Skrevet av Emne: Hvilken kampsport er mest praktisk (selvforsvar)  (Lest 3035 ganger)

Utlogget Haugtussa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 39

Hei. Jeg vil begyne å trene en kampsport, mest for å kunne forsvare meg selv (hvisomatter dersomatter noe mot mot alt hell skulle skje er det greit å stille opp med litt mer enn hyling og kloring, heh) men også for å få bedre kroppskontroll, balanse, spenst og i det hele tatt generelt bedre fysikk.

Hvilken kampsport er mest anvendelig i praksis når det gjelder å forsvare seg selv?

Har tenkt på tai chi da jeg liker meditasjonsaspektet og det store fokuset på helse, men dette er jo en såkalt myk kampsport og jeg vet ikke hvor mye man har å stille opp med i en "real life" situasjon der??


Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Kampsport er ikke tingen for selvforsvar, Krav Maga er nok bedre å satse på hvis du primært vil forsvare seg.

Er du mest lysten på å begynne med en kampsport som en 'sport', men som også kan fungere som selvforsvar bør du gå etter hva du synes kan virke spennende. Kan være greit å prøve ut noen forskjellige et par uker også.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Haugtussa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 39

Takk for svar.  Smiley
Jeg er ikke intressert i sport/konkurering i den forstand, jeg vil bare komme i bedre form samt lære selvforsvar.

Leste litt om krav maga på wikipedia nå (der det for øvrig står oppnevnt som en kampsport) og det høres intressant ut!  Hvor i Oslo kan man lære slikt og hva er prisen for et kurs?

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Da burde jo det være greit, konkurreres ikke der.
Frontline har Krav Maga.

http://www.frontlineacademy.com

En smule dyrt imo, men man får vel det man betaler for.

Er en del her på forumet som trener der også, de kan nok komme med mer info om det trengs.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Haugtussa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 39

Skal sjekke det ut nærmere nu. Takk for link. Smiley Skal absolutt teste ut krav maga, det ser nøyaktig ut som det jeg leita etter.

Hvis noen har erfaringer med Frontline som de vil dele så spytt ut.

Serveruler

  • Gjest
Hei. Jeg vil begyne å trene en kampsport, mest for å kunne forsvare meg selv (hvisomatter dersomatter noe mot mot alt hell skulle skje er det greit å stille opp med litt mer enn hyling og kloring, heh) men også for å få bedre kroppskontroll, balanse, spenst og i det hele tatt generelt bedre fysikk.

Hvilken kampsport er mest anvendelig i praksis når det gjelder å forsvare seg selv?

Har tenkt på tai chi da jeg liker meditasjonsaspektet og det store fokuset på helse, men dette er jo en såkalt myk kampsport og jeg vet ikke hvor mye man har å stille opp med i en "real life" situasjon der??



sorry altså men uansett hvor mye selvforsvar/kampsport du trener er det veldig lite sannsynlig at en dame/jente klarer å beskytte seg mot en større mann. Da er det bedre å kjøpe en stungun eller noe men tror de er ulovelige Wink

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
haugtussa aka slummen i stvng?

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

For å holde ut i en gatekamp er det viktig å ha god utholdenhet også.

Utlogget Haugtussa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 39

Det er ingen som snakker om gatekamp her. Haha. Er man "streetfighter" bare fordi man synes det er kjekt å kunne forsvare seg selv?  Cheesy

sorry altså men uansett hvor mye selvforsvar/kampsport du trener er det veldig lite sannsynlig at en dame/jente klarer å beskytte seg mot en større mann. Da er det bedre å kjøpe en stungun eller noe men tror de er ulovelige Wink

Eh...  

Stungun er ikke ulovlig, men det er ganske ubrukelig å bruke som selvforsvar da det ikke setter angriperen ute av spill i mer enn noen sekunder.
Pepperspray derimot,  er det mest effektive, lovlige man får kjøpt her til lands (men slike "våpen" er kun supplimenter, jeg finner det betryggende å kunne forsvare seg selv uten bruk av slikt. Det er ikke alltid man har det tilgjengelig)

Og jo, selvsagt er det mulig for ei jente å forsvare seg.  Fysisk styrke spiller selvsagt inn, men riktige teknikker kan bringe en fysisk overlegen motstander ute av spill. Krav maga ser ut som et godt eksempel på dette.


Sitat
haugtussa aka slummen i stvng?
Hva?  what




Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Jeg trener Krav Maga på Frontline (www.kravmagaacademy.no), og vil anbefale det på det sterkeste. Krav Maga benytter seg i stor grad av teknikker som ikke er styrkebetingede, hvilket innlysende nok er en enorm fordel for kvinner. Et ballespark gjør like vondt for en på 110 kg som for en på 60 kg.

Tai chi og slikt kan du forøvrig bare glemme. 'Meditasjonsaspekter' hører ikke hjemme i selvforsvarstrening; her er det aggressivitet og adrenalinrus som gjelder.

Utlogget Haugtussa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 39

Jeg trener Krav Maga på Frontline, og vil anbefale det på det sterkeste. Krav Maga benytter seg i stor grad av teknikker som ikke er styrkebetingede, hvilket innlysende nok er en enorm fordel for kvinner. Et ballespark gjør like vondt for en på 110 kg som for en på 60 kg.




Høres utmerket ut. Smiley


Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Boksing i et par år, og du kan forsvare deg.

Veldig godt..
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Det er ingen som snakker om gatekamp her. Haha. Er man "streetfighter" bare fordi man synes det er kjekt å kunne forsvare seg selv?  Cheesy

Eh...  

Stungun er ikke ulovlig, men det er ganske ubrukelig å bruke som selvforsvar da det ikke setter angriperen ute av spill i mer enn noen sekunder.
Pepperspray derimot,  er det mest effektive, lovlige man får kjøpt her til lands (men slike "våpen" er kun supplimenter, jeg finner det betryggende å kunne forsvare seg selv uten bruk av slikt. Det er ikke alltid man har det tilgjengelig)

Og jo, selvsagt er det mulig for ei jente å forsvare seg.  Fysisk styrke spiller selvsagt inn, men riktige teknikker kan bringe en fysisk overlegen motstander ute av spill. Krav maga ser ut som et godt eksempel på dette.

Hva?  what




Styrken på stungun kan vel stilles?
Men er det ikke så kraftig?
Farlig på noen måte?
Hva må man punge ut med for en sånn?

legomann:
Det er en jente, men bare bokseferdigheter kan hun tvilsomt slå ut en mann.

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Styrken på stungun kan vel stilles?
Men er det ikke så kraftig?
Farlig på noen måte?
Hva må man punge ut med for en sånn?

 rofl

Larssen har lyst på en stungun! Morro på byen!
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

legomann:
Det er en jente, men bare bokseferdigheter kan hun tvilsomt slå ut en mann.

Hæ? Hæ, og hæ igjen!
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!