Skrevet av Emne: Hjertesukk mot dagens matindustri  (Lest 5674 ganger)

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #15 : 18. juni 2008, 10:56 »
Matindustrien i dag er laget for "Det late mennesket", og atindustrien ser i dag sitt snitt i å tjene penger på folks ignorante uvitenhet ( jeg kaller det dumskap siden man ALLE vet hva som er sunt og ikke, noen lever alikevel usunt) .

Ang matindustrien;
De tilsetter i dag vitaminer, mineraler, omega3 , 6 og 9 i matvarer det vanlig vis ikke har slikt innhold i , eller svært lite.
Ikke fordi folk faktisk trenger det, men for å lure folk til å kjøpe et "sunnere altenativ" som de selv vil tjene på .

Ta omega3 i melk,smør, brød og ikke minst yoghurt.
Dette lages til og fremstilles som et sunnere alternativ, og fordi "spiser man en slik tine yoghurt, blir man frisk som en fisk " .

Her stopper logikken;
1) disse matvarene inneholder så små mengder at de ikke har noen effekt på helsen din.
2) etter mnd med diskusjoner med Tine har jeg nå endelig fått mattilsynet sjekke anlegg hvor de lager matvarene med omega3 , da de bruker marine oljer og kun vasker med destillert vann. Enhver med litt barneskolekunnskap vet at vann ikke er fettløselig, og derfor ikke tilstrekkkelig for å vaske maskinene med,da all annen mat ( tine yoghurt i dette tilfellet) blir kondemnert. Dette er faktisk farlig for allergikere , som meg selv.
Jeg kan pr  dag ikke spise NOEN produkter av tines yoghurter av fare for å bli syk.

3) det tilsettes også Bvitamin, som ble sagt var fordi meget mange invandrere slet med b-vitaminunderskudd for en del år siden. Da laga de ekstra lett, med D-vitaminer.
Men hva med alle andre da som IKKE har underskuddet av D-vitamin? Skal de drikke denne?
D-vitamin overskudd kan jo føre til skader i kroppen det også.

3) Naturlige matvarer ?
Naturlig dyrker, lager på gammeldagsvis m.m. står det ofte å lese. Men saken er at de frittgående hønene som spiser økologisk dyrket korn, hverken er frittgående eller spiser annen enn vanlig for. Og det er ikke en gammel bestemor som står å rører syltetøyet ditt, eller presser saften du får i flaska.
Skal man ha slikt må man på små bonde-markeder å kjøpe slikt. Ikke i butikk. Og hvertfall ikke fra Nora, Tine, Lerum og gudene veit navnet på alle disse greiene.

4) ang allergi:
Jeg er IKKE vokst opp med ferdigmat, men på går. jeg har vært allergiker siden jeg var født, noe som ikke altid passet med en bestefar som fisker ( min far brukte hjelpe han også ) , og en fr som var kokk  ( som skulle lage alt mulig rart av retter ) .
Så jeg tror ikke direkte allergien er en "ferdigmatgreie" , men heller at ferdigmaten forsterker den, fordi man pr i dag har mindre kontroll meg hva som faktisk er i matvarene .
Det står skjeldent fullstendig innhold. Og "krydder" kan være alt fra salt, til masse forskjellige typer krydder som er mulig tappe i maten for å ta vekk smakenav papp og plast.

Bare noen tanker , og det er mye rart av mat i dene verden.

Nann-Rosita
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Peder Ås

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #16 : 18. juni 2008, 11:06 »
Det som også er trist er at så klart "smart mat" tilsatt diverse næringsstoffer skal gi folk et inntrykk av at produktene er sunne. I resten av vesten ser vi at det er de verste produktene som i høyest grad blir berika for å gi dette inntrykket. Dette er også på vei til Norge gjennom nytt EU-regelverk. Det vil kunne føre til at færre tar inn over seg hvor usunt de faktisk spiser, og i verste fall at flere går for de usunne ferdigproduktene.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #17 : 18. juni 2008, 11:09 »
Tror du misforstod hva jeg mente, ellers så skjønner jeg ikke hva du mener.... what

Da så. Smiley

----

Et interessant sitat her fra Dr. Ron Schmid som behandler sine pasienter med...fersk melk!:
"I have prescribed raw milk from grass-fed animals to my patients for nearly fifteen years. Time and again I have seen allergies clear up and dramatically improved health. Particularly in children, middle ear infections usually disappear and do not recur on raw milk. Both children and adults unable to drink pasteurized milk without problems have thrived on raw milk. In hundreds—perhaps thousands—of my patients using raw milk, not one has ever developed a salmonella, campylobacter, or other raw-milk-related infection."
http://www.realmilk.com/healthbenefits.html

