Skrevet av Emne: Triceps  (Lest 4403 ganger)

Utlogget AliAli

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

Triceps
« : 23. juni 2007, 09:22 »
Hei.
Har trent i noen år nå, men får ikke til å bygge tricepsen slik jeg ønsker. Kan noen her fortelle meg hvordan man best mulig kan gjøre dette. Ønsker da litt forklaring om hvilke øvelse, i hvilke rekkefølge, reps og ikke minst hvorfor. Og ja, jeg spiser nok. Vokser jevnt og trutt ellers på kroppen.

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Triceps
« #1 : 23. juni 2007, 09:49 »
Smalbenk
Franskpress
Dips

Wink

Tunge øvelser som treffer hele tricepsen perfekt og bygger bra med volum.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Triceps
« #2 : 23. juni 2007, 10:44 »
Nedpress
Benkpress med smalt grep
Dips eller tric-ext over hodet (annehver gang f.eks)

2 sett på hver


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Triceps
« #3 : 23. juni 2007, 12:34 »
Kjører du konsekvendt aldri over 6 sett på triceps i løpet av en økt tric`?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Triceps
« #4 : 23. juni 2007, 12:46 »
Kjører du konsekvendt aldri over 6 sett på triceps i løpet av en økt tric`?

Nja konsekvent er jeg vel ikke, men det ligger stort sett der mht arbeidssett (pluss noen oppvarmingssett). Noen ganger kan jeg sikkert komme opp i 9 sett eller så, men det er mer unntaksvis.

På enkelte øvelser slik som smalbenk og dips, så må en normalt ha en del oppvarmingssett, og noen av de kan en nok spørre seg om er oppvarming eller arbeidssett..... En bruker jo triceps ganske heftig på en sekser på 140 kilo i smalbenk; selv om en kanskje bare teller de to settene på 150-160 lissom.....

Nå skal det sies at min vanligste tricepstrening består av 2 sett pushdown, 2 sett dips og 2 sett tric.ext over hodet, og at smalbenk kjøres bare hver tredje uke eller så.
I begynnelsen kjørte jeg uansett  alltid smalbenk eller franskpress som øvelse nr to i tricepsøkta - derfor anbefalingen over.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Triceps
« #5 : 23. juni 2007, 12:52 »
Mens jeg har oppmerksomheten din. Hvordan utfører du pushdowns på tunge vekter?

Selv kjører jeg denne øvelsen først i økta da jeg er sterkest i triceps. På de 2 tunge arbeidssettene er jeg nødt til å bøye med ganske langt over med overkroppen pga vekta på trinsen og forholdet til min egen kroppsvekt, (så jeg ikke vipper opp/bakover). Jeg presser dog ikke ned med skuldrene som mange gjør når det blir tungt, men låser overkroppen og overarmene i en rimelig fast posisjon og konsentrerer meg om å bruke underamene aktivt.  Jeg kjenner det utrlolig bra i triceps hvertfall og er en av mine favoritter.

Synes du tric.ext er best med to hender på en hantel?

Morsomt med litt input fra en som går under det velfortjente navnet tricepsmann hehe Smiley

Utlogget JHH

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 568
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 568

  • Stavanger VK
Sv: Triceps
« #6 : 23. juni 2007, 12:58 »
tricepm. : nedpress - er ikke det omtrentlig det samme som dips da, bare du bruker et apparat til å utføre samme bevegelse?
66 - 82 @ -69kg

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Triceps
« #7 : 23. juni 2007, 16:42 »
Mens jeg har oppmerksomheten din. Hvordan utfører du pushdowns på tunge vekter?

