Skrevet av Emne: sak i forliksrådet  (Lest 4850 ganger)

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
sak i forliksrådet
« : 27. mars 2008, 23:05 »
hej jeg skal snart i forliksrådet. tenkte bare og presentere saken min og få noen meninger og gjerne argumenter jeg kan bruke for og vinne saken.

The case:

kjøpte en bil for 32.5 tusen. betalte cash i hånda mens mamma såg på. det er ingen kjøpskontrakt på bilen. vi bare kjørte ut til biltilsynet og førte den over på meg.

bilen ble kjørt den første kvelden en stund og dagen derpå etter vi hadde kjørt rundt 20 minutter stoppet den i en rundkjøring. etter en JÆÆÆVLIG stress kveld med venting på falken osv..  mekanikeren ringte dagen etter og sa bilen manglet Oljefilter.

Saken er da at jeg vil ha pengene igjenn for bilen for jeg kan jo ikke hjelpe for at oljefiltere har vert løst. for noe sånt kan ikke bare ramle av, det er jo festet med gjenger. 
folka hos mekanikeren sin konklusjon var at når filtereret var blitt festet hadde gjerne gamle eieren hatt olje på hendene slik at an ikke fikk festet den skikkelig. who knows  Angry

advokaten jeg var inne til en liten gratis time hos mente jeg hadde en sterk sak, mtp at det ikkje var noe kjøpskontrakt. siden det pleier og stå "bilen selges i den stand den er i". 

I annonsen på bilen stod det også at bilen var i tipp topp stand, noe den ikke kan ha vært siden filtere hadde dotte av.

veldig bittert nå iafall og  sitte med lappen , men uten bil. pga motoren er ødelagt.

noen goe tipps til argumenter jeg kan bruke i forliksrådet Huh

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: sak i forliksrådet
« #1 : 27. mars 2008, 23:48 »
Virker jo som en helt grei sak det der.. Nå er ikke jeg noe ekspert på forbruker-/kjøpslov, men så vidt jeg kan huske kom det noen nye regler for ikke så fryktelig lenge siden som ga kjøper enda bedre rettigheter. Ville i allefall tatt en kopi av annonsen, da har du noe å vise advokaten, om ikke annet. For om det står i annonsen at bilen er i orden, men ikke er det, om selger tilsynelatende utelot å fortelle noe;

§ 15. Tingens egenskaper

       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a)   passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c)   passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
d)   ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
e)   være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen
f)   være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
g)   være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

§ 16. Mangel

       Tingen har en mangel dersom
a)   den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b)   selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c)   den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
d)   nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

       Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

       Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

       Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.


Han har dessuten brutt en munlig avtale, som er like bindende som en skriftlig. Problemet er da bare akkurat hva som ble sagt og ikke, men der har du for det første din mor som vitne, og en utskrift av annonsen til å støtte deg.

Hva slags bil var det, forresten?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: sak i forliksrådet
« #2 : 27. mars 2008, 23:52 »
har tatt kopi av finn annonsen
har kopi av brev fra kvia, der det står at bilen ikkje va i tipp topp stand
har mamma som såg når eg betalte an.

Opel omega 1995.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: sak i forliksrådet
« #3 : 28. mars 2008, 00:11 »
Det største problemet når det gjelder slike saker, er at kjøper klager for sent (noe jeg forstår ikke er tilfelle hos deg). Du har en sterk sak, tror ikke du trenger å bekymre deg i det hele tatt.

"Krav til varer og tjenester
Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Er ikke varen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve i følge loven, har varen en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning. Det er en forutsetning at du reklamerer i tide.
 
Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer. Hvis selgeren har andre salgsbetingelser enn de som følger av loven, er disse bare gyldige hvis de er bedre for kjøperen enn det loven krever.
 
Hvis kjøpsavtalen ikke inneholder spesielle krav til den varen du kjøper, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende varer, og at varen har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst om direkte eller gjennom markedsføring. I tillegg har du krav på at varen oppfyller offentlige sikkerhetskrav, er fri for heftelser og at det følger med en forståelig bruksanvisning."


Skriftlig eller ikke, ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet.

