Skrevet av Emne: Akido  (Lest 6850 ganger)

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #15 : 30. juni 2007, 19:09 »
Du skal nok være glad han ikke hadde lyst til å brekke leddet dit toxic, vis ikke hadde du hatt ett stort problem.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #16 : 30. juni 2007, 19:38 »
Du skal nok være glad han ikke hadde lyst til å brekke leddet dit toxic, vis ikke hadde du hatt ett stort problem.

Er du morsom? Man klarer ikke å bryte et ledd sånn uten videre. Det skal MYE til. Har du sett kamper der den ene virkelig går inn for å brekke leddet? Ofte er leddet under spenn av hele kroppen i et par sekunder uten at det bryter (og dommeren går inn å stopper kampen). Vi er ikke menneskelige tørrpinner, leddene er ganske godt beskyttet og det er ikke som på film der man "brekker" ting på et tiendels sekund. Det skal isåfall mye krefter og riktig posisjon til. Noe forøvrig en Aikidoka ikke er trent til.

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #17 : 30. juni 2007, 21:23 »
Ehh... kan jeg spørre om hva slags erfaring du har toxic, slutt å lur deg selv.
PS: Hvilke kamper er det du mener? Der det er lov å brekke ledd?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Akido
« #18 : 30. juni 2007, 22:34 »
som du sa er Katori Shinto Ryu en sverdskole, så hvordan vet du at den har samme frigjøringer, håndledskast og låser? Katori shinto ryu har jujutsu men det er det skjelden man ser. Så mitt spørsmål er hvordan vet du det?

Min trener er 1dan katori, og 1dan Aikido. Han trener forøvrig ikke noen av systemene lenger, men det jeg har sett av de systemene, har han vist meg. Han trente i halden under Are (husker ik etternavn nå) og under Moliko bla.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #19 : 30. juni 2007, 23:03 »
Hmm, Are... Mener du Are Larsen. Vet om en 5 dan katori og 3 dan katori som nå heter Såzen Kusano Larsen. Han het Are før han fikk buddah navnet Såzen. Men han bor i Kristiansand med kona si Eri Kusano Larsen.
Mitt inntryk er at my ligner på mye i den japanske måten å bruke kroppen på. Aikido er jo bygd av kenjutsu, etter hva jeg har forstått i hvertfall. Og det jeg har lest om Aikido så er aikido en mildere form av jujutsu fra daito ryu, og noen andre kenjutsu arter, men ikke Katori shinto ryu. Nå ble jeg nysjerrig. Skal spørre sensei. kommer tilbake med svar jeg får.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #20 : 01. juli 2007, 07:42 »
Ehh... kan jeg spørre om hva slags erfaring du har toxic, slutt å lur deg selv.
PS: Hvilke kamper er det du mener? Der det er lov å brekke ledd?

Det er nok heller du som lever i en boble :-) Jeg 14 års erfaring fra mange ulike kampsporter, uten at jeg mener at min personlige erfaring er et must for å kunne uttale meg..
Selv om man ikke skal påføre unødvendig skade, så er det lov i både mma, judo, bjj og sw å brekke et ledd om det er nødvendig for å vinne kampen. I Vale tudo og gamle nhb regler var det heller ingen indirekte regler. Det er dog MEGET vanskelig å brekke et ledd sånn uten videre, det viktigste er å få posisjon slik at man bruker hele kroppen mot det ønskede leddet man vil brekke. Deretter må man selvsagt dra til det man har, men det er ingen selvfølge at leddet snapper på sekundet, som oftest må man dra i litt.

Man brekker iallefall ikke armen uten videre slik man ser i aikido. Prøv å gjøre det med levende motstand, så vil du fort se at det er veldig enkelt å vri seg ut av låser som er satt uten at man kontrollerer kroppen.

Men, men...ignorance is bliss I guess.

