Skrevet av Emne: Øvelser til styrkeløft  (Lest 2795 ganger)

Utlogget Frankie

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

  • Here's Johnny!!!
Øvelser til styrkeløft
« : 14. januar 2003, 17:19 »
Hvilke øvelser blir brukt til å trene til styrkeløft? Er det bare benkpress, knebøy og markløft? Eller er det noen andre øvelser også? Og hvordan trener dere med tanke på repetisjoner?  Mange eller få?
Takk!

Utlogget benkmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Re:Øvelser til styrkeløft
« #1 : 14. januar 2003, 21:06 »
variasjon er stikkordet når det gjelder repetisjoner...

SteamHammer

  • Gjest
Re:Øvelser til styrkeløft
« #2 : 15. januar 2003, 09:36 »
Som benkmann sier: Variasjon når det gjelder ant. reps...avhenger litt om det er sesong eller ikke. I sesong kan det trygt kjøres 1-3 serier med høy belastning og høy intensitet. Hvis man kjører et vanlig program med en oppbygningsfase og en max-løft fase, er det nok fordelt med serier på 5-6 reps i oppygningsfasen og 3-1 reps i max-løftfasen. 'Off-season' er det mange som velger å kjøre nesten-bygging om man kan kalle det det.

Når det kommer til andre øvelser ut over Knebøy, Benkpress og Markløft, er det noen øvelser som bør trenes oftere enn andre.

For Knebøy kan øvelser som lårcurl, lårstrekk og benpress være nyttig å ta med, spesiellt hvis man er i noe dårlig knebøyform. Mest for å ikke miste hardheten i musklene. Ellers våger jeg å påstå at Knebøy er såpass altomfattende at man normalt ikke trenger så mye utover den for bena.

For benkpress vil jeg anbefale skulderøvelser, tricepsøvelser og kanskje noe ekstra på brystet. Det siste bruker jeg personlig i perioder hvor selve benkpress ikke går helt som planlagt. Smiley

Markløft er den øvelsen hvor man taper seg senest i , synes jeg. Derfor tar jeg det ikke så tungt om en eller annen ML-trening gå skeis. Men uansett så trener jeg andre ryggøvelser. Varierende former for nedtrekk, sittende rowing og hyperextention.

Alle hjelpeøvelsene utføres i 3-4 sett á 8-10 reps.

Ellers pleier jeg å kjenne etter 'hvor skoen trykker', dvs. finne mine svake punketer og velge hjelpeøvelser ut fra det. F.eks. hvis man har en skjevhet i Benk, må man selv finne ut hvilken øvelse som retter opp 'skavanken'.

Obligatorisk på alle treninger bør mageøvelser være med.

Det ville vært fint om noen andre også har synspunkter på dette.

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Øvelser til styrkeløft
« #3 : 16. januar 2003, 14:28 »
det jeg har blitt fortalt av flere er å konsentrere seg om et 5x5 (reps x sett) i begynnelse på de 3 store og legge på vekt hver gang, til du kommer over "nybegynnerplatået" hvor gains ikke kommer så fort
deretter kan du gå over til mer avanserte treningsformer hvor du varierer reps og sett, hviletid, statisk muskelstyrke og slike ting

det hører med å fortelle at jeg har trent veldig lite selv, men har lest utrolig mye om styrke og bygging i det siste

SteamHammer

  • Gjest
Re:Øvelser til styrkeløft
« #4 : 16. januar 2003, 14:53 »
det jeg har blitt fortalt av flere er å konsentrere seg om et 5x5 (reps x sett) i begynnelse på de 3 store og legge på vekt hver gang, til du kommer over "nybegynnerplatået" hvor gains ikke kommer så fort
deretter kan du gå over til mer avanserte treningsformer hvor du varierer reps og sett, hviletid, statisk muskelstyrke og slike ting

det hører med å fortelle at jeg har trent veldig lite selv, men har lest utrolig mye om styrke og bygging i det siste

Ja, det er også noe. Slik trening er rimelig individuell så man kan aldri komme med noen fasit. Allikevel er det greit å prøve det andre har lyktes med, og gjerne justere det etter sine behov. Det er derfor et slik forum er så kjekt  Cheesy.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!