Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40569 ganger)

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #45 : 24. februar 2008, 18:56 »
Utstyr i styrkeløft har ødelagt det som engang var en idrett.
I en idrett skal menneskekroppen stå for all kraftproduksjon, ikke få hjelp av drakter som gir et betydelig kraftbidrag.
En idrett bør gjenspeile menneskets kapasitet og naturlige funksjonalitet. Det gjør ikke styrkeløft i dagens form. 50kg og mere ekstra på stanga i mange tilfeller utgjør ganske mange prosent og blir ganske enkelt latterlig. Utstyret endrer også mekanikken i løftene, som gjør at de ikke reflekterer menneskets natur. Dette fører til at noen får bare 10kg ekstra, mens andre får 50, og dette er urettferdig og gjenspeiler ikke sann styrke.

For all del, dere som liker å løfte med drakter kan få fortsette å gjøre det, men ikke kall det for Styrkeløft. Det blir bare for dumt.


Det er vel strengt tatt ikke du som skal definere styrkeløft som idrett?  Du har din mening, andre har sin mening.  Om du synes styrkeløft er en tulleidrett så er det helt greit, hver har sin mening. Men styrkeløft som idrett er ikke ødelagt.

Kraftoverføring som du er så opptatt av blir også helt anderledes for friidrettsløpere med piggsko, det samme gjelder vel stavhoppere?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #46 : 24. februar 2008, 19:01 »
Hehe, du vet kanskje om en måte å fjerne luftmotstanden helt på Wink . Så det er ikke luftmotstand hvis man hopper naken? Dette handler om å utnytte noe som må være der og som ikke kan fjernes. 

Nå har jeg vel aldri nevnt luftmotstand, men kan tillegge at oppdriften har blitt en del dårligere ved å hoppe naken.

Ta deg et fysikkurs før du kommer med utsagn som dette. En klappskøyte tilfører ikke kraft. En styrkeløftdrakt gjør det. Punktum.

Tror du også bør lese litt mere fysikk og dens lover.
Det er helt riktig at en klappskøyte ikke tilfører noen kraft, men den er så effektiv at løperen slipper å tilføre så mye kraft som på en vanlig skøyte for hvert tak. Det vil si a man sparer krefter som igjen vil bidra til høyere fart over lengre tid.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #47 : 24. februar 2008, 19:16 »
Det er flere som tar opp sammenligninger mellom styrkeløft utstyr og utstyr i andre idretter her. Så jeg prøver meg med følgende:

Du har en styrkeløfter som klarer å generere en maks kraft på 100kg, la oss si i øvelsen benkpress.
Skal han da klare å presse en vekt på 100kg opp fra brystet er han avhengig at enkelte faktorer er på plass slik at all hans effekt blir rettet i den bevegelsen han trenger for å løfte vekten. Ligger han stødig på et hardt underlag, slik at ikke krefter brukes på å holde balansen eller på å presse kroppen ned og ikke vekten opp. Kanskje han bare klarer 90kg i benk utfra de forhod som er på stedet. Han har da utnyttet 90% av sitt potensial for dette løftet.
Han prøver igjen, denne gang med drakt. Han klarer fremdeles bare å utnytte 90% , men drakten tar opp en del av belastningen og han greier 110kg denne gangen.

Så har vi sprinteren: Han har en kraft i frasparket på la oss si 50kg (ikke heng dere opp i antall kilo, kun et eksempel). Problemet er at han ikke får godt nok feste i underlaget og bare 90% av kraften i frasparket blir overført til underlaget. Dette gjør at løper 100m på 11 sek under optimale forhold i de vanlige joggeskoene han alltid løper i. Neste løp så har han fått seg piggsko. Da får han full effekt i frasparkene og løper i mål på 9,9sek.

Hva har løperen gjort som benkpresseren ikke har gjort?
Jo, han har kun utnyttet sine egne krefter på en bedre måte. benkpresseren har ikke det.
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #48 : 24. februar 2008, 19:17 »
Utstyr i utvikling i annen sport:



Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Dan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 391
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 391

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #49 : 24. februar 2008, 19:37 »
Jeg tror faktisk at styrkeløft hadde blitt enda mer populært med Raw og proffer i unlimited forbund.