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #18 : 18. juni 2008, 11:17 »
Da så. Smiley

----

Et interessant sitat her fra Dr. Ron Schmid som behandler sine pasienter med...fersk melk!:
"I have prescribed raw milk from grass-fed animals to my patients for nearly fifteen years. Time and again I have seen allergies clear up and dramatically improved health. Particularly in children, middle ear infections usually disappear and do not recur on raw milk. Both children and adults unable to drink pasteurized milk without problems have thrived on raw milk. In hundreds—perhaps thousands—of my patients using raw milk, not one has ever developed a salmonella, campylobacter, or other raw-milk-related infection."
http://www.realmilk.com/healthbenefits.html

For å være litt klarere. Du snakker om bønder som drikker fersk melk uten at de blir syke e.l. Det er helt greit. Men å frakte fersk melk rundt, tappe på kartong etc. vil alltid medføre en risiko selv om den er liten. Poenget blir å fastsette når denne melka ikke er "rå" lenger? Eller?

Men, jeg skal legge til at jeg for min del alltid velger upast. og det med en god grunn - magen min har det mye bedre med det enn past. Så det er ikke det at jeg tviler på at det kan virke, men det er viktig å klargjøre at det kan finnes en risiko her, som kan ramme noen hardere enn andre. Liten eller ikke, så kan den ha konsekvenser. Men det er jo bare å la folk velge selv, så får vi se. Jeg antar forøvrig at upast. melk vil bli en del dyrere=?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #19 : 18. juni 2008, 11:48 »
For å være litt klarere. Du snakker om bønder som drikker fersk melk uten at de blir syke e.l. Det er helt greit. Men å frakte fersk melk rundt, tappe på kartong etc. vil alltid medføre en risiko selv om den er liten. Poenget blir å fastsette når denne melka ikke er "rå" lenger? Eller?

Men, jeg skal legge til at jeg for min del alltid velger upast. og det med en god grunn - magen min har det mye bedre med det enn past. Så det er ikke det at jeg tviler på at det kan virke, men det er viktig å klargjøre at det kan finnes en risiko her, som kan ramme noen hardere enn andre. Liten eller ikke, så kan den ha konsekvenser. Men det er jo bare å la folk velge selv, så får vi se. Jeg antar forøvrig at upast. melk vil bli en del dyrere=?
Vanskelig å si om det gir økt risiko ved at ferskmelka går via flere mellomledd. Det er jo en naturlig motstandskraft i melka som ikke finnes i pasteurisert melk. Det er jo noe som det åpenbart bør forskes på før en eventuell oppmykning av reglementet. Men direktesalg fra bønder til forbruker bør i større grad kunne gjøres tilgjengelig. Som regelverket er nå, kan man kjøpe melk på gård dersom salget skjer "tilfeldig", men bonden kan ikke annonsere og drive butikk av dette.

Jeg kjøpte forresten upasteurisert melk fra gård - og betalte 5 kr literen. (Og den var til og med økologisk).

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #20 : 19. juni 2008, 19:27 »
Er feks. karbonadedeig en av de verre tingene å spise? Med 20g proteiner og bare 119kcal per 100g er det jo ganske perfekt dietmat... Bare lurer, i hvilken grad er ting som karbonadedeig osv usunt på lengre sikt?

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #21 : 19. juni 2008, 20:04 »
Er feks. karbonadedeig en av de verre tingene å spise? Med 20g proteiner og bare 119kcal per 100g er det jo ganske perfekt dietmat... Bare lurer, i hvilken grad er ting som karbonadedeig osv usunt på lengre sikt?

Karbonadedeig er ok, men den beste animalske maten tror jeg er innmat. (Mer næringsrikt). F.eks. kyllinglever og kyllinghjerter har 26% protein hvis jeg ikke husker feil, men dette er sjelden kost. De har det noen ganger på Helios i Oslo, samt det supermarkedet på Colosseum. Kommer ikke på navnet i farta.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hjertesukk mot dagens matindustri
« #22 : 19. juni 2008, 20:49 »
Karbonadedeig er ok, men den beste animalske maten tror jeg er innmat. (Mer næringsrikt). F.eks. kyllinglever og kyllinghjerter har 26% protein hvis jeg ikke husker feil, men dette er sjelden kost. De har det noen ganger på Helios i Oslo, samt det supermarkedet på Colosseum. Kommer ikke på navnet i farta.

Alle "større" supermarked selger kyllinglever, i frossen form selvsagt. Er en ypperlig smakstilsetter sammen med f.eks. karbonadedeig - funker fint.

Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!