Skrevet av Emne: Styrke i biceps!!  (Lest 5231 ganger)

Utlogget Wikingr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 356

Styrke i biceps!!
« : 16. januar 2003, 23:50 »
Ser det er mange på treningsforumet som har problemer med å få størelse på biceps... jeg har et litt annet problem.

Siden jeg begynte å trene "skikkelig" har jeg selvfølgelig økt masse i styrke og volum. Armene har vel vokst rundt 5 cm det siste året.

Med ett untak! Biceps har nesten ikke blitt noe sterkere i det heletatt!!!

Jeg tør ikke en gang si hvor lett hantel jeg bruker... Vil tro at til og med danny trener med tyngre en meg, og når man da tar i betraktning at jeg tar dobbelt så mye som han i f.eks benk, så er vel det et tegn på at noe ikke er som det skal ?

Når jeg var liten hadde jeg noen kjempelette vekter (2,5kg), som jeg trente masse med... curla 5min om gangen, kanskje flere ganger for dagen, hver dag. Har hatt altfor lette vekter også i senere tid.. 40 reps osv...  Kan dette ha ødelagt biceps på noen måte ?
(må få understreke at jeg de siste 7-8 månende har trent mer eller mindre"riktig". Trener nå biceps 1 dag i uka, sammen med ryggen)

Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre med problemet ?
Jeg har tenkt på to forskjellige forslag...

1- Kutte ut all biceps trening, siden den sikkert for nok juling de andre dagene (trener stort sett hver dag, styrke eller kamsport + kardio)

2- Trene den hardt som faen en periode, virkelig sprenge den med tunge vekter og få reps...

Hadde vert topp om noen hadde noen tips å komme med, dette begyner virkelig å bli ett problem for meg.
Kom gjere også med en anbefalling på et program som vil hjelpe meg med styrken i biceps...
"Alt som ikke dreper, gjør deg sterkere"

Utlogget Big1

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 279
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 279

Re:Styrke i biceps!!
« #1 : 17. januar 2003, 01:53 »
Nå vet jeg ikke hvordan du har splittet opp treningen din eller hvor mange sett biceps du kjører i uka,men prøv å kjør biceps en annen dag i uken,kanskje sammen med brystet og halver settene,og hold deg mellom 5-8 reps pr sett:)

Utlogget Relax

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 422
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 422

Re:Styrke i biceps!!
« #2 : 17. januar 2003, 11:19 »
Jeg tror grunnen til at du ikke har blitt sterkere i bicepsen er at den rett og slett er utslitt. En muskel som er overtrent blir som regel ikke sterkere. Man kan også være overtrent helt ubevist, merkelig nok. Prøv å finn ut hvorfor den muskelen er så utslitt. Mulig at kardioen og kampsporten bidrar til at muskelen aldri blir helt uthvilt til hver trening. Men at den har vokst så mye som du sier, det var merkelig.

Jeg kjører iallefall biceps 1-1.5 ganger i uka. 6-8*4 sett med god økning. Man trenger ikke å slite ut bicepsen mer enn det. Prøv deg fram og håper du finner ut av det.

Utlogget xwilleex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 200
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 200

Re:Styrke i biceps!!
« #3 : 17. januar 2003, 12:02 »
Prøve deg fram ja....det funker best egentlig.

Din kropp dine metoder!!!

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Styrke i biceps!!
« #4 : 17. januar 2003, 20:30 »
jeg drev med "bodybuilding" i en 6 måneders tid før jeg begynte med styrke, og gikk ikke opp i styrke i det hele tatt selv om biceps ble kanskje dobbelt så stor i volum (eller noe slikt) men i det siste har jeg gått opp fra å kunne curle 13x5 til  17x5, uten å ha egne sett for biceps
det jeg gjør er at jeg bruker biceps mye ellers, når jeg setter på vektplater på stanga og/eller skal gå rundt med hantler/plater holder jeg dem ikke rett ned til siden men prøver hele tiden å løfte dem (selv om jeg vet jeg ikke greier)   ikke slik at jeg sliter meg ut men slik at biceps brukes til en viss grad
har gått opp 4kg på 1 mnd i biceps slik

la meg bare påpeke at det jeg skrev der oppe tydeligvis virker VELDIG bra for meg men har aldri hørt om noen andre som gjør det slik så dette er tydeligvis veldig individuelt (dette er muligens min "groove"?)

uansett, det jeg anbefaler er å prøve litt forskjellig, variation is the key to success !

satt å tenkte litt i stad, 4 kg på 1 mnd høres litt vel mye ut, grunnen kan være at jeg har blitt mye mer motstandsdyktig mot smerte og derfor greier mer
har ikke testa det men jeg greide 13x5x3 før, det er ikke sikkert jeg greier 17x5x3 nå...