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #21 : 01. juli 2007, 13:55 »
Øy ikke missforstå meg, mente ikke at jeg tviler på din erfaring innen kampsport generelt, men innen aikido siden du uttaler deg om det. Ja du har møtt en som ikke ville brekke leddet dit, men hvis du utfordrer en som har trent lenge og er virkelig villig til å brekke leddet dit og er flink i det han drever med så tviler jeg ikke på at han vil klare å brekke ett ledd. For det kan gå fort og når du mister balansen og ikke har kontroll kan hva som helst skje.
Grunnen til at jeg ikke tviler på at en god aikidoka kan brekke et ledd er at det er raportert flere hendelser i brukne ledd, fordi en av partene var ufokuserte.

Men husk at de som trener og trener mye innen blodige og intense kampsporter som mma foreksempel er godt trent og har sterke armer og sterke ledd. Det er ikke de jeg generelt tenker på, men en kvinne eller mann på gata. Aikidoka er ikke en fighter.
Og husk at en må tenke på størrelse også. De aikidoka jeg kjenner er store. Og de kan være veldig harde. Og jeg tror at hvis de ville brekke armen min, tror jeg nok de ville ha klart det. Heldigvis er de koselige kara.

Utlogget painfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Akido
« #22 : 01. juli 2007, 13:59 »
trener litt grappling, og etter mine erfaringer klarer du "aldri" og brekke en arm uten videre...

du må ha "låst" kroppen deres i en viss posisjon for og klare det...

vi trener med full styrke hele tiden, og det går helt fint og trene med full styrke uten at du knekker armer og bein...

langt ifra noen mester, bare min erfaring...

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #23 : 01. juli 2007, 18:07 »
Har de siste årene trent både grappling og mma og mitt inntrykk er også at den gjennomsnittelige mma-utøver er et par hakk bedre trent enn den gjennomsnittelige aikidoka :-)
Men det er også masse mosjonister og vanlige folk som trener både grappling og mma, det er ikke sånn at alle som driver med det er topptrente maskiner. Her trener man også med full styrke og med låser som ofte låses inn hardere enn hva de burde. Allikevel er det ytterst sjeldent at noe brekker, selv om hele kroppen er med på å dra imot et ledd.

Aikido er en illusjon, det er ikke en kampkunst som kan applikeres til virkeligheten slik den fremstår. Alt bygges rundt det samarbeidet man utøver i lokalet. Nei, man kan ikke brekke ledd fortløpende slik det fremkommer i teknikkene, det er bare vissvass. Det er både imot den menneskelige anatomi og fysikk generelt. Hadde du trent grappling hadde du forstått det. Jeg tror ikke du finner noen som er mer perfeksjonert i låser enn grapplere, og de vet hva som må til for å brekke et ledd.

http://www.youtube.com/watch?v=6cba-hFV_vw


Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Akido
« #24 : 01. juli 2007, 22:59 »
Aikido er en illusjon, det er ikke en kampkunst som kan applikeres til virkeligheten slik den fremstår.

Hvordan vet du det? Aikido kan ikke sammenlignes med mma, boxing, bryting. Aikido er ikke en sport. Aikido er ikke ment å sette to mot to i en ring. Den er ment rent som selvforsvar.
Jeg spør igjen, har du trent aikido lenge? Jeg har aldri trent, men jeg argumenterer heller ikke for hvilke stiler som er best. Jeg er bare overbevist om at det er mulig å få et brekt ben/ledd fra å trene det.
Nå er vel ikke aikido designet for å brekke noe heller, men å få angriperen ned i bakken og holde han/hun i kontroll.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Akido
« #25 : 02. juli 2007, 07:57 »
Hvordan vet du det? Aikido kan ikke sammenlignes med mma, boxing, bryting. Aikido er ikke en sport. Aikido er ikke ment å sette to mot to i en ring. Den er ment rent som selvforsvar.
Jeg spør igjen, har du trent aikido lenge? Jeg har aldri trent, men jeg argumenterer heller ikke for hvilke stiler som er best. Jeg er bare overbevist om at det er mulig å få et brekt ben/ledd fra å trene det.
Nå er vel ikke aikido designet for å brekke noe heller, men å få angriperen ned i bakken og holde han/hun i kontroll.

