Ser frem til å prøve dette fremover. Hvor lang tid vil det ta før effekten begynner å vise seg?

Utlogget BjarteM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: De siste kiloene
« #12 : 20. april 2007, 09:36 »
Bare en rask tilbakemelding. Har forsøkt å følge rådene jeg fikk her. Er selvfølgelig ikke godt å si hva som er årsaken, men det har i alle fall begynt å løsne igjen. Så da er det vel ikke lenge igjen til målet er nådd Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!