Skrevet av Emne: Forvirret nybegynner trenger råd, alle sier forskjellige ting... ?  (Lest 1829 ganger)

Utlogget jones

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Jeg har nylig startet å trene, prøver å trene annen hver dag.

Litt data:
25 år
91 kg (var 98.7 for 1 mnd siden, godt hjulpet ned av en betendelse i en tann)
188 cm
Har trent veldig lite iløpet av livet.

Eget syn på egen kropp:

Overkroppen er veldig dvask, får veldig godt tak på fettet selv når jeg strammer det jeg er god for
Armene er helt greie ang. fett, bittelitt å ta tak i på underarmene, men ellers stramme, dog veldig lite muskler, ser litt tynne og pinglete ut
Beina er det jeg er mest fornøyd med, får ikke tak i noe fett når jeg strammer og har noe muskler spesielt i lårene
Rumpa henger og kan løftes litt for mye
Ryggen har dårlig holdning og lite muskler
Skuldrene er ganske brede og står litt frem, som gjør at jeg med klær på ser betydelig større ut enn jeg er, så ramma for å bygge muskler er nok god sånn sett.

Målet for treningen er:

  • Fettforbrenning (overkroppen er veldig dvask, men har ikke den største vommen, vil stramme opp)
    Mer overskudd/energi i hverdagen
    Bedre holdning (den er VELDIG ille nå)
    Muskelbygging + bli betydelig mer definert

Jeg har følgende treningsprogram i dag:

30 min på elipse-maskin, 160-175 i puls
35-45 min med styrke på div aparater på elixia
Trener stort sett bryst, biceps, triceps, mage, rygg (ja jeg vet jeg bør trene bein, men mangler veldig motivasjon + at jeg får litt beintrening av elipsemaskinen)

Ser for meg å ha som mål at jeg ser betydelig bedre ut til sommeren.

Når det gjelder forbrenning av fett hører jeg nye ting hver gang jeg snakker med noen, noen sier at fettbrenning og muskelbygging ikke lar seg kombinere da man forbrenner også mye muskler når man forbrenner fett, andre sier du skal drive med EKSTREMT mye kardio for at man forbrenner muskler. Noen sier gerilija kardio er supert og tilsvarer 1 time med sykling 80% av puls, andre sier 2.5 timer.. Andre sier det er bullshit og at 12 minutt ALDRI kan tilsvare 1 time og at det kun er lange kardio-økter som fungerer... Hva skal jeg forholde meg til? Disse tingene har jeg lest fra erfarne brukere på forumet, treningsveiledere på elixia, venner som går på toppidrettshøyskolen osv... Ikke bare tilfeldige personer med en mening, men folk som alle burde vite hva de snakker om.

Folk blir heller ikke enige om hvilken puls jeg bør ligge på, noen sier 135-145, andre sier jeg lett kan ligge på 160-175...

Å få bedre holdning, dette syns jeg er VELDIG viktig, jeg er flau over den dårlige holdninga mi nå, hovedårsaken er nok manglende trening og flerfoldige timer foran PC`en siden jeg var 17, har kontorjobb med 100% PC bruk hver dag. Har hørt at jeg bør være forsiktig med trening av bryst, noe med at det forkorter musklene på ryggen som gjør holdningen dårligere? Og at jeg må strekke ut brystmusklene veldig godt. Dette syns jeg er veldig kjipt, for bryst er noe jeg virkelig har lyst å trene opp.

Kosttilskudd.. Har vurdert kreatin, whey og måltidserstatning.. Kan absolutt ingenting om dette og har ingen anelse på hva jeg skal velge, eller hvilket produkt som skal kjøpes når jeg bestemmer meg, er jo 40 forskjellige typer. Jeg spiser pr i dag ofte ikke frokost, ender opp med at lunsj 11:30 blir første ,måltid, med 3 brødskiver med ganske tilfeldig pålegg, da blir det gjerne til at det ikke blir middag før i 17-18 tiden, så en eller annen form for kvelds, av og til ikke det heller. Så pr i dag heller jeg mest mot måltidserstatning der jeg tar en til frokost, en mellom lunsj og middag og 1 til kvelds hvis jeg ikke spiser.


Kommentarer og tips mottas med takk.






Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Det finnes ingen fasit på hvordan du best mulig skal drive kardio, alle reagerer forskjellig på forskjellige metoder. At styrketrening og fettforbedring ikke kan kombineres er imidlertid bare tull, det er i høyste grad fullt mulig.

Hvis jeg var deg ville jeg gitt en lang faen i å trene "biceps og triceps". Disse musklene er ikke spesielt viktig å ha stor fokus på. Du kan godt trene bryst, poenget er at du også må prioritere rygg. Hvis du kun trener "ene siden" av kroppen vil du få dårlig holdning.

Du bør fokusere programmet ditt rundt baseøvelser, altså øvelser som benkpress, chins, militærpress, knebøy, markløft osv. Å sitte å curle en manual for å treffe biceps er tilnærmet ubrukelig (brukes kun som supplement til annen trener, spør du meg). Biceps trenes f.eks veldig godt via øvelse som smale nedtrekk, som i samme slengen er veldig godt for ryggen.

Et konkret program du kan ta en titt på heter RYP. Dette finner du i menyen hos tn.no. Programmet kombinerer styrketrening og fettforbrenning. (Les heftet (pdf fil) for informasjon som forklarer det meste). Du trenger allikevel ikke bry deg om alle kosttilskuddene som nevnes i heftet. Det viktigste er at du har et velbalansert og sunt kosthold, suppler med tilskudd om nødvendig, men som sagt, ikke før du har et skikkelig kosthold i bunn. Les sticky's og søk rundt på forumet når det gjelder kosthold.

