Skrevet av Emne: Akido  (Lest 6851 ganger)

Utlogget Mikey89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Akido
« : 19. juni 2007, 03:01 »
For meg ser dette ut som en dans hvor folk gir etter og bare kaster seg med. Tar jeg feil? Er dette the real deal? Prøver ikke å disse akido jeg bare lurer Smiley
Alder:    18.
Vekt:     105 Kilo.
Høyde:  1.98 cm.
Bosted:  Forus.
Trener:  Boksing og vekter.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #1 : 19. juni 2007, 10:57 »
Det kommer ann på hva du er ute etter. Selv orker jeg ikke enda en TMA vs MMA diskusjon.  Kjør debatt dere andre  Tongue
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #2 : 19. juni 2007, 18:14 »
For meg ser dette ut som en dans hvor folk gir etter og bare kaster seg med. Tar jeg feil? Er dette the real deal? Prøver ikke å disse akido jeg bare lurer Smiley

Det er definitivt ikke "the real deal" :-D
Slik jeg ser det, er aikido noe vas når det kommer til realisme/selvforsvar og er forbeholdt spesielt interesserte (rollespill om natta, aikido om dagen) som er redde for kontakt :-) :-p

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #3 : 19. juni 2007, 23:09 »
Og det skrives foresten Aikido Smiley Pent å se på er det dog. Skikkelig martialART. Liker aikido jeg. Men det er ikke noe for meg.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #4 : 22. juni 2007, 11:55 »
trodde aikido var litt nyttig før i tiden når folk gikk rundt med samuraisverd, var sikkert en bra addition til andre kampsporter å kunne då Wink

vel - Aikido er faktisk veldig nytt, fra begynnelsen av dette århundret. Og mot sverd? Hmm...Når det er så ubrukelig som det er i 1 mot 1 selvforsvarssituasjoner, så tror jeg ikke det vil være noe mer brukelig mot en som har sverd :-)


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #5 : 22. juni 2007, 14:55 »
vel - Aikido er faktisk veldig nytt, fra begynnelsen av dette århundret. Og mot sverd? Hmm...Når det er så ubrukelig som det er i 1 mot 1 selvforsvarssituasjoner, så tror jeg ikke det vil være noe mer brukelig mot en som har sverd :-)
Har sett en del aikido der man trener med sverd, ikke mot. Mange av håndleddslåsene osv blir mer logiske når man ser hvordan de er til for å forsvare seg mot noen som f eks prøver å hindre deg i å trekke sverdet. Da blir det plutselig mer logisk å springe bort og holde noen veldig godt fast i armen Smiley

Aikido er historisk interessant, og ett utrolig perfeksjonistisk kampsystem. Men som selvforsvar idag er det utdatert i følge meg. I alle fall når man tar i betraktning hvor lang tid det tar å mestre systemet.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
Sv: Akido
« #6 : 23. juni 2007, 12:48 »
Noen stilarter tar lang tid å mestre (som f.eks. Aikido), mens andre er kjappere å lære. Hvor "brukbart" det er, handler vel mer om den personen som trener det. Det er definitivt nok av brukbare teknikker i f.eks. Aikido, men det er jo opp til utøveren selv om han vil fokusere på det selvforsvarsmessige eller om han fokuserer på å ha det morsomt, komme i form osv.

Det er lett å "disse" stilarter man ikke vet så mye om, men en god del stilarter er IKKE nødvendigvis akkurat det de ser ut som. Aikido fokuserer på samarbeid i utøvelse av teknikkene sine, og derfor kan det se ut som en "dans". Hvis de derimot IKKE hadde samarbeidet, når de kjørte teknikkene sine, ville resultatet fort å ha blitt brukne håndledd, skuldre ute av ledd, knekte albuer osv.

De aller fleste teknikkene i Aikido (ut ifra det jeg vet om det ihvertfall...), går mot ledd, og ingen er interessert i å trene på en måte som kan gi utøverne skader på hver eneste trening, derfor ser det såpass "mykt" ut som det gjør, derfor ruller motstanderen MED en teknikk, istedet for å stritte i mot. Poenget er å trene potensielt farlige teknikker (knekkinger, bendinger osv.), på en trygg måte, slik at alle kan trene uten å være redd for å knekke armer og bein på hver eneste trening.

