Skrevet av Emne: Hvordan trener bodybuilder, styrkeløft eller strongman folk?  (Lest 1936 ganger)

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Hva er forskjellen på bodybuilder, strongman og styrkeløft i trening?
Hva er "oppskriften" med sett x reps for hver sjanger?
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Det er mange forskjellige veier til Rom, men mange flere styrkeløftere og noen strongman og bodybuildere har jo treningsdagbøker her på forumet.
Smiley

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Styrke 1-6reps
Muskler 6-12reps
Har hørt det der, stemmer det?
hva slaks system har da strongman Cheesy ?
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sjekk loggen til Bøs.
Smiley

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Styrkeløftere trener stort sett med færre reps enn en kroppsbygger gjør, mens strongmen gjerne varierer endel. Jeg personlig har gått over til høyreps etter jeg fikk Rene Minkwitz til å lage program til meg.
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Zuul

Du må huske at det der er grove regler, sannheten er som oftes midt i. byggere trener lave repper enn 6 også, folk som trener styrke trener høyrer enn 6 repper

De fleste byggere, strongmen og styrkeløftere baserer alle som en treninga på tunge basisøvelser som bøy, mark, benk, roing, press over hodet osv.

Forskjellene går ofte på fokus. En styrkeløfter vil fokuserer på å bli sterk, så det meste av treningstiden blir brukt til det. En bygger vil ha mest fokus på volum, og utjevning av svakheter i fysikken, mens en strongman vil trene veldig likt en styrkeløfter, og ha den treningen som basis, samtidig som han vil trene øvelsesspesifikt.

en styrkeløfter og strongman vil ikke ha samme fokus på kroppsfett som en bygger, med mindre de må ned i en klasse, men selv da aldri i samme grad. En bygger vil vere mer opptatt av og fokusert på mat og lav fettprosent. Forskjellen i kroppsfett gjør at en bygger og en styrkeløfter ser veldig forskjellig ut i snitt, men det er utenpå Smiley En rippa styrkeløfter vil ligne på en bygger, med litt dårlig harmoni/symmetri som oftes.

En annen forskjell er kjemiske tilskudd

Så for svare: det meste av treningen vil for alle tre involverer mye basisøvelser, repper mellom 2-10. generellt har ofte de som trener for styrke også mer frekvens på treningen, der en bygger trener 1-2 ganger i gjennom kroppen i uka vil ofte styrkeløfterer/strongmen ha minst tre gjennomkjøringer i uka. En styrkeløfter trener gjerne færre øvelser enn en bygger, og har mindre fokus på små muskler som skuldre, armer, legger osv.
Byggere trener til ofte til failure, mens en bygger trener under failure i et progresjonssystem: et slikt system gir anledning til høyere frekvens og større volum.
En bygger er opptatt av kontakt med musklene, og det å gjøre øvelsen tung for musklene. Mens en styrkeløfter/strongman er opptatt av teknikk og å inolverer mest mulig muskler for å få opp vekten


Ps: dette en grov generalisering. Noen bygger trener nær opp til styrkeløft, og omvendt. samme med strongmen. Det er ingen fasit. og det finnes et utal system som krysser værandre

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Du må huske at det der er grove regler, sannheten er som oftes midt i. byggere trener lave repper enn 6 også, folk som trener styrke trener høyrer enn 6 repper

De fleste byggere, strongmen og styrkeløftere baserer alle som en treninga på tunge basisøvelser som bøy, mark, benk, roing, press over hodet osv.

Forskjellene går ofte på fokus. En styrkeløfter vil fokuserer på å bli sterk, så det meste av treningstiden blir brukt til det. En bygger vil ha mest fokus på volum, og utjevning av svakheter i fysikken, mens en strongman vil trene veldig likt en styrkeløfter, og ha den treningen som basis, samtidig som han vil trene øvelsesspesifikt.

en styrkeløfter og strongman vil ikke ha samme fokus på kroppsfett som en bygger, med mindre de må ned i en klasse, men selv da aldri i samme grad. En bygger vil vere mer opptatt av og fokusert på mat og lav fettprosent. Forskjellen i kroppsfett gjør at en bygger og en styrkeløfter ser veldig forskjellig ut i snitt, men det er utenpå Smiley En rippa styrkeløfter vil ligne på en bygger, med litt dårlig harmoni/symmetri som oftes.

En annen forskjell er kjemiske tilskudd

Så for svare: det meste av treningen vil for alle tre involverer mye basisøvelser, repper mellom 2-10. generellt har ofte de som trener for styrke også mer frekvens på treningen, der en bygger trener 1-2 ganger i gjennom kroppen i uka vil ofte styrkeløfterer/strongmen ha minst tre gjennomkjøringer i uka. En styrkeløfter trener gjerne færre øvelser enn en bygger, og har mindre fokus på små muskler som skuldre, armer, legger osv.
Byggere trener til ofte til failure, mens en bygger trener under failure i et progresjonssystem: et slikt system gir anledning til høyere frekvens og større volum.
En bygger er opptatt av kontakt med musklene, og det å gjøre øvelsen tung for musklene. Mens en styrkeløfter/strongman er opptatt av teknikk og å inolverer mest mulig muskler for å få opp vekten


Ps: dette en grov generalisering. Noen bygger trener nær opp til styrkeløft, og omvendt. samme med strongmen. Det er ingen fasit. og det finnes et utal system som krysser værandre
Honør!!!
Lyst og bli strongman så vil vite helst hvordan man skal trene seg opp til det.
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget Zuul

Å ha noen år med styrkeløfttrening i kroppen er en god start. Strongman stiller store krav til core og stabilitet, så det er greitt å ha litt trening før man gir gass.

men dette får du sikkert gode råd av her på forumet av Bøs, Gjerdrum, Expedite, Kikki, CyC og de andre elitestrongmennen og kvinnene her inne.

mitt råd er uansett å gå i gang med et styrkebasert program der du kommer opp i en frekvens på 3 ganger i uka, med styrt progresjon, i mark, bøy og benk, samt supplementsøvelser. Og så etterhvert kommer igang med strongman og bygger deg opp der også. Men først bygge grunnstyrke

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Jeg er helt enig med Zuul. Start strongmankarrieren din med å legge grunnlaget, og det legger du best slik han beskriver det.  Smile

Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!