Selv kjører jeg denne øvelsen først i økta da jeg er sterkest i triceps. På de 2 tunge arbeidssettene er jeg nødt til å bøye med ganske langt over med overkroppen pga vekta på trinsen og forholdet til min egen kroppsvekt, (så jeg ikke vipper opp/bakover). Jeg presser dog ikke ned med skuldrene som mange gjør når det blir tungt, men låser overkroppen og overarmene i en rimelig fast posisjon og konsentrerer meg om å bruke underamene aktivt.  Jeg kjenner det utrlolig bra i triceps hvertfall og er en av mine favoritter.

Synes du tric.ext er best med to hender på en hantel?

Morsomt med litt input fra en som går under det velfortjente navnet tricepsmann hehe Smiley

Jeg kjører den strikt, og jobber i hele bevegelsesbanen. En må rimelig nok bøye seg litt fremover når vektene blir tunge. Smiley

Jeg synes tric.ext fungrer best med begge hendene på en hantel - dersom en har en benk som basser mht å sitte og kjøre den.
Det finnes jo maskiner for dette, men jeg har aldri synes noen av dem matcher hantel-varianten.
Å kjøre med en arm av gangen har jeg aldri helt fått taket i, men dersom jeg er en plass der det ikke er tunge nok hantler for å kjøre med begge hendene på, så tar jeg den seff slik - mårru så mårru Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Triceps
« #8 : 23. juni 2007, 16:45 »
tricepm. : nedpress - er ikke det omtrentlig det samme som dips da, bare du bruker et apparat til å utføre samme bevegelse?

Nja - en belaster jo selvfølgelig mye av den samme muskulaturen, men bevegelsen og vridningen på underarmen er nå ganske ulik alikevel. Dips er jo en mer komplett øvelse enn pushdown, men uten å begynne med pushdown, er i allefall min erfaring at albueleddene over tid begynner å krangle - en fin innledningsøvelse rett og slett.

Dessuten bruker jeg dips fordi den i tillegg gir brystet litt trening (jeg kjører aldri triceps og bryst samme dag)


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Mxt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Triceps
« #9 : 23. juni 2007, 18:25 »
Nja konsekvent er jeg vel ikke, men det ligger stort sett der mht arbeidssett (pluss noen oppvarmingssett). Noen ganger kan jeg sikkert komme opp i 9 sett eller så, men det er mer unntaksvis.

På enkelte øvelser slik som smalbenk og dips, så må en normalt ha en del oppvarmingssett, og noen av de kan en nok spørre seg om er oppvarming eller arbeidssett..... En bruker jo triceps ganske heftig på en sekser på 140 kilo i smalbenk; selv om en kanskje bare teller de to settene på 150-160 lissom.....

Nå skal det sies at min vanligste tricepstrening består av 2 sett pushdown, 2 sett dips og 2 sett tric.ext over hodet, og at smalbenk kjøres bare hver tredje uke eller så.
I begynnelsen kjørte jeg uansett  alltid smalbenk eller franskpress som øvelse nr to i tricepsøkta - derfor anbefalingen over.

Sorry for newbie question, men hva menes med sett?

Dette er hva jeg tar en gang i uken på triceps:

Dips m/vekt 5x8-10 (moderat tungt)
Smal benk 3x6 (lett, veldig lett)
Flyes 3x12 (lett og strikt)
Pushdowns 3x10 (lett og strikt)


mener du at et sett er feks 5 reps på dips el? Sorry er confused hehe

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Triceps
« #10 : 23. juni 2007, 18:30 »
Ett sett er når du tar x antall repetisjoner på en øvelse.
Smiley

Utlogget Mxt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Triceps
« #11 : 24. juni 2007, 00:56 »
Nok en gang, takk Smiley

Fikk bare såvidt prøvd ut Bryst & Triceps delen (reiser til arendal i morgen) i går, det funker knall, og greit men noen nye øvelser som jeg har litt teken på og som er litt utenom de vanlige maskinene på friskis. Merket det i tricepsen og brystet i dag og kommer til å gjøre det i morgen også :S

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Triceps
« #12 : 24. juni 2007, 01:39 »
Mens jeg har oppmerksomheten din. Hvordan utfører du pushdowns på tunge vekter?

