Skrevet av Emne: Knebøy - 90 grader eller helt ned?  (Lest 17200 ganger)

Serveruler

  • Gjest
Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #15 : 14. juni 2007, 16:29 »
Har ikke prøvd maksløft, men hadde 90x3 på første treninga, og 150x3 på treninga i dag(trening nr 10)

Egil, jeg prøvde å søke etter 'knebøy helt ned' men fikk bare opp fullt av loggbøker.

Håper noen da kan forklare forskjellen øvelsene kniks og knebøy har på musklene de er ment å trene.

Ser ingen grunn til å bøye helt ned hvis grunnen er at da kan det kalles "skikkelig knebøy", men hvis noen sier at helt ned bygger mer styrke og volum(og hvorfor), ja da snakker vi noe helt annet, da begynner jeg å bøye helt ned med det samme  Smiley

Bare nevne til slutt at jeg bøyer jo mye lenger ned enn 90 grader, men det var jo det at fysioterapeuten har sagt det, og har hørt/lest det mange steder om knebøy når det gjelder generell trening.

du vil få ronni coleman lår på bare noen måneder!!! stikk og bøy skikkelig nå, du må nok en god del ned på vektene, har nok av 150kgs kvartbøyere i klassen min Wink

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #16 : 14. juni 2007, 16:43 »
Hvis man skal ha knebøy godkjent må man være under parallell med hoftene, ikke sant?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #17 : 14. juni 2007, 16:51 »
Hofta lavere enn kneleddet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #18 : 14. juni 2007, 16:58 »
Kjør helt ned. Trur endel av bakgrunnen for dette 90graders bullshiten kommer av at veldig mange får en ugunstig tipping av bekkenet ved djup bøy. Klarer du å unngå denne kan du kjøre så dypt du vil. Dessutten er djupe bøy beste måten å tøye hamstrings på.

Utlogget Jobewan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #19 : 16. juni 2007, 18:41 »
Dessutten er djupe bøy beste måten å tøye hamstrings på.

Hæ? Såvidt jeg mener, er Hamstringen også festet under kneleddet... ergo hvis du bøyer kneet, så får du ikke i nærheten av en fullverdig tøying av Hamstringen... Nå har jeg trent bl.a. dans i 6 år, og er sikker på at jeg ALDRI kunne kommet meg ned i noe spagat ved å "tøye" hamstring med bøyde knær...  Wink

Men - er enig med alle andre her om at knebøy bør tas så man får trent hele bevegelses-spekteret til muskelen...

JoBEwan

Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #20 : 16. juni 2007, 19:50 »
Hæ? Såvidt jeg mener, er Hamstringen også festet under kneleddet... ergo hvis du bøyer kneet, så får du ikke i nærheten av en fullverdig tøying av Hamstringen... Nå har jeg trent bl.a. dans i 6 år, og er sikker på at jeg ALDRI kunne kommet meg ned i noe spagat ved å "tøye" hamstring med bøyde knær...  Wink
<snip>

Som du sikkert vet så går disse musklene (hamstrings) over 2 ledd - kneleddet og hofteleddet. Det du mister i strekk ved å bøye knærne får du kanskje igjen i strekk i "andre enden"? Nå er ikke dype knebøy primært en øvelse for å øke bevegeligheten - men dersom man i utgangspunktet er stiv, så vil den garantert hjelpe.

(Og som du kanskje også vet, så er det mange flere muskler som må tøyes for å komme ned i spagat)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #21 : 16. juni 2007, 19:59 »
Hæ? Såvidt jeg mener, er Hamstringen også festet under kneleddet... ergo hvis du bøyer kneet, så får du ikke i nærheten av en fullverdig tøying av Hamstringen... Nå har jeg trent bl.a. dans i 6 år, og er sikker på at jeg ALDRI kunne kommet meg ned i noe spagat ved å "tøye" hamstring med bøyde knær...  Wink

Men - er enig med alle andre her om at knebøy bør tas så man får trent hele bevegelses-spekteret til muskelen...

JoBEwan
[/quote
Hæ? Såvidt jeg mener, er Hamstringen også festet under kneleddet... ergo hvis du bøyer kneet, så får du ikke i nærheten av en fullverdig tøying av Hamstringen... Nå har jeg trent bl.a. dans i 6 år, og er sikker på at jeg ALDRI kunne kommet meg ned i noe spagat ved å "tøye" hamstring med bøyde knær...  Wink

Men - er enig med alle andre her om at knebøy bør tas så man får trent hele bevegelses-spekteret til muskelen...

JoBEwan

Vel feste stemmer forsåvidt, men sjekk ut utspringet også....

