Skrevet av Emne: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?  (Lest 11753 ganger)

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #45 : 10. oktober 2004, 12:42 »
Skjønner ikke helt hvor dere får fra at noe er bedre en annet...? Judo er eier jo ikke slag, så kan ikke sammenlignes med kampsporter som f.eks karate.
Og jeg bare lurer, når to stykker fighter, vil man kunne se hvem som har trent hva, MMA eller TMA? Er ikke fight bare fight, og man bruker da fighting teknikker, som er mest effektive i det tilfellet?
All that is gold does not glitter...

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #46 : 11. oktober 2004, 01:12 »
Jeg ser fortsatt ikke hvorfor judo ikke skal klassifiseres som tma, da de etter mitt syn har alle egenskapene andre har. Slag og spark i tkd blir i stor grad utført slik at det er hensynsmessig å trene dem for taekwondokonkurranser. Hva man legger vekt på i judo er også bestemt av konkurransereglene. Se bare på newaza (bakkekamp) den senere tiden. På grunn av konkurransereglene er det nesten bare å ligge nede og forsvare seg i noen få sekunder, og hvis det ikke skjer noe raskt må utøverne på beina igjen (nå er dette i ferd med å endre seg igjen, men det har ikke noe å si for argumentasjonen). Dette har gjort at bakkekamp har vært svært nedprioritert innen judo i ganske lang tid.

Det at de fleste judoteknikker tilfeldigvis har et bedre bruksområde enn mange taekwondoteknikker når man tenker for eksempel selvforsvar eller mma gjør ikke at judo ikke er tma... veldig mye tma har muligheten til å bli veldig godt selvforsvar (det har vært det en gang i tiden, men har ofte blitt dogmatisert ut fra en enkelt persons meninger, som andre utøvere har tatt for sannhet, selv om disse ikke fungerer for dem...), og all mma bygger på tma-teknikker, det er ofte bare måten å lære på som er annerledes.



Hvor er det du har trent hvor de "konsentrerer judo om armlocks og chokes i ulike posisjoneringssenarioer"? Judo konsenterer seg om kast.

Slag og spark i japansk ju jutsu er waste of time? Kommer ikke det veldig an på hvordan du slår og sparker? Jeg har trent mange forskjellige steder, og de som har dårlige slag og spark er de som ikke trener stort på det. De legger heller vekten på andre ting, og ligger ofte nærmere judo i sin ju jutsu-utførelse.

"Alle" de stående låsene? Igjen synes jeg det er synd du har en dårlig erfaring med ju jutsu hvis du har trent et sted som har lagt hovedvekt på dette... De fleste steder jeg har trent har lagt fokus nettopp på det som faktisk virker mot en aktiv motstander, og da faller veldig mange av de mindre (stående) leddlåsene bort. Grunnen til at jeg fortsatt trener dem er at jeg synes de er forferdelig artige å trene! De aller fleste større låser (som går på albu og skulder f.eks.) krever stort sett et vellykket balansebrudd for å fungere ordentlig, og selve låsen er dermed oftest en kontrollteknikk, og i hvert fall ingen waste of time...

Hvis du trener med noen som har satt seg godt inn i ju jutsu så vil jeg nesten se det som en forutsetning at vedkommende også har trent judo en stund, i hvert fall hvis stedet han trener legger noenlunde stor vekt på kast i sitt repertoar. Enkelte former for ju jutsu ligger veldig nære karate, og disse vil naturlig nok ikke ha den helt store spesialiteten eller kunnskapen når det gjelder kast. Går du derimot til noen som ligger nærmere judo, så vil du se at ju jutsu-utøvere ofte har god peiling på både kast og feiinger. Ikke på lik linje med spesialistene (judo), men det sier seg selv.

jo, jeg er igrunn ganske enig med mye av det du sier. Men den tedensen jeg har sett så har jj vært mer en karate tma enn en judo gren. Men det er forskjeller og ulikheter uansett hvordan du ser på det. I de judo klubbene jeg har vært borte i (det er ikke alt for mange) så har det vært stor fokusering på bakkekamp selv om bakkekampen under judo regler er begrenset og restrikt. Judo er jo på en måte en tma, men det er også da gresk romansk bryting. Men det bærer liksom ikke preg av tma i seg når du ser på stilartene. Derfor liker jeg ikke å kalle judo en tma, for judo bryter med de tradisjonelle aspektene tma har.


Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #47 : 11. oktober 2004, 01:22 »
Skjønner ikke helt hvor dere får fra at noe er bedre en annet...? Judo er eier jo ikke slag, så kan ikke sammenlignes med kampsporter som f.eks karate.
Og jeg bare lurer, når to stykker fighter, vil man kunne se hvem som har trent hva, MMA eller TMA? Er ikke fight bare fight, og man bruker da fighting teknikker, som er mest effektive i det tilfellet?

har du noe spesiell peiling på ma utenom Kyokushinkai? Og hvis du tror Kyo er effektivt i en selvforsvarssituasjon så har du tydeligvis ikke vært i en. Jeg trente Kyokushinkai før og kom til brunt, har også deltatt i norgescup og andre konkurranser og tro meg, bortsett fra at man lærer å sparke hardt så er Kyokushinkai en vanvittig ukomplett selvforsvarsgren. Man har ingen bakkekamp, man har ikke slag mot ansiktet og man har mange tunge og koreograferte måter å lære å fighte på.

Judo har ikke slag eller spark, men det trenger man heller ikke når man får en person på bakken. Å skyte inn og felle en person som har trent null takedown defense er vel det enkleste som kan gjøres. Og på bakken sier det seg selv hvem som har edgen.

Jeg foreslår at du tar en titt på de tideligste UFC filmene der rene stilarter møttes i kamp uten regler. Mer skal det ofte ikke til før man skjønner viktigheten av bakkekamp og hvor tragisk tma er i realistiske situasjoner.

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #48 : 12. oktober 2004, 15:02 »
Trener i tillegg teakwon-do, og har prøvd ut litt judo en gang for lenge siden.. Mener ikke at en ting er bedre en noe annet, men alle har noe æ lære fra hverandre.. Innen kyokushin og teakwon-do trener vi i tillegg kasteteknikker og låsegrep, kanskje ikke så mye som vi burde men..
Har ikke sett MMA noe spesielt ennå, burde vell se noe filmer. Er det det at du mener bakkekamp er bedre enn stående fight?'

Og ja, har vært i noen situasjoner der jeg har vært nødt å bruke d jeg har lært, funket helt fint d.. men motstanderen trente jo da ingenting.
All that is gold does not glitter...

Utlogget Kovenant

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 979
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 979

  • Kongen av skriveleif
SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #49 : 18. oktober 2004, 17:38 »
Trener Escrima. har trent kick-boksing i 1år. 2000 - 2001.  som er helt ufattelig kjedelig iforskjell til escrima. så det ble fort slutt på kick-boksinga.
Benkpress: 1x195kg
Markløft: 1x230kg 15x180kg
Militærpress: 10x100kg
93kg - 183cm

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #50 : 19. oktober 2004, 01:27 »
Trener i tillegg teakwon-do, og har prøvd ut litt judo en gang for lenge siden.. Mener ikke at en ting er bedre en noe annet, men alle har noe æ lære fra hverandre.. Innen kyokushin og teakwon-do trener vi i tillegg kasteteknikker og låsegrep, kanskje ikke så mye som vi burde men..
Har ikke sett MMA noe spesielt ennå, burde vell se noe filmer. Er det det at du mener bakkekamp er bedre enn stående fight?'

Og ja, har vært i noen situasjoner der jeg har vært nødt å bruke d jeg har lært, funket helt fint d.. men motstanderen trente jo da ingenting.


De kasteteknikkene og låsegrepene du lærer på tkd treningene er verken effektive eller brukbare i realistiske situasjoner. Å tro det er naivt.

Som sagt, hvis du tar en titt på MMA sin utvikling så ser du hvor overlegent bakkekamp er i forhold til stående kamp. Idag er det viktig å være en "allrounder" men de fleste har utgangspunkt i bakkekamp. Verdensmestere i kyokushinkai og top 10 ranket boksere fikk alle juling av brytere og bjj utøvere. DE hadde ikke en sjanse.

TKD er dessuten helt ubrukelig med tanke på stående kamp og realisme. Man lærer masse ineffektive spark og slag og man lar seg blende av denne illusjonen. I Kyokushinkai finnes det endel effektive elementer, men det er fortsatt mye vas som en kunne vært forruten. I moderne thaiboksing finner du kun de effektive elementene. Man lærer å sparke roundhouse med virkelig styrke, man lærer effektiviteten av knær og man driter i alt som har med spark i luften, sidespark og aksespark.

