Skrevet av Emne: Ny rapport fra idrettshøyskolen  (Lest 2306 ganger)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Ny rapport fra idrettshøyskolen
« : 15. november 2003, 11:46 »
I denne sies det at folk som trener 4-5 ganger i uken trenger under 1g protein pr kg kroppsvekt - fett(%).. og at hvis du trener VELDIG mye VELDIG hard styrke så kan du til nøds ta opptil 1.8g pr kroppsvekt, men helst rundt 1.5g.. det sies også at en brødskive og 2-3dl melk dekker proteinbehovet mer enn bra nok etter en styrkeøkt..

i samme rapport påståes det også at kreatin er et høyrisikoprodukt og at det langtfra er trygt nok til å brukes.. *sukke*


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Julenisse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 824

  • lei nå.
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #1 : 15. november 2003, 12:33 »
Ja det sies jo at kreatin gjør blodet tykkere! Ikke vet jeg, men tykt blod er nå ikke bra! Jeg er forsiktig med bruken i hverfall!
Gikk en tur i skogen, hørte skogens ro, ko , ko , ko.

Nameless

  • Gjest
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #2 : 15. november 2003, 13:22 »
Ta aspirin da, så gårre opp i opp. Uansett, jeg peiser på med kreatin og ser ingen grunner til å slutte Smiley

Har selv tatt prøver og funnet ut at jeg har mye amoniakk i urinen (skyldes protein som blir skylt ut), men det er bedre å ligge på for mye enn for lite:)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #3 : 15. november 2003, 13:39 »
jeg synes bare det er useriøst av dem å si at du kan kjøre på 1g protein pr kg kroppsvekt i døgnet om du trener 4-5 ganger i uka.. altså.. det er jo utrolig lite da:)


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #4 : 15. november 2003, 15:16 »
I denne sies det at folk som trener 4-5 ganger i uken trenger under 1g protein pr kg kroppsvekt - fett(%).. og at hvis du trener VELDIG mye VELDIG hard styrke så kan du til nøds ta opptil 1.8g pr kroppsvekt, men helst rundt 1.5g.. det sies også at en brødskive og 2-3dl melk dekker proteinbehovet mer enn bra nok etter en styrkeøkt..

i samme rapport påståes det også at kreatin er et høyrisikoprodukt og at det langtfra er trygt nok til å brukes.. *sukke*
Har du flere detaljer fra rapporten? Er særlig interessert i studiedesign og -formål. Blir håpløst å kommentere fornuftig på et så spinkelt grunnlag.

Og kreatin er plutselig blitt et høyrisikoprodukt - risiko i forhold til hva?

Host opp flere opplysninger, Cain, ellers bidrar denne tråden kun til forvirring  Wink

Ingen kommentar fra HITman
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #5 : 15. november 2003, 15:26 »
i min treningslære bok står det at dersom man får for lite proteiner i seg fører dette til redusertmuskelmasse og der med redusert prestasjonsevne. får man for mye lagres det som ikke brukes som fett...så det må jo bli en avveiningssak.
syns nå det hørtes veldig lite ut de anbefalingene der og det er nå sikkert veldig individuellt hvor mye proteiner kroppen klarer å ta opp per måltid.

når det gjelder keratin  har det jo vært endel diskusjoner rundt effekten av dette....noen mener det har lite for seg å pøse på med ekstra kreatin...man får jo endel kreatin i seg gjennom riktig kosthold. fysiologiproffessoren min mente det hadde lite virkning ( kanskje virkning om man trente mye men men)...jeg vet ikke..men hvis det fortykker blodet skal man jo være litt forsiktig.

nameless. det hørtes jo ikke noe fordelaktig ut at man skiller ut for mye proteiner i urinen...er det ikke det man kaller "eggehvite" i urinen da...i så fall er dette tegn på at ikke alt som det skal....