Utlogget Jobewan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #22 : 16. juni 2007, 20:50 »
Som du sikkert vet så går disse musklene (hamstrings) over 2 ledd - kneleddet og hofteleddet. Det du mister i strekk ved å bøye knærne får du kanskje igjen i strekk i "andre enden"? Nå er ikke dype knebøy primært en øvelse for å øke bevegeligheten - men dersom man i utgangspunktet er stiv, så vil den garantert hjelpe.

(Og som du kanskje også vet, så er det mange flere muskler som må tøyes for å komme ned i spagat)

Helt enig. Spagaten var bare et eksempel (og kanskje der jeg slet mest med hamstringen).

Jeg ville bare poengtere at i en tråd som diskuterer hvorvidt man skal bruke hele "utslaget" i knebøy (dvs. ikke stoppe på 90 grader), så blir det helt feil å henvise til "beste tøying for hamstring" i samme setning som "dype knebøy".

Hvis man skal tøye hamstring i det hele tatt, vil det beste være å ta en tøying som strekker over hele muskelen. Hvis man er kortere i den ene eller andre enden av muskelen (ref: "knesiden" eller "hoftesiden"), så vil man primært kjenne strekken på denne siden. På samme måte som at man skal trene en muskel over hele bevegelses-spekteret, mener jeg det er veldig viktig også å tøye muskelen over hele spekteret. Har lite for seg å være fleksible i hofteleddet hvis man ikke kan strekke ut kneet...  Wink

Tror i bunn og grunn vi alle er enige her...

Og - en bra tråd. Har selv hørt mye frem og tilbake vedrørende knebøy og 90 grader vs. "full squat"

JoBEwan

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #23 : 17. juni 2007, 02:04 »
Når ein trenar med stort leddutslag, vil ein stimulera muskulaturen til å addera sarkomerar i lengderetninga. Dette fører til lengre muskelfibrar. Ein kan sjå i fjærforma musklar(eks gluteusgruppa), at trening med store leddutslag kan endre innfestingsvinkelen til til bindevevet, slik at ein får ein gunstigare vektarm, og såleis utviklar ein betre føresetnad for å utvikle større kraft over eit ledd som akse(eks: hofteledd).
Eit anna argument: Dersom ein trenar med for kort leddutslag, vil motståandeaktinfilament overlappa kvarandre, og på denne måten utlikna kvarandre, og dette vil resultera i redusert muskelkraft(muskelen utviklar med andre ord større kraft ved større leddutlslag, og har dermed større grunn til å tilpassa seg motstanden).
Lengdeveksten av ein muskel påverkar også kontraksjonshastigheita(frå treg til rask), men under føresetnad at innfestningsvinkelen til bindevet tilpassar seg lengdeveksten til muskelfiberen.(noko fjærforma muskulatur gjer).

Ergo er det ingenting som tilseier at det ikkje er positivt å køyre knebøy med "ass to the grass".
Treningsterapeut

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #24 : 17. juni 2007, 02:53 »
Helt enig. Spagaten var bare et eksempel (og kanskje der jeg slet mest med hamstringen).

Jeg ville bare poengtere at i en tråd som diskuterer hvorvidt man skal bruke hele "utslaget" i knebøy (dvs. ikke stoppe på 90 grader), så blir det helt feil å henvise til "beste tøying for hamstring" i samme setning som "dype knebøy".

Hvis man skal tøye hamstring i det hele tatt, vil det beste være å ta en tøying som strekker over hele muskelen. Hvis man er kortere i den ene eller andre enden av muskelen (ref: "knesiden" eller "hoftesiden"), så vil man primært kjenne strekken på denne siden. På samme måte som at man skal trene en muskel over hele bevegelses-spekteret, mener jeg det er veldig viktig også å tøye muskelen over hele spekteret. Har lite for seg å være fleksible i hofteleddet hvis man ikke kan strekke ut kneet...  Wink

Tror i bunn og grunn vi alle er enige her...

Og - en bra tråd. Har selv hørt mye frem og tilbake vedrørende knebøy og 90 grader vs. "full squat"

JoBEwan


Titt litt på anatomien nå, sjekk feste og utspring på muskulaturen. Som min kjære forleser Ola Eriksrud liker å si det; struktur dikterer funksjon. Hørt om dynamisk bevegelighetstrening?

Vil gjerne se forklaringen på hvordan man kan tøye kun øvre eller nedre deler av en muskel evt muskelgruppe.

Bakgrunnen for at det ble nevnt var enkelt å greit bare å kunne komme med ENDA en god grunn til å kjøre de helt ned.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #25 : 17. juni 2007, 04:17 »
jepp, de har andre ting som hjelper på rekruttering og vekst av muskelfibre... Wink Samtidig tar enkelte proffer SKIKKELIG knebøy.. coleman jackson osv..

