Skrevet av Emne: Skuldre - til glede og besvær  (Lest 4983 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Skuldre - til glede og besvær
« : 24. januar 2008, 00:52 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
For ivrige styrketrenende har skuldre ofte representert et problem. Skuldre responderer ofte ikke på treningen slik vi ønsker, og økning i styrke og muskelmasse henger ofte ikke med resten av muskelgruppene, av ulike årsaker.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #1 : 24. januar 2008, 10:05 »
Meget bra artikkel! Spesielt delen om hantelpress der mange egentlig bare kjører skråbenk med tyngst mulig vekter. Tror de fleste som har problemer med skuldrene kan lære av denne. Inkludert meg selv som skadet seg stygt engang på skråbenk Grin

Utlogget plebz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 101

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #2 : 24. januar 2008, 10:48 »
Skulle gjerne hatt med meg en proff på trening en dag som kunne anbefale meg vekter og endringer i utførelse slik at jeg følte meg sikker på at jeg gjorde det riktig. Tror nok jeg har syndet litt med den "skyte frem brystet" greia i skulderpress.
174cm
74kg

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #3 : 24. januar 2008, 11:38 »
Likte denne artikkelen her! Smiley
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

oli

  • Gjest
Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #4 : 24. januar 2008, 12:29 »
kan noen si meg hvorfor det å kjøre nakkepress kontra press forran hodet har noe for seg..
jeg har aldri i det daglige liv sett noen som presser noe opp bak hodet.. det samme med nedtrekk bak, hva oppnår man kontra å kjøre forran... bortsett fra at man setter skuldrene i en unaturlig vinkel med belastnig..

Utlogget Nikolai

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #5 : 24. januar 2008, 16:34 »
kan noen si meg hvorfor det å kjøre nakkepress kontra press forran hodet har noe for seg..
jeg har aldri i det daglige liv sett noen som presser noe opp bak hodet.. det samme med nedtrekk bak, hva oppnår man kontra å kjøre forran... bortsett fra at man setter skuldrene i en unaturlig vinkel med belastnig..

Fysioterapeuten min sier man burde holde seg unna alt av øvelser som foregår bak hodet, deriblant nakkepress og nedtrekk, nettopp på grunn av faren for skulderskader.

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #6 : 26. januar 2008, 17:38 »
Hei jeg kjører et 5x5 program og har allerede den rotarcuff-øvelsen på dag2-økta (militærpress, markløft og nedtrekk), men tenkte å legge inn noen øvelser for midtre og bakre skulder på dag1-økta(benk, knebøy og roing).

Slik blir det seende ut etter på:

Dag 1:
Benk, knebøy og roing 5x5
+
3x10 Hantelpress
2x10 Framoverbøyd sidehev

Dag2
Militærpress, markløft og nedtrekk 5x5
+
3x12-15 rotarcuff

Dag 3:
Benk, knebøy og roing 5x5
arm-øvelser
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #7 : 26. januar 2008, 19:07 »
Denne går vel inn i rekken av dårlige artikler som publiseres på treningsforum for tiden. Hvor har denne fysioterapeuten tatt utdannelsen sin med slik innsikt i anatomi og ikke minst funksjonell anatomi?


Utlogget tjoms

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #8 : 28. januar 2008, 21:51 »
Surt oppgulp fra forståsegpåere som udrugn bør komme med en begrunnelse. Lett å sitte og kritisere uten å argumentere. Artikkelen var informativ og interessant.
Selv har jeg slitt mye med skuldrene og må nok innrømme at jeg har gjort mange av feilene som kan gjøres

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #9 : 28. januar 2008, 21:57 »
kan vel skyte ut brystet så lenge en ikke har dårlig rygg og ved å skyte det ut ikke endrer vinklen på presset ( som imo burde være nesten rett opp).

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #10 : 28. januar 2008, 22:03 »
kan vel skyte ut brystet så lenge en ikke har dårlig rygg og ved å skyte det ut ikke endrer vinklen på presset ( som imo burde være nesten rett opp).


poenget i artikkelen er at mange svaier opp ryggen og kopler inn andre muskler i vanlig sittande press øvelser, dette er ein uting!

