Skrevet av Emne: Stav  (Lest 3246 ganger)

Utlogget basicinstict

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Stav
« : 01. desember 2003, 20:11 »
Noen her som har lest Fighter i noen år og som har lest en artikkel om "Stav", et skandinavisk system for forsvar med og mot stokk? Husker jeg leste det for noen år siden, men finner ikke bladet igjen.

Utlogget Dubreuilh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Stav
« #1 : 15. desember 2003, 21:35 »
Hei.

Stav er et system som jeg ikke tror trenes i Norge i dag. Derimot trenes det i Australia og New Zealand .. :p
Mannen som så vidt meg bekjent er "lederen", heter Ivar Hafskjold og bor "down under". Det finnes flere sider om Stav på internett, primært australske.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Stav
« #2 : 24. desember 2003, 07:49 »
ja jeg leste den artikkelen, men han fikk skarp kritikk med å ha diktet opp historien til stav.

stav tar i utgangspunktet posisjonene fra rune rekke, ikke sikker på om det var den gamle eller nye rune rekka.  Og for meg virker det som et litt mer "harry system" Tror ikke det duger til forsvar mot en annen stav hvis den du fighter mot er fra kempo eller tukong  eller noe slikt.

virker som om han kun gjør dette for å tjene penger.

men det er min mening.     historikere mener likevel at historien til stav er oppdiktet.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Stav
« #3 : 02. januar 2004, 13:43 »
Jeg husker ikke noen til denne "stav" stilarten, men jeg kjenner til en annen som trener ett "norrønt" system. Dette har han utviklet over en lengre tid, og hans fokus er kamp med "norrønt" utstyr. Han har egne viking show i en camp på sørlandet.

Jeg har trent endel kniv,og stickfighting... og de vennene av meg som har trent med han, sier at han mye likheter til det vi trener (FMA).

Men når man skal løse en logisk ligning (inkl. våpen) så må en bra løsning være ganske lik i andre deler av verden (dersom relevante faktorer er like).

Men det er litt kult å tenke på at allerede på middelalderen hadde ett ganske utviklet kampsystem i skandinavia også. Smiley

Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
Re:Stav
« #4 : 02. januar 2004, 15:12 »
Ettersom vikingekulturen var av en krigersk natur og at de reiste rundt i store deler av verden på sine tokt sier det seg vel selv at de plukket opp et og annet hva gjelder kampteknikker og slikt.
Når det gjelder Stav så var jeg på Risørleiren det året Stav var representert, ettersom jeg selv holdt klasser fikk jeg dessverre ikke trent det, men av det jeg kunne se og det andre sa var det sterke innslag av Japansk stridskunst som Kendo.


Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Stav
« #5 : 02. januar 2004, 15:30 »
Har du planer om å innom Risør leiren til sommeren?
Jeg er en sentral aktør når det gjelder akkurat denne leiren. Og kommer til å være en arrangør på "non-ma" aktiviter. (Ett alternativ til de som interessert i noe annet enn øl-fasilitene i Risør om kvelden).




Utlogget basicinstict

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Re:Stav
« #6 : 02. januar 2004, 16:04 »
Var spørsmålet rettet til meg? Har tenkt meg til risør leiren..

Utlogget Jero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

  • To live is to die. How is up to you...
Re:Stav
« #7 : 02. januar 2004, 21:47 »
Har du fått noe mer info om Risør leiren, Agandhjin? I så fall, let me in broh'...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!