Skrevet av Emne: Den lille styrkeprøven - tips for treningen den siste perioden?  (Lest 3908 ganger)

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

Har trent jevnt og fint med den 25 juni som mål. Da er det den lille styrkeprøven som er sykkelritt fra Lillehammer til Oslo. Nå nærmer datoen seg, og jeg lurer på om noen av dere har tips for hvordan jeg bør legge opp treningen og kostholdet den siste perioden før løpet?

Noen tips for konkurransedagen? Hva bør jeg spise? Og hvor mye?
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

Heh...jeg søkte opp gamle tråder på forumet fordi jeg mente jeg spurte for et par år siden og fikk svar. Men det fikk jeg tydeligvis ikke.

Uansett, spørsmålet er aktuelt i år også...siden jeg tenker å gjøre et "comeback" på sykkelsetet.

Hvis noen har noe å bidra med så er jeg meget takknemlig! Smiley
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Med fare for å gå litt på kanten av hva som er lov å tipse om her inne... På syklingensverden.com sitt diskusjonsforum ligger det masse sykkelstoff og treningstips. Der bør du finne det du leter etter.

På den annen side, er det jo ikke et direkte konkurrerende forum, så det går vel greit.  Wink

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

Hehe, jasså det er sånne regler her...jeg kunne dratt noen paralleller til diverse regimer rundt i verden som ville vært lite flatterende, men jeg skal holde meg for god for det.

Uansett, takk for tipset ditt, som jeg skjønner at du risikerer (forum)livet ditt for å gi  Grin
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Ja, hva blir det neste! Kanskje jeg skal gå in i stua uten å ta av meg lua også!  woot

*Synge "Living on the edge"*  headbang

  Grin


Utlogget bravo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Min gamle sjef drev å syklet Trondheim - Oslo et par ganger, fra han fortalte meg så åt han ganske mye fisk/fetende mat før rittet for å bygge opp et fettlager som kommer godt med nå man skal sykle langt. Det pluss å sykle mye med hyppige intervaller og langkjøring, er vel ikke noe annet man kan gjøre.

Er ikke helt 100% sikker på dette, men er det noen som vet dette bedre enn meg så sier de sikkert ifra Smiley

Bravo
Prior Planning Prevents piss poor performance

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Det vanlegaste å gjere for å toppe forma inn mot ein konkurranse, er å gradvis kutte ned på mengden, men då også auke intensiteten. Når ein trenar mot ein konkurranse, er det mest vanleg å planleggje treninga bakover, frå og med konkurranasedagen. På denne måten er det lettare å leggje inn ein formtopp i form av superkompensasjon på konk.dag.
I tillegg til progressivt aukande intensitet og redusert mengde, er det vanleg å auka belastninga til eit visst punkt inn mot konkurransen. Ein kan sei at ein i denne perioden trenar seg "ned". Derretter tek ein seg gjerne ein liten periode med lettare trening, før ein inn mot konkurranse trenar køyrer korte, men høgintensive økter. På denne måten oppnår ein det ein kallar superkompensasjon, eller formtopp og du vil.

I ditt tilfelle kan det vera mogleg å konstruere ein liten superkompensasjon. Men då lyt treninga nøye planleggjast den siste månaden.
Treningsterapeut

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Bare for å klarere: "den lille styrkeprøven" er fra Eidsvoll til Oslo (6mil, den har jeg sykla).. Wink Lillehammer- Oslo er da medium i størrelse.. hehe..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!