Samtidig er Aikido et "snilt" system, der målet ikke nødvendigvis er å ta livet av motstanderen, men å kontrollere han gjennom en lås el.l. Andre stilarter har kanskje andre mål, og da trener man deretter.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Akido
« #7 : 23. juni 2007, 21:18 »
BJJ går jo også mye ut på å låse ledd i potensielt farlige og smertefulle posisjoner. Her trenes det jo mye mer realistisk og med mer hard sparring enn i Aikido. Så det er jo tydelig at det faktisk går an å trene farlige teknikker på en realistisk måte samtidig som sikkerheten er høy og skadenivået lavt. Om treningspartneren alltid ruller med en teknikk, får du jo ingen reell oppfatning av effektiviteten av det du holder på med, og det blir vanskelig å overføre det til en realistisk selvforsvars-/kampsituasjon.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #8 : 24. juni 2007, 10:55 »
BJJ går jo også mye ut på å låse ledd i potensielt farlige og smertefulle posisjoner. Her trenes det jo mye mer realistisk og med mer hard sparring enn i Aikido. Så det er jo tydelig at det faktisk går an å trene farlige teknikker på en realistisk måte samtidig som sikkerheten er høy og skadenivået lavt. 
Det er en vesentlig forskjell på hvordan man setter låsene i typiske grappling stilarter, og hvordan man setter dem i mange selvforsvars systemer. I grappling systemer hvor man trener mye 1 til 1 må motstanderen først imobiliseres vha av en posisjon (guard, mount etc) for så å dras langsomt ut, mens i f eks aikido så appliseres låsene mye vha overaskelsesmomentet. Dvs att man ikke har tid til å få låsene til å virke om man gjør de langsomt og kontrollert. Motstanderen er ikke låst fast vha en posisjon, og dermed kan man komme ut av låsen om man ser den komme.  Det er i mange tilfeller heller ikke låser i tradisjonell forstand d er snakk om her, men "breakes", hvor man raskt skal skade ett ledd for å f eks avvæpne motstanderen.  Derfor er det viktig å være "med" når man trener på denne måten. Jeg forstår hvorfor man for det meste trener slik, men jeg forstår ikke hvorfor man trener med samarbeid HELE tiden. En eller annen form for trening MOT motstand MÅ til for å lære seg å applisere teknikker under press.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #9 : 28. juni 2007, 23:51 »
Ehhh... Aikido fantes ikke på den tiden hvor man gikk rundt med samurai sverd...

Uansett, her er det en underholdende diskusjon om aikido som selvforsvar. Den kan kanskje bli litt lang for noen, men uansett..
http://www.swordforumbugei.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4290&start=0


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #10 : 29. juni 2007, 00:03 »
Ehhh... Aikido fantes ikke på den tiden hvor man gikk rundt med samurai sverd...

Moderne aikido er Moeri Ushiba sin oppfinnelse, ja. Men se på feks Katori Shint Ryo, som er den eldste dokumenterte sverdskolen i japan, så ser man mye av Aikidoens inspirasjon.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #11 : 29. juni 2007, 20:56 »
Morihei sin aikido er aikido samme hva den tar sin instirasjon fra. Aikido fantes ikke når man gikk rundt med samurai sverd. Og hva får deg til å sammenligne aikido og Katori Shinto Ryu?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #12 : 29. juni 2007, 22:00 »
Og hva får deg til å sammenligne aikido og Katori Shinto Ryu?
En del av teknikkene for å kontre en som hindrer deg i å trekke sverd i Katori Shinto Ryu er til forveksling like aikido teknikker. Frigjøringer og håndleddskast/låser.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #13 : 30. juni 2007, 16:52 »
som du sa er Katori Shinto Ryu en sverdskole, så hvordan vet du at den har samme frigjøringer, håndledskast og låser? Katori shinto ryu har jujutsu men det er det skjelden man ser. Så mitt spørsmål er hvordan vet du det? Ikke et skeptisk spørmål, bare lurer. Det som er mulig er at du har sett noen fra Sugino-ha, siden noen av dem trener aikido på samme dojo, så det er mulig det er det du har set.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #14 : 30. juni 2007, 18:49 »
Det er en vesentlig forskjell på hvordan man setter låsene i typiske grappling stilarter, og hvordan man setter dem i mange selvforsvars systemer. I grappling systemer hvor man trener mye 1 til 1 må motstanderen først imobiliseres vha av en posisjon (guard, mount etc) for så å dras langsomt ut, mens i f eks aikido så appliseres låsene mye vha overaskelsesmomentet. Dvs att man ikke har tid til å få låsene til å virke om man gjør de langsomt og kontrollert. Motstanderen er ikke låst fast vha en posisjon, og dermed kan man komme ut av låsen om man ser den komme.  Det er i mange tilfeller heller ikke låser i tradisjonell forstand d er snakk om her, men "breakes", hvor man raskt skal skade ett ledd for å f eks avvæpne motstanderen.  Derfor er det viktig å være "med" når man trener på denne måten. Jeg forstår hvorfor man for det meste trener slik, men jeg forstår ikke hvorfor man trener med samarbeid HELE tiden. En eller annen form for trening MOT motstand MÅ til for å lære seg å applisere teknikker under press.

Det der er langt ifra virkeligheten. man klarer ikke brekke et ledd uten videre og jeg har selv bedt en aikidoka kaste meg hvor jeg ikke "ble med" i kastet men strittet imot "MOT" leddet. Det var bare å vri seg litt annerledes da han ikke hadde kontroll over kroppen min og låsen var ubrukelig. Det er en grunn til at ordtaket "position before submission" finnes. Å brekke et ledd i en lås krever faktisk en god del tyngde og "sliting", det er som når man brekker en seig pinne - man må liksom legge kraft over tid, man klarer ikke "snappe" den.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!