Selv kjører jeg denne øvelsen først i økta da jeg er sterkest i triceps. På de 2 tunge arbeidssettene er jeg nødt til å bøye med ganske langt over med overkroppen pga vekta på trinsen og forholdet til min egen kroppsvekt, (så jeg ikke vipper opp/bakover). Jeg presser dog ikke ned med skuldrene som mange gjør når det blir tungt, men låser overkroppen og overarmene i en rimelig fast posisjon og konsentrerer meg om å bruke underamene aktivt.  Jeg kjenner det utrlolig bra i triceps hvertfall og er en av mine favoritter.

Synes du tric.ext er best med to hender på en hantel?


Morsomt med litt input fra en som går under det velfortjente navnet tricepsmann hehe Smiley
Du skal uansett "legge" deg fremover på pushdown og så lar du stangen gå helt opp til hodet og så presset du nedover så du får en fin streatch op tricepsen og ikke involverer skulder så mye.

Og ja: Kutt ut flyes. Helt unødvendig øvelse som tar mye krefter fra deg og resultatene av øvelsen er ikke akuratt bra. Du får ikke nok belastning til brystet til at det skal vokse og mange sier det skal "forme brystet", men det er jo rett og slett ikke mulig siden det er genetisk hvordan formen på brystet er.
Nei hold deg til tunge pressøvelser og dips for bryst og ikke kjør bryst midt inni tricepstrening!




Sitat
Chest Exercises Not To Do

Dumbbell Flyes (incline, decline, flat)

The first thing you need to ask yourself before choosing an exercise is: Will this provide maximum overload?

Flyes are an isolation movement for the chest because they remove the triceps and shoulders out of the movement. However, isolation reduces overload. Less overload means less muscle fiber stimulation.

Another reason people mistakenly do flyes is to shape the muscle. Let me make this perfectly clear, you cannot change the genetic shape of your muscles. You can make them bigger which may appear to change the shape, but you cannot change the genetically predetermined shape of your muscles.

Flyes are basically a worthless exercise in my book. You expend a lot of energy for a little overload. Remember, Max-OT Efficiency. Flyes are not efficient.

Cable Cross Over

This falls into the same category as flyes. Worthless. A lot of effort for a little overload. Cable Cross Overs do not build muscle, they do not shape the muscle. All they do is exhaust the muscle.

Pec Deck

This is the same as flyes only they have made a machine to do them on. A waste of time. Too much effort for too little overload. Leave this one to the Saturday morning fitness crowd.

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Triceps
« #13 : 24. juni 2007, 14:46 »
Flyes er det vel mange delte meninger om tror jeg. Mange mener det er en kongeøvelse, mens andre igjen ikke syns den har noe for seg.

Og det med å "forme" muskler er det vel og litt diskusjoner om. Noen sier du kun kan kjøre tung benk og litt støtteøvelser, og få den samme formen på brystet kontra andre type program fordi alt er bestemt genetisk. Det er allikevel ikke lenge siden hvor jeg leste en artikkel (mulig det var her på forumet, husker ikke!) om det emnet hvor det ble påstått at det var sprøyt, og at man selvfølgelig kunne forme muskler gjennom forskjellige øvelser til en viss grad.

Selv har jeg ikke gjort meg opp noen bastant mening om det da jeg ikke har kunnskapen til det, men håper at det er muligheter for å forbedre den øverste delen av brystet mitt gjennom skrå-øvelser Smiley


Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Triceps
« #14 : 24. juni 2007, 15:57 »
Det er jo selvfølgelig forskjellig sider av saken.

Men bare se på Jeff Willet:





Han trener rett og slett aldri isolasjonsøvelser som flyes osv og se på det fantastiske brystet.
'

Han skal vist ha testet negativt i dopingtester, men at han er naturlig kan man tvile på.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!