Man ser liksom ikke realismen i det før man ser det med egne øyne. Jeg har gjort samme feilen. Jeg trodde også at karate og kung fu stilarter var det beste våpenet i selvforsvar. I realiteten gjør det deg nesten svakere i en situasjon pga av alle de elementene en har integrert i instinktet som er ubrukelige. Man tar imot slag feil, man står feil og man angriper feil. Det sier seg selv at det kan ende katastrofalt.

Ta en titt på Royce Gracie når han revolusjonerte kampsport verden i 1993 med brasiliansk jiu jutsu. Og se hvordan sporten har utviklet seg. Idag trener man en blanding av bryting, brasiliansk jiu jutsu, boksing og thaiboksing og kaller det MMA (mixed martial arts). Det finnes INGEN tradisjonelle kampsporter med i denne blandingen og etter 11 år med utvikling har man innsett at de gamle elementene er ubrukelige. De bør behandles med respekt, for det er en slags kunst, men å trene en tradisjonell ma som TKD for å lære å forsvare seg selv blir som å svømme oslofjorden for å lære seg å fly. Det har ingenting med hverandre å gjøre!!

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #51 : 02. november 2004, 15:51 »
Trent WTF Taekwondo de siste 10 årene. For tiden befinner jeg meg i Sapporo, Japan, som jo vil si at jeg ikke helt er i riktig land iforhold til TKD, men jeg får da trent det også. Det har foreløpig bare blitt litt prøving av Iaido, Juijutsu og Karate, men jeg håper å få trent Iaido og Juijutsu på mandager, TKD på onsdager og Karate på fredager og lørdager. Dessverre blir det ikke tid til trening på tirsdag og torsdag, da jeg lærer meg te-sermoni da, og søndagene mp brukes på egentrening.
Jeg har for øyeblikket 1. dan svart. Har instruert i snart 5 år og konkurrert i 6 år, hovedsakelig poomse (mønster) pga. skade.

Begynte med TKD fordi det var den første kampsport annonsen moren min fant i avisen. Ville begynne med karate fordi jeg hadde sett for mange av broren min sine karate filmer... Fant et miljø jeg trivdes veldig godt i, som gjorde at jeg holdt meg til det.


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Modesty

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 7

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #52 : 02. november 2004, 21:21 »
Trener Krav Maga......

resten av uka går med til vekter...... Pushups Weightlifter2

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #53 : 02. november 2004, 22:41 »
Bokser aktivt, trener også litt kickboksing og har hatt litt jiu jitsu.
Våger og påstå at boksing og jiu jitsu e en genial kombinasjon.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #54 : 07. november 2004, 19:39 »
Er det ofte at man skader seg på en kickboxing/bokse trening?

F,eks at leppa sprekker?? Help

Utlogget ElitePingle

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 39

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #55 : 07. november 2004, 20:14 »
Det hender at en kan få en sprukken leppe under trening, har også opplevd at et ribbebein har gått (Ekstremt skjelden), men den skaden som oftest blir registrert innenfor sporten er håndskader på personen som slår  Wink litt ironisk..

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #56 : 07. november 2004, 20:23 »
KAN JEG SPØRRE OM EN TING

ER DET SLIK AT MAN PÅ KARATE, SPARRAR FRA GULT BELTE? (FÅR GULT TIL JUL)
KAN MAN BARE SLÅSS SOM MAN VIL, ELLER BLIR DET SOM KATA, BARE MOT EN PERSON?

JEG ER ALLEREDE LEI AV KATA, OG VI HAR IKKE SPARRET EN DRITT Angry

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #57 : 07. november 2004, 21:10 »
KAN JEG SPØRRE OM EN TING

ER DET SLIK AT MAN PÅ KARATE, SPARRAR FRA GULT BELTE? (FÅR GULT TIL JUL)
KAN MAN BARE SLÅSS SOM MAN VIL, ELLER BLIR DET SOM KATA, BARE MOT EN PERSON?

JEG ER ALLEREDE LEI AV KATA, OG VI HAR IKKE SPARRET EN DRITT Angry
dropp karaten, det blir ikke bedre...
sjokk og vantro

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #58 : 07. november 2004, 22:39 »
Jeet Kune Do, Fillipino MA (IKAEF, Lameco Eskrima), HVM KungFu
Fordi det er gøy Smiley

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #59 : 08. november 2004, 17:38 »
Så hva er anbefalelsverdig?
Siden jeg spiller trompet på musikklinja, kan jeg ikke risikere å få herpa leppa annenhver tirsdag Embarrassed Undecided

Noen bra klubber i follo, hvo man lærer ordentlig selvforsvar?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!