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: sak i forliksrådet
« #4 : 28. mars 2008, 00:16 »
takk hege Grin , det som eg e redd for e siden det ikkje er noe kjøpskontrakt. og viss han som solgte meg bilen begynne og seie at oljefiltere da har blitt sabotert eller noe  what . for oljefilter er noe som enten må bli sabotert, eller festet dårlig for og dette av... og imitt "hood" er det fint og det er ingen som saboterer. har jo knapt naboer så langt oppi skogen jeg bor.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: sak i forliksrådet
« #5 : 28. mars 2008, 00:29 »
takk hege Grin , det som eg e redd for e siden det ikkje er noe kjøpskontrakt. og viss han som solgte meg bilen begynne og seie at oljefiltere da har blitt sabotert eller noe  what . for oljefilter er noe som enten må bli sabotert, eller festet dårlig for og dette av... og imitt "hood" er det fint og det er ingen som saboterer. har jo knapt naboer så langt oppi skogen jeg bor.
Hehe.. hvorfor i alle dager skulle du ødelegge en bil du nettopp hadde kjøpt deg.. ? Nei, hvis selger i så fall skulle komme med en slik absurd påstand. Blir han også nødt til å bevise det, hvis ikke er den helt uten hold.

En skriftlig kontrakt er selvfølgelig alltid det beste - siden den er lettest å bevise. Men du har tidspunkt for overdragelse/ samt en annonse som påstår at bilen er bra stand, - så du trenger som sagt ikke bekymre deg for det.

Skjønner ikke hvorfor saken havner i forliksrådet, - har du tilbydd selger å reparere bilen på egen regning ?

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: sak i forliksrådet
« #6 : 28. mars 2008, 01:08 »
havner i forliksrådet for det er det fuste som skjer vis saken går videre til tingrett eller hva det heter.
hvorfor skulle jeg fikse den på egenregning? har jo ingen penger igjenn heller  :Smiley

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: sak i forliksrådet
« #7 : 28. mars 2008, 01:20 »
Tror du misforsto meg.

Dersom selger opplyser at det ikke er noe galt med bilen, men det viser seg at opplysningen er feil, foreligger det en mangel som gir rett til prisavslag eller erstatning tilsvarende reparasjonskostnadene. Ergo, - mente jeg å tilby selger å rette mangler på egen regning (selgers regning selvfølgelig).

Men regner med selger nekter for forholdene, siden du vil ha saken for forliksrådet.

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: sak i forliksrådet
« #8 : 28. mars 2008, 01:22 »
ja han tilbude 50-50% men det er uaktuelt.

Utlogget |Andreas|

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: sak i forliksrådet
« #9 : 28. mars 2008, 01:39 »
Hvis dere begge opptrer som privatpersoner i kjøpsforholdet, gjelder kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven.

Hvis selger har markedsført bilen som i "tipp topp stand", svarer jo dette absolutt ikke til hvordan bilens tilstand faktisk var, og du har da rett til å påberope deg en mangel jfr. kj.l. § 18.

Hvorvidt du har krav på å heve kjøpet, avhenger av om det foreligger et "vesentlig kontraktsbrudd". Så om du vil få tilbake alle pengene dine, kommer an på om det er tilfellet her. Hvis dette ikke viser seg å være et "vesentlig kontraktsbrudd" er det vel retting eller prisavslag som blir aktuelt.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: sak i forliksrådet
« #10 : 28. mars 2008, 07:56 »
Du kommer nok til å vinne saken, men tviler sterkt på at du får igjen penga. Det de kommer til å se på er kostnadene for å fikse bilen, og så får du tilkjent den summen tenker jeg, noe som er fair enough faktisk.

Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: sak i forliksrådet
« #11 : 28. mars 2008, 14:26 »
Koster jo heller ikke all verden å bytte motor. Vil tippe rundt 5-10k.. Men jobben er jo litt kjip da.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: sak i forliksrådet
« #12 : 28. mars 2008, 14:34 »
bedre og vinna i foliksrådet, sånn eg sleppe og betala det sjøl vertfall

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: sak i forliksrådet
« #13 : 28. mars 2008, 15:27 »
Nettopp. Selger er vel mer gira på å gå med på å betale noe sånt i stedet for å måtte betale tilbake hele beløpet.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: sak i forliksrådet
« #14 : 31. mars 2008, 11:24 »
Koster jo heller ikke all verden å bytte motor. Vil tippe rundt 5-10k.. Men jobben er jo litt kjip da.

Havner garantert på minst 15....
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!