Kostholdet ditt er elendig, du spiser altfor lite (slik ser det i alle fall ut). Igjen, lese sticky's.

Lykke til!
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget Radio Starr

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 729
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 729

  • Eid..
svarer på det som ikke har blitt svart på jeg Cheesy

Kosttilskudd:

Innen kreatin ville jeg personlig anbefalt å tatt en tur over grensa å kjøpt en kreatin med litt mer futt i. Som f.eks. Knockout, horsepower, NO-exploe og andre kreatin typer som inneholder glutamin, taurin osv.. Smiley På meg funka det ekstremt mye bedre enn vanlig.

Måltids erstatter er vell greit, men jeg ville heller suppletert med ett protein tilskudd får å være sikker på at du får nok. - har også hørt at glutamin pulver er meget hensiktsmessig å ta :p hakke brukt det selv, men en stor andel av musklen er jo av glutamin.

Tunfisk er en meget god kilde til protein som er nesten fri får fett og karbohydrater, så det passer perfekt som muskelbyggende og for å gå ned i fett % Wink
Styrke, Explosivitet, og ikke utholdenhet Grin

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Jeg tror at myten om at man ikke kan bygge muskler hvis man driver kardio kommer av at man ikke vil bygge muskler av en kardioøkt. Det er heller ikke meningen med en kardioøkt. Hvis man etter at man er ferdig restituert etter en kardioøkt (ca12-36timer) trener vekter så vil man bygge muskelmasse. Man vil jo kunne bygge muskelmasse selv om en ikke er restituert også men det er jo ikke ideelt.  Bare ta en titt på profilen til benpressmannen her på forumet. Der er det både vekt og kondisjonstrening og han er jo ikke det man kan kalle liten og spinkel.

Når det gjelder kardio så har man stort sett 2 typer, lavintensitet og høyintensitet. Noen sverger til det ene, andre det andre. Forskjellen slik jeg ser det er at høyintensitet tar kortere tid pluss at du får det som kalles bedre kondis. Selvfølgelig er høyintensitet mye tyngre men som med det meste i livet er det lite gratis å få. Med bedre kondis vil du kunne forbrenne enda mer på enda kortere tid. Jeg sverger til få kondisøkter men intensive.

Det er bare for deg og finne hva du liker og hva som passer deg best. Enten det er rolig kardio på 120 eller 150. Eller høyintenistet opp mot 85-95 av maks pulsen din. Noe er alltid bedre en ingenting Smiley

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Du burde prøve å skaffe deg kunnskap om trening selv, så du har din egne meninger.

Det finnes mange myter og halvsannheter der ute.


Kostholdet ditt trenger en helt ny remake. Viss du skal gå inn for å få muskler må du være villig til å ofre mye!

Kjøp inn egg, kjøtt, fisk, kylling og melk.

Spis proteiner!

Det virker egentlig som om du må skaffe deg mere kunnskap for at vi skal hjelpe deg mer. For akkurat 1år siden var jeg helt blå på trening. Jeg brukte en god del tid på å skaffe meg kunnskap om trening og kosthold, de grunleggende tingene jeg har lært har hjulpet meg mye hele veien. Har gått fra 65-72kg på et år og økt betraktelig i styrke (Se logg og bildeprofil for fremgang)

Lykke til!

sterk,blid og ronkefri

Utlogget pro-z_89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 125
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 125

Det finnes ingen fasit på hvordan du best mulig skal drive kardio, alle reagerer forskjellig på forskjellige metoder. At styrketrening og fettforbedring ikke kan kombineres er imidlertid bare tull, det er i høyste grad fullt mulig.

Hvis jeg var deg ville jeg gitt en lang faen i å trene "biceps og triceps". Disse musklene er ikke spesielt viktig å ha stor fokus på. Du kan godt trene bryst, poenget er at du også må prioritere rygg. Hvis du kun trener "ene siden" av kroppen vil du få dårlig holdning.

Du bør fokusere programmet ditt rundt baseøvelser, altså øvelser som benkpress, chins, militærpress, knebøy, markløft osv. Å sitte å curle en manual for å treffe biceps er tilnærmet ubrukelig (brukes kun som supplement til annen trener, spør du meg). Biceps trenes f.eks veldig godt via øvelse som smale nedtrekk, som i samme slengen er veldig godt for ryggen.

Et konkret program du kan ta en titt på heter RYP. Dette finner du i menyen hos tn.no. Programmet kombinerer styrketrening og fettforbrenning. (Les heftet (pdf fil) for informasjon som forklarer det meste). Du trenger allikevel ikke bry deg om alle kosttilskuddene som nevnes i heftet. Det viktigste er at du har et velbalansert og sunt kosthold, suppler med tilskudd om nødvendig, men som sagt, ikke før du har et skikkelig kosthold i bunn. Les sticky's og søk rundt på forumet når det gjelder kosthold.

Kostholdet ditt er elendig, du spiser altfor lite (slik ser det i alle fall ut). Igjen, lese sticky's.

Lykke til!


meget godt og enkelt formulert for folk med lite kunnskap.....honnør
18 år....
vekt: 95kg
høyde: 193cm
eneste som funker er: TREN HARDT !!!!!!

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
@pro-z_89: Thank you. Smiley
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!