Skrevet av Emne: Verdivurdering av leilighet  (Lest 2173 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Verdivurdering av leilighet
« : 26. februar 2005, 20:33 »
Er det noen som har noen erfaringer/tips i forhold til å få en verdivurdering av leilighet? Omtrent alle meglerfirmaene tilbyr jo gratis vurdering, men er det noe man bør tenke på i forkant av vurderingen? Hvordan tenker de som skal gjøre verdivurderingen? Bør man shine opp i kåken på samme måte som om man skulle ha visning, eller bryr ikke de som skal gjøre verdivurderingen seg om slikt?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Verdivurdering av leilighet
« #1 : 26. februar 2005, 20:35 »
Grunnen til at jeg skal gjøre en vurdering nå er at jeg ønsker å hente inn tilbud fra flere banker for å få lavere rente. Men så har jeg et annet potensielt problem. Jeg har lånt mer penger på leiligheten, slik at jeg ikke engang er innenfor 80%. Jeg har nå et lån på 1,2 mill, og leiligheten er nok ikke verdt så mye mer enn det. Max 1,3 kanskje. Noen som vet hvordan banker forholder seg til det? Er det i det hele tatt noen banker som vil refinansiere lånet mitt hvis jeg ikke er innenfor 80%?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Verdivurdering av leilighet
« #2 : 26. februar 2005, 20:36 »
Shine opp selvfølgelig, men ikke legg mye penger i det. Rydd, vask og ta det grøfste. Og ikke minst, bruk en LOKAL megler, akkurat det er viktig.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LilleMy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 884
  • Honnør: 128
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 884

  • liten men tøff
SV: Verdivurdering av leilighet
« #3 : 26. februar 2005, 20:40 »
da jeg tok refinans på leiligheten min, hadde ikke det noe å si. Du får nok to lån, med forskjellig rentesats, mens alt blir trekt i en bulk. funka veldig greit for meg.

En takstmann er ikke opptatt av rent gulv osv, men det mer tekniske. Småpirk som manglende lister, trekk fra vinduer osv. Jeg regner med at det er en slik vurdering du skal ha, siden bankene ofte tar utgangspunkt i denne reapporten. Banken min godtok ikke en vanlig meglers vurderding


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Knebøy 180 Benk 117,5kg Markløft 177,5kg Sammenlagt: 475kg Kl 63kg

"Why choose failure, when success is an option"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Verdivurdering av leilighet
« #4 : 26. februar 2005, 21:13 »
da jeg tok refinans på leiligheten min, hadde ikke det noe å si. Du får nok to lån, med forskjellig rentesats, mens alt blir trekt i en bulk. funka veldig greit for meg.

En takstmann er ikke opptatt av rent gulv osv, men det mer tekniske. Småpirk som manglende lister, trekk fra vinduer osv. Jeg regner med at det er en slik vurdering du skal ha, siden bankene ofte tar utgangspunkt i denne reapporten. Banken min godtok ikke en vanlig meglers vurderding

Tja, jeg vet ikke helt hva slags vurdering jeg trenger? Først er det jo kun snakk om å innhente tilbud fra forskjellige banker og se om de kan tilby lavere rente enn det jeg har i dag. Men da må jeg ihvertfall ha en viss aning om hva leiligheten er verdt nå. Jeg kjøpte den forøvrig for 460000 for 10 år siden. Verdien har nesten tredoblet seg. Bare synd jeg har lånt mere penger, eller så kunne jeg nesten ha nedbetalt leiligheten nå.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Verdivurdering av leilighet
« #5 : 26. februar 2005, 21:15 »
Det er ikke sikkert du trenger det i det hele tatt. Jeg fikk ned min rente greit kun med å argumentere for at markedet steg og lånet mitt gikk ned. Innhent flere tilbud for å se hva de kan tilby så er det ikke sikkert du trenger noen verdivurdering overhodet. Gjør det enklest mulig. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Verdivurdering av leilighet
« #6 : 26. februar 2005, 21:20 »
De tar også å regner gjennomsnittspris på solgte leiligheter i samme blokk/område siste året, og det vil for de fleste banker være godt nok.
Feks om du bor i OBOS, USBL (husker ikke helt hva det er der du bor?) eller annet borettslagselskap, så vil forvaltningskonsulenten kunne gjøre det for deg, og så får du et brev som du viser dine bankforbindelser.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Verdivurdering av leilighet
« #7 : 26. februar 2005, 21:35 »
De tar også å regner gjennomsnittspris på solgte leiligheter i samme blokk/område siste året, og det vil for de fleste banker være godt nok.
Feks om du bor i OBOS, USBL (husker ikke helt hva det er der du bor?) eller annet borettslagselskap, så vil forvaltningskonsulenten kunne gjøre det for deg, og så får du et brev som du viser dine bankforbindelser.

Ja, det stemmer jo. Det er et eget borettslag, ikke OBOS eller noen av de store. Når du nevner det så fikk jeg faktisk et dokument fra forretningsfører i borettslaget for noen år siden som sa noe om hva tilsvarende leiligheter i nabolaget var verdt. Men jeg mener at de tok ca 1500 kr for det.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Verdivurdering av leilighet
« #8 : 26. februar 2005, 21:38 »
Det er ikke sikkert du trenger det i det hele tatt. Jeg fikk ned min rente greit kun med å argumentere for at markedet steg og lånet mitt gikk ned. Innhent flere tilbud for å se hva de kan tilby så er det ikke sikkert du trenger noen verdivurdering overhodet. Gjør det enklest mulig. Smiley

Hehe, jeg kan ikke akkurat argumentere med at lånet mitt går ned, fordi det har økt fra ca 500000 til 1,2 mill på 10 år.

Men det er et godt tips ja.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!