Synes artikkelen var bra, den bør langt fleire lese. Det gjelder faktisk å kjøre strikt og ikkje "hive", "hipse" og kjøre ukontrollerte bevegelser som faktisk mange gjør.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

oli

  • Gjest
Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #11 : 28. januar 2008, 22:08 »
igjen er spørsmålet om hvorfor man ikke skal svaie opp ryggen for å senke skuldrene i presset.. om du har kjørt en sett i benkpress, millitærpress og andre pressøvelser så merker man fort at jo mer man heiser skuldrene, jo mer unaturlig posisjon er det for kroppen..

om man kobler inn litt mer bryst kan iogforseg være sant, men heller det enn å sette kroppen i en unaturlig/skadeutsatt posisjon..

Utlogget tjoms

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #12 : 28. januar 2008, 22:14 »
Du trenger vel ikke å heise skuldrene fordi om du ikke skyter frem brystet gjør du vel?

oli

  • Gjest
Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #13 : 28. januar 2008, 22:57 »
hvis du drar skulderbladene sammen vil du automatisk skyte frem brystet..er jo ingen som senker skuldrene ved å dra de ned forover...

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Skuldre - til glede og besvær
« #14 : 30. januar 2008, 19:02 »
Surt oppgulp fra forståsegpåere som udrugn bør komme med en begrunnelse. Lett å sitte og kritisere uten å argumentere. Artikkelen var informativ og interessant.
Selv har jeg slitt mye med skuldrene og må nok innrømme at jeg har gjort mange av feilene som kan gjøres

Hei Tjoms!
Artig å se du har registrert deg kun for å kommentere her. Ikke skjelden slikt skjer..
Formålet med artikkelen er bra det! Det er lett å kjøre feil. Det undertegnede reagerer på er at når fagpersoner går ut og fremstiller seg som eksperter på et område bør man gjerne referere til kilder for sine uttalelser. Subjektive meninger har liksom litt lite hold i slike artikler. Har tatt for meg de punktene jeg reagerte på nedenfor.  Jeg har heller ikke argumentert mine synspunkter med kilder, men så setter jeg kun spørsmålstegn med forfatterens skriblerier. Jeg kommer ikke med artikler som jeg publiserer på store treningsforum, da jeg kjenner litt til mine egne begrensninger. Jeg hevder heller ikke at jeg selv har rett i mine antagelser, men ønsker å sette spørsmålstegn ved en del av påstandene.


”Skuldre responderer ofte ikke på treningen slik vi ønsker, og økning i styrke og muskelmasse henger ofte ikke med resten av muskelgruppene, av ulike årsaker”


-Subjektiv opplevelse fra forfatters side eller en dokumentert påstand?


”Når vi snakker om skuldre i sammenheng med styrketrening tenker vi ofte på midtre deltoideus. Det er den muskelen som ligger overflatisk over skulderleddet ditt, med utspring der kragebeinet slutter ut mot skuldra og med feste cirka midt på overarmen”

-Vanskelig å tolke forfatter her.  Midtre del skulder har ikke utspring fra kragebeinet, snarere acromion?  Fremre del skulder derimot har et utspring fra laterale tredjedel av clavicula og kalles i terminologien ”Pars clavicularis”. Midtre del har som nevnt utspring på kanten av acromion og kalles ”Pars acromialis”. ”Pars Spinalis ” har utspring fra spina scapula. Feste er for så vidt greit (tuberositas deltiodea lateralt på corpus humeri). Forfatter enig i dette?


”Jeg pleier sjelden å anbefale under 10 repetisjoner på rene skulderøvelser. Dette må i tilfelle være til særdeles godt trente individer som trener for å bli sterk i akkurat den øvelsen”
-   

-Hva baseres denne uttalelsen på? Subjektive meninger fra forfatter? Noen støtte i vitenskapen her? Kilder?


”Skuldre responderer ofte godt på høyintensiv trening, med mange repetisjoner og mange sett”-   
Hva baseres denne uttalelsen på? Subjektive meninger fra forfatter? Noen støtte i vitenskapen her?  Kilder?


”Midre del
Nakkepress med hantler:”


-alle fibre som ligger over sagitalaksen vil jo være med, det blir jo en abduksjon i skuldreleddet og å kalle dette kun en midtre skulder- øvelse blir vel litt feil? Sittende sidehev ville vel heller være å foretrekke til det formålet?  Jeg er klar over at heller ikke den er fullstendig isolert til midtre del skuldre, men det er vel noe av det nærmeste man kommer?

Bakside
Stående roing bredt grep


-Ok, man bruker bakside skuldre her (ekstensjonen av skulderleddet).  Ro-øvelser er fine øvelser for bakside skulder. Men det er vel først og fremst en øvelse for trapezius midtre del  (horisontal abduksjon)?


Sure oppgulp fra forståsegpåer Udrugn.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!