Ser at min påstand om at ikke insulin har noe med omdannelse av karbohydrater til fett ikke er korrekt.
Insulin har først og fremst en lagringsfunksjon som det fremkommer over her. Et forhøyet insulinnivå vil gjøre at fett ikke like lett slippes ut av fettcellene og at frie fettsyrer blir lagret i fettcellene. Fettforbrenningen blir kraftig redusert om man stadig går rundt med forhøyede insulinnivåer.
Omdannelse fra glukose til fett er ikke spesielt uttalt. Det som skjer når alle tre næringsstoffene er tilstede, er at kropppen foretrekker å bruke karb som energikilde. Er dette inntaket så stort at det dekker energibehovet, vil ikke fett brukes til det formålet og vil lagres. Er det totale kaloriinntaket større enn behovet, blir naturlig nok fettcellene større.
Det er ikke vanskelig å finne informasjon vedrørende omdannelse av glukose til fett, det er bare å søke akkuratt på det så kan man finne mange artikler og studier ang. nettopp det.
Dette er den første jeg kom over :
http://www.idrettogtrening.com/tekster/neringstoffer.html"Ved overskudd av sukker i kroppen og fulle glykogenlagre vil glukose bli tatt opp i fettvev. Man kan øke fettmassen ved å spise mye karbohydrater. I fettcellene omdannes glukose til alfa-glycerolfosfat og fettsyrer som lagres som triglycerider i fettcellene. Det er et sentralt poeng at fettcellene bruker alfa-glycerolfosfat, et biprodukt av glukose i stedet for glyserol. Opptak av glukose i fettvev er insulinavhengig og dannelse av fett er derfor avhengig av høyt blodglukose nivå. Glukose er helt essensielt i forhold til lagring av fett."
Så jeg vil nok heller si at omdannelse fra glukose til fett er relativt godt omtalt.