Har et lite innspill å komme med her til Brande/Expedite:
Det er liten vits å diskutere hva som tar best på muskulaturen av knebøy i dørken og knebøy som stopper på 90 grader eller tom høyere. Svaret er på mange måter gitt. Det som derimot kan være et poeng utfra et byggerståsted er jo at noen ønsker å begrense stimulering av muskelfibre i rumpemuskulaturen (Gluteus maximus). De som følger med på styrkeløfterene ser jo ofte at disse har en hekk som ofte kan være utviklet vel over det som er estetisk vakkert å se på. Hvis muskelsymmetri er en issue, så kan dette være et poeng i seg selv.

Derfor ser en jo også enkelte byggere som kjører med stopp mot benk, eller som begrenser dybden i det minste på noe av bentreningen sin. Coleman som det refereres til her, er jo en av dem som er kjent for å kjøre bøyen godt ned. Men ærlig talt, så er han jo også en av dem med størst ræv i "bransjen".

Derfor (nok en gang), så kan en vel ta sin egen bakdel med i betraktningen når en vurderer hvor dypt ned en bør gå. For de fleste så vil vel heller problemet være en underutviklet rumpemuskulatur, heller enn en som er for muskuløs. En kan heller begrense seg når en kjenner det begynner å bli vanskelig å få plass i buksebaken selv på større buksestørrelser.

Jeg har aldri slitt med størrelsen på hverken lår forside, lår bakside eller gluteus. Det må være pga all den dype knebøyen min.

 biggrin

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #26 : 17. juni 2007, 10:46 »
Bra poeng, quad! Smiley

Klart at en stor bygger med masse testo i skrotten kanskje gjør lurt i å fokusere på quadriceps fremfor å bygge styrkeløfterhekk.. Smiley

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #27 : 17. juni 2007, 12:57 »
Evt kan han slenge stanga foran istedet..

Utlogget Jobewan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #28 : 17. juni 2007, 22:52 »
Titt litt på anatomien nå, sjekk feste og utspring på muskulaturen. Som min kjære forleser Ola Eriksrud liker å si det; struktur dikterer funksjon. Hørt om dynamisk bevegelighetstrening?

Vil gjerne se forklaringen på hvordan man kan tøye kun øvre eller nedre deler av en muskel evt muskelgruppe.

Bakgrunnen for at det ble nevnt var enkelt å greit bare å kunne komme med ENDA en god grunn til å kjøre de helt ned.

Jeg har, i motsetning til dere mange dyktige her på forumet, ikke noen utdannelse innen anatomi og kan derfor ingen av faguttrykkene. All min "kunnskap" om dette kommer fra praksisen jeg har fått gjennom 4 års utdannelse til danser, med påfølgende jobbing som freelance/profesjonell danser. Og som danser under utdannelse og i arbeid, får man ofte en del småskader/belastningsskader, og da har vi dansere en stor tendes til å henvende oss til fysioterapaut Tina Hessel...Smiley (i mine øyne, den som har best kunnskap på danseanatomi). Alle øvelser jeg har fått der, tøyinger og styrkeøvelser, har vist seg å gi resultat for det jeg trenger det til.

Det jeg mente med "tøye ene enden av en muskel", er også noe jeg selv har erfart. (vet som sagt ikke om dette er "anatomisk korrekt" måte å si det på...) Hadde en del problemer med overanspent hoftemusklatur, deriblant "feil" muskler for bruk til rotasjon ut (turn-out) av benet. Fikk da en tøyeøvelse for å rette på dette, og syntes da denne strakk på helt feil sted. Kjente kun en strekk nede ved kneet. Da jeg konfronterte henne med det, fikk jeg beskjed om at muskelen selvfølgelig tøyes der den er kortest først, noe som da skulle bety at denne muskelen/muskelgruppen var kortest i "kne-enden". Og ergo måtte denne enden tøyes før jeg kunne begynne å tøye på den delen benet jeg hadde problemer... Tøyde som jeg skulle, og det ga resultater.

Men - som sagt tidligere, så tror jeg at vi alle er enige på dette, bare at bl.a. jeg ikke har terminologien på plass...

Peace out!  Smiley

Jobewan

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Knebøy - 90 grader eller helt ned?
« #29 : 18. juni 2007, 15:51 »
Du har selvsagt lov å uttale deg for det. Tar feil vi andre også, iallefall jeg..

Grunnen til det tilfellet ditt går nok på at hamstrings er en muskelgruppe som består av flere muskler med litt forskjellige egenskaper. Noen tøyeøvelser kan antaglig få bedre tak i den muskelen som i ditt tilfelle var for kort, enn andre øvelser.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!