Skrevet av Emne: RYP, markløft, roing tricepspress  (Lest 5431 ganger)

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

RYP, markløft, roing tricepspress
« : 20. februar 2008, 11:02 »
RYP programmet vill at man skal trene med strake markløft, personlig har jeg lett for å få smerter i nedre del av ryggen, og lurer på om det heller er bedre å trene vanlig markløft istedenfor? Siden det ser ut som du blir veldig foroverlent av strake what

Liker bedre stående roing enn sitende, føler at du tar bedre på hele kroppen, og siden RYP fokuserer på baseøvelser, burde ikke stående roing være bedre enn sittende?

Tricpespress med hantler, går vel for det samme om du bruker hantler eller tricepsstang?

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #1 : 20. februar 2008, 11:23 »
Du kan godt kjøre vanlig mark fremfor strakmark,stående roing er like bra hvis ikke bedre enn sittende Smiley
Personlig ser jeg det som unødvendig og kjøre isolasjon på triceps jeg hadde heller kjørt to-tre sett med dips..hvis du får smerter er det mest sannsynlig en teknikkfeil eller så kjører du for tungt....

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #2 : 20. februar 2008, 11:31 »
Smerter fra ryggen kommer fra jobb ikke trening :S
Men takk skal du ha Wink Jammen ikke dumt å ta dibs nei, tror jeg gjør det istedenfor =)

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #3 : 20. februar 2008, 13:21 »
hvis du får smerter av strake markløft men ikke av vanlig markløft og foroverbøyd roing er det noe feil med teknikken din. Grunnen til at vi ikke la inn markløft i RYP er fordi det vil bli for hardt å skulle trene knebøy og markløft samme trening 3 dager i uka.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #4 : 25. februar 2008, 00:45 »
For å være helt ærlig har jeg bare prøvd strake markløft en gang, men jeg får fort vondt i korsryggen pga jeg bruker den mye på jobb, og jeg ser for meg den blir veldig hard på korsryggen ved tyngre løft?  what

Utlogget Paven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Slå deg ned! :) ... før jeg gjør det
Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #5 : 25. februar 2008, 00:52 »
Men, Børge, hvis man bytter ut sittende roing med stående, blir det for hardt for korsryggen også eller?

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #6 : 25. februar 2008, 08:21 »
Strake markløft (husk at knærne skal være litt bøyd og tyngdepunktet på hælene), korrekt utført, er ikke hardere på korsryggen enn vanlig markløft siden man bruker lettere belastning.

Paven: Hvis du med "stående" mener foroverbøyd roing, så er den helt akseptabel hvis du kjører med god teknikk. Det er kun du selv som kan kjenne om det er for mye for korsryggen.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #7 : 26. februar 2008, 00:58 »
Børge, har lett lenge etter en video eller bildeserie med riktig teknikk for markløft, eneste jeg finner er vanlig markløft.. Vet du om noen nettsider e.l som har bildeserier/vidoer av riktige teknikker? Vet at treningsforum hvertfall hadde det før, men finner det ikke lenger..
Forresten takk for veldig gode svar!

FOrresten, viss jeg skal gå på strake markløft istedenfor vanlige, jeg hadde 85kg RM på vanlige markløft, burde jeg gå ned i vekt med strake markløft? Til sånn ca 70 e.l?

Celdiir

  • Gjest
Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #8 : 26. februar 2008, 01:11 »
Artikler om markløft:
Mastering the deadlift part 1: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1582703
Mastering the deadlift part 2: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1588392
Mastering the deadlift part 3: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1607555

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #9 : 26. februar 2008, 08:00 »
Jeg kan på det sterkeste anbefale boka Starting Strength - Basic Barbell Training av Mark Rippetoe. Vi har den i vår webshop, evt kan den bestilles fra Amazon.

"Av Mark Rippetoe og Lon Kilgore. Dette er den desidert beste boka på grunnleggende teknikk i baseløftene. Nå inkludert et kapittel på tilleggsøvelser og programmering. 320 sider. 2.utgave.

Omhandler knebøy (58 sider!), benkpress, markløft, skulderpress og frivending (power clean). Detaljerte illustrasjoner som viser både korrekt teknikk og identifisering av vanlige feil. Skal du ha bare en bok om trening er dette den du skal ha!"
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: RYP, markløft, roing tricepspress
« #10 : 26. februar 2008, 13:00 »
Laster den ned til pcen først, så stikker jeg innom myo og bestiller den til neste lønning Wink Så sånne "previews" på hjemmesida først, virka som dette var en go bok, gode illustrasjoner!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!