Skrevet av Emne: Studere matematikk  (Lest 1221 ganger)

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

Studere matematikk
« : 01. september 2007, 21:05 »
Heisann.

Såvidt jeg har skjønt er det noen matematikere her på forumet, eller noen som studere matte.
Jeg vurderer å begynne på studieprogrammet på UiO som heter "matematikk og økonomi", anvendt matematikk eller muligens sivilingeniør. Men jeg lurer litt på hvor høyt "nivåhoppet" er fra vgs til universitetet. Jeg har 3MX, der jeg fikk 4 uten å anstrenge meg stort, da interessen aldri var overveldende. Nå har jeg imidlertid fattet en viss interesse for faget, men er usikker på om jeg vil klare et universitetsstudium.

Noen som kan si noe om det?
Evt. hva man tror om det fremtidige arbeidsmarkedet for matematikere?
Mvh. Thoz

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Studere matematikk
« #1 : 02. september 2007, 09:27 »
Jeg er matematiker selv. De har lagt om noe på Blindern nå i forhold til når jeg gikk der, men fremdeles er 1. semester helt greit selv om det er en helt annen studieform enn hva du mest sannsynlig er vandt med. Her må det jobbes helt selvstendig og det er ingen som gidder å passe på deg lenger. Gjør du ikke det du skal, så er det synd for deg. Nå har det vel blitt noe opplegg med å obligatoriske innleveringer, men dette er bare små "kontrollposter" som er enkelt å klarere.

2. semesteter derimot kan nok føles som et større hopp, og går du enda videre så er hoppene som regel noe du finner på 5. semester og så på hovedfag. Men med innsats og interesse er det absolutt ikke umulig.

Arbeidsmarkedet for matematikere er godt, har vært godt lenge, og vil nok også forbli godt. Særlig kombinasjonen matematikk og økonomi sørger for at man som regel svært lett får jobb. Jeg har selv ansatt en god del matematikere i min tid og bruker kontakter jeg har mot f.eks. Blindern. Så om jeg skulle begynt om igjen i dag hadde jeg nok gjort akkurat som sist gang, men lagt noe større vekt på økonomidelen. Jeg gikk egentlig for en doktorgrad i teoretisk matematikk og startet først breddedelen min som en del av en doktorgrad.

Så det kan absolutt anbefales. Et mellomfag i sosialøkonomi kombinert med et hovedfag i matematikk med gode resultater = du har svært enkelt jobb også i fremtiden.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

Sv: Studere matematikk
« #2 : 02. september 2007, 10:26 »
<snip>
 Et mellomfag i sosialøkonomi kombinert med et hovedfag i matematikk med gode resultater = du har svært enkelt jobb også i fremtiden.

Det skipet er nok seilt for godt - nå må man nøye seg med bachelor og mastergrader.

Jeg er glad jeg ble ferdig med hovedfaget mitt i tide - litt mer stas med en klassisk europeisk cand. scient. enn de der "nymotens" amerikanske fast-food gradene! Grin

Problemet er vel at man snart må begynne å forklare folk hva et hovedfag er - "Det er nesten som en mastergrad, bare mye bedre".   Erter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!