Skrevet av Emne: Best treningsmetode for å få opp kondisjonen / max VO2  (Lest 7804 ganger)

Utlogget fanacool

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

HEi nå er sesongen igang men kondissen er på bunn og derfor blir treningene noe fryktelig slit og derfor må jeg få opp kondisen litt

derfor spør jeg hvilken treningsmetode er best for å få opp o2 opptaket og hans venner
regner med at det er aerob trening, noen former for intervaller kanske?

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
En bra måte for å trene opp kondisjonen er:

Intervall med 4 drag. 2-3 min. pause mellom hvert drag. Hvert drag skal vare i 4 min, og du skal løpe med 85- 95 % av makspuls.
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget fanacool

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

høres bra ut !

hadde sprint intervaller i bakker funka bra eller

neonX

  • Gjest
Gerilja kardio skal nok være bra og Smiley

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
jeg ville anbefalt Gerilja Cardio og:

sprint 20 sekunder
pause 10 sekunder

Det er en syklus, disse skal du gjøre 8 av. De fleste vil nok ikke klare det, men du kan alltids prøve =)!
Blablabla

Utlogget fanacool

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

jeg ville anbefalt Gerilja Cardio og:

sprint 20 sekunder
pause 10 sekunder

Det er en syklus, disse skal du gjøre 8 av. De fleste vil nok ikke klare det, men du kan alltids prøve =)!



høres greit ut , en syklus per trening eller?

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
ja, vist du klarer det så...

Men vist det er alt for tungt kan du gå ned til 10 - 10 istede for 20 - 10. Og gå derfra til 15 - 10.

EDIT: vist du klarer dette uten problemer i framtiden, kan du kjøre det i oppoverbakke eller i trapper.
Blablabla

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
En bra måte for å trene opp kondisjonen er:

Intervall med 4 drag. 2-3 min. pause mellom hvert drag. Hvert drag skal vare i 4 min, og du skal løpe med 85- 95 % av makspuls.

BINGO!! Dette er helt riktig.
Les denne for mer info http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=376

Utlogget ST

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Bare lurer. Når du gjør dette med pulsklokke da. Blir det da slik:
- Varmer opp 6-10 min
- Løper til du har en puls på 85%-95% og holder den i 4 min
- Sakker ned til du er på 70% og holder den i 2-3 min
- Øker til 85%-95% og holder den i 4 min
Osv..

Eller slik:
- Varmer opp 6-10 min
- Løper til du har en puls på 85%-95% og holder den i 4 min
- Sakker ned til 70%
- Øker til 85%-95% når det har gått 2-3 min fra du startet nedsaktingen

Håper dere skjønner hva jeg mener. Er litt pirkete, men er man perfeksjonist er man perfeksjonist Wink

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Skjønner hva du mener. Jeg bruker det du har som alternativ 2. Igrunn har det minimalt og si. Grunnen til pausen er for at du skal ''vaske'' ut litt melkesyre i beina så du ikke stivner totalt etterhvert. Jeg pleier å starte nytt intervall når jeg føler jeg er klar for det, dvs det blir enten 2 eller 3 minutters pause på meg.


Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Den beste metoden for å få bra aerob utholdenhet er verken gerilja kardio eller 4*4 intervaller (alene), men en fin miks av rolig langkjøring (30 min-2t på 60-75% av maks HF), langintervaller (f eks 4*4) og terskeltrening(hurtig langkjøring, fartslek, terskelintervaller osv). Dersom man har alle disse i programmet sitt, pluss litt fartstrening innimellom (dersom man sliter med hurtighet) blir det veldig bra.
Langkjøring er likevel det du bør trene mest hvis du vil ha bra aerob utholdenhet. Norgeseliten i ski og løping utfører mellom 70 og 80% av treninga si som rolig langkjøring.

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Den beste metoden for å få bra aerob utholdenhet er verken gerilja kardio eller 4*4 intervaller (alene), men en fin miks av rolig langkjøring (30 min-2t på 60-75% av maks HF), langintervaller (f eks 4*4) og terskeltrening(hurtig langkjøring, fartslek, terskelintervaller osv). Dersom man har alle disse i programmet sitt, pluss litt fartstrening innimellom (dersom man sliter med hurtighet) blir det veldig bra.
Langkjøring er likevel det du bør trene mest hvis du vil ha bra aerob utholdenhet. Norgeseliten i ski og løping utfører mellom 70 og 80% av treninga si som rolig langkjøring.

Selvfølgelig må en trene i alle sonene hvis en skal bli en god utholdenhetsutøver.

Det er stort sett 5 ting en trenger for å bli en god utholdenhetsutøver.

