Skrevet av Emne: Mat  (Lest 866 ganger)

Utlogget kaJSAL

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Mat
« : 27. mars 2008, 18:22 »
Hei! Jeg er keen på å bli større, og trener 3-4 ganger i uken.. Etter å ha lest mye på forumet her skjønner jeg at kosthold er veldig viktig. Men når jeg går på skole hver dag syntes jeg det blir vanskelig å spise nok... Prøver jo å spise mye ihvertfall etter trening. Noen tips til å få i seg nok mat?

Mvh kai

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: Mat
« #1 : 27. mars 2008, 18:31 »
Spis mye etter skolen. Spiser selv over 70% av dagens inntak etter klokken 4

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Mat
« #2 : 27. mars 2008, 18:39 »
Det er bare og ha masse mat i sekken, ikke noe mer stress enn det Smiley Gjør sånn som en kompis av meg, ta med deg: en skål, en skje, 1l melk, en pakke havregryn, og kansje noe sukker. da har du MASSE mat for HELE dagen og litt til Smiley
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Mat
« #3 : 27. mars 2008, 18:53 »
Jeg trente igjennom hele VGS så jeg vet hvordan det er.

Første man kan gjøre er å legge shake måltidene om mulig til den tiden man er på jobb/skole. Jeg har en dunke stående på kontoret på jobben, fordi jeg har bare 1 spisepause i løpet av en arbeidsdag.

Du har sikkert ei kantine på skolen. Mest sannsynligvis så er det mye dårlig mat i våre øyne i denne kantina. Skaff deg noen tupperware bokser å ha med mat hjemme fra. Tunfisk omelett er lett å lage kvelden å forveien for eksempel. Ta med ganske mye. Så du sitter og gafler i deg igjennom hele storefri. Og kanskje kan småspise litt i friminuttene en gang i blandt. Er i grunn ikke krise hvordan du fordeler maten du har med deg i løpet av skole dagen så lenge boksen er full når du kommer på skolen og tom når du kommer hjem.

Selv hender det jeg må spise fra boksen min på bussen til og fra jobb.

Melk kan man sikkert kjøpe i kantina på skolen din så ha med en shaker med pulver i hjemmefra og pælm dette i deg i et av friminuttene.

Du kommer sikkert til å få mange rare blikk på skolen, det fikk jeg også. Men i 1 klasse på VGS veide jeg 55 kg. og på slutten av 3. klasse så veide jeg rundt 95. Mye er jo såklart fett, men hadde jo lagt på meg mye muskelmasse også som er helt vanlig de første 3 åra i den tidsalderen.

Jeg bare håpet at siden jeg fikk kommentarer som "faen å svær du har blitt" og lignende av de samme som kommenterte spisevanene mine på skolen var smarte nok til å kjønne at disse 2 tingene hang sammen.

Det er ingen direkte enkel måte å løse dette på. Det er vel her gullet og gråstein skiller seg ut i denne sporten. De som gjør de rette tingene uansett hvor knotete det er eller de som feiger ut fordi de redd hva folk skal tro de driver med.

Jeg tolker innlegget ditt som du trenger å være på en kraftig bulk. Og som du har lest et kostholdet veldig viktig. Det kan aldrig understrekes nok hvor viktig kostholdet er. Og det er faktisk ingen grense på hvor mye mat du bør få i deg når du bulker skikkelig.

Selv prøver jeg bare å spise mest mulig hver gang jeg har mulighet. Selvom jeg er mett. I stedet for å tenke antall måltider. For meg iallfall blir det litt diffust. 2 måltider kan lett skli inn i hverandre etc.

Når det gjelder HVA til hvilken TID så vil jeg si at karbohydrat rik mat som brød, havegryn, ris, poteter er best å spise mye av til frokost, før trening og etter trening. Mat som er rik på proteiner og eventuelt fett skal du få i deg så absolutt mye av som overhodet mulig. Mat du kan styre unna bortsett fra i helgene er mat som består av kun karbohydrater og fett. Dette er som regel den kjente genrelle usunne maten.

I løpet av en dag bør du få i deg mye:

KARB: Havregryn, ris, brød, poteter.
PROTEINER: Biff, kylling, laks, torsk, tunfisk, kesam, protein pulver, kjøttdeig, karbonader, egg.
FETT: Du finner mye bra fett i fet fisk og nøtter. Men ikke vær altfor redd i animalsk fett heller.

Du kan ekspremintere selv også med hva du bør spise til du finner ut hva er mest praktisk for deg. Se på innholdsfortegnelsen på matvarene i butikken. Mat som inneholder mer enn 10-15gram proteiner per 100 gram er ganske bra. Men ta nettovekt i forbehold. F. eks jeg gikk i knestående av lykke når jeg så at gammalosten har 50gram protein per 100gram. Men ble skuffet når jeg så at en hel pakke på 100 gram og koster nesten 30 kroner.

Fiskepudding f. eks har 12 gram protein der omkring, men ei pakke er på 400 gram... kan lett fordele 200 gram over 2 brødskiver.

Hadde en liten åpenbaring for karbonadekaker her om dagen... 16 gram protein per 100 gram. 4 kaker er 200 gram. Helt konge.

Håper det var til hjelp.

PS: Cluet med tanke på skolen er å forberede seg og planlegge dagen i forveien. Smiley

Utlogget kaJSAL

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Mat
« #4 : 28. mars 2008, 02:34 »
Tusen takk for utfyllende svar Cheesy   Det var til stor hjelp Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!