Skrevet av Emne: Hårtap  (Lest 2482 ganger)

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

Hårtap
« : 03. desember 2007, 20:00 »
Hei. Jeg er 19 år, og er redd for at jeg kommer til å begynne å miste håret særdeles tidlig. Både morfar og to av onklene mine mistet håret veldig tidlig, og jeg har lest at det er ofte et arvelig fenomen. Jeg har alltid hatt litt høye viker, men ikke påfallende, og hvis jeg bruker en liten føflekk jeg har litt ovenfor hårfeste som referansepunkt, er det ting som tyder på at hårfestet er på vei bakover.  Undecided
I det siste har jeg også lagt merke til at det begynner å se litt tynt ut på midten, godt mulig at dette er forsterket av mild panikk og paranoia, men det er likevel bekymringsverdi.

Så jeg lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre for å beholde mitt vakre hår, og unngå en skjebne som skallet!  Undecided

Noen som vet??
Mvh. Thoz

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Hårtap
« #1 : 03. desember 2007, 23:50 »
Hårtap er veldig arvelig etter det eg har sett på bekjente osv..
Eg vet ikkje om noen ''vidunder-kurer'' mot hårtap, fins vel kansje ett å annet middel som liksom skal hjelpe men Wink
MEN om du begrenser bruket av hårprodukter så kansje du i det minste kan utsette det litt;)

Det beste hadde vel egentleg vært å trent seg innihelvetes svær, for så å barbere seg glatt Grin
Det ser da ikkje så værst ut:P hehe

''Medisinsk behandling
I den senere tid har det vært snakket en del om medisinsk behandling av hårtap. I Norge samt i de fleste vestlige land finnes denne muligheten i form av en medisin (Rogaine), som bare kan fås mot resept fra lege. Dette preparatet har vært gjenstand for meget omfattende undersøkelser med flere tusen forsøkspersoner.

I omkring 30 prosent av tilfellene oppnådde pasientene et kosmetisk tilfredsstillende resultat, det vil si tydelig, synlig ny hårvekst. Videre oppnådde også cirka 30 prosent av pasientene ny hårvekst, men i varierende, mindre grad. De resterende oppnådde ingen ny hårvekst. For alle gjaldt at hårtapet stoppet opp.

Det pågående hårtap vil som oftest stanse hurtig. Derimot varer det minst fire til seks måneder før man kan forvente å se de første synlige nye hår. Et egentlig kosmetisk resultat av behandlingen vil først kunne forventes etter ytterligere seks til 12 måneders behandling.

Det kreves derfor tålmodighet, og det er viktig at behandlingen følges nøye. Preparatet smøres på to ganger daglig.

Hvis man vil vite mer om hårtap kan man kontakte sin egen lege. Legen vil kunne fortelle om muligheten for eventuelt å få behandling med dette legemiddelet.

Gjengitt med tilattelse av Hudpedagogisk senter, Rikshospitalet. ''

Meen sikkert grise dyrt! og halv bra resultat.. ikkje veit eg, har ikkje prøvd;)


EDIT:
Hårtap kan skjules
Mange opplever hårtap som svært belastende på grunn av hårets psykososiale betydning. Det finnes heldigvis mange muligheter hvis man ønsker å skjule eller erstatte det manglende håret.

Blant de mest vanlige er bruk av parykk eller tupé. De finnes i mange varianter og prisklasser. Det kreves god smak for at resultatet skal bli bra.

Innveving av hår er et alternativ. I denne prosessen strammes den tynnhåredes eget hår ut over hodebunnen, og inn i dette "veves" det nye håret som kan være naturlig eller syntetisk. Ordentlig renhold av hodebunnen og håret kan være vanskelig.

Det finnes også kirurgiske metoder: hårtransplantasjon og issereduksjon.

Ved hårtransplantasjoner overfører kirurgen små stykker hårbærende hud fra nakken til de skallede områdene. Denne behandlingen gir som regel tilfredsstillende resultater. Det er en langvarig prosess som krever flere operasjoner. Behandlingen er dyr.

Ved skalpreduksjon strammes huden i hårbunnen på samme måte som ved ansiktsløftning. På denne måten reduseres det skallede området.
Westside disciple

Utlogget Toggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 480
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 480

Sv: Hårtap
« #2 : 04. desember 2007, 00:04 »
Det er vel alltids muligheter, og H.M nevner vel diverse..

Mitt tips vil likevel være å bare venne seg til tanken, godta naturen som den er og heller prøve å kle hårløshet med stil. Det trenger nødvendigvis ikke være noe stress å være snau på toppen, heller kanskje det barskeste valget. Selvfølgelig er det ikke alle som kler dette, og jeg skjønner at du stresser med tanken på å miste hår når du føler deg vèl med det.. hadde ikke likt å miste håret selv. Men det er vel en av de tingene i livet  som bare er som det er.

Sist men ikke minst; det er kanskje bare du som stresser med det, og kanskje kommer du til å ha mer eller mindre like mye hår i mange år til. Ikke tenk på det nå.. Smiley
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.

AC/DC - Rock 'n Roll Train

Treningsdagboka mi

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hårtap
« #3 : 04. desember 2007, 07:06 »

Så jeg lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre for å beholde mitt vakre hår, og unngå en skjebne som skallet!  Undecided

Kort fortalt : ingenting! Innfinn deg med din sjebne i stedet. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Hårtap
« #4 : 04. desember 2007, 07:10 »
Tupé. Kult er det også.

Ikke identifisér deg med håret ditt. Du er ikke ditt hår. Du er mer. Mye mer.

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Hårtap
« #5 : 04. desember 2007, 07:38 »
Hei. Jeg er 19 år, og er redd for at jeg kommer til å begynne å miste håret særdeles tidlig. Både morfar og to av onklene mine mistet håret veldig tidlig, og jeg har lest at det er ofte et arvelig fenomen. Jeg har alltid hatt litt høye viker, men ikke påfallende, og hvis jeg bruker en liten føflekk jeg har litt ovenfor hårfeste som referansepunkt, er det ting som tyder på at hårfestet er på vei bakover.  Undecided
I det siste har jeg også lagt merke til at det begynner å se litt tynt ut på midten, godt mulig at dette er forsterket av mild panikk og paranoia, men det er likevel bekymringsverdi.

Så jeg lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre for å beholde mitt vakre hår, og unngå en skjebne som skallet!  Undecided

Noen som vet??
En kamerat av meg fikk et legemiddel som heter propecia av legen og håravfalletstoppet totalt og han fikk også mye gjennvekst,nedturen var prisen som jeg tror var ca 2500 for tre mnd bruk,han måtte også søke om registreringsfritak da det ikke er godkjent  for salg i heianorge, dette var dog ikke noe problem...
du kan også bestille (generic propecia )på nettet.....noen kan jo også oppleve bivirkninger med dette ,men LES om det på nettet.... :)kompisen min merket ikke noe.... Smiley

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Sv: Hårtap
« #6 : 09. desember 2007, 00:40 »
Er litt redd for å miste håret selv.Er det noen jeg kan gå til får å sjekke om jeg kommer til å miste håret snart?Legen eller en slags spesial frisør?Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!