1. Høyt VO2 opptak
2. Høy melkesyreterskel
3. Energiommsettning i muskulaturen
4. God teknikk.
5. Sterk psyke.

1. VO2 opptak er det oksygenet kroppen klarer og levere til musklene. Jo mer oksygen en kan levere til musklene jo mer arbeid musklene kan utføre. Flaskehalsen her er hjertets kapasitet til å pumpe blod rundt i kroppen vår. Derfor blir VO2 trening også kalt hjertetrening.
Hjertet er kroppens motor. Den trenes best ved tung trening opp mot maksinal hjertefrekvens. Derfor brukes 4x4 og varianter for hjertetrening. Jeg vil påstå at den med den beste motoren stiller sterkest. En Lada kjører sjelden raskere enn en Ferrari. På høyt nivå stiller alle med bra motorer så det vil være andre faktrorer som er utslagsgivende.  Enten 2, 3, 4 eller 5

2. Det hjelper ikke å ha en Ferrarimotor med høyt VO2 opptak hvis du ikke klarer å la motoren jobbe på høyt turtall. Jo høyere turtall du klarer å kjøre motoren på uten at den stivner jo bedre det er. Normalt er trening for å bedre terskelen trening opp mot og rundt denne terskelen for å bedre kroppens kapasitet til og kvitte seg med melkesyre. Dette er stort sett rundt 85-90% av makspuls. 

Melkesyreterskelen er dels genetisk betinget men kan også påvirkes ved trening. En kan måle denne terskelen på 2 måter, som % av makspuls og som Watt/tidsenhet.
Hvis en øker VO2 opptaket vil melkesyreterskelen som % av makspuls ikke forandre seg nevneværdig. Watt/tidsenhet vil derimot følge samme utvikling som VO2 forandringen. Derfor er Hjertetrening indirekte terskeltrening.

3. Kroppen må klare og omsette energi i kroppen. Kroppen bruker fett og karbohydrater som brennstoff. (den kan bruke proteiner men da er man litt på villspor når det gjelder utholdenhet) Jo bedre kroppen din kan bruke fett som brennstoff jo lenger du vil kunne holde på før du får problemer med energitillførsel. Dette er det en forstår med lett trening som populært er kalt langkjøring. Treningsintensitet vil stort sett være under 75% av makspuls og en kan holde på ''i evigheter'' Dette er det en vil trene mest av som utholdenhetsutøver.

4. Hvis du som løper hopper for mye opp og ned med overkroppen mens du løper vil du bruke mye av kreftene på det og ikke på å skape fart. Teknikk handler om å bruke så mye som mulig av kreftene til og skape fart og komme seg fremover. Under teknikk kommer også styrke inn. Jo sterkere du er jo mindre % av maks kraft du bruker når du jobber. Ved lav belastning er det lettere og gjøre øvelsen riktig.

5. Er du kjempeflink på 1 til 4 men gir opp før målstreken vil du ikke vinne uansett...

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Veldig bra innlegg det der, Nick. Honnør for den.
Jeg leste en studie der det ble påvist at det var større sammenheng mellom utnyttelsesgraden av maksimalt oksygenopptak og prestasjon i utholdenhetsidretter, enn maksimalt oksygenopptak i seg selv. Dette betyr da at en person med et oksygenopptak på 75ml/kg/min kan bli slått av en med oksygenopptak på 70 ml/kg/min fordi sistnevnte klarer å utnytte 98% av oksygenet som tas opp i kroppen, mens han første bare klarer å utnytte 90% av oksygenet. Har utnyttelsesgrad noe med arbeidsøknonmi(teknikk) å gjøre? Eller er det en egen måte å trene opp dette, evt genbestemt?
Studien er forresten fra boka: Utholdenhetstrening- trening som gir resultater.

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Hehe, konge, er læraren min som har skreve boka.
Utnyttingsgrad er ein ikkje trenbar faktor, og seier kun kor store andelar av oksygenet ein tek inn ein klarer å nytte til aerob energifrigjering. Mens arbeidsøkonomi, som forøvrig er like viktig som Vo2 max. Ved god arbeidsøkonomi(god teknikk) utnyttar ein energien som vert frigjort til mest mogleg hensiktsmessige rørsleoppgåver. Ergo kan god arbeidsøkonomi kompensera for dårleg oksygenopptak.
Treningsterapeut

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Utnyttelsesgraden av VO2max er egentlig summen av alle ting som spiller inn som Melkesyreterskel, teknikk, Væskebalanse, sammensettning av muskelfibre, engergiomsettning i muskulatueren, temperatur i musulatur, taktikk, psyke osv.

Noen av disse er lett og ta tak i å gjøre noe med som teknikk, sørge for god væskeballanse og psyken.

Det stemmer at det ikke alltid er den med det høyeste VO2 opptaket som vinner. I toppen har alle høyt VO2 opptak så det er andre faktorer som skiller dem. Har en over 70 ml/kg/min så har en nok til å kunne hevde seg på elitenivå i de fleste idretter. Etter det spiller utnyttelsesgraden inn.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!