Mariusz sier han skal vinne WSM 5 ganger-så legge opp som aktiv. Han sier per i dag at han ikke orker mer, og vil slutte før han blir 35 år. Han er kokt i hodet, har konkurrert 30 konkurranser i år + nesten 100 oppvisninger Polen rundt.
Dette står på
www.sportsfood.no under Dag 3 WSM 2007
Det ville ikke forundre meg ... og en slik beslutning ville heller ikke fremstå som særlig rar for dem som vet hva dette dreier seg om.
En Formel 1 bil bytter motor hver gang den har kjørt 1-2 løp. Mennesker har dessverre ikke noe som kan byttes av det som er essensielt for å fungere på et høyt nivå i slike konkurranser. Alle, uansett hvor store talenter de er vil ha sin releativt korte periode i spotlighten. Kroppen utsettes for ekstreme påkjenninger i form av et uvanlig høyt inntak av mat (det er ikke sunt å stappe innpå med mat hver 2-3 time samme faen hva noen måtte mene om dette), løfte på grensen til umennesklige mengder med vekter i ulike varianter (ledd, knær, skuldre, rygg), for ikke å snakke om det åpenbare tilskuddet av hormoner (her trenger en ikke å si særlig mye). Legg også til masse reiseaktivitet på kryss og tvers av verden både i forbindelse med konkurranser og i form av arrangementer (godwill) i regi av sponsorer.
Så for å fortsette min parallell til Formel 1: Fremfor å kjøre bilen sin pent og ha den i mange år, så grisekjører disse menneskene kroppen sin såpass at en merker det i form av både mental og fysisk slitasje mye tidligere enn hva som er tilfelle for "konekjørte" kropper.
Jeg prøver ikke å svartmale noe her. En får også mange positive opplevelser og gode minner å se tilbake på, men vi har altså alle bare en kropp ... og i hvilken grad vi foretrekker å brenne den raskt ut eller kjøre mer moderat er opp til hver enkelt av oss.
Mariusz vil når han legger opp (enten det er i år eller senere) ikke ha noe å skjemmes over. Han har oppnådd det som er å oppnå som strongman og da blir det gjerne slik at i tillegg til en fysikk som etterhvert begynner å merke kjøret vil det gjerne være motivasjonen som blir hans største fiende. (Been there, done that ... for å sitere en eldre Pepsi reklame)