Skrevet av Emne: Bakkekamp tips?  (Lest 7386 ganger)

Utlogget m@gnum

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Bakkekamp tips?
« : 11. januar 2004, 23:50 »


Driver med ju jitsu og luter på om noen har noen tips om hva slags styrke trening som gjelder for å være bedre rustet til bakkekamp?


Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Bakkekamp tips?
« #1 : 12. januar 2004, 03:09 »
Dette kan fort bli ett langt svar, men for å gjøre det kortest og så konkret som mulig,så vil svaret bli:
Det kommer an på hvilke muskler du bruker mest.

Jeg personlig bruker mye armer(triceps) og rygg. Mage er også ganske viktig. Med det er viktig å presisere at det er meg.

Ryggen og Triceps er for å trekke motstanderen til meg, og gjerne for å holde på stilliger.

Nå er ikke jeg den som har trent grappling lengst, og det kan godt være at jeg skifter strategi ettersom erfaring min blir større, men slik er det iallefall nå.

Emne er bakketips, og det er ganske "hot" for min del, så jeg er spent på hva slags tips du får. Bra spørsmål!

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Bakkekamp tips?
« #2 : 12. januar 2004, 10:27 »
Agandhjin, du bruker ikke triceps for å trekke noen til deg, da bruker du rygg og biceps... Triceps er armstrekkeren, det vil si den muskelen du bruker når du skyver noen bort. Men ryggen er jeg helt enig i, den er ganske så viktig når man trener bakkekamp (eller stående judo f.eks.)

En god basismuskulatur er uansett veldig viktig, med fokus på mage og rygg, siden alle bevegelser kommer herfra. Jeg er usikker på om jeg ville lagt spesiell fokus på noe som helst, siden man bruker de aller fleste muskler/muskelgrupper i overkroppen i forskjellige situasjoner på bakken... Tror nesten jeg ville foreslått å trene veldig generelt overkropp med løse vekter (siden du da også får trent alle stabilisatormusklene)

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Bakkekamp tips?
« #3 : 12. januar 2004, 14:32 »
Stemmer det addey! Vet ikke hvorfor jeg hengte meg opp i triceps Smiley

Nakken også! Jeg har begynt å trene nakken bevisst i det siste for å kunne presetere bedre i grappling. Har ikke fått resultater enda, men "prosjektet" mitt er ganske nytt fremdeles Smiley

Noen som har noen gode øvelser til å trene nakken?

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Bakkekamp tips?
« #4 : 12. januar 2004, 15:07 »
Har sett en slags dukke i noen dokumentarer som folk driver å slenger frem og tilbake... "Kaste-og-slå-dukke". Noen som har noen erfaring med det?

Utlogget Kløna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Re:Bakkekamp tips?
« #5 : 12. januar 2004, 16:16 »
Hvis man er i en seriøs bakkekamp er biting, lugging og kloring mot ansiktet det beste. Trenger ikke muskler for det   Wink

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Bakkekamp tips?
« #6 : 12. januar 2004, 17:24 »
man burde kombinere treningen med både eksplosive og statiske øvelser. Bakkekamp krever mye av kroppen og det er inget fasitsvar på hva som er lurt, men det er en fordel å ha en sterk rygg og sterke armer. Jeg trener mye med vekter til vanlig for å styrke rygg/armer og bryter (bryteøvelser) for å øke fleksibiliteten og utholdenheten i musklene. Teknikk er også viktig for ikke¨å brenne for mye "gas" når man bryter. Det er viktig å lære å være avslappet og rolig for å spare mest mulig på kreftene.

Men dere visste sikkert det meste jeg skrev nå :=)

Utlogget m@gnum

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Re:Bakkekamp tips?
« #7 : 12. januar 2004, 21:47 »
Jeg tenker ikke på kloring og biting Smiley Jeg tenker i konkurranse sammenheng......

... noen tips på hvordan jeg best trener ryggen, øvelser osv

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Bakkekamp tips?
« #8 : 12. januar 2004, 22:12 »

Jeg tror den type bakkekamp som m@gnum tenker på ikke innvolverer biting og kloring, eller hva m@gnum?