Men til dere som klager over at det er urettferdig at noen får mye kg og at det er pingle løftere, da har jeg en utfordring:
Knebøy: ta på to størrelser mindre drakt som river så i huden og klemmer så i låra at du nesten ikke klarer å stå oppreist eller har så stramme stropper at du ikke klarer å puste. For ikke å nevne surringer så harde at du blir drakt fra ene siden av rommet til det andre. Hvis du ikke klarer det så er du ikke mann.

PS: Jeg kan ta på meg en 46 drakt og surre bind selv og klare 240-250 å få 60-70 kg. Jeg kan ta på en ultra stram drakt og få enormt harde bind å gjøre 100 kg +. Jeg kan til og med løfte raw som blir som a walk in the park in a sunny day.

Benkpress: Ta på en skjorte så trang at du trenger noen av de mest rutinerte å få den på. Du klarer å fløtte armen 5 cm uten vekt. Du vet du må ha 50 kg over raw pers for å komme ned. Tenker du da kommer jeg opp? Eller det går greit! Når du skal ta grep kjenner du at skjorta er så trang at du neste ikke klare grepet. Griper panikken inn eller har du en jævel som ler "lets show them"? Eller hva med 50+ pers på armene, tunget ikke sant? eller tenker du "lets lift this beast"? Eller hva men en så stram skjorte at de klyper bak i armene så du ikke klarer å senke vekta. Kragen som kommet mot halsen som ikke lar det puste fritt eller skjorta som strammer så mye at du klemmes i sammen. Tenker du stakkars meg eller "I love it"? Jeg har ikke trent benk mer en fem reps siste 4 uker og perset med 2,5 kg. 60 kg over det jeg gjorde for 4 uker siden. Det var ikke fordi jeg hadde så slakk skjorte at jeg ikke kjente smerte. Ned det var fordi jeg elsker å løfte tunge vekter mens jeg jobber med mitt svake sinn. Prøv det og la meg få høre hvilken idrettsmann som takler de tankene. Eller hva med underarmer som dovner bort.

Markløft: baller som klemmes hardt hvis du ikke har susp og susp som klemmer uansett, vanskeligheter med å puste. osv

Nei gutter, ekte menn takler smerte og har kontroll på tanken under ekstreme forhold, gutter bare koser seg.

Equiped for power.


Skikkelig tøffe dere er!!!

Dog vet jeg om noen som er enda tøffere, de skjærer seg selv med barberblad og lignende. Samt at de skader seg selv på mange andre måter! Der har du faen meg tøffe folk Smiley Håper jeg blir så hardbarka en dag.

RESPEKT til all selvskadere!!

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #50 : 24. februar 2008, 21:21 »
Det er vel strengt tatt ikke du som skal definere styrkeløft som idrett?  Du har din mening, andre har sin mening.  Om du synes styrkeløft er en tulleidrett så er det helt greit, hver har sin mening. Men styrkeløft som idrett er ikke ødelagt.

Kraftoverføring som du er så opptatt av blir også helt anderledes for friidrettsløpere med piggsko, det samme gjelder vel stavhoppere?

Du har din mening om at styrkeløft ikke er ødelagt som idrett, jeg har mening om at styrkeløft er det Wink . Som sagt, luftmotstand og friksjon er elementer som man ikke kan fjerne, og man vil derfor tilpasse utstyret så det er optimalt i forhold luftmotstand og friksjon. En piggsko gir mye friksjon for å la løperen utnytte sin egen kraft til bevegelse framover. Skoen i seg selv gir ingen kraft. Og i stavhopping er det utøveren som tifører staven energi, og han får ikke tilbake mer enn han tilfører den.


Tror du også bør lese litt mere fysikk og dens lover.
Det er helt riktig at en klappskøyte ikke tilfører noen kraft, men den er så effektiv at løperen slipper å tilføre så mye kraft som på en vanlig skøyte for hvert tak. Det vil si a man sparer krefter som igjen vil bidra til høyere fart over lengre tid.