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Styrke i biceps!!
« #5 : 18. januar 2003, 11:29 »
off-topic: Er det stående curl med hantler du bruker 17kg på joakim?

ja, det er vel det d heter på norsk
holder vekt i begge hender og curler annenhver, så fort opp som mulig

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:Styrke i biceps!!
« #6 : 20. januar 2003, 09:44 »
Høres ikke bra ut!!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Re:Styrke i biceps!!
« #7 : 21. januar 2003, 01:33 »
ENIG: SÅ RASKT SOM MULIG?


3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Styrke i biceps!!
« #8 : 21. januar 2003, 14:11 »
Husk at ca 2/3 av overarmen er triceps. Stor triceps fører til at man får et inntrykk av at biceps også er større.

Som tips til biceps trening vil jeg si at stående curl med hantler er en fin øvelse. Eller så gjelder jo den gyldne regel:

Skal du bli utholdende: Mange reps (over 20) Fitness
Skal du bli stor: Noen til middels reps (5-20) Kroppsbygging, Athletic Fitness
Skal du bli sterk: Få reps (under 5) Styrkeløft

Det mener nå jeg da.

Prøv deg fram på de to siste alternativene dersom du vil at musklene skal vokse. 1 måned med hver. Du har vel ikke sett en maratonløper med kraftige lår, eller hva?

Soje

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Styrke i biceps!!
« #9 : 21. januar 2003, 19:18 »
ENIG: SÅ RASKT SOM MULIG?

eksplosiv styrke ? med "så rask som mulig" mener jeg ca 1 sek. på curlen, kunne sikkert greid det på 0,5 eller noe slikt (raskere)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:Styrke i biceps!!
« #10 : 22. januar 2003, 09:23 »
Kjør ned tempoet du!!! Det vil både styrken din og muskelfestene dine sette pris på. De styggeste skadene kommer ofte på de letteste vektene.

mvh
Tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Styrke i biceps!!
« #11 : 22. januar 2003, 14:35 »
har mye større gains styrkemessig i de 3 store ved å trene eksplosivt, hvorfor skal ikke dette gjelde biceps også ?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:Styrke i biceps!!
« #12 : 23. januar 2003, 08:20 »
Nå vet ikke jeg noe om ditt fundament - muskulært sett. Min anbefaling er uansett å skaffe seg et SOLID fundamnet mht muskelmasse, og heller bruke eksplosiv trening i perioder frem mot konkurranser.

Du er garantert mer skadeutsatt dersom du baserer den generelle bicepstreningen din på en eksplosiv utførelse. Det du oppnår er en voldsom belastning i nedre del av øvelsesbanen i det du rykker vekta i gang. Deretter svinger i praksis vekta opp av seg selv og du får svært suboptimal effekt på bicepsen i sin helhet. Den voldsomme belastningen i nedre del av banen gir rimelig nok senefester juling så det holder. En avrivning i biceps eller i bicepsens senefeste er ikke videre produktivt. Det er hva du øker risikoen for, ved den utførelsen du indikerer.

Å frese vektene opp og ned i et forykende tempo gir etter min mening dårlig styrkeutvikling på lang sikt. I tillegg er det en særdeles dårlig måte å bygge biceps på. Hva er vitsen med å kunne svinge opp x antall kilo når du ikke ville greid halvparten ved strikt utførelse?? Til syvende og sist er det den strikte utførelsen som indikerer rå styrke.
Det er nå min mening da....

Skal du på død og liv kjøre eksplosivt så vil jeg i det minste anbefale å kjøre lange negativer. Da får i hvertfall bicepsen din litt trening.........

mvh
Tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Styrke i biceps!!
« #13 : 24. januar 2003, 09:47 »
å, nå skjønner jeg
du tror jeg "jukser" evt. ved å bruke skuldre og/eller andre kropsdeler på å "kaste" vekta opp

da misforstod vi hverandre, albuene mine beveger seg ikke i det hele tatt når jeg curler, og jeg greier akkurat samme vekt med en tregere treningsmåte
du ser vel for deg en stor kis som slenger opp en mye større vekt enn han vanligvis greier men this is not the case Smiley

Utlogget Julenisse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 824

  • lei nå.
Re:Styrke i biceps!!
« #14 : 24. januar 2003, 14:39 »
Har du problemer med å bli sterk i biceps, jeg har ett godt råd, tren den mindre!!! dvs med færre sett, men med tyngre belastning. Ikke heng deg opp i uttallige forskjellige biceps øvelser, det enkle er ofte det beste! Smiley

Har selv hadt problemer med å øke, men da jeg gikk ned til kun 4 tunge sett, økte jeg både i størrelse og styrke! Smiley

Gikk en tur i skogen, hørte skogens ro, ko , ko , ko.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!