Aikido er så langt ifra selvforsvar som du overhodet kan få det. Der er både fullkontaktsutøvere og selvforsvarsutøvere ganske enig. Null aliveness, scenariobasert trening, realistisk kontakt eller brukbare teknikker. Jeg mener at den viktigste forutsetningen for vellykket selvforsvar er grunnleggende ferdigheter innen de elementære delene av kampsport.(Basen) Boksing, mma eller bryting, det er alle sporter som fokuserer på kontakt og hvordan man bruker elementet for å overvinne, bryte balansen osv. Med en brukbar base har man forutsetninger for å fokusere på rent selvforsvar, som idag kanskje best kjennes gjennom RBSD systemer som enkelte krav maga klubber/Retninger. Her lærer man hvordan man skal forholde seg til en angriper både fysisk og psykisk, hvordan man skal utnytte rom, elementer rundt seg osv.

Alt annet enn hva man lærer med en samarbeidende motstander i pysjamas i en trygg dojo.

Jeg har forøvrig heller aldri trent aikido, men man trenger ikke ha trent aikido for å forstå at det er en lite egnet stilart til selvforsvar. Jeg har trent andre tradisjonelle stilarter som har samme metodiske tilnærming til selvforsvar - og de er dessverre lite funksjonelle. Og når jeg med erfaring innen stilarter der målet nettopp er å "knekke ledd", så vet jeg hva som må til for å bryte et ledd. Og det er nok engang position before submission og selv da skal det faktisk litt til. En stående lås der en kan vri seg ut i alle retninger fungerer svært sjeldent og om den gjør det er man gjerne motstanderen svært overlegen både fysisk og mentalt. Dessuten er det farlig å gripe for mye etter den ene hånden når den andre er fri for å slå...
Og få folk i bakken? Det er ganske enkelt hvis man faktisk samarbeider og legger seg i bakken. Prøv å intelligent gjøre motstand neste gang du "danser" med en aikidoka og se hvor tåpelig angripene hans blir og hvor liten effekt de faktisk har...prøv selv!

Nei, er man ute etter å lære selvforsvar - så styr LANGT unna aikido...

Utlogget Mikey89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Akido
« #26 : 16. juli 2007, 23:26 »
Godt skrevet toxic det besvarte mine spørsmål:)
Alder:    18.
Vekt:     105 Kilo.
Høyde:  1.98 cm.
Bosted:  Forus.
Trener:  Boksing og vekter.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Akido
« #27 : 19. juli 2007, 21:07 »
Klart du kan gjøre alvorlig skade på et ledd med leddlåser. Det kan til og med en Aikidoutøver komme i skade for å gjøre, selv om treninga ofte er noget urealistisk. En som har trent med mer realistiske metoder enn Aikido, vil i enkelte selvforsvarssituasjoner ha gode muligheter til å gjøre stor skade på spesielt finger-og håndledd , men også albueledd. I ledd er det dog mer vanlig med forstuvninger, avrivninger/rupturer og disloseringer enn rene brudd. Men det kan være en alvorlig nok skade, det.
Hvor effektivt selvforsvar finger- og håndleddslås er, avhenger av situasjonen man er i.
Men klart, er målet realistisk og effektivt selvforsvar med leddlåser etc, så er ikke Aikido greia.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget painfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Akido
« #28 : 20. juli 2007, 10:35 »
det går self ann og knekke ledd, men det er veldig vanskeligt uten videre..

stående så har du veldig liten sjangs vist ikke det er veldigt stor nivå forskjell, som en som har trent kampsport mot en som aldri har..

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Akido
« #29 : 20. juli 2007, 10:46 »
Grappling/ brasiliansk jui er tingen. Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!