Går siv.ing. i matte og fysikk så tror jeg kan min mekanikk Wink . Spiller da ingen rolle om man sparer krefter så lenge skøytene ikke produserer kraft. Man sparer da krefter ved å gå på en vanlig lengdeløpsskøyte kontra en ishockeyskøyte også. Det er meg totalt likegyldig i hvilke skøyter man har på bena, så lenge man konkurrerer på like vilkår, og utstyret ikke produserer kraft.   

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #51 : 24. februar 2008, 21:34 »
Du har din mening om at styrkeløft ikke er ødelagt som idrett, jeg har mening om at styrkeløft er det Wink . Som sagt, luftmotstand og friksjon er elementer som man ikke kan fjerne, og man vil derfor tilpasse utstyret så det er optimalt i forhold luftmotstand og friksjon. En piggsko gir mye friksjon for å la løperen utnytte sin egen kraft til bevegelse framover. Skoen i seg selv gir ingen kraft. Og i stavhopping er det utøveren som tifører staven energi, og han får ikke tilbake mer enn han tilfører den.

Drakt og skjorte i seg selv gir vel heller ingen kraft?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Diesel

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #52 : 24. februar 2008, 21:35 »
Utstyr i utvikling i annen sport:





FotballSKO ja, de fører ikke til like stor prestasjonsøkning som benkpressdrakter o.l. Fotballsko vil jeg sette på samme hylle som løftersko, hansker, kalk og slike ting.
Løfting skal være RAW Wink (Noe jeg tror jeg mener fordi jeg ikke får plass i en slik drakt Tongue)

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #53 : 24. februar 2008, 21:54 »
Skikkelig tøffe dere er!!!

Dog vet jeg om noen som er enda tøffere, de skjærer seg selv med barberblad og lignende. Samt at de skader seg selv på mange andre måter! Der har du faen meg tøffe folk Smiley Håper jeg blir så hardbarka en dag.

RESPEKT til all selvskadere!!

Latterlig innlegg! ikke noe mere å si om det...


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

EvenS

  • Gjest
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #54 : 24. februar 2008, 21:55 »
Drakt og skjorte i seg selv gir vel heller ingen kraft?

Dette er vell strengt tatt en vurderingssak. Utstyret produserer ikke kraft på samme måte som f.eks en forbrenningsmotor skaper kraft fra drivstoff, eller kroppen skaper kraft fra mat. Men utstyret absorberer en del av vektene som løfteren ellers måtte løftet selv.

En parallell til utsyr i styrkeløft ville f.eks vært å tillatte å benytte småe fjærer under skoene for sprintløpere eller høydehoppere. Dette er, såvidt jeg vet, ikke tillatt Tongue

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #55 : 24. februar 2008, 22:02 »
Drakt og skjorte i seg selv gir vel heller ingen kraft?

Ikke??? Hva er det som presser en utøvers skuldre fremover når han har på seg benkpress drakt da? Eller er det sånn at de bare går sånn for morro skyld Wink
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #56 : 24. februar 2008, 22:04 »
Ikke??? Hva er det som presser en utøvers skuldre fremover når han har på seg benkpress drakt da? Eller er det sånn at de bare går sånn for morro skyld Wink

Sex appeal, helt klart Wink


Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #57 : 24. februar 2008, 22:08 »
Stemmer! Cheesy
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #58 : 24. februar 2008, 22:13 »
Men den energien/krafta drakta skubber skuldrene frem med må jo ha komt fra ett sted, og jo flinkere en er til å la energi gå over i drakta jo mer presser en. Likt for alle.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #59 : 24. februar 2008, 22:14 »
Hadde vært interessant og sett om raw-stevner ville blitt populært. Jeg har ikke hørt om noen den tid jeg har holdt på med styrkeløft  what

Hver gang jeg forteller folk om styrkeløft og hva det går ut på, blir jeg alltid spurt om hvordan jeg gjør det i sporten. Da må jeg naturligvis meddele at jeg løfter uten utstyr - noe som igjen bidrar til å holde samtalen gående. Reaksjonen på utstyret er alltid den samme Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!