Hvordan klarer man å være avslappet i en bakkekamp? Kan du forklarer nærmere hva du mener med dette toxic? Huh  

Det er viktig å lære seg teknikken å brenne energi når man trenger og slappe av når det er mulig. Når man feks trekker guard mot motstanderen så er det viktig å ikke anspenne seg, men føle med hele kroppen hvor man skal spenne og slappe av. Det samme prinsippet gjelder hele veien, det er utrolig hvor mye energi man kan spare ved å lære seg de rette teknikkene.

En ting som er viktig å nevne er at når du trener ryggen så unngå apperater mest mulig. Det er viktig å bygge opp støttemuskelaturen og få en jevnt sterk rygg også utenom hovedmusklene. Kjør mye løsvekter, også på skuldre og bytt på å trene lett og hardt. Når du trener lett kan man feks bruke en sparringspartner som vekt slik at treningen blir med fleksibel og treffer flere muskelgrupper i ryggen. Pass på å ikke overbelaste ryggen og pass på når du trener fleksibilitet at du ikke overdriver lasten.

Driter du deg ut kan du risikere å slite med skader og i hverstefall aldri bli kvitt dem.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Bakkekamp tips?
« #9 : 12. januar 2004, 22:12 »
hverstefall=værstefall :-)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Bakkekamp tips?
« #10 : 12. januar 2004, 22:29 »
Eztewez: helt riktig, men det er viktig å kombinere denne formen for trening med også en mer eksplosiv form. Det er viktig å trene med løsvekter for å forhindre denne isolasjonen av muskler, men noe isolasjon vil selvfølgelig forekomme! Kombinerer man hard styrke trening med let trening med egen kroppsvekt eller partner så får man en allsidig og godt trent rygg egnet til grappling.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Bakkekamp tips?
« #11 : 13. januar 2004, 15:29 »
når du har motstanderen din i guard, så kan du spare energi mens motstanderen din sliter for å komme seg løs.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Bakkekamp tips?
« #12 : 13. januar 2004, 17:24 »
helt riktig. Hele ideen med guarden er en defensiv posisjon hvor man sparer energi og fighter avslappet (beskytter seg) mens man venter på det rette øyeblikket til å dra en triangle etc.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Bakkekamp tips?
« #13 : 14. januar 2004, 02:08 »
triangle er en faktor avhengig lås (som mye annet). For min del, så jeg liten og tett. Og beina mine er sjeldent lange nok,og lår & legger er for store til at jeg kan effektiv legge inn triangle låsen.

Noen som har noen andre tips? Når jeg ligger i guard?

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Bakkekamp tips?
« #14 : 14. januar 2004, 07:08 »

Jeg tror den type bakkekamp som m@gnum tenker på ikke innvolverer biting og kloring, eller hva m@gnum?

Hvordan klarer man å være avslappet i en bakkekamp? Kan du forklarer nærmere hva du mener med dette toxic? Huh  
Dette er en kunst for å kunne slappe av til rett tid. Kunsten med bakke kamp er  egentlig ganske detaljert om en for si det slik.Skal en jobbe med 110% hele tiden vil en være fort sliten, en må ha fokus på en del av det gurnnleggende i bakkekamp for å komme videre.
Med det mener jeg(kortversjon).
Bruk teknikk og rett vinkling
Bruk kroppstyngde om du er oppå motstanderen.
Flyt med bevegelsene til mostanderen.
Ikke tenk kontring, føl og kjenn etter motstanderens svakheter. Har han feil posisjon er det noe en kan finte ut motstanderen på. Dette er Thomas flink på. Ikke gi en kroppsdel til mostanderen. Beskytt vitale  og sårbare punkt så godt du kan.
 For å komme videre bør du ha en del grunnleggende teknikker og logisk forståelse inne og jobbe gjerne i litt rolig tempo i starten, og når du nærmer deg en lås benytter du rett og slett takt skifte og så kan du faktisk ha muligheten til å ta kontrollen.
 Bruker du får mye styrke på feil teknikk øker du miligheten for motstanderen din kan kontre på ditt forsøk.
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!