Skrevet av Emne: Knebøy  (Lest 3201 ganger)

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Knebøy
« : 14. januar 2004, 10:13 »
Igår var første trening etter jul, og jeg skulle kaste en fyr. Langt ned i en squat og skulle løfte fyren eller noe sånt, fikk ikke til. Så jeg er visst veldig svak helt nederst i squat'en :/ Hjelper knebøy på dette egentlig?
Jeg mener, helt vanlige NTN-knebøy uten vekter eller noe? Jeg må ihvertfall gjøre noe med dette, for jeg klarer ikke å innse at det er noen teknikker jeg må holde meg unna. :>
Usikker på om dette er rett forum til å spørre da men, jeg trenger egentlig noen forslag til lårtrening. :P

-kj

Utlogget ecliving

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Re:Knebøy
« #1 : 14. januar 2004, 11:38 »
Vil foreslå dype knebøy med stopp i bunn. (2-3sekunder bare)  Gjerne frontbøy. Med vekter... Dette vil gi deg den eksplosiviteten som du søker.

Btw. Hva f.... er NTN-knebøy?? En egenutvikla form for knebøy, eller er det bare vanlig knebøy uten vekter? Er ikke så inni koreansk pysjamas ballett for tiden  Wink
If you can squat heavy and have solid shits, what more can you ask of life?

- Jon Pall Sigmarsson -

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Re:Knebøy
« #2 : 15. januar 2004, 23:04 »
NTN-knebøy er dype knebøy uten vekter. Veldig dype.
Put your booty on the floor Grin
Varier gjerne med en 110 kg fyr på ryggen Tongue

-kj

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Knebøy
« #3 : 15. januar 2004, 23:21 »
Dersom du ikke er ekstremt svak vil knebøy med bare kroppsvekt ikke hjelpe noen ting.

Er dette så vanskelig? Du må øke maksimal-styrken din i dyp knebøyposisjon, tren dype knebøy med tung belastning da vel.

Du øker ikke maksimal styrke med 300 "NTN" knebøyer, dersom du har litt treningsbakgrunn må du over 70-75% av maks.
question everything

Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
Re:Knebøy
« #4 : 15. januar 2004, 23:30 »
Kjør hindu squats på kampsportstreningen så ofte du kan. Når du ellers er på gymmet og tar knebøy med vekter skal du ikke løfte for tungt, derimot ta  s-a-k-t-e ned for så å EKSPLODERE opp helt opp på tærne. Mellom settene tar du fem spensthopp til å begynne med.

Dette er kjempebra bruk av vekter til det formålet du ønsker, try it!  Smiley og ikke glem hindu squats.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Knebøy
« #5 : 16. januar 2004, 01:17 »
kanskje noen kan forklare litt om våre fine "hindu squat"? Er det den som ligner på froske hopp?

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Re:Knebøy
« #6 : 16. januar 2004, 01:20 »
Ja, hva f... er hindu squats? Og hva er hindu pushups?

-kj

Utlogget Socrates

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Re:Knebøy
« #7 : 16. januar 2004, 06:14 »
Haha! Koreansk pysjamas ballett faktisk Grin

men hva er hindu squats?

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Re:Knebøy
« #8 : 16. januar 2004, 10:19 »
Hindusquats: Eksplosiv Squat bevegelse. Jeg utfører den på følgende vis: Du starter med å gå helt ned i squaten (uten vekter) og hendene berører bakken (ikke støtte), eksploder opp og hopp 20-30 cm fra,, samtidig som du trekker armene opp til brystet. Med engang hopp tilbake til utgangspunktet og land i nyp squat stilling som utgangspunktet. Og repeter flere ganger. I begynnelsen er 20-30 stk tungt for nybegynner.

Hindu push ups: Kongen av øvelser!! Også kalt stupbombe øvelsen, eller SEAL pushups. (kjært barn har mange navn). Start i en push ups stilling med rumpen høyt i været. Strake armer. Senk deg ned slik at ansikten kommer nært bakken, og så brystet, og så magen, og da skal overkroppen presses opp, mens hoften er rett over bakken. Reverser øvelsen tilbake.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Knebøy
« #9 : 16. januar 2004, 10:30 »
"hindu push-ups" ja... den er konge...!

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Knebøy
« #10 : 16. januar 2004, 11:17 »

Igår var første trening etter jul, og jeg skulle kaste en fyr. Langt ned i en squat og skulle løfte fyren eller noe sånt, fikk ikke til. Så jeg er visst veldig svak helt nederst i squat'en :/ Hjelper knebøy på dette egentlig?

Jeg tror det at dersom du skulle kaste en fyr og måtte gå "helt nederst i squat'en" så gjorde du teknikken feil... Jeg kan ikke komme på et eneste kast hvor man må helt ned (dvs. rompa omtrent i bakken) for så å løfte full kroppsvekt av den andre helt derfra og opp... Når det gjelder kast så har teknikk veldig mye mer å si enn styrke, og det er det som gjør at mindre folk stort sett uten problemer klarer å kaste (medgjørlige Wink) større folk.  Ta for eksempel et kast som Kata Guruma (http://www.judoinfo.com/images/nauta/kataguru.gif), hvis dette gjøres feil må man være forferdelig sterk for å få det til, men gjør man det riktig er det et kakestykke å løfte selv folk som er ganske mye større enn deg selv Cheesy

Men å trene lårene er aldri bortkastet, så bare gjør de fine tipsene som har kommet så langt!! Jeg har vært skøyteløper i femten år, så jeg har ikke akkurat problemet med svake lår, men jeg tror kanskje ikke skøytetrening er tingen å anbefale for kampsportutøvere, det blir litt for spesifikt kun lår Wink

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Knebøy
« #11 : 17. januar 2004, 10:06 »
Hei markløft er også en fin øvelse siden du i bakkekamp ofte løfter noen opp fra bakken.  Smiley

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Knebøy
« #12 : 23. januar 2004, 08:13 »
Så nettopp denne:

Hindusquats: Eksplosiv Squat bevegelse. Jeg utfører den på følgende vis: Du starter med å gå helt ned i squaten (uten vekter) og hendene berører bakken (ikke støtte), eksploder opp og hopp 20-30 cm fra,, samtidig som du trekker armene opp til brystet.

Armene opp til brystet? Eller beina? Jeg pleier å kjøre denne med knærne opp mot brystet... (har aldri hørt betegnelsen hindusquats da...). En (hard) variant av denne: Hopp på ett bein! Stå på ett bein, gå ned til du står med omtrent 90 grader i kneet (det andre beinet har du bak deg), hopp det du makter, trekk hopp-beinet opp mot brystet, og land på det samme beinet igjen. Ti hopp (+/- alt avhengig av nivå) på hvert bein.

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Knebøy
« #13 : 23. januar 2004, 08:20 »
Hmm... sjekket litt rundt på nettet, og hindu squats er tydeligvis ikke det jeg trodde etter å ha lest forklaringen... Her er en link med bilder&greier: http://www.t-mag.com/nation_articles/153combat.html Forklaring på både hindu squat og hindu pushups. Men uansett, de øvelsene jeg nevnte er spenstøvelser, og veldig gode sådanne.

Utlogget roy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

  • Nybegynner i pumping..hehe
Re:Knebøy
« #14 : 24. januar 2004, 15:32 »
eksplosiv knebøy skal være bra..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!