Skrevet av Emne: tøyer dere ut?  (Lest 3829 ganger)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Re:tøyer dere ut?
« #30 : 01. januar 2004, 18:41 »

Uttøying påvirker muskelvolumet mye. En muskel kan aldri bli større i omfang en av hva den er lang. Altså kan en lang muskel bli vesentlig større i volum enn en kort muskel. En kort muskel med et trangt muskelfeste gir dårligere blodgjennomstrømning. Dette sammen med at en muskel ikke kan bli større i omfang en av hva den er lang gjør det vanskeligere i å øke i volum. Vokser muskelen, blir muskelfestet trangere, skaderisikoen vil da øke fordi muskelen blir for kort. Dette kan nesten sammenlignes med en alt for trang skinnjakke. Det føles som om man ikke øker i volum. Se derfor til at alle musklene du trener er så lange og fleksible som mulig. En lang muskel kan bli en SVÆR og GROV muskel. Alle kroppens muskler er bare blod og kjøtt. Jo mer blod og kjøtt, desto større muskel. Det er derfor viktig å ikke ha et for stramt muskelfeste, slik at muskelen ikke kan vokse fritt og bli SVÆR. Nøkkelen til vekst er volumstrekking. Strekking mellom settene. Strekk i lengderetningen. Dette gjør at blodet presser muskelfestene ut, og øker muskelens totale volum. Dette gir lette økning, og en fin peak (topp).

Korte muskler = små, svake muskler.
Lange muskler = Store, sterke muskler.

Det er jo bare å se på Arnold, og Tom Platz. Arnold hadde lange genetiske muskler, noe som gjorde at han hadde blant datidens største armer. Om Arnold hadde hatt korte bicepsmuskler ville det vært totalt umulig å bygge opp det enorme volumet han hadde. Det samme gjelder Tom. Tom hadde på sin tid blant de største separerte lårmuskler av alle. Han gikk alltid helt ned i knebøy. Og med en vekt på 300kg gjorde han lett 10 riktige repetisjoner. Etterpå tøyde han, og gikk rett ned i split eller spagat...

Dette er noe å tenke på. Selv strekker jeg ut mellom settene, noe som jeg føler har hjulpet med å øke i volum!!

Tobbe  Grin


Dette har jeg hørt før, men vet ikke helt i vilken grad jeg svelger det rått!

Et spm til Tobbe. Hvor mye lengre mener man en muskel kan bli hvis man tøyer ut a? Trodde på en måte at muskelen lengde var gitt jeg og at tøying stort sett bedrer elastisiteten? Er jeg helt på blåbærtur nå eller?
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:tøyer dere ut?
« #31 : 01. januar 2004, 19:49 »
Tobbe: Velformulert og flott post. Men desverre, fullstendig tullsnakk. Du kan ikke forlenge en muskel utover hva den er genetisk ment til! Virker som at alle er enige i at forming av en muskel er en myte nå.

Det du sier om at folk med genetisk lange muskler har et bedre potensiale enn folk med korte skal jeg ikke se bortifra thou.

edit: fant ikke en link om emnet jeg har lest tidligere, men denne sier noe om saken

http://www.angelfire.com/ego/gethuge/angular_muscle.html
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget IsbJ0rN_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 258

Re:tøyer dere ut?
« #32 : 01. januar 2004, 20:09 »
Går det fint å stretche for økt bevegelighet etter Gerilja kardio økt, eller krever denne typen kardio for mye av kroppen til at det er forsvarlig å stretche?
Og holder det med 1 dag stretching i uken for å øke bevegelighet, eller bør man gjøre det flere ganger?

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:tøyer dere ut?
« #33 : 01. januar 2004, 20:16 »
Isbj0rn: Du blir neppe "overstrekket", så er best å gjøre det flere ganger i uka. Selv èn gang i måneden kan jo hjelpe på en fullstendig bevegelseshemmet, men for de fleste av oss er det greit å gjøre det ihvertfal 2-3 ganger i uka. Varme skikkelig godt opp, vær forsiktig på starten.

Om du kan gjøre det etter geriljakardio er jeg ikke sikker på, men at du er fullstendig utslitt skulle jo i teorien ikke gjøre noe? Må ihvertfal kunne stå på beina og fokusere normalt da, så spørs vel på hvor hardt du tar deg ut. Varm er du ihvertfal etter en slik økt Wink
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget IsbJ0rN_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 258

Re:tøyer dere ut?
« #34 : 01. januar 2004, 20:35 »
Ok, får gi det et forsøk. Begynner med GK neste uke Cheesy
Merker vel selv om det blir for mye for kroppen min. Får ta tiden til hjelp.

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Re:tøyer dere ut?
« #35 : 06. januar 2004, 19:31 »
hvordan tøyer man skuldrene?

Utlogget Young17

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

  • Spis-Tren-Forbrenn=bli Stor
Re:tøyer dere ut?
« #36 : 06. januar 2004, 21:20 »
stor forskjell om du tøyer etter treningen eller melom settene ?Fin pause da... Cheesy
Trener du for å holde deg i form?
Ikke noe tilskudd:)
Kun vanlig kost Cheesy

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Re:tøyer dere ut?
« #37 : 09. januar 2004, 17:53 »

stor forskjell om du tøyer etter treningen eller melom settene ?Fin pause da... Cheesy

som sagt så kan det hjelpe deg med å få enda bedre "kontakt" med muskelene dine...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!