Skrevet av Emne: Overtråkk  (Lest 9805 ganger)

Utlogget baads

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Overtråkk
« : 24. april 2007, 17:44 »
Jeg tråkket ganske kraftig over igår, så ble sendt til legen. Etter røntegn sa han at jeg var heldig som slapp brudd, men at jeg måtte belage meg på krykker de neste dagene samt ikke no ballspill (løpe stopp aktiviteter) de neste 4-5 ukene...
Så sitter her med en ganske hoven fote, lurer på no tips for å få den på rett kjøl igjen så fort som mulig... han fortalte også noe om at når du vrikker foten kan 'ledde' ved der bli slakkere og slakkere, at sannsynligheten øker for å vrikke den igjen, og når jeg da tenker meg om så har jeg vrikket foten et par ganger de siste 2 månedene mens jeg har spilt. Men utfallet har aldri før vært som det plutselig ble igår... er det noe jeg selv kan gjøre for å eventuelt stramme opp leddene? Takker for alle svar... Det jeg  forresten ble anbefalt var å kjøre en slik balanse øvelse etter en liten stund!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: Overtråkk
« #1 : 24. april 2007, 18:00 »
1 legg på kompress evt sportstape
2 kjøl ned skade stedet 3-4x i døgnet i 20-30 minuters tid NB ikke legg ispose rett på huden ettersom du får frostskade da.
3 Ta ibux og eller naproxen få ytterligere redusere inflammasjonen
4 Innta hvileposisjon av og til hvor du ligger med foten høyere enn hjerte regionen.
5 start opptreningen så snart som mulig. Små gå turer med støttebandasje på gjør at du kommer deg raskere.

 


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget fotballexperten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Overtråkk
« #2 : 24. april 2007, 19:42 »
Det du bør gjøre er å bruke den såkalte RICE oppleget

R=Rest/Ro
I=Ice/is de første dagene så varme etterpå(f.eks dyppe benet i en bøtte med varmt vann)
C=Comprsion/kompresjon
E=Elavation/Holde benet høyt

For å trene opp anklene bør du kjøpe et vippebrett og stå på det den første måneden etter du har blitt frisk cirka 10 minutter hver dag. Etter 1 måneden så står du 10 minutter 3 ganger i uken. Hvis du ikke gidder/har råd til vippebrett kan du stå på litt skumgummi på et ben og ta tåhev eller kaste ball med en annen dette må gjøres kanskje oftere. En annen du BØR gjøre hvis du har lett for å tråkke over er å teipe benet ditt hver kamp IKKE trening, for da blir anklen din svakere. Teip benetmot utsiden ikke den andre veien.

Hilsen en 15 år gammel fotballspiller
"I don't play against a particular team. I play against the idea of losing"

Eric Cantona

Utlogget Jobewan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Overtråkk
« #3 : 26. april 2007, 08:45 »
I=Ice/is de første dagene så varme etterpå(f.eks dyppe benet i en bøtte med varmt vann)

Ett godt tips her, er også å kjøre hot/cold når du er i dusjen. Rett dusjen mot ankelen, kjøre opp til så varmt vann du klarer - hold i 15-20 sekunder. Deretter går du gradvis til iskaldt - holder 15-20 sek. Gjenta, og avslutt med varmt vann. Dette er også en "behandling" som fungerer utmerket på kramper/strekk/støle muskler... Smiley

Har vært med på å gå utfor en scene-kant (1 meter høy), bomme på samtlige trappetrinn og tråkke over så jeg stod på ankelkulen på utsiden av foten. Helt grusomt...
 
Men - på legevakta anbefalte de en "skinne" - en slags plast-dings som du spenner på foten med borrelås. Denne gjør at foten kun beveger seg i ett plan, dvs du kan ikke tråkke over med den på! Jeg begynte å bruke denne med en gang, og kunne da kaste krykkene etter et par dager.

Skal jo legges til at dette IKKE er en "varig" løsning. Men som hjelp til å få foten igang igjen, så er det helt utmerket, for man slipper "redselsen" for å tråkke over på nytt.

Og så snart man føler seg kapabel til det - start balansetrening. Etter kraftig overtråkk, kan det jo nesten være nok bare å stå på en fot på flatt gulv til å begynne med. Men enten skaff deg ett balansebrett, eller så kan også det å stå på en fot i senga virke.

Det stemmer også som legen din sa; hver gang du tråkker over, strekkes leddbåndene i ankelen litt, og disse er ikke elastiske. De strammer seg riktignok litt, men går aldri helt tilbake - og det betyr at musklatur må ta over for stabilitet. En gylden regel sier at man har økt fare for overtråkk på samme fot de første 6mnd etter skaden. En av mine fysioterapauter fortalte også at når en overtråkk "gror", dannes det arrvev på leddbåndet som kan føre til at det ikke blir like elastisk som før - og dermed mindre fleksibilitet i leddet. Ikke for å skremme deg, men for å motivere til opptreningen. Jeg har i dag ingen problemer med min ankel!

Utlogget --Julius--

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Overtråkk
« #4 : 23. mai 2007, 16:07 »
Jeg tråkket ganske kraftig over igår, så ble sendt til legen. Etter røntegn sa han at jeg var heldig som slapp brudd, men at jeg måtte belage meg på krykker de neste dagene samt ikke no ballspill (løpe stopp aktiviteter) de neste 4-5 ukene...
Så sitter her med en ganske hoven fote, lurer på no tips for å få den på rett kjøl igjen så fort som mulig... han fortalte også noe om at når du vrikker foten kan 'ledde' ved der bli slakkere og slakkere, at sannsynligheten øker for å vrikke den igjen, og når jeg da tenker meg om så har jeg vrikket foten et par ganger de siste 2 månedene mens jeg har spilt. Men utfallet har aldri før vært som det plutselig ble igår... er det noe jeg selv kan gjøre for å eventuelt stramme opp leddene? Takker for alle svar... Det jeg  forresten ble anbefalt var å kjøre en slik balanse øvelse etter en liten stund!
Litt sent når, men neste gang du tråkker over kan du prøve å få tak i noe som heter breksidol (kanskje feil stavet). Jeg trokket skikkelig over for ikke så lenge siden og da tok jeg to breksidol i 3 dager, og da var det nesten over.. I vertfall godt nok til at jeg kunne løpe rolig. Hele benet ble lammet når jeg trokket på det, og det kjentes ut som da jeg brakk armen, rett etter at jeg trokket over.. Men du må ha resept på de da.. Men de hjelper i hvertfall..

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Overtråkk
« #5 : 23. mai 2007, 19:07 »
Vet ikke hvor mange ganger jeg har tråkket over så det knakte, men begynner å bli mange.
Kjøp deg kjerne ankelstøtte (intersport, gsport XXL osv) med skinne i.
Det er noen lette måter å trene den opp igjen på.
1. når du sitter ved tven,pcen,middagsborde eller hva som helst. hold foten i lufta ( i alle fall fra kneet og ned) og roter med foten. LENGE. Du kan også kjøre tåhev på ei balansepute, eller bare på flate bakken. gjør dette ofte så kommer du deg tilbake. husk at senene er veldig svake/slakk nå.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!