Skrevet av Emne: Nybegynner - igjen  (Lest 552 ganger)

Utlogget Attica

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Nybegynner - igjen
« : 28. januar 2008, 15:33 »
OK, så skal jeg begynne å trene igjen etter ca 6-8 år med å sitte foran PCen på kontoret hele dagen, og drikke øl hele kvelden (nesten bokstavelig talt hver kveld). Man blir ikke i god form av slikt, som dere sikkert forstår. Har trent fra midten av 80-tallet til slutten av 90-tallet, vært innom det meste av treningsmetoder fra den perioden og hatt gode resultater, så noe kunnskap har jeg jo fra før. Siden nyttår har jeg fomlet litt med noen hantler jeg har hjemme (skulderpress, roing, good mornings, curls…), og erfart at det finnes noe slikt som ”muscle memory” – for noen muskelgrupper i hvert fall – andre later til å ha amnesi. Før jul kunne jeg knapt gå opp trappene et par etasjer uten å få høyere puls, men nå har jeg i de minste fått opp litt cardio igjen ved hjelp løping, gåturer og litt ”forsiktig crash course” HIIT. Fått vekk en god del av den ekle ølvommen og det mest uflatterende sideflesket også, selv om den staeste biten gjenstår. Er ikke akkurat feit totalt sett, men det som er ekstra legger seg jo gjerne rundt livet.

Jeg spekulerer på hvordan jeg skal legge opp treningen på gymmet. Er såpass giret på å komme i form igjen at det frister å begynne litt mer avansert og hardere enn det jeg garantert har godt av. Bør jeg rett og slett begynne med hele kroppen, f.eks man+ons+fre, med de klassiske 3x10 på noen basisøvelser for hovedgruppene (knebøy, benk, roing, overhead press osv)? Eller skal jeg driste meg til en push/pull split sånn at jeg får "gitt litt mer" per kroppsdel? Ivrig etter resultater, vettu. Kjenner at albuer og skuldre forlanger at jeg ikke akkurat hiver meg inn i nær 1 RM-trening – ikke skadet, akkurat, men de ”klager” litt når det blir for tungt for tidlig. Så jeg merker jo at jeg får skynde meg forsiktig. Noen som har noen tips til støtteøvelser for å minimere skaderisk? Eller er det like greit å bare begynne forsiktig med basisøvelsene + noe ekstra og ta det piano.

Kanskje litt vel generelt dette her til at dette genererer spesielt mange svar, men setter pris på evt input likevel. De fleste jeg hadde å diskutere trening med før i tiden sitter fremdeles i sofaen og drikker øl etter jobb, så det er ikke så mye å hente der.  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!