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #6 : 15. november 2003, 15:36 »
Mystique: Har fysiologiprofessoren din noen gang befunnet seg i et treningsstudio??? Tenkte meg det... At kreatin har en signifikant virkning på muskelstyreke og -volum, er hevet over enhver tvil. Selv merker jeg regelmessig en ca. 5kg økning i styrke på de fleste øvelser når jeg går på kreatin, samt at jeg blir ca. 2kg tyngre.

Har oppdatert meg på kreatin-studiene nå nylig, og konklusjonen er den samme: INGEN KJENTE KORTTIDS- ELLER LANGTIDSBIVIRKNINGER AV BETYDNING! Det er en del her som lefler med begrepet "fortykkelse av blodet" uten å presisere nøyaktig hva de mener med det, dvs. om de mener økt blodprosent (dvs. økt mengde røde blodlegemer) eller økt levringstendens av blod (dvs. økt aktivitet av koagulasjonssystemet og/eller økt blodplateaktivitet). Det er uansett ikke grunn til å tro - på bakgrunn av foreliggende studier - at kreatin skulle bidra til noe av dette, og det foreligger heller ingen gode teorier på molekylnivå som kan forklare dette.

HITman
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #7 : 15. november 2003, 15:47 »
Jeg vil gjerne se denne rapporten jeg for min del. Med all mulig respekt for Idrettshøyskolen, men det har kommet mye rart derfra opp gjennom tidene. Dessuten har de en tendens til å teste på et lite utvalg av utøvere.

I utgangspunktet skeptisk, men spennende lesning er det jo. Men jeg vil gjerne lese selv også....

En artig digresjon nå, er at man trenger 1 gram protein pr. kilo kroppsvekt. for min del 85 gram, eller ca. 360 kcal. Maks det dobbelt fra karbs, tilsier ca. 700 kcal, eller totalt 1100 kcal. 4-5 kcal fra fett, tilsier en total på meg på 1600-1700 kcal pr. dag. Da skal gudene vite at jeg går sultedøden i møte!!!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #8 : 15. november 2003, 15:55 »
kan prøve å finne en digital versjon av rapporten, så kan jeg poste den på sida mi.. Smiley litt tålmodighet bare!


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #9 : 15. november 2003, 15:57 »
Si i fra a? Jævlig nysgjerrig på hva dem har finni på der oppe nå..
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #10 : 16. november 2003, 01:57 »
En link kanskje?

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #11 : 16. november 2003, 02:30 »
med tanke på at jeg har en papirutgave, så er link litt vanskelig? Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #12 : 16. november 2003, 03:49 »
Har en mistanke om at mange av disse rapportene blir skrevet fordi dei skal virke kontroversielle og skape oppmerksomhet for forskeren/forfatteren. Ikkje særlig vanskelig å få resultater som tilfredsstiller ønsker.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #13 : 16. november 2003, 12:30 »
Ja, det greiene der blir man også helt ko ko av!

De jeg har snakket med som har utdannelse på området og lest mye bøker om dette, sier i flertall at det er unødvendig med kosttilskudd hvis man spiser godt / som normale treningsfolk.
Mens de største og sterkeste kara som alltid har tatt kosttilskudd sier at det er nødvendig.

"akrgna rhoejaho arhpjarh ....KOKO!!!"  Smiley

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Re:Ny rapport fra idrettshøyskolen
« #14 : 16. november 2003, 12:46 »
Ja, det greiene der blir man også helt ko ko av!

De jeg har snakket med som har utdannelse på området og lest mye bøker om dette, sier i flertall at det er unødvendig med kosttilskudd hvis man spiser godt / som normale treningsfolk.
Mens de største og sterkeste kara som alltid har tatt kosttilskudd sier at det er nødvendig.

"akrgna rhoejaho arhpjarh ....KOKO!!!"  Smiley

..kanskje str deres (jmfr "de største og sterkeste kara..") hovedsakelig skyldes andre "kosttilskudd" de også